SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN SERIAN
RANCANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN HARIAN
MINGGU 36
(01.09.2014 hingga 05.09.2014)
1
HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN 1
111
11
1
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6RK3 (Penggal 1)
TARIKH :
01.09.2014
HARI :
ISNIN
MASA :
7:05 am – 8:15 am
CATATAN
|
CUTI HARI KEMERDEKAAN
|
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 2)
TARIKH :
01.09.2014
HARI :
ISNIN
MASA :
10.55am – 12.40pm
CATATAN
|
CUTI HARI KEMERDEKAAN
|
1
11
111NEXT DAY222
22
HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA 22
222
22
2
MATA PELAJARAN :
SEJARAH
TINGKATAN :
4K3
TARIKH :
02.09.2014
HARI :
SELASA
MASA :
9.45am – 10.20am
TAJUK
SUB TAJUK
|
Bab 8: Pembaharuan dan Pengaruh Islam di Malaysia
sebelum kedatangan
Barat
·
Pengaruh kedatangan
Islam terhadap Sosiobudaya
o Pendidikan
|
OBJEKTIF
|
Pelajar
dapat:
i.
Menjelaskan pengaruh Islam terhadap
pendidikan tidak formal dan pendidikan formal di Tamah Melayu.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Buku teks, buku rujukan Sejarah
|
PENERAPAN:
ILMU
NILAI
KBT
|
Kemanusiaan, Sejarah, Geografi
Kepimpinan
cemerlang, Bekerjasama
KB-menjana minda,
Masteri
|
REFLEKSI
|
Pelajar nampaknya boleh menyatakan pengaruh Islam
terhadap sistem pendidikan di Tanah Melayu. Sesi soal jawab menyeronokkan.
Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa
penerangan.
|
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM (Tutorial)
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 2)
TARIKH :
02.09.2014
HARI :
SELASA
MASA :
10.55am – 11.30am
TAJUK
SUB
TAJUK
|
Isu
dan Cabaran
Sosial
dan Budaya
Isu
keganasan
|
OBJEKTIF
|
Pelajar
dapat:
i.
Menceritakan secara ringkas isu keganasan yang
melibatkan kaum Rohingya di Myanmar, isu perkauman di Selatan Thailand dan
isu rakyat Palestin
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan
Baharu Pengaian Am Penggal 3/2013
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat mengetahui secara
ringkas isu keganasan yang melibatkan kaum Rohingya di Myanmar, isu perkauman
di Selatan Thailand dan isu rakyat Palestin. Sesi soal jawab menyeronokkan.
Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa
penerangan.
|
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6RK3 (Penggal 1)
TARIKH :
02.09.2014
HARI :
SELASA
MASA :
11:30 am – 12:40pm
TAJUK
SUB
TAJUK
|
Bab 6: Sistem Kehakiman Malaysia
·
Beberapa
Perkara penting dalam Pelantikan Hakim
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i.
Menyatakan
7 Perkara dalam Perlembagaan Persekutuan yang membicarakan tentang pelantikan
Hakim Mahkamah Persekutuan, Hakim Mahkamah Rayuan dan Hakim Mahkamah Tinggi.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan
Baharu Pengaian Am Penggal 1/2014
|
REFLEKSI
|
P&P berjalan dengan lancar. Nampaknya pelajar dapat
menyatakan sekurang-kurangnya 5 Perkara dalam Perlembagaan Persekutuan yang
membicarakan tentang pelantikan Hakim Mahkamah Persekutuan, Hakim Mahkamah
Rayuan dan Hakim Mahkamah Tinggi. Pelajar juga dapat menjawab beberapa
pertanyaan tentang topik yang diajar ketia sesi peneguhan.
|
2
22
222NEXT DAY333
333
HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU 333
333
33
3
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 2)
TARIKH :
03.09.2014
HARI :
RABU
MASA :
8.15am – 9.25am
TAJUK
SUB TAJUK
|
Bahagian C: Karangan
FU: Pemerdagangan manusia
FS: Sebab dan langkah mengatasi
isu pemerdagangan manusia.
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i.
Menghasilkan 2 ayat
pengenalan karangan berpandukan FU dan FS.
ii.
Menyatakan dan menghuraikan 2/3 sebab dan 3/2 langkah
untuk mengatasi isu pemerdagangan manusia.
iii.
