SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN SERIAN
RANCANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN HARIAN
MINGGU 28
(07.07.2014 hingga 11.07.2014)
1
HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN 1
111
11
1
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6RK3 (Penggal 1)
TARIKH :
07.07.2014
HARI :
ISNIN
MASA :
7:05 am – 8:15 am
TAJUK
SUB
TAJUK
|
BAB 2: PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN
·
Perlembagaan
Persekutuan
o Konsep ketertinggian perlembagaan
·
Kepentingan
perlembagaan Persekutuan
·
Kandungan perlembagaan
Persekutuan
|
OBJEKTIF
|
Pelajar
dapat:
i.
Menyatakan maksud perlembagaan Persekutuan
ii.
Menyatakan konsep perlembagaan persekutuan.
iii.
Menyatakan 4 kepentingan perlembagaan Persekutuan.
iv.
Menyatakan isi kandungan perlembagaan Malaysia
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan
Baharu Pengaian Am Penggal 1/2014
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menyatakan maksud,
konsep, kepentingan dan isi kandungan perlembagaan Malaysia. Sesi soal jawab
menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh
guru semasa penerangan.
|
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 3)
TARIKH :
07.07.2014
HARI :
ISNIN
MASA :
10.55am – 12.40pm
TAJUK
SUB TAJUK
|
BAHAGIAN B: MENGALIH TEKS BUKAN LINEAR KEPADA BENTUK
LINEAR
|
OBJEKTIF
|
Pelajar
dapat:
i.
Menyatakan 2
teknik menjawab soalan dalam bahagian ini.
ii.
Mengaplikasikan
teknik menganalisis data dalam menjawab soalan-soalan yang mengandungi data.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan Baharu Pengaian Am
Penggal 3/2013
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menyatakan 2 teknik menjawab soalan dalam bahagian ini.
Mereka juga dapat mengaplikasikan teknik menganalisis data dalam menjawab
soalan-soalan yang mengandungi data. Sesi soal jawab menyeronokkan.
Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa
penerangan.
|
1
11
111NEXT DAY222
22
HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA 22
222
22
2
MATA PELAJARAN :
SEJARAH
TINGKATAN :
4K3
TARIKH :
08.07.2014
HARI :
SELASA
MASA :
9.45am – 10.20am
TAJUK
SUB TAJUK
|
Bab 5: Kerajaan Islam
di Madinah
·
Piagam Madinah
o
Kandungan Piagam Madinah
o
Kepentingan Piagam Madinah
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i.
Menyatakan
Prinsip-prinsip umum kandungan Piagam Madinah.
ii.
Menyatakan
kepentingan Piagam Madinah
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Buku teks, buku rujukan Sejarah
|
PENERAPAN:
ILMU
NILAI
KBT
|
Kemanusiaan,
Sejarah, Geografi
Kepimpinan
cemerlang, Bekerjasama
KB-menjana
minda, Masteri
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat
menyatakan Prinsip-prinsip umum kandungan Piagam Madinah dan kepentingannya.
Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang
diterangkan oleh guru semasa penerangan.
|
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM (Tutorial)
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 3)
TARIKH :
08.07.2014
HARI :
SELASA
MASA :
10.55am – 11.30am
TAJUK
SUB
TAJUK
|
Bahagian
C: Karangan
Panduan
menulis bahagian pengenalan, isi dan penutup karangan
|
OBJEKTIF
|
Pelajar
dapat:
i.
Menyatakan 2 perkara penting yang perlu ditulis dalam 2/3
ayat untuk menghasilkan pengenalan karangan.
ii.
Menyatakan 5 perkara yang perlu ada bagi menghasilkan 5
ayat yang perlu ditulis dalam setiap perenggan isi karangan.
iii.
Menyatakan 2 perkara yang perlu ada untuk membina 2
ayat bagi menghasilkan penutup karangan.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan
Baharu Pengaian Am Penggal 1/2014
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menyatakan 2
perkara penting yang perlu ditulis dalam 2/3 ayat untuk menghasilkan
pengenalan karangan. Mereka juga dapat menyatakan 5 perkara yang perlu ada
bagi menghasilkan 5 ayat yang perlu ditulis dalam setiap perenggan isi karangan di samping menyatakan 2 perkara
yang perlu ada untuk membina 2 ayat bagi menghasilkan penutup karangan. Sesi
soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan
oleh guru semasa penerangan.
|
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6RK3 (Penggal 1)
TARIKH :
08.07.2014
HARI :
SELASA
MASA :
11:30 am – 12:40pm
TAJUK
SUB
TAJUK
|
BAB 2: PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN
·
Kebebasan Asasi
Warganegara Malaysia
|
OBJEKTIF
|
Pelajar
dapat:
i.
