SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN SERIAN
RANCANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN HARIAN
MINGGU 41
(06.10.2014 hingga 10.10.2014)
1
HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN 1
111
11
1
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6RK3 (Penggal 1)
TARIKH :
06.10.2014
HARI :
ISNIN
MASA :
7:05 am – 8:15 am
Catatan
|
CUTI HARI RAYA KORBAN
|
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 2)
TARIKH :
06.10.2014
HARI :
ISNIN
MASA :
10.55am – 12.40pm
Catatan
|
CUTI HARI RAYA KORBAN
|
1
11
111NEXT DAY222
22
HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA 22
222
22
2
MATA PELAJARAN :
SEJARAH
TINGKATAN :
4K3
TARIKH :
07.10.2014
HARI :
SELASA
MASA :
9.45am – 10.20am
TAJUK
SUB TAJUK
|
PEPERIKSAAN
AKHIR TAHUN
|
CACATAN
|
BAHASA
MALAYSIA 2
|
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM (Tutorial)
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 2)
TARIKH :
07.10.2014
HARI :
SELASA
MASA :
10.55am – 11.30am
TAJUK
SUB
TAJUK
|
Perbincangan isu semasa
Kemajuan Industri Perkapalan
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i.
Menyatakan 5 cabaran yang harus dihadapi oleh Malaysia dalam
industri perkapalan.
ii. Menyatakan
5 usaha yang dilakukan oleh
Malaysia untuk memajukan industri perkapalan di peringkat global.
|
AKTIVITI
|
Perbincangan dalam kelas
|
BBM
|
Surat khabar
|
REFLEKSI
|
Pelajar boleh menyatakan 5 cabaran
yang harus dihadapi oleh Malaysia dalam industri perkapalan. Mereka juga
boleh menyatakan 5 usaha yang
dilakukan oleh Malaysia untuk memajukan industri perkapalan di peringkat
global. P&P berjalan lancar dan menyeronokkan.
|
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6RK3 (Penggal 1)
TARIKH :
07.10.2014
HARI :
SELASA
MASA :
11:30 am – 12:40pm
TAJUK
SUB
TAJUK
|
Bab 7: Mahkamah Atasan dan Mahkamah Rendah
·
Mahkamah
Atasan
o Mahkamah Persekutuan
o Mahkamah Rayuan
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i. Menjelaskan keanggotaan dan bidang kuasa
Mahkamah Persekutuan.
ii.
Menjelaskan
keanggotaan dan bidang kuasa Mahkamah Rayuan.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan
Baharu Pengaian Am Penggal 1/2014
|
REFLEKSI
|
P&P berjalan dengan lancar. Nampaknya pelajar dapat
menyatakan serba sedikit tentang keanggotaan dan bidang kuasa Mahkamah
Persekutuan dan Mahkamah Rayuan. Suasana kelas terkawal.
|
2
22
222NEXT DAY333
333
HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU 333
333
33
3
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 2)
TARIKH :
08.10.2014
HARI :
RABU
MASA :
8.15am – 9.25am
TAJUK
SUB TAJUK
|
Bahagian C: Karangan
FU: Perkembangan Industri
Perkapalan.
FS: Cabaran dan usaha untuk
memajukan Industri Perkapalan di peringkat antarabangsa
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i. Menghasilkan
2 ayat pengenalan karangan berpandukan
FU dan FS.
ii. Menyatakan
2/3 cabaran dan 2/3 usaha untuk memajukan Industri Perkapalan di peringkat
antarabangsa.
iii. Menyatakan
2 perkara yang perlu ada untuk membina 2 ayat bagi menghasilkan penutup
karangan.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan Baharu Pengaian Am
Penggal 1/2014
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menyatakan 2
perkara penting yang perlu ditulis dalam 2/3 ayat untuk menghasilkan
pengenalan karangan. Mereka juga dapat menyatakan 5 perkara yang perlu ada
bagi menghasilkan 5 ayat yang perlu ditulis dalam setiap perenggan isi karangan yang mereka nyatakan di samping
menyatakan 2 perkara yang perlu ada untuk membina 2 ayat bagi menghasilkan
penutup karangan. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat
perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.
|
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6RK3 (Penggal 1)
TARIKH :
08.10.2014
HARI :
RABU
MASA :
9:45am – 10:20am
TAJUK
SUB
TAJUK
|
Bab 7: Mahkamah Atasan dan Mahkamah Rendah
·
Mahkamah
Atasan
o Mahkamah Tinggi
·
Mahkamah
Rendah
o Mahkamah Sesyen
o Mahkamah Majistret
o Mahkamah Penghulu
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i.
Menjelaskan
keanggotaan dan bidang kuasa Mahkamah Tinggi.
ii.
