SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN SERIAN
RANCANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN HARIAN
MINGGU 43
(20.10.2014 hingga 24.10.2014)
1
HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN 1
111
11
1
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6RK3 (Penggal 1)
TARIKH :
20.10.2014
HARI :
ISNIN
MASA :
7:05 am – 8:15 am
TAJUK
SUB
TAJUK
|
Bab 11: Badan Eksekutif : Kabinet
·
Kabinet
(Jemaah Menteri)
·
Perdana
Menteri
·
Timbalan
Perdana Menteri
·
Menteri
·
Setiausaha
Parlimen
·
Setiausaha
Politik
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i.
Menyatakan
5 tugas Kabinet.
ii.
Menyatakan
cara perlantikan Perdana Menteri dan 5 tugas utamanya.
iii.
Menyatakan
peranan Timbalan Perdana Menteri dalam Pentadbiran negara.
iv.
Menyatakan
cara perlantikan seseorang menteri.
v.
Menyatakan
cara perlantikan dan tugas Setiausaha Parlimen.
vi. Menyatakan cara perlantikan serta tugas
Setiausaha Politik
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan
Baharu Pengaian Am Penggal 1/ 2015
|
REFLEKSI
|
P&P berjalan dengan lancar. Nampaknya pelajar dapat
menyatakan 5 tugas Kabinet. Mereka juga dapat menyatakan cara perlantikan
Perdana Menteri dan 5 tugas utamanya. Selain itu, pelajar boleh menyatakan
peranan Timbalan Perdana Menteri dalam Pentadbiran negara, di samping menyatakan cara perlantikan seseorang
menteri. Mereka juga dapat membandingkan cara perlantikan dan tugas
Setiausaha Parlimen dengan Setiausaha Politik. Pelajar juga dapat menjawab
beberapa pertanyaan tentang topik yang diajar ketia sesi peneguhan.
|
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 2)
TARIKH :
20.10.2014
HARI :
ISNIN
MASA :
10.55am – 12.40pm
TAJUK
SUB TAJUK
|
ULANGKAJI: - Persediaan menghadapi
Peperiksaan STPM 2013 Penggal 3
Bahagian B:- Alih Bentuk Komunikasi (Jadual)
|
OBJEKTIF
|
Pelajar
dapat:
i. Menyatakan 3 jenis analisis yang digunakan
untuk menjawab soalan dalam bahagian ini.
ii. Mengaplikasikan 3 jenis analisis tersebut
dalam latihan yang diberi.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan Baharu Pengaian Am
Penggal 3/2013
|
REFLEKSI
|
P&P berjalan dengan lancar. Pelajar nampaknya boleh
menyatakan 3 jenis
analisis yang digunakan untuk menjawab soalan dalam bahagian ini. Mjuga dapat
mengaplikasikan 3 jenis analisis tersebut dalam latihan yang diberi. Suasana kelas terkawal.
|
1
11
111NEXT DAY222
22
HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA 22
222
22
2
MATA PELAJARAN :
SEJARAH
TINGKATAN :
4K3
TARIKH :
21.10.2014
HARI :
SELASA
MASA :
9.45am – 10.20am
TAJUK
SUB TAJUK
|
Pembetulan Peperiksaan Akhir Tahun 2014
Kertas 1: Soalan 1 hingga 20.
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i.
Menyatakan
kesilapan mereka apabila menjawab soalan 1 hingga 20.
ii.
Membuat
pembetulan.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Buku teks, buku rujukan Sejarah, Kertas 1 Sejarah
|
PENERAPAN:
ILMU
NILAI
KBT
|
Kemanusiaan, Sejarah, Geografi
Kepimpinan
cemerlang, Bekerjasama
KB-menjana minda,
Masteri
|
REFLEKSI
|
Pelajar nampaknya dapat mengesan kesilapan mereka
apabila membuat penelitian soalan semasa pembetulan kertas diadakan. Sesi
soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang
dibincangkan.
|
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM (Tutorial)
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 2)
TARIKH :
21.10.2014
HARI :
SELASA
MASA :
10.55am – 11.30am
TAJUK
SUB
TAJUK
|
ULANGKAJI (Soalan
Percubaan dari Semenanjung Malaysia)
· Bahagian C:- Karangan (Isu berkaitan Sosial dan Budaya)
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i. Menyatakan
tajuk serta kata kunci bagi 2 buah soalan Karangan yang berkaitan dengan
Sosial dan Budaya.
ii. Menyenaraikan
isi karangan berdasarkan Tajuk dan Kata Kunci soalan bagi 2 buah soalan
Karangan tersebut.
|
AKTIVITI
|
Penerangan, perbincangan, membuat catatan.
|
BBM
|
Set soalan Pengajian Am dari Semenanjung
Malaysia.
|
REFLEKSI
|
P&P berjalan dengan lancar. Pelajar nampaknya boleh
mengesan tajuk setra kata kunci daripada soalan karangan yang dibincangkan.