Menyatakan 9 bentuk kebebasan asasi warganegara
Malysia.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan
Baharu Pengaian Am Penggal 1/2014
|
REFLEKSI
|
Pelajar boleh menyatakan
sekurang-kurangnya 4 daripada 9 bentuk kebebasan asasi warganegara Malaysia.
Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang
diterangkan oleh guru semasa penerangan.
|
2
22
222NEXT DAY333
333
HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU 333
333
33
3
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 3)
TARIKH :
09.07.2014
HARI :
RABU
MASA :
8.15am – 9.25am
TAJUK
SUB TAJUK
|
Bahagian C: Karangan
FU: Masalah Pencerobohan
FS: Punca dan langkah mengatasi
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i.
Menghasilkan 2 ayat
pengenalan karangan berpandukan FU dan FS.
ii.
Menyatakan 2/3 punca dan 3/2 langkah mengatasi masalah
pencerobohan terhadap sesebuah negara.
iii.
Menyatakan 2 perkara yang perlu ada untuk membina 2
ayat bagi menghasilkan penutup karangan.
iv.
Menghasilkan sebuah karangan yang panjangnyan antara
250 hingga 300 patah perkataan.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan Baharu Pengaian Am
Penggal 3/2013
|
REFLEKSI
|
Pelajar berjaya menghasilkan 2
ayat pengenalan karangan berpandukan
FU dan FS. Mereka juga boleh menyatakan 2/3 punca dan 3/2 langkah mengatasi
masalah pencerobohan terhadap sesebuah negara di samping dapat menyatakan 2
perkara yang perlu ada untuk membina 2 ayat bagi menghasilkan penutup
karangan. Dengan adanya kemahiran tersebut, mereka dapat menghasilkan sebuah
karangan yang panjangnyan antara 250 hingga 300 patah perkataan. Sesi soal
jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan
oleh guru semasa penerangan.
|
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6RK3 (Penggal 1)
TARIKH :
09.06.2014
HARI :
RABU
MASA :
9:45am – 10:20am
TAJUK
SUB
TAJUK
|
Bahagian
C: Karangan
Panduan
menulis bahagian pengenalan, isi dan penutup karangan
|
OBJEKTIF
|
Pelajar
dapat:
i.
Menyatakan 2 perkara penting yang perlu ditulis dalam 2/3 ayat untuk
menghasilkan pengenalan karangan.
ii.
Menyatakan 5 perkara
yang perlu ada bagi menghasilkan 5 ayat yang perlu ditulis dalam setiap
perenggan isi karangan.
iii.
Menyatakan 2 perkara
yang perlu ada untuk membina 2 ayat bagi menghasilkan penutup karangan.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan
Baharu Pengaian Am Penggal 1/2014
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menyatakan 2 perkara penting yang perlu ditulis dalam 2/3
ayat untuk menghasilkan pengenalan karangan. Mereka juga dapat menyatakan 5
perkara yang perlu ada bagi menghasilkan 5 ayat yang perlu ditulis dalam
setiap perenggan isi karangan di
samping menyatakan 2 perkara yang perlu ada untuk membina 2 ayat bagi
menghasilkan penutup karangan. Sesi soal jawab menyeronokkan.
Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa
penerangan.
|
3
33
333NEXT DAY4444
4444
HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS 4444
4444
444
44
4
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 3)
TARIKH :
10.07.2014
HARI :
KHAMIS
MASA :
7.05am – 8.15am
TAJUK
SUB TAJUK
|
MALAYSIA KEKAL BERDAULAT
Penglibatan,
peranan dan sumbangan Malaysia
o
Peringkat serantau
§ Persidangan
kemuncak ASEAN
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i.
Menyatakan 5 Persidangan kemuncak yang pernah diadakan
di negara ASEAN.
ii.
Menjelaskan setiap satu Persidangan kemuncak tersebut
bagi mengetahui kandungannya.
iii.
Menyatakan sekurang-kurangnya 5 daripada 10 cabaran
luaran yang perlu diberi perhatian oleh ASEAN.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan Baharu Pengaian Am
Penggal 3/2013
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menyatakan 4 kepentingan
dasar luar kepada negara di samping dapat menyatakan sekurang-kurangnya 5
matlamat penubuhan ASEAN. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut
mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.
|
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6RK3 (Penggal 1)
TARIKH :
10.07.2014
HARI :
KHAMIS
MASA :
8:15am – 9:25am
TAJUK
SUB
TAJUK
|
Bahagian
C: Karangan
FU:
FS:
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i.
Menghasilkan 2
ayat pengenalan karangan berpandukan
FU dan FS.
ii.
Menyatakan 2/3 punca
dan 3/2 kesan masalah jerebu dan kualiti udara kepada Malaysia dan negara
lain.
iii.