Menjelaskan
keanggotaan dan bidang kuasa Mahkamah Rendah seperti Mahkamah Sesyen,
Mahkamah Majistret dan Mahkamah Penghulu.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan
Baharu Pengaian Am Penggal 1/2014
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menyatakan cara
untuk menghasilkan sebuah pengenalan karangan yang ringkas, padat dan
menepati soalan. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat
perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.
|
3
33
333NEXT DAY4444
4444
HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS 4444
4444
444
44
4
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 2)
TARIKH :
09.10.2014
HARI :
KHAMIS
MASA :
7.05am – 8.15am
TAJUK
SUB TAJUK
|
Ulangkaji: Modul Pentaksiran
STPM (Set 4)
Menjawab 15 soalan objektif berkaitan
Dasar Luar Negara
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i. Menjawab
15 soalan objektif dalam masa 15 minit.
ii. Menyatakan
kesilapan mereka semasa menjawab soalan objektif yang diberi setelah membuat
perbincangan dengan guru berkaitan jawapan bagi 15 soalan objektif tersebut.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan Baharu Pengaian Am
Penggal 3/2013
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menjawab 15 soalan
objektif dalam masa ditetapkan. Hasil daripada latihan tersebut, masih ramai
dalam kalangan pelajar mendapat betul lebih daripada 6 ke atas sama seperti
semasa menjawab set 1. Bagi jawapan yang salah, mereka dapat kenal pasti
kesilapan mereka setelah membuat perbincangan dengan guru selepas selesai
menjawab soalan tersebut. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut
mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.
|
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6RK3 (Penggal 1)
TARIKH :
09.10.2014
HARI :
KHAMIS
MASA :
8:15am – 9:25am
TAJUK
SUB
TAJUK
|
Bahagian C: Karangan
FU: Inflasi di Malaysia
FS: Kesan inflasi
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i.
Menghasilkan 2
ayat pengenalan karangan berpandukan
FU dan FS.
ii.
Menyatakan 2/3 kesan
negatif dan 2/3 kesan positif
iii.
Menyatakan 2 perkara
yang perlu ada untuk membina 2 ayat bagi menghasilkan penutup karangan.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 1/2014
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menyatakan 2 perkara penting yang perlu ditulis dalam 2/3
ayat untuk menghasilkan pengenalan karangan. Mereka juga dapat menyatakan 5
perkara yang perlu ada bagi menghasilkan 5 ayat yang perlu ditulis dalam
setiap perenggan isi karangan yang
mereka nyatakan di samping menyatakan 2 perkara yang perlu ada untuk membina
2 ayat bagi menghasilkan penutup karangan. Sesi soal jawab menyeronokkan.
Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa
penerangan.
|
MATA PELAJARAN :
SEJARAH
TINGKATAN :
4K3
TARIKH :
09.10.2014
HARI :
KHAMIS
MASA :
10.55am – 12.05pm
TAJUK
SUB TAJUK
|
PEPERIKSAAN
AKHIR TAHUN
|
CATATAN
|
PENDIDIKAN
MORAL
PENDIDIKAN
ISLAM 1
|
4
44
444
4444NEXT DAY55555
55555
HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT
55555
5555
555
55
5
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6RK3 (Penggal 1)
TARIKH :
10.10.2014
HARI :
JUMAAT
MASA :
8:15am – 9:25am
TAJUK
SUB
TAJUK
|
Bab 8: Mahkamah Khas dan Badan Pengadilan
Lain
Mahkamah Bumiputera
Mahkamah Perusahaan
Mahkamah Buruh
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i. Menjelaskan keanggotan dan bidang kuasa
Mahkamah Khas seperti Mahkamah Bumiputera, Mahkamah Perusahaan dan Mahkamah
Buruh
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan
Baharu Pengaian Am Penggal 1/2014
|
REFLEKSI
|
P&P berjalan dengan lancar. Objektif tidak tercapai
sepenuhnya kerana terlalu banyak peranan Mahkamah yang perlu mereka ingat.
Oleh itu guru menyarankan kepada mereka supaya membuat ulangkaji berkaitan
dengan tajuk pelajaran hari ini di rumah sebagai pengukuhan. Suasana kelas
terkawal. Pelajar mencatat nota sambil mendengar guru memberikan penerangan.
|
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 2)
TARIKH :
10.10.2014
HARI :
JUMAAT
MASA :
9.40am – 10.40am
TAJUK
SUB TAJUK
|
Ulangkaji: Modul Pentaksiran
STPM (Set 5)
Menjawab 15 soalan objektif
berkaitan Dasar Luar Negara
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i. Menjawab
15 soalan objektif dalam masa 15 minit.
ii. Menyatakan
kesilapan mereka semasa menjawab soalan objektif yang diberi setelah membuat
perbincangan dengan guru berkaitan jawapan bagi 15 soalan objektif tersebut.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan Baharu Pengaian Am
Penggal 3/2014
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menjawab 15 soalan
objektif dalam masa ditetapkan. Hasil daripada latihan tersebut, masih ramai
dalam kalangan pelajar mendapat betul lebih daripada 6 ke atas sama seperti
semasa menjawab set 1. Bagi jawapan yang salah, mereka dapat kenal pasti
kesilapan mereka setelah membuat perbincangan dengan guru selepas selesai
menjawab soalan tersebut. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut
mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.
|
No comments:
Post a Comment