Menyatakan 2 perkara yang perlu ada untuk membina 2
ayat bagi menghasilkan penutup karangan.
iv.
Menghasilkan sebuah karangan yang panjangnyan antara
300 hingga 350 patah perkataan.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan Baharu Pengaian Am
Penggal 3/2013
|
REFLEKSI
|
Pelajar berjaya menghasilkan 2
ayat pengenalan karangan berpandukan
FU dan FS. Mereka juga boleh m Menyatakan dan menghuraikan 2/3 sebab dan 3/2
langkah untuk mengatasi isu pemerdagangan manusia di samping dapat menyatakan
2 perkara yang perlu ada untuk membina 2 ayat bagi menghasilkan penutup
karangan. Dengan adanya kemahiran tersebut, mereka dapat menghasilkan sebuah
karangan yang panjangnyan antara 300 hingga 350 patah perkataan. Sesi soal
jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan
oleh guru semasa penerangan.
|
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6RK3 (Penggal 1)
TARIKH :
03.09.2014
HARI :
RABU
MASA :
9:45am – 10:20am
TAJUK
SUB
TAJUK
|
Bab 6: Sistem Kehakiman Malaysia
·
Penamatan
jawatan Hakim
·
Hak
istimewa Hakim
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i.
Menjelaskan
2 cara penamatan jawatan Hakim
ii.
Menyatakan
5 Hak Istimewa Hakim
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan
Baharu Pengaian Am Penggal 1/2014
|
REFLEKSI
|
P&P berjalan dengan lancar. Nampaknya pelajar dapat
menjelaskan 2 cara penamatan jawatan Hakim. Mereka juga dapat menyatakan 5
hak Istimewa Hakim. Pelajar juga dapat menjawab beberapa pertanyaan tentang
topik yang diajar ketia sesi peneguhan.
|
3
33
333NEXT DAY4444
4444
HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS 4444
4444
444
44
4
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 2)
TARIKH :
04.09.2014
HARI :
KHAMIS
MASA :
7.05am – 8.15am
TAJUK
SUB TAJUK
|
Isu dan Cabaran
Sosial dan Budaya
Isu pencerobohan
Penyeludupan
Pendatang
asing tanpa izin (PATI)
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i.
Menceritakan secara ringkas isu pencerobohan yang
melibatkan pencerobohan Tentera Sulu di Lahat Datu.
ii.
Menyatakan cabaran yang dihadapi oleh kerajaan Malaysia
dalam menangani kes-kes penyeludupan yang melibatkan lorong-lorong tikus.
iii.
Menyatakan cabaran yang dihadapi oleh kerajaan Malaysia
dalam menangani masalah pendatang asing tanpa izin (PATI).
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan Baharu Pengaian Am
Penggal 3/2013
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat mengetahui secara
ringkas isu pencerobohan yang melibatkan pencerobohan Tentera Sulu di Lahat
Datu. Mereka juga dapat menyatakan cabaran yang dihadapi oleh kerajaan
Malaysia dalam menangani kes-kes penyeludupan yang melibatkan lorong-lorong tikus
dan masalah pendatang asing tanpa izin (PATI). Sesi soal jawab menyeronokkan.
Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa
penerangan.
|
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6RK3 (Penggal 1)
TARIKH :
04.09.2014
HARI :
KHAMIS
MASA :
8:15am – 9:25am
TAJUK
SUB
TAJUK
|
Bahagian C: Karangan
FU: Ancaman Pendatang Asing Tanpa Izin (PATI)
FS: Masalah yang wujud dan langkah mengatasi
masalah yang dibawa oleh PATI
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i.
Menghasilkan 2
ayat pengenalan karangan berpandukan
FU dan FS.
ii.
Menyatakan dan
menghuraikan 2/3 masalah yang wujud dan 3/2 langkah mengatasi masalah yang
dibawa oleh PATI
iii.
Menyatakan 2 perkara
yang perlu ada untuk membina 2 ayat bagi menghasilkan penutup karangan.
iv.
