RANCANGAN
PELAJARAN PENGAJIAN AM
TINGKATAN
6 RENDAH 2014
PENGGAL
PERTAMA
MINGGU
|
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
AKTIVITI PEMBELAJARAN
|
NILAI
|
BAHAN BANTU MENGAJAR
|
|
|
19 dan20 (8 Mei – 16 Mei)
|
MINGGU ORIENTASI
|
||||||
21 dan 22
(19 - 27 Mei)
|
1.Kemahiran Belajar
1.1. Kemahiran mencari maklumat
1.2. Kemahiran menyoal
1.3. Kemahiran menganalisis maklumat
|
Calon seharusnya
dapat:
a. Mengenalpasti dan mengumpul maklumat
daripada pelbagai sumber
b. Mengaplikasi pelbagai kaedah asas untuk
menganalisis maklumat, mengkategori, membanding, mentafsir, merumus
|
|
|
- Rujuk Laman Web Pusat Perkembangan
Kurikulum
- Mohd Majid Konting, 2004, Kaedah
Penyelidikan, DBP, KL
|
Kemahiran belajar akan
diaplikasikan semasa menjawab soalan.
a. Esei
b. Alih bentuk komunikasi
c. Kerja kursus (kerja projek)
d. Aneka pilihan
e. Struktur
|
|
23 dan 24 CUTI PENGGAL PERTAMA (26 Mei – 10 Jun)
|
|||||||
25
(16 – 20 JUN)
|
Bahagian A & B:
(Soalan Aneka Pilihan dan Berstruktur)
2. Malaysia Kekal Berdaulat:
2.1.
Negara
Berdaulat
2.1.1. Konsep dan
ciri
2.1.2.
Pembentukan
Negara
Malaysia
|
Calon seharusnya
dapat:
a. Menghuraikan konsep dan cirri negara
berdaulat
b. Menghuraikan pembentukan Malaysia
|
Penerangan
Mencari maklumat
Perbincangan
Kerja kumpulan
Pembentangan
Latihan soalan
Aneka pilihan / Stuktur
|
Perpaduan
Cintakan tanah air
Patriotik
|
- Buku Perlembagaan Persekutuan (edisi
terkini)
- Pentadbiran dan Pengurusan Awam Malaysia
(INTAN)
- Malaysia Kita: Sejarah, Pentadbiran dan
Dasar-Dasar Pembangunan.
- Akhbar Harian
- Buletin dan risalah Kerajaan
- Laman Web yang relevan
- Majalah tempatan dan antarabangsa
|
1. Konsep Negara:
-
Sempadan,
sistem pemerintahan dan mempunyai rakyat
2. Ciri negara berdaulat:
-
Antaranya
merdeka, berkuasa sendiri, berwibawa dan beridentiti
|
|
Kemahiran belajar:
1.4. Kemahiran berfikir secara
kritis
1.5. Kemahiran menyelesaikan
masalah
|
Calon seharusnya
dapat:
a. Melaksanakan langkah-langkah menyelesaikan
masalah kualitatif dan kuantitatif:
Memahami
masalah, mencari dan memilih alternatif, mengaplikasi, menilai semula, dan
menambah baik
|
|
|
|
Kemahiran belajar akan
diaplikasikan semasa menjawab soalan.
a. Esei
b. Alih bentuk komunikasi
c. Kerja kursus (kerja projek)
d. Aneka pilihan
Struktur
|
||
26,27 28 dan 29
(23
JUN – 18 JULAI)
|
Bahagian A & B:
(Soalan Aneka pilihan dan
berstruktur)
2.2.
Perlembagaan Persekutuan
2.2.1.
Peruntukan
Perlembagaan Persekutuan
2.2.2.
Sistem
dan struktur pemerintahan
2.2.3.