Menyatakan 2 perkara
yang perlu ada untuk membina 2 ayat bagi menghasilkan penutup karangan.
iv.
Menghasilkan sebuah
karangan yang panjangnyan antara 250 hingga 300 patah perkataan.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan
Baharu Pengaian Am Penggal 1/2014
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menyatakan 2 perkara penting yang perlu ditulis dalam 2/3
ayat untuk menghasilkan pengenalan karangan. Mereka juga dapat menyatakan 5
perkara yang perlu ada bagi menghasilkan 5 ayat yang perlu ditulis dalam
setiap perenggan isi karangan di
samping menyatakan 2 perkara yang perlu ada untuk membina 2 ayat bagi
menghasilkan penutup karangan. Sesi soal jawab menyeronokkan.
Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa
penerangan.
|
MATA PELAJARAN :
SEJARAH
TINGKATAN :
4K3
TARIKH :
10.07.2014
HARI :
KHAMIS
MASA :
10.55am – 12.05pm
TAJUK
SUB TAJUK
|
Bab 5: Kerajaan Islam di Madinah
·
Penyebaran Islam
·
Perjanjian Hudaibiyah
o Kandungan isi perjanjian Hudaibiyah
o Kepentingan Perjanjian Hudaibiyah
o Pembukaan semula kota Makkah
o Kepentingan Pembukaan semula Kota Makkah
|
OBJEKTIF
|
Pelajar
dapat:
i.
Menerangkan usaha penyebaran Islam di
Madinah.
ii.
Menyatakan isi kandungan dan kepentingan
perjanjian Hudaibiyah
iii.
Menyatakan proses pembukaan semula kota
Makkah dan kepentingannya.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Buku teks, buku rujukan Sejarah
|
REFLEKSI
|
Kemanusiaan, Sejarah, Geografi
Kepimpinan
cemerlang, Bekerjasama
KB-menjana minda,
Masteri
|
|
Pelajar dapat menyatakan kandungan perjanjian
Hudaibiyah dan kepentingannya. Mereka juga dapat menjelaskan kepentingan
pembukaan semula kota Makkah. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut
mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.
|
4
44
444
4444NEXT DAY55555
55555
HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT 55555
5555
555
55
5
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6RK3 (Penggal 1)
TARIKH :
11.07.2014
HARI :
JUMAAT
MASA :
8:15am – 9:25am
TAJUK
SUB
TAJUK
|
BAB 2: PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN
·
Kewarganegaraan
o Kuat kuasa Undang-undang
o Pendaftaran
|
OBJEKTIF
|
Pelajar
dapat:
i.
Menyatakan kelayakan seseorang menjadi warganegara
Malaysia melalui kuat kuasa undang-undang berdasarkan peruntukan Perkara
14(1)(a) dan Perkara 14(1)(b) Perlembagaan Persekutuan.
ii.
Menyatakan kelayakan seseorang menjadi warganegara
Malaysia melalui Pendaftaran berdasarkan Perkara 15(1), Perkara 15(2),
Perkara 16 dan Perkara 16A Perlembagaan Persekutuan.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan
Baharu Pengaian Am Penggal 1/2014
|
REFLEKSI
|
Nampaknya sebahagian besar
pelajar dalam kelas boleh menyatakan cara seseorang itu menjadi warganegara
Malaysia melalui Kuat Kuasa Undang-undang dan cara Pendaftaran. Guru berpesan
kepada pelajar supaya baca semula tajuk tersebut supaya mereka dapat
memahaminya dengan mendalam. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut
mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.
|
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 3)
TARIKH :
11.07.2014
HARI :
JUMAAT
MASA :
9.40am – 10.40am
TAJUK
SUB TAJUK
|
MALAYSIA KEKAL BERDAULAT
Penglibatan,
peranan dan sumbangan Malaysia
o
Peringkat serantau
§ Kerjasama
ASEAN
· Kerjasama
Ekonomi ASEAN
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i.
Menyatakan 5 bentuk kerjasama yang diadakan oleh
Menteri-menteri Luar ASEAN.
ii.
Menyatakan 5 kepentingan Kawasan Perdagangan Bebas
ASEAN (AFTA)
iii.
Menyatakan 3 tujuan Komoniti Ekonomi ASEAN (AEC)
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan Baharu Pengaian Am
Penggal 3/2013
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menyatakan 5
bentuk kerjasama yang diadakan oleh Menteri-menteri Luar ASEAN. Mereka juga
dapat menyatakan 4 daripada 5 kepentingan Kawasan Perdagangan Bebas ASEAN
(AFTA), di samping boleh menyatakan 3 tujuan Komoniti Ekonomi ASEAN (AEC).
Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang
diterangkan oleh guru semasa penerangan.
|
No comments:
Post a Comment