Suasana kelas terkawal.
|
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6RK3 (Penggal 1)
TARIKH :
21.10.2014
HARI :
SELASA
MASA :
11:30 am – 12:40pm
TAJUK
SUB
TAJUK
|
Bab 11: Badan Eksekutif : Kabinet
·
Mesyuarat
Kabinet (Jemaah Menteri)
·
Ketua
Setiausaha Negara
·
Jawatankuasa
Kabinet
·
Jawatankuasa
Perancangan Pembangunan Nagara
o Majlis Perancangan Negara
o Majlis Tindakan Negara
o Majlis Keselamatan Negara
o Majlis Tindakan Ekonomi (MTEN)
o Majlis Penasihat Ekonomi Negara (MPEN)
o Majlis Khidmat Negara
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i.
Menyatakan
perkara yang dilakukan semasa Mesyuarat Kabinet berlangsung.
ii.
Menyatakan
cara perlantikan Ketua Setiausaha Negara dan tugas utamanya.
iii.
Menyatakan
peranan Jawatankuasa Kabinet
iv. Menyatakan peranan setiap satu Jawatankuasa
Perancangan Pembangunan Negara.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan
Baharu Pengaian Am Penggal 1/2014
|
REFLEKSI
|
P&P berjalan dengan lancar. Nampaknya pelajar dapat
menyatakan perkara yang dilakukan semasa Mesyuarat Kabinet berlangsung.
Mereka jida dapat menyatakan cara perlantikan Ketua Setiausaha Negara dan
tugas utamanya serta menyatakan peranan Jawatankuasa Kabinet. Selain itu,
mereka juga boleh menyatakan peranan setiap satu Jawatankuasa Perancangan Pembangunan
Negara secara ringkas. Pelajar juga dapat menjawab beberapa pertanyaan
tentang topik yang diajar ketia sesi peneguhan.
|
2
22
222NEXT DAY333
333
HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU 333
333
33
3
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 2)
TARIKH :
22.10.2014
HARI :
RABU
MASA :
8.15am – 9.25am
TAJUK
SUB TAJUK
|
ULANGKAJI (Soalan Percubaan dari
Semenanjung Malaysia)
· Bahagian C:- Karangan (Isu Ekonomi Malaysia)
|
OBJEKTIF
|
Pelajar
dapat:
i. Menyatakan tajuk serta kata kunci bagi sebuah
soalan Karangan yang berkaitan dengan Isu Ekonomi Malaysia.
ii. Menyenaraikan isi karangan berdasarkan
Tajuk dan Kata Kunci soalan bagi 2 buah soalan Karangan tersebut
|
AKTIVITI
|
Penerangan, perbincangan, membuat catatan.
|
BBM
|
Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal
3/2014
|
REFLEKSI
|
P&P berjalan dengan lancar. Pelajar nampaknya boleh
mengesan tajuk setra kata kunci daripada soalan karangan yang dibincangkan.
Suasana kelas terkawal.
|
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6RK3 (Penggal 1)
TARIKH :
22.10.2014
HARI :
RABU
MASA :
9:45am – 10:20am
TAJUK
SUB
TAJUK
|
Bab 12: Tadbir Urus Negara dan Jabatan
Perdana Menteri
Tadbir Urus Negara
·
Takrif
Tadbir Urus Negara
·
Objektif
Tadbir Urus Negara
·
Ciri-ciri
Tadbir Urus Baik Negara
·
Kepentingan
Tadbir Urus Negara
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i.
Menyatakan
3 aspek yang terlibat dalam Tadbir Urus Negara.
ii.
Menyatakan
2 objektif tadbir Urus Negara.
iii.
