Sunday, November 9, 2014

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN MINGGU 27

SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN SERIAN
RANCANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN HARIAN

MINGGU 27
 (30.06.2014  hingga 04.07.2014)
1 HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN 1
111
11
1
MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM
TINGKATAN     : 6RK3 (Penggal 1)
TARIKH        : 30.06.2014
HARI          : ISNIN
MASA          : 7:05 am – 8:15 am
TAJUK
SUB TAJUK
BAB 1: KONSEP NEGARA DAN PEMBENTUKAN NEGARA MALAYSIA
·       Pembentukan Negara Malaysia
o   Kemerdekaan Tanah Melayu
o   Cadangan Pembentukan Malaysia
OBJEKTIF

Pelajar dapat:
i.                 Menyatakan secara ringkas sejarah ke arah kemerdekaan Tanah Melayu.
ii.               Menyatakan 4 faktor yang membawa ke arah pembentukan Malaysia.
AKTIVITI
Soal jawab, mencatat nota.
BBM
Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 1/2014
REFLEKSI

Pelajar dapat menyatakan cara-cara Tanah Melayu mendapat kemerdekaan dan cadangan tentang pembentukan Malaysia. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.


MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM
TINGKATAN     : 6AK2 (Penggal 3)
TARIKH        : 30.06.2014
HARI          : ISNIN
MASA          : 10.55am 12.40pm
TAJUK
SUB TAJUK
BAHAGIAN B: MENGALIH TEKS BUKAN LINEAR KEPADA BENTUK LINEAR
  • Pengenalan
  • Bentuk bahan Rangsangan
  • Sistem pemarkahan
OBJEKTIF
Pelajar dapat:
i.                 Menyatakan secara ringkas jumlah dan bentuk soalan  dalam Bahagian B
ii.               Menyatakan bentuk bahan rangsangan yang biasa dikeluarkan dalam soalan Bahagian B
iii.              Menyatakan cara pemberian markah bagi Bahagian B

AKTIVITI
Soal jawab, mencatat nota.
BBM
Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 3/2013
REFLEKSI

Pelajar dapat menyatakan secara ringkas jumlah dan bentuk soalan  dalam Bahagian B. Mmereka juga dapat menyatakan bentuk bahan rangsangan yang biasa dikeluarkan dalam soalan Bahagian B di samping boleh  menyatakan cara pemberian markah bagi Bahagian B. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.
1
11
111NEXT DAY222
22 HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA 22
222
22
2
MATA PELAJARAN    : SEJARAH
TINGKATAN                 : 4K3
TARIKH                         : 01.07.2014
HARI                              : SELASA
MASA                             : 9.45am – 10.20am
TAJUK
SUB TAJUK
Bab 5: Kerajaan Islam di Madinah
·       Perjanjian Aqabah Pertama dan Perjanjian Aqabah Kedua.
OBJEKTIF

Pelajar dapat:
i.                 Menyatakan kepentingan Perjanjian Aqabah Pertama dan Perjanjian Aqabah Kedua.
AKTIVITI
Soal jawab, mencatat nota.
BBM
Buku teks, buku rujukan Sejarah
PENERAPAN:
ILMU
            NILAI
KBT

Kemanusiaan, Sejarah, Geografi
Kepimpinan cemerlang, Bekerjasama
KB-menjana minda, Masteri
REFLEKSI
Pelajar dapat menyatakan kepentingan perjanjian Aqabah Pertama dan perjanjian Aqabah Kedua.  Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.


MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM (Tutorial)
TINGKATAN     : 6AK2 (Penggal 3)
TARIKH        : 01.07.2014
HARI          : SELASA
MASA          : 10.55am 11.30am
TAJUK
SUB TAJUK
Bahagian C: Karangan
*     Panduan menjawab soalan esei
OBJEKTIF

Pelajar dapat:
i.                 Menyatakan jumlah karangan yang mereka perlu jawab dalam penggal 3.
ii.               Menyatakan jumlah perenggan, jumlah ayat dan jumlah perkataan yang perlu mereka tulis untuk menghasilkan karangan.
iii.              Menyatakan jumlah markah dan pembahagian markah untuk karangan mereka.
AKTIVITI
Soal jawab, mencatat nota.
BBM
Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 1/2014
REFLEKSI

Pelajar dapat menyatakan panduan asas untuk menjawab soalan esei pada penggal 3. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.


MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM
TINGKATAN     : 6RK3 (Penggal 1)
TARIKH        : 01.07.2014
HARI          : SELASA
MASA          : 11:30 am – 12:40pm
TAJUK
SUB TAJUK
BAB 1: KONSEP NEGARA DAN PEMBENTUKAN NEGARA MALAYSIA
·       Pembentukan Negara Malaysia
o   Langkah-langkah ke arah pembentukan Malaysia.
o   Perjanjian Malaysia
o   Pengistiharan penubuhan Malaysia.
·       Konsep pengasingan kuasa
o   Dokrin pengasingan kuasa
o   Konsep pengasiangan kuasa di Malaysia
OBJEKTIF

Pelajar dapat:
i.                 Menyatakan langkah-langkah yang dilakukan oleh suruhanjaya Cobbold ke arah pembentukan Malaysia.
ii.               Menyatakan 6 perkara dalam perjanjian Malaysia yang menentukan arah pembentukan Malaysia.
iii.              Menceritakan tentang cara pengistiharan penubuhan Malaysia.
AKTIVITI
Soal jawab, mencatat nota.
BBM
Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 1 2014
REFLEKSI

