Sunday, November 9, 2014

RANCANGAN PELAJARAN PENGAJIAN AM TINGKATAN 6 RENDAH 2014 PENGGAL 1

RANCANGAN PELAJARAN PENGAJIAN AM
TINGKATAN 6 RENDAH 2014

PENGGAL PERTAMA


MINGGU
TAJUK

HASIL PEMBELAJARAN
AKTIVITI PEMBELAJARAN
NILAI
BAHAN BANTU MENGAJAR
CATATAN
19 dan20 (8 Mei – 16 Mei)

MINGGU ORIENTASI
21 dan 22
(19 - 27 Mei)
1.Kemahiran Belajar

1.1. Kemahiran mencari maklumat
1.2. Kemahiran menyoal
1.3. Kemahiran menganalisis maklumat



Calon seharusnya dapat:
a.       Mengenalpasti dan mengumpul maklumat daripada pelbagai sumber
b.      Mengaplikasi pelbagai kaedah asas untuk menganalisis maklumat, mengkategori, membanding, mentafsir, merumus


-    Rujuk Laman Web Pusat Perkembangan Kurikulum

-    Mohd Majid Konting, 2004, Kaedah Penyelidikan, DBP, KL

Kemahiran belajar akan diaplikasikan semasa menjawab soalan.

a.       Esei
b.      Alih bentuk komunikasi
c.       Kerja kursus (kerja projek)
d.      Aneka pilihan
e.       Struktur

23 dan 24                                         CUTI PENGGAL PERTAMA (26 Mei – 10 Jun)

25
(16 – 20 JUN)
Bahagian A & B:
(Soalan Aneka Pilihan dan Berstruktur)

2. Malaysia Kekal Berdaulat:

2.1.    Negara  
          Berdaulat
2.1.1. Konsep dan ciri
2.1.2. Pembentukan
          Negara
          Malaysia


Calon seharusnya dapat:
a.       Menghuraikan konsep dan cirri negara berdaulat
b.      Menghuraikan pembentukan Malaysia



Penerangan
Mencari maklumat
Perbincangan
Kerja kumpulan
Pembentangan
Latihan soalan Aneka pilihan / Stuktur

Perpaduan
Cintakan tanah air
Patriotik

-    Buku Perlembagaan Persekutuan (edisi terkini)
-    Pentadbiran dan Pengurusan Awam Malaysia (INTAN)
-    Malaysia Kita: Sejarah, Pentadbiran dan Dasar-Dasar Pembangunan.
-    Akhbar Harian
-    Buletin dan risalah Kerajaan
-    Laman Web yang relevan
-    Majalah tempatan dan antarabangsa

1.      Konsep Negara:
-         Sempadan, sistem pemerintahan dan mempunyai rakyat
2.      Ciri negara berdaulat:
-         Antaranya merdeka, berkuasa sendiri, berwibawa dan beridentiti


















Kemahiran belajar:
1.4. Kemahiran berfikir secara
       kritis
1.5. Kemahiran menyelesaikan
       masalah

Calon seharusnya dapat:
a.       Melaksanakan langkah-langkah menyelesaikan masalah kualitatif dan kuantitatif:
Memahami masalah, mencari dan memilih alternatif, mengaplikasi, menilai semula, dan menambah baik





Kemahiran belajar akan diaplikasikan semasa menjawab soalan.

a.       Esei
b.      Alih bentuk komunikasi
c.       Kerja kursus (kerja projek)
d.      Aneka pilihan
                 Struktur
26,27 28 dan 29
 (23 JUN – 18 JULAI)
Bahagian A & B:
(Soalan Aneka pilihan dan
 berstruktur)
2.2.  Perlembagaan Persekutuan

2.2.1.        Peruntukan Perlembagaan Persekutuan
2.2.2.        Sistem dan struktur pemerintahan
2.2.3.        Demokrasi dan pilihanraya




Calon seharusnya dapat:
a.       Menjelaskan konsep dan peruntukan dalam perlembagaan persekutuan
b.      Menjelaskan kepentingan perlembagaan terhadap keamanan, perpaduan, kestabilan politik dan sosial
c.       Menerangkan sistem dan struktur pemerintahan
d.      Membincangkan amalan demokrasi serta sistem dan proses pilihanraya

Penerangan
Mencari maklumat
Perbincangan
Kerja kumpulan
Pembentangan
Latihan Objektif / Struktur

Kerjasama
 Keadilan
Perpaduan
Patriotik

-     Buku Perlembagaan Persekutuan
-     Keratan akhbar
-     Akhbar Harian
-     Buletin dan risalah Kerajaan
-     Laman Web yang relevan
-     Majalah tempatan dan antarabangsa