Demokrasi
dan pilihanraya
|
Calon seharusnya dapat:
a. Menjelaskan konsep dan peruntukan dalam
perlembagaan persekutuan
b. Menjelaskan kepentingan perlembagaan
terhadap keamanan, perpaduan, kestabilan politik dan sosial
c. Menerangkan sistem dan struktur
pemerintahan
d. Membincangkan amalan demokrasi serta sistem
dan proses pilihanraya
|
Penerangan
Mencari maklumat
Perbincangan
Kerja kumpulan
Pembentangan
Latihan Objektif
/ Struktur
|
Kerjasama
Keadilan
Perpaduan
Patriotik
|
- Buku Perlembagaan Persekutuan
- Keratan akhbar
- Akhbar Harian
- Buletin dan risalah Kerajaan
- Laman Web yang relevan
- Majalah tempatan dan antarabangsa
|
Sistem –
Demokrasi Berparlimen, Raja Berperlembagaan
Struktur – Tiga
bahagian pemerintahan, iaitu kehakiman, pentadbiran dan perundangan
-
Peranan
dan bidang kuasa Suruhanjaya Pilihan Raya
-
Proses
pilihan Raya
|
|
Bahagian C:
Penulisan Esei
Isu:
Pertahanan
-
Pencerobohan
nelayan asing
-
Pemerdagangan
manusia
-
Penyeludupan
lorong tikus
Kemahiran
belajar:
Kemahiran
komunikasi berkesan
|
Calon seharusnya
dapat:
a. Kepentingan dan cabaran yang dihadapi
negara dalam melaksanakan tadbir urus baik
b. Menjelaskan kepentingan keamanan negara
dan antarabangsa
c. Menilai jenis cabaran yang dihadapi negara
d. Membincangkan punca dan cara mengatasi
cabaran
Calon seharusnya
dapat:
a. Menyampaikan maklumat yang relevan melalui
pelbagai bentuk komunikasi
b. Berkomunikasi dengan menggunakan bahasa
yang betul dan berkesan
|
Perbincangan
kumpulan
Latihan penulisan
|
Berfikiran positif
Kerjasama
|
Keratan akhbar
Dewan Masyarakat
Dewan Ekonomi
|
-
Kepentingan
tadbir urus baik antaranya:
·
Berdaya
saing
·
Globalisasi
-
Cabaran-cabaran
tadbir urus baik antaranya:
·
Sistem
penyampaian khidmat awam
·
Integriti
·
Pembangunan
modal insan
·
Pengaruh
teknologi maklumat dan komunikasi
Kemahiran belajar akan
diaplikasikan semasa menjawab soalan.
a. Esei
b. Alih bentuk komunikasi
c. Kerja kursus (kerja projek)
d. Aneka pilihan
Struktur
|
||
30, 31 dan 32
(21
Julai – 8 Ogos)
|
Bahagian A & B:
(SoalanAneka Pilihan dan Berstruktur)
2.3.
Tadbir urus Negara
2.3.1.
Takrif
dan ciri-ciri
2.3.2.
Sistem
dan Struktur Pentadbiran
|
Calon seharusnya
dapat:
a. Menerangkan takrif dan ciri tadbir urus
negara
b. Menghuraikan sistem dan struktur Kerajaan
Persekutuan
c. Menghuraikan sistem Pentadbiran Kerajaan
Persekutuan
|
Penerangan
Perbincangan
kumpulan
Pembentangan
Latihan Aneka Pilihan/Struktur
|
Kerjasama
Keadilan
Perpaduan
Patriotik
Amanah
|
- Keratan akhbar
- Ahmad Atory Hussain: Kerajaan Tempatan;
Teori dan Peranan di Malaysia
- INTAN: Good Governance: Issue and
Challenges
- Akhbar Harian
- Buletin dan risalah Kerajaan
- Laman Web yang relevan
- Majalah tempatan dan antarabangsa
|
-
Bidang
kuasa:
·
Senarai
Persekutuan, Negeri dan Bersama
-
Sistem
dan Struktur Kerajaan:
·
YDPA,
MRR, Suruhanjaya, Ketua Audit Negara, Kabinet, Kemeterian, Perbadanan Awam
dan Majlis-Majlis Penyelarasan
-
Kerajaan
Persekutuan termasuk Kerajaan Negeri dan pihak Berkuasa Tempatan
-
Sumber
kewangan
|
|
Bahagian C:
Penulisan Esei
Isu:
Sosial dan Budaya
-
Homestay
-
Permainan
Tradisional
-
Pencemaran
budaya
-
Kebebasan
media
|
Calon seharusnya
dapat:
a. Kepentingan dan cabaran yang dihadapi
Negara dalam melaksanakan tadbir urus baik
b. Menjelaskan kepentingan keamanan negara
dan antarabangsa
c. Menilai jenis cabaran yang dihadapi negara
d. Membincangkan punca dan cara mengatasi
cabaran
|
Perbincangan
kumpulan
Latihan penulisan
|
Berfikiran positif
Kerjasama
|
Keratan akhbar
Dewan Masyarakat
Dewan Ekonomi
|
-
Kepentingan
tadbir urus baik antaranya:
·
Berdaya
saing
·
Globalisasi
-
Cabaran-cabaran
tadbir urus baik antaranya:
·
Sistem
penyampaian khidmat awam
·
Integriti
·
Pembangunan
modal insan
·
Pengaruh
teknologi maklumat dan komunikasi
|
||
33
( 11
– 16 Ogos)
|
Bahagian A , B & C
(Soalan Aneka Pilihan, Berstruktur dan Esei)
2.3.