Pelajar dapat menyatakan langkah-langkah ke arah pembentukan Malaysia di samping 6 perkara dalam perjanjian yang membawa kepada pembentukan Malaysia. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.
2
22
222NEXT DAY333
333 HARI RABU HARI RABU HARI RABU  HARI RABU 333
333
33
3
MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM
TINGKATAN     : 6AK2 (Penggal 3)
TARIKH        : 02.07.2014
HARI          : RABU
MASA          : 8.15am 9.25am
TAJUK
SUB TAJUK
Bahagian C: Karangan
*     Panduan mengisi rangka karangan.
OBJEKTIF
Pelajar dapat:
i.                 Menyatakan 4 perkara yang perlu ada dalam rangka karangan iaitu Tajuk, Skop soalan, isi dan Penutup.
ii.               Menyatakan cara untuk mengisi 4 perkara tersebut.
AKTIVITI
Soal jawab, mencatat nota.
BBM
Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 1/2014
REFLEKSI

Pelajar dapat menyatakan 4 perkara yang perlu ada dalam rangka karangan. Mereka juga dapat mengisi 4 perkara tersebut setelah guru menyuruh mereka menganalisis soalan karangan yang diberi. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.


MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM
TINGKATAN     : 6RK3 (Penggal 1)
TARIKH        : 02.07.2014
HARI          : RABU
MASA          : 9:45am – 10:20am
TAJUK
SUB TAJUK
Bahagian C: Karangan
*     Panduan menjawab soalan esei
OBJEKTIF

Pelajar dapat:
i.                 Menyatakan jumlah karangan yang mereka perlu jawab dalam penggal 1.
ii.               Menyatakan jumlah perenggan, jumlah ayat dan jumlah perkataan yang perlu mereka tulis untuk menghasilkan karangan.
iii.              Menyatakan jumlah markah dan pembahagian markah untuk karangan mereka.
AKTIVITI
Soal jawab, mencatat nota.
BBM
Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 1/2014
REFLEKSI

Pelajar dapat menyatakan panduan asas untuk menjawab soalan esei pada penggal 1. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.
3
33
333NEXT DAY4444
4444 HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS 4444
4444
444
44
4
MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM
TINGKATAN     : 6AK2 (Penggal 3)
TARIKH        : 03.07.2014
HARI          : KHAMIS
MASA          : 7.05am 8.15am
TAJUK
SUB TAJUK
MALAYSIA KEKAL BERDAULAT
*     Penglibatan, peranan dan sumbangan Malaysia
o   Peringkat serantau
§  Kepentingan hubungan serantau
§  Malaysia dan ASEAN
OBJEKTIF

Pelajar dapat:
i.                 Menyatakan 4 kepentingan dasar luar kepada negara.
ii.               Menyatakan sekurang-kurangnya 5 daripada 6 matlamat penubuhan ASEAN.
AKTIVITI
Soal jawab, mencatat nota.
BBM
Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 3/2013
REFLEKSI

Pelajar dapat menyatakan 4 kepentingan dasar luar kepada negara di samping dapat menyatakan sekurang-kurangnya 5 matlamat penubuhan ASEAN. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.


MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM
TINGKATAN     : 6RK3 (Penggal 1)
TARIKH        : 03.07.2014
HARI          : KHAMIS
MASA          : 8:15am – 9:25am
TAJUK
SUB TAJUK
Bahagian C: Karangan
*     Panduan mengisi rangka karangan.
OBJEKTIF

Pelajar dapat:
i.                 Menyatakan 4 perkara yang perlu ada dalam rangka karangan iaitu Tajuk, Skop soalan, isi dan Penutup.
ii.               Menyatakan cara untuk mengisi 4 perkara tersebut.
AKTIVITI
Soal jawab, mencatat nota.
BBM
Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 1/2014
REFLEKSI

Pelajar dapat menyatakan 4 perkara yang perlu ada dalam rangka karangan. Mereka juga dapat mengisi 4 perkara tersebut setelah guru menyuruh mereka menganalisis soalan karangan yang diberi. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.


MATA PELAJARAN    : SEJARAH
TINGKATAN                 : 4K3
TARIKH                         : 03.07.2014
HARI                              : KHAMIS
MASA                             : 10.55am  –  12.05pm
TAJUK
SUB TAJUK
Bab 5: Kerajaan Islam di Madinah
·       Hijrah
o   Konsep Hijrah
o   Sebab dan tujuan Hijrah
o   Kepentingan Hijrah
OBJEKTIF

Pelajar dapat:
i.                 Menerangkan maksud Hijrah dalam Islam.
ii.               Menjelaskan sebab-sebab Nabi Muhammad SAW berhijrah ke Madinah
iii.              Menyatakan kepentingan peristiwa Hijrah dalam sejarah Islam
AKTIVITI
Soal jawab, mencatat nota.
BBM
Buku teks, buku rujukan Sejarah
PENERAPAN:
ILMU
            NILAI
KBT

Kemanusiaan, Sejarah, Geografi
Kepimpinan cemerlang, Bekerjasama
KB-menjana minda, Masteri
REFLEKSI
Pelajar dapat menerangkan secara ringkas maksud hijrah, sebab-sebab hijrah den kepentingan hijrah dalam sejarah Islam.  Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.
4
44
444
4444NEXT DAY55555
55555 HARI JUMAAT  HARI JUMAAT HARI JUMAAT 55555
5555
555
55
5
MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM
TINGKATAN     : 6RK3 (Penggal 1)
TARIKH        : 04.07.2014
HARI          : JUMAAT
MASA          : 8:15am – 9:25am
CATATAN

CUTI REHAT KHAS


MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM
TINGKATAN     : 6AK2 (Penggal 3)
TARIKH        : 04.07.2014
HARI          : JUMAAT
MASA          : 9.40am 10.40am
CATATAN

CUTI REHAT KHAS




No comments:

Post a Comment