Sistem – Demokrasi Berparlimen, Raja Berperlembagaan
 
Struktur – Tiga bahagian pemerintahan, iaitu kehakiman, pentadbiran dan perundangan
-         Peranan dan bidang kuasa Suruhanjaya Pilihan Raya
-         Proses pilihan Raya
Bahagian C:
 Penulisan Esei
Isu:
Pertahanan
-         Pencerobohan nelayan asing
-         Pemerdagangan manusia
-         Penyeludupan lorong tikus










Kemahiran belajar:
Kemahiran komunikasi berkesan


Calon seharusnya dapat:
a.       Kepentingan dan cabaran yang dihadapi negara dalam melaksanakan tadbir urus baik

b.      Menjelaskan kepentingan keamanan negara dan antarabangsa
c.       Menilai jenis cabaran yang dihadapi negara
d.      Membincangkan punca dan cara mengatasi cabaran


Calon seharusnya dapat:
a.       Menyampaikan maklumat yang relevan melalui pelbagai bentuk komunikasi
b.      Berkomunikasi dengan menggunakan bahasa yang betul dan berkesan

Perbincangan kumpulan
Latihan penulisan

Berfikiran positif
Kerjasama


Keratan akhbar
Dewan Masyarakat
Dewan Ekonomi


-         Kepentingan tadbir urus baik antaranya:
·        Berdaya saing
·        Globalisasi
-         Cabaran-cabaran tadbir urus baik antaranya:
·        Sistem penyampaian khidmat awam
·        Integriti
·        Pembangunan modal insan
·        Pengaruh teknologi maklumat dan komunikasi







Kemahiran belajar akan diaplikasikan semasa menjawab soalan.

a.       Esei
b.      Alih bentuk komunikasi
c.       Kerja kursus (kerja projek)
d.      Aneka pilihan
                 Struktur
30, 31 dan 32
 (21 Julai – 8 Ogos)
Bahagian A & B:
(SoalanAneka Pilihan dan Berstruktur)
2.3.  Tadbir urus Negara
2.3.1.        Takrif dan ciri-ciri
2.3.2.        Sistem dan Struktur Pentadbiran


Calon seharusnya dapat:
a.       Menerangkan takrif dan ciri tadbir urus negara
b.      Menghuraikan sistem dan struktur Kerajaan Persekutuan
c.       Menghuraikan sistem Pentadbiran Kerajaan Persekutuan



Penerangan
Perbincangan kumpulan
Pembentangan
 Latihan Aneka Pilihan/Struktur

Kerjasama
 Keadilan
Perpaduan
Patriotik
Amanah


-     Keratan akhbar
-     Ahmad Atory Hussain: Kerajaan Tempatan; Teori dan Peranan di Malaysia
-     INTAN: Good Governance: Issue and Challenges
-     Akhbar Harian
-     Buletin dan risalah Kerajaan
-     Laman Web yang relevan
-     Majalah tempatan dan antarabangsa

-         Bidang kuasa:
·        Senarai Persekutuan, Negeri dan Bersama
-         Sistem dan Struktur Kerajaan:
·        YDPA, MRR, Suruhanjaya, Ketua Audit Negara, Kabinet, Kemeterian, Perbadanan Awam dan Majlis-Majlis Penyelarasan
-         Kerajaan Persekutuan termasuk Kerajaan Negeri dan pihak Berkuasa Tempatan
-         Sumber kewangan











Bahagian C:
 Penulisan Esei
Isu:
Sosial dan Budaya
-         Homestay
-         Permainan Tradisional
-         Pencemaran budaya
-         Kebebasan media


Calon seharusnya dapat:
a.       Kepentingan dan cabaran yang dihadapi Negara dalam melaksanakan tadbir urus baik
b.      Menjelaskan kepentingan keamanan negara dan antarabangsa
c.       Menilai jenis cabaran yang dihadapi negara
d.      Membincangkan punca dan cara mengatasi cabaran

Perbincangan kumpulan
Latihan penulisan

Berfikiran positif
Kerjasama


Keratan akhbar
Dewan Masyarakat
Dewan Ekonomi


-         Kepentingan tadbir urus baik antaranya:
·        Berdaya saing
·        Globalisasi
-         Cabaran-cabaran tadbir urus baik antaranya:
·        Sistem penyampaian khidmat awam
·        Integriti
·        Pembangunan modal insan
·        Pengaruh teknologi maklumat dan komunikasi

