SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN SERIAN
RANCANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN HARIAN
MINGGU 27
(30.06.2014 hingga 04.07.2014)
1
HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN 1
111
11
1
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6RK3 (Penggal 1)
TARIKH :
30.06.2014
HARI :
ISNIN
MASA :
7:05 am – 8:15 am
TAJUK
SUB
TAJUK
|
BAB 1: KONSEP NEGARA DAN PEMBENTUKAN NEGARA
MALAYSIA
·
Pembentukan Negara
Malaysia
o Kemerdekaan Tanah Melayu
o Cadangan Pembentukan Malaysia
|
OBJEKTIF
|
Pelajar
dapat:
i.
Menyatakan secara ringkas sejarah ke arah kemerdekaan
Tanah Melayu.
ii.
Menyatakan 4 faktor yang membawa ke arah pembentukan
Malaysia.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan
Baharu Pengaian Am Penggal 1/2014
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menyatakan
cara-cara Tanah Melayu mendapat kemerdekaan dan cadangan tentang pembentukan
Malaysia. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara
penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.
|
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 3)
TARIKH :
30.06.2014
HARI :
ISNIN
MASA :
10.55am – 12.40pm
TAJUK
SUB TAJUK
|
BAHAGIAN B: MENGALIH TEKS BUKAN LINEAR KEPADA BENTUK
LINEAR
|
OBJEKTIF
|
Pelajar
dapat:
i.
Menyatakan
secara ringkas jumlah dan bentuk soalan
dalam Bahagian B
ii.
Menyatakan
bentuk bahan rangsangan yang biasa dikeluarkan dalam soalan Bahagian B
iii.
Menyatakan cara pemberian
markah bagi Bahagian B
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan Baharu Pengaian Am
Penggal 3/2013
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menyatakan secara ringkas jumlah dan bentuk soalan dalam Bahagian B. Mmereka juga dapat menyatakan
bentuk bahan rangsangan yang biasa dikeluarkan dalam soalan Bahagian B di
samping boleh menyatakan cara
pemberian markah bagi Bahagian B. Sesi soal jawab menyeronokkan.
Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa
penerangan.
|
1
11
111NEXT DAY222
22
HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA 22
222
22
2
MATA PELAJARAN :
SEJARAH
TINGKATAN :
4K3
TARIKH :
01.07.2014
HARI :
SELASA
MASA :
9.45am – 10.20am
TAJUK
SUB TAJUK
|
Bab 5: Kerajaan Islam di Madinah
· Perjanjian Aqabah Pertama dan Perjanjian Aqabah
Kedua.
|
OBJEKTIF
|
Pelajar
dapat:
i.
Menyatakan kepentingan Perjanjian Aqabah
Pertama dan Perjanjian Aqabah Kedua.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Buku teks, buku rujukan Sejarah
|
PENERAPAN:
ILMU
NILAI
KBT
|
Kemanusiaan, Sejarah, Geografi
Kepimpinan
cemerlang, Bekerjasama
KB-menjana minda, Masteri
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menyatakan kepentingan perjanjian
Aqabah Pertama dan perjanjian Aqabah Kedua.
Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting
yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.
|
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM (Tutorial)
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 3)
TARIKH :
01.07.2014
HARI :
SELASA
MASA :
10.55am – 11.30am
TAJUK
SUB
TAJUK
|
Bahagian
C: Karangan
Panduan
menjawab soalan esei
|
OBJEKTIF
|
Pelajar
dapat:
i.
Menyatakan jumlah karangan yang mereka perlu jawab
dalam penggal 3.
ii.
Menyatakan jumlah perenggan, jumlah ayat dan jumlah
perkataan yang perlu mereka tulis untuk menghasilkan karangan.
iii.
Menyatakan jumlah markah dan pembahagian markah untuk
karangan mereka.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan
Baharu Pengaian Am Penggal 1/2014
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menyatakan panduan
asas untuk menjawab soalan esei pada penggal 3. Sesi soal jawab
menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh
guru semasa penerangan.
|
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6RK3 (Penggal 1)
TARIKH :
01.07.2014
HARI :
SELASA
MASA :
11:30 am – 12:40pm
TAJUK
SUB
TAJUK
|
BAB 1: KONSEP NEGARA DAN PEMBENTUKAN NEGARA
MALAYSIA
·
Pembentukan Negara
Malaysia
o Langkah-langkah ke arah pembentukan Malaysia.
o Perjanjian Malaysia
o Pengistiharan penubuhan Malaysia.
·
Konsep pengasingan
kuasa
o Dokrin pengasingan kuasa
o Konsep pengasiangan kuasa di Malaysia
|
OBJEKTIF
|
Pelajar
dapat:
i.
Menyatakan langkah-langkah yang dilakukan oleh
suruhanjaya Cobbold ke arah pembentukan Malaysia.
ii.
Menyatakan 6 perkara
dalam perjanjian Malaysia yang menentukan arah pembentukan Malaysia.
iii.