Menjelaskan
secara ringkas 4 ciri Tadbir Urus baik Negara.
iv. Menjelaskan secara ringkas 2 kepentingan
Tadbir Urus baik.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan
Baharu Pengaian Am Penggal 1/2014
|
REFLEKSI
|
P&P berjalan dengan lancar. Nampaknya pelajar dapat
menyatakan 3 aspek yang terlibat dalam Tadbir Urus Negara, di samping dapat
menyatakan 2 objektif tadbir Urus Negara. Selain itu, mereka juga dapat
menjelaskan secara ringkas 4 ciri Tadbir Urus baik Negara dan 2 kepentingan
Tadbir Urus baik. Suasana kelas terkawal.
|
3
33
333NEXT DAY4444
4444
HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS 4444
4444
444
44
4
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 2)
TARIKH :
23.10.2014
HARI :
KHAMIS
MASA :
7.05am – 8.15am
TAJUK
SUB TAJUK
|
Ulangkaji: Modul Pentaksiran
STPM (Set 8)
Menjawab 15 soalan objektif
berkaitan Dasar Luar Negara
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i. Menjawab
15 soalan objektif dalam masa 15 minit.
ii. Menyatakan
kesilapan mereka semasa menjawab soalan objektif yang diberi setelah membuat
perbincangan dengan guru berkaitan jawapan bagi 15 soalan objektif tersebut.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan Baharu Pengaian Am
Penggal 3/2014
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menjawab 15 soalan
objektif dalam masa ditetapkan. Hasil daripada latihan tersebut, masih ramai
dalam kalangan pelajar mendapat betul lebih daripada 6 ke atas sama seperti
semasa menjawab set 1. Bagi jawapan yang salah, mereka dapat kenal pasti
kesilapan mereka setelah membuat perbincangan dengan guru selepas selesai
menjawab soalan tersebut. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut
mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.
|
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6RK3 (Penggal 1)
TARIKH :
23.10.2014
HARI :
KHAMIS
MASA :
8:15am – 9:25am
TAJUK
SUB
TAJUK
|
Bab 12: Tadbir Urus Negara dan Jabatan
Perdana Menteri
Tadbir Urus Negara
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i.
Menjelaskan
secara ringkas 4 cabaran dalam melaksanakan Tabir Urus Baik.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan
Baharu Pengaian Am Penggal 1/2014
|
REFLEKSI
|
Nampaknya pelajar boleh menjelaskan secara ringkas 4
cabaran dalam melaksanakan Tabir Urus Baik. P&P berjalan dengan lancar.
Suasana kelas terkawal.
|
MATA PELAJARAN :
SEJARAH
TINGKATAN :
4K3
TARIKH :
23.10.2014
HARI :
KHAMIS
MASA :
10.55am – 12.05pm
TAJUK
SUB TAJUK
|
Pembetulan Peperiksaan Akhir Tahun 2014
Kertas 1: Soalan 21 hingga 40.
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i.
Menyatakan
kesilapan mereka apabila menjawab soalan 21 hingga 40.
ii.
Membuat
pembetulan.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Buku teks, buku rujukan Sejarah, Kertas 1 Sejarah
|
REFLEKSI
|
Kemanusiaan, Sejarah, Geografi
Kepimpinan
cemerlang, Bekerjasama
KB-menjana minda,
Masteri
|
|
Pelajar nampaknya dapat mengesan kesilapan mereka
apabila membuat penelitian soalan semasa pembetulan kertas diadakan. Sesi soal
jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang
dibincangkan.
|
4
44
444
4444NEXT DAY55555
55555
HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT
55555
5555
555
55
5
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6RK3 (Penggal 1)
TARIKH :
24.10.2014
HARI :
JUMAAT
MASA :
8:15am – 9:25am
TAJUK
SUB
TAJUK
|
Bahagian C: Karangan
FU: Inflasi di Malaysia
FS: Punca dan langkah mengatasi inflasi di
Malaysia.
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i.
Menghasilkan 2
ayat pengenalan karangan berpandukan
FU dan FS.
ii.
Menyatakan 2/3 punca
dan 2/3 langkah mengatasi inflasi di malaysia.
iii.
Menyatakan 2 perkara
yang perlu ada untuk membina 2 ayat bagi menghasilkan penutup karangan.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 1/2014
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menyatakan 2 perkara penting yang perlu ditulis dalam 2/3
ayat untuk menghasilkan pengenalan karangan. Mereka juga dapat menyatakan 5
perkara yang perlu ada bagi menghasilkan 5 ayat yang perlu ditulis dalam
setiap perenggan isi karangan yang
mereka nyatakan di samping menyatakan 2 perkara yang perlu ada untuk membina
2 ayat bagi menghasilkan penutup karangan. Sesi soal jawab menyeronokkan.
Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa
penerangan.
|
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 2)
TARIKH :
24.10.2014
HARI :
JUMAAT
MASA :
9.40am – 10.40am
REFLEKSI
|
PROGRAM RESTU ILMU
STPM & STPM
TINGKATAN 6 ATAS (P3) & 6 RENDAH (P1)
|
No comments:
Post a Comment