33
( 11  – 16 Ogos)
Bahagian A , B & C
(Soalan Aneka Pilihan, Berstruktur dan Esei)
2.3.   Tadbir urus  Negara
       
       2.3.3.Pelaksanaan






Calon seharusnya dapat:
a.       Menghuraikan hubungan dan penyelarasan pentadbiran Kerajaan Persekutuan, Negeri, dan Tempatan (Pihak Berkuasa Tempatan)


Penerangan
Perbincangan kumpulan
Pembentangan
 Latihan Aneka Pilihan/Struktur/ Esei

Kerjasama
 Keadilan
Perpaduan
Patriotik
Amanah


-    Ahmad Atory Hussain: Kerajaan Tempatan; Teori dan Peranan di Malaysia
-    INTAN: Good Governance: Issue and Challenges
-         Akhbar Harian
-         Buletin dan risalah Kerajaan
-         Laman Web yang relevan
-    Majalah tempatan dan antarabangsa

-         Kepentingan tadbir urus baik antaranya:
·        Berdaya saing
·        Globalisasi
-         Cabaran-cabaran tadbir urus baik antaranya:
·        SIstem penyampaian khidmat awam
·        Integriti
·        Pembangunan modal insan
·        Pengaruh teknologi maklumat dan komunikasi




34 dan 35
(18 Ogos – 30 Ogos)
Bahagian B & C:
( Soalan bestruktur & Penulisan Esei)
2.3.4.Kepentingan 
          dan cabaran
          tadbir urus baik
Bahagian C:
Isu:
Teknologi Maklumat
-         Laman web
-         Perkhidmatan dalam talian
-         Laman sosial
-         Sistem telekomunikasi
-         Penerokaan angkasa lepas


Calon seharusnya dapat:
a.     Membincangkan kepentingan dan cabaran yang dihadapi negara dalam melaksanakan tadbir urus baik
b.    Kepentingan dan cabaran yang dihadapi negara dalam melaksanakan tadbir urus baik
c.     Menjelaskan kepentingan keamanan negara dan antarabangsa
d.    Menilai jenis cabaran yang dihadapi Negara
e.     Membincangkan punca dan cara mengatasi cabaran

Perbincangan kumpulan
Latihan penulisan

Berfikiran positif
Kerjasama


-    Ahmad Atory Hussain: Kerajaan Tempatan; Teori dan Peranan di Malaysia
-    INTAN: Good Governance: Issue and Challenges
-         Akhbar Harian
-         Buletin dan risalah Kerajaan
-         Laman Web yang relevan
-    Majalah tempatan dan antarabangsa

-         Kepentingan tadbir urus baik antaranya:
·        Berdaya saing
·        Globalisasi
-         Cabaran-cabaran tadbir urus baik antaranya:
·        Sistem penyampaian khidmat awam
·        Integriti
·        Pembangunan modal insan Pengaruh teknologi maklumat dan komunikasi




36 dan 37 (1 Sept – 12 Sept)
1.2.  Kedaulatan Malaysia
1.2.1.        Cabaran, punca dan penyelesaian
-         Pertahanan
-         Sosial dan budaya
-         Ekonomi
-         Politik
-         Sains dan Teknologi
-         Integrasi dan perpaduan

Calon seharusnya dapat:
a.       Menjelaskan kepentingan keamanan negara dan antarabangsa
b.      Menilai jenis cabaran yang dihadapi negara
c.       Membincangkan punca dan cara mengatasi cabaran

Perbincangan kumpulan
Latihan penulisan

Berfikiran positif
Kerjasama


Keratan akhbar
Dewan Masyarakat
Dewan Ekonomi

-         Kepentingan tadbir urus baik antaranya:
·        Berdaya saing
·        Globalisasi
-         Cabaran-cabaran tadbir urus baik antaranya:
·        Sistem penyampaian khidmat awam
·        Integriti
·        Pembangunan modal insan
·        Pengaruh teknologi maklumat dan komunikasi
         38                                                                                                                          CUTI PERTENGAHAN SEMESTER 2
 ( 13 – 21 September  )

39 – 41
( 22
Sept – 10 OKT)

PERBINCANGAN SOALAN UJIAN SELARAS  / ULANGKAJIi
42
( 13 – 17 Okt)

PEPERIKSAAN PERCUBAAN
43 -45
( 20 Okt – 7 Nov)

PERBINCANGAN SOALAN UJIAN SELARAS  / ULANGKAJI
46 - 47
(10 – 21 NOV)

PEPERIKSAAN PENGGAL PERTAMA

No comments:

Post a Comment