Menceritakan tentang
cara pengistiharan penubuhan Malaysia.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan
Baharu Pengaian Am Penggal 1 2014
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menyatakan
langkah-langkah ke arah pembentukan Malaysia di samping 6 perkara dalam
perjanjian yang membawa kepada pembentukan Malaysia. Sesi soal jawab
menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh
guru semasa penerangan.
|
2
22
222NEXT DAY333
333
HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU 333
333
33
3
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 3)
TARIKH :
02.07.2014
HARI :
RABU
MASA :
8.15am – 9.25am
TAJUK
SUB TAJUK
|
Bahagian C: Karangan
Panduan
mengisi rangka karangan.
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i.
Menyatakan 4 perkara yang perlu ada dalam rangka
karangan iaitu Tajuk, Skop soalan, isi dan Penutup.
ii.
Menyatakan cara untuk mengisi 4 perkara tersebut.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan Baharu Pengaian Am
Penggal 1/2014
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menyatakan 4
perkara yang perlu ada dalam rangka karangan. Mereka juga dapat mengisi 4
perkara tersebut setelah guru menyuruh mereka menganalisis soalan karangan
yang diberi. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara
penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.
|
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6RK3 (Penggal 1)
TARIKH :
02.07.2014
HARI :
RABU
MASA :
9:45am – 10:20am
TAJUK
SUB
TAJUK
|
Bahagian C: Karangan
Panduan menjawab soalan esei
|
OBJEKTIF
|
Pelajar
dapat:
i.
Menyatakan jumlah
karangan yang mereka perlu jawab dalam penggal 1.
ii.
Menyatakan jumlah
perenggan, jumlah ayat dan jumlah perkataan yang perlu mereka tulis untuk
menghasilkan karangan.
iii.
Menyatakan jumlah
markah dan pembahagian markah untuk karangan mereka.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan
Baharu Pengaian Am Penggal 1/2014
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menyatakan panduan
asas untuk menjawab soalan esei pada penggal 1. Sesi soal jawab
menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh
guru semasa penerangan.
|
3
33
333NEXT DAY4444
4444
HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS 4444
4444
444
44
4
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 3)
TARIKH :
03.07.2014
HARI :
KHAMIS
MASA :
7.05am – 8.15am
TAJUK
SUB TAJUK
|
MALAYSIA KEKAL BERDAULAT
Penglibatan,
peranan dan sumbangan Malaysia
o
Peringkat serantau
§ Kepentingan
hubungan serantau
§ Malaysia
dan ASEAN
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i.
Menyatakan 4 kepentingan dasar luar kepada negara.
ii.
Menyatakan sekurang-kurangnya 5 daripada 6 matlamat
penubuhan ASEAN.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan Baharu Pengaian Am
Penggal 3/2013
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menyatakan 4 kepentingan
dasar luar kepada negara di samping dapat menyatakan sekurang-kurangnya 5
matlamat penubuhan ASEAN. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut
mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.
|
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6RK3 (Penggal 1)
TARIKH :
03.07.2014
HARI :
KHAMIS
MASA :
8:15am – 9:25am
TAJUK
SUB
TAJUK
|
Bahagian C: Karangan
Panduan mengisi rangka karangan.
|
OBJEKTIF
|
Pelajar
dapat:
i.
Menyatakan 4 perkara
yang perlu ada dalam rangka karangan iaitu Tajuk, Skop soalan, isi dan
Penutup.
ii.
Menyatakan cara untuk
mengisi 4 perkara tersebut.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan
Baharu Pengaian Am Penggal 1/2014
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menyatakan 4
perkara yang perlu ada dalam rangka karangan. Mereka juga dapat mengisi 4
perkara tersebut setelah guru menyuruh mereka menganalisis soalan karangan
yang diberi. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara
penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.
|
MATA PELAJARAN :
SEJARAH
TINGKATAN :
4K3
TARIKH :
03.07.2014
HARI :
KHAMIS
MASA :
10.55am – 12.05pm
TAJUK
SUB TAJUK
|
Bab 5: Kerajaan Islam di Madinah
·
Hijrah
o Konsep Hijrah
o Sebab dan tujuan Hijrah
o Kepentingan Hijrah
|
OBJEKTIF
|
Pelajar
dapat:
i.
Menerangkan maksud Hijrah dalam Islam.
ii.
Menjelaskan sebab-sebab Nabi Muhammad SAW
berhijrah ke Madinah
iii.
Menyatakan kepentingan peristiwa Hijrah
dalam sejarah Islam
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Buku teks, buku rujukan Sejarah
|
PENERAPAN:
ILMU
NILAI
KBT
|
Kemanusiaan, Sejarah, Geografi
Kepimpinan
cemerlang, Bekerjasama
KB-menjana minda,
Masteri
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menerangkan secara ringkas maksud
hijrah, sebab-sebab hijrah den kepentingan hijrah dalam sejarah Islam. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar
turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.
|
4
44
444
4444NEXT DAY55555
55555
HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT
55555
5555
555
55
5
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6RK3 (Penggal 1)
TARIKH :
04.07.2014
HARI :
JUMAAT
MASA :
8:15am – 9:25am
CATATAN
|
CUTI REHAT KHAS
|
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 3)
TARIKH :
04.07.2014
HARI :
JUMAAT
MASA :
9.40am – 10.40am
CATATAN
|
CUTI REHAT KHAS
|
No comments:
Post a Comment