Menghasilkan sebuah
karangan yang panjangnyan antara 300 hingga 350 patah perkataan.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 3/2013
|
REFLEKSI
|
Pelajar berjaya menghasilkan 2 ayat
pengenalan karangan berpandukan FU dan FS. Mereka juga boleh m
Menyatakan dan menghuraikan 2/3 masalah yang wujud dan 3/2 langkah mengatasi
masalah yang dibawa oleh PATI di samping dapat menyatakan 2 perkara yang
perlu ada untuk membina 2 ayat bagi menghasilkan penutup karangan. Dengan
adanya kemahiran tersebut, mereka dapat menghasilkan sebuah karangan yang
panjangnyan antara 300 hingga 350 patah perkataan. Sesi soal jawab
menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh
guru semasa penerangan.
|
MATA PELAJARAN :
SEJARAH
TINGKATAN :
4K3
TARIKH :
04.09.2014
HARI :
KHAMIS
MASA :
10.55am – 12.05pm
TAJUK
SUB TAJUK
|
Bab 8: Pembaharuan dan Pengaruh Islam di Malaysia
sebelum kedatangan
Barat
·
Pengaruh kedatangan
Islam terhadap Sosiobudaya
o Kesenian
o Bahasa dan kesusasteraan
o Adat dan nilai hidup
|
OBJEKTIF
|
Pelajar
dapat:
i.
Menjelaskan pengaruh Islam terhadap
kesenian
ii.
Menjelaskan pengaruh Islam terhadap bahasa
dan kesusasteraan
iii.
Menjelaskan pengaruh Islam terhadap adat
dan nilai hidup.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Buku teks, buku rujukan Sejarah
|
PENERAPAN:
ILMU
NILAI
KBT
|
Kemanusiaan, Sejarah, Geografi
Kepimpinan
cemerlang, Bekerjasama
KB-menjana minda,
Masteri
|
REFLEKSI
|
Pelajar nampaknya boleh menjelaskan serba sedikit
pengaruh Islam terhadap kesenian, bahasa dan kesusasteraan sertagaya hidup. Sesi
soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang
diterangkan oleh guru semasa penerangan.
|
4
44
444
4444NEXT DAY55555
55555
HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT
55555
5555
555
55
5
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6RK3 (Penggal 1)
TARIKH :
05.09.2014
HARI :
JUMAAT
MASA :
8:15am – 9:25am
TAJUK
SUB
TAJUK
|
Bab 6: Sistem Kehakiman Malaysia
·
Penghinaan
Mahkamah
·
Cara
polis menahan seseorang
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i.
Menyatakan
4 cara penghinaan Mahkamah berlaku.
ii.
Menyatakan
4 perkara penting yang perlu dilakukan sebelum polis menahan seseorang.
iii.
Menyatakan
3 cara seseorangitu boleh dihadapkan ke Mahkamah atau ditahan oleh polis
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan
Baharu Pengaian Am Penggal 1/2014
|
REFLEKSI
|
P&P berjalan dengan lancar. Nampaknya pelajar dapat
menyatakan 4 cara penghinaan Mahkamah berlaku. Mereka juga dapat menyatakan 4
perkara penting yang perlu dilakukan sebelum polis menahan seseorang dan 3
cara seseorangitu boleh dihadapkan ke Mahkamah atau ditahan oleh polis.
Pelajar juga dapat menjawab beberapa pertanyaan tentang topik yang diajar
ketia sesi peneguhan.
|
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 2)
TARIKH :
05.09.2014
HARI :
JUMAAT
MASA :
9.40am – 10.40am
TAJUK
SUB TAJUK
|
Ulangkaji: Modul Pentaksiran
STPM (Set 1)
Menjawab 15 soalan objektif
berkaitan Dasar Luar Negara
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
1. Menjawab
15 soalan objektif dalam masa 15 minit.
2. Menyatakan
kesilapan mereka semasa menjawab soalan objektif yang diberi setelah membuat
perbincangan dengan guru berkaitan jawapa bagi 15 soalan objektif tersebut.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan Baharu Pengaian Am
Penggal 3/2013
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menjawab 15 soalan
objektif dalam masa ditetapkan. Hasil daripada latihan tersebut, ramai dalam
kalangan pelajar mendapat betul lebih daripada 6 ke atas. Bagi jawapan yang
salah, mereka dapat kenal pasti kesilapan mereka setelah membuat perbincangan
dengan guru selepas selesai menjawab soalan tersebut. Sesi soal jawab
menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh
guru semasa penerangan.
|
No comments:
Post a Comment