Tadbir
urus Negara
2.3.3.Pelaksanaan
|
Calon seharusnya
dapat:
a. Menghuraikan hubungan dan penyelarasan
pentadbiran Kerajaan Persekutuan, Negeri, dan Tempatan (Pihak Berkuasa
Tempatan)
|
Penerangan
Perbincangan
kumpulan
Pembentangan
Latihan Aneka Pilihan/Struktur/ Esei
|
Kerjasama
Keadilan
Perpaduan
Patriotik
Amanah
|
- Ahmad Atory Hussain: Kerajaan Tempatan;
Teori dan Peranan di Malaysia
- INTAN: Good Governance: Issue and
Challenges
-
Akhbar
Harian
-
Buletin
dan risalah Kerajaan
-
Laman
Web yang relevan
- Majalah tempatan dan antarabangsa
|
-
Kepentingan
tadbir urus baik antaranya:
·
Berdaya
saing
·
Globalisasi
-
Cabaran-cabaran
tadbir urus baik antaranya:
·
SIstem
penyampaian khidmat awam
·
Integriti
·
Pembangunan
modal insan
·
Pengaruh
teknologi maklumat dan komunikasi
|
|
34
dan 35
(18
Ogos – 30 Ogos)
|
Bahagian B & C:
( Soalan bestruktur & Penulisan Esei)
2.3.4.Kepentingan
dan cabaran
tadbir urus baik
Bahagian C:
Isu:
Teknologi
Maklumat
-
Laman
web
-
Perkhidmatan
dalam talian
-
Laman
sosial
-
Sistem
telekomunikasi
-
Penerokaan
angkasa lepas
|
Calon seharusnya
dapat:
a. Membincangkan kepentingan dan cabaran yang
dihadapi negara dalam melaksanakan tadbir urus baik
b. Kepentingan dan cabaran yang dihadapi
negara dalam melaksanakan tadbir urus baik
c. Menjelaskan kepentingan keamanan negara
dan antarabangsa
d. Menilai jenis cabaran yang dihadapi Negara
e. Membincangkan punca dan cara mengatasi
cabaran
|
Perbincangan
kumpulan
Latihan penulisan
|
Berfikiran positif
Kerjasama
|
- Ahmad Atory Hussain: Kerajaan Tempatan;
Teori dan Peranan di Malaysia
- INTAN: Good Governance: Issue and
Challenges
-
Akhbar
Harian
-
Buletin
dan risalah Kerajaan
-
Laman
Web yang relevan
- Majalah tempatan dan antarabangsa
|
-
Kepentingan
tadbir urus baik antaranya:
·
Berdaya
saing
·
Globalisasi
-
Cabaran-cabaran
tadbir urus baik antaranya:
·
Sistem
penyampaian khidmat awam
·
Integriti
·
Pembangunan
modal insan Pengaruh teknologi maklumat dan komunikasi
|
|
36 dan 37 (1 Sept – 12
Sept)
|
1.2.
Kedaulatan Malaysia
1.2.1.
Cabaran, punca dan penyelesaian
-
Pertahanan
-
Sosial
dan budaya
-
Ekonomi
-
Politik
-
Sains
dan Teknologi
-
Integrasi
dan perpaduan
|
Calon seharusnya
dapat:
a. Menjelaskan kepentingan keamanan negara
dan antarabangsa
b. Menilai jenis cabaran yang dihadapi negara
c. Membincangkan punca dan cara mengatasi
cabaran
|
Perbincangan
kumpulan
Latihan penulisan
|
Berfikiran positif
Kerjasama
|
Keratan akhbar
Dewan Masyarakat
Dewan Ekonomi
|
-
Kepentingan
tadbir urus baik antaranya:
·
Berdaya
saing
·
Globalisasi
-
Cabaran-cabaran
tadbir urus baik antaranya:
·
Sistem
penyampaian khidmat awam
·
Integriti
·
Pembangunan
modal insan
·
Pengaruh
teknologi maklumat dan komunikasi
|
|
38
CUTI PERTENGAHAN SEMESTER 2
( 13
– 21 September )
|
|||||||
39 – 41
( 22
Sept – 10 OKT)
|
PERBINCANGAN
SOALAN UJIAN SELARAS / ULANGKAJIi
|
||||||
42
( 13 – 17 Okt)
|
PEPERIKSAAN
PERCUBAAN
|
||||||
43 -45
( 20 Okt – 7 Nov)
|
PERBINCANGAN
SOALAN UJIAN SELARAS / ULANGKAJI
|
||||||
46 - 47
(10 – 21 NOV)
|
PEPERIKSAAN PENGGAL PERTAMA
|
No comments:
Post a Comment