Sunday, November 9, 2014

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN MINGGU 29

SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN SERIAN
RANCANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN HARIAN

MINGGU 29
 (14.07.2014  hingga 18.07.2014)
1 HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN 1
111
11
1
MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM
TINGKATAN     : 6RK3 (Penggal 1)
TARIKH        : 14.07.2014
HARI          : ISNIN
MASA          : 7:05 am – 8:15 am
TAJUK
SUB TAJUK
BAB 2: PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN
·       Kewarganegaraan
o   Kemasukan
o   Percantuman Wilayah
OBJEKTIF

Pelajar dapat:
i.                 Menyatakan kelayakan seseorang menjadi warganegara Malaysia melalui cara Kemasukan/Naturalisasi berdasarkan peruntukan Perkara 19(1) Perlembagaan Persekutuan.
ii.               Menyatakan kelayakan seseorang menjadi warganegara Malaysia melalui cara Percantuman Wilayah berdasarkan Perkara 22 Perlembagaan Persekutuan.
AKTIVITI
Soal jawab, mencatat nota.
BBM
Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 1/2014
REFLEKSI

Nampaknya sebahagian besar pelajar dalam kelas boleh menyatakan cara seseorang itu menjadi warganegara Malaysia melalui cara Kemasukan/naturalisasi dan percantuman wilayah. Guru berpesan kepada pelajar supaya mendalami tajuk tersebu. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.


MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM
TINGKATAN     : 6AK2 (Penggal 3)
TARIKH        : 14.07.2014
HARI          : ISNIN
MASA          : 10.55am 12.40pm
TAJUK
SUB TAJUK
BAHAGIAN B: MENGALIH TEKS BUKAN LINEAR KEPADA BENTUK LINEAR
·       Teknik menganalisis data/jadual
i.       Analisis perubahan
ii.     Analisis perbandingan
iii.    Analisis pengetahuan
OBJEKTIF
Pelajar dapat:
i.                 Menyatakan cara menggunakan teknik analisis perubahan untuk menjawab soalan yang berbentuk jadual atau yang mempunyai data.
ii.               Menyatakan cara menggunakan teknik analisis perbandingan untuk menjawab soalan yang berbentuk jadual atau yang mempunyai data.
iii.              Menyatakan cara menggunakan teknik analisis pengetahuan untuk menjawab soalan yang berbentuk jadual atau yang mempunyai data.
AKTIVITI
Soal jawab, mencatat nota.
BBM
Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 3/2013
REFLEKSI

Pelajar dapat menyatakan cara menggunakan teknik analisis perubaha, analisis perbandingan dan analisis pengetahuan untuk menjawab soalan yang berbentuk jadual atau yang mempunyai data. Mereka juga dapat menggabungkan 2 teknik analisis tersebut untuk menjawab soalan yang berbentuk jadual atau yang mempunyai data. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.
1
11
111NEXT DAY222
22 HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA 22
222
22
2
MATA PELAJARAN    : SEJARAH
TINGKATAN                 : 4K3
TARIKH                         : 15.07.2014
HARI                              : SELASA
MASA                             : 9.45am – 10.20am
TAJUK
SUB TAJUK
Bab 6: pembentukan kerajaan Islam dan sumbangannya.
·       Kerajaan Khulafa al-Rasyidin
·       Syarat dan cara pemilihan Khalifah
OBJEKTIF

Pelajar dapat:
i.                 Menyatakan nama tokoh yang memegang jawatan sebagai Khalifah pada zaman Khulafa al-Rasyidin.
ii.               Menyatakan maksud khalifah dan syarat serta cara pemilihan khalifah.
AKTIVITI
Soal jawab, mencatat nota.
BBM
Buku teks, buku rujukan Sejarah
PENERAPAN:
ILMU
            NILAI
KBT

Kemanusiaan, Sejarah, Geografi
Kepimpinan cemerlang, Bekerjasama
KB-menjana minda, Masteri
REFLEKSI

Pelajar nampaknya boleh menyatakan nama tokoh khalifah pada zaman khulafa al-Rasyidin dan syarat serta cara pemilihannya. Mereka juga dapat menjelaskan maksud khalifah. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.


MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM (Tutorial)
TINGKATAN     : 6AK2 (Penggal 3)
TARIKH        : 15.07.2014
HARI          : SELASA
MASA          : 10.55am 11.30am
TAJUK
SUB TAJUK
Perbincangan isu semasa.
Hubungn Diplomatik
OBJEKTIF

Pelajar dapat:
i.                 Menyatakan 5 impak positif hubungan diplomatik terhadap pembangunan negara.
AKTIVITI
Soal jawab, mencatat nota.
BBM
Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 3/2013
REFLEKSI

Pelajar dapat menyatakan 5 impak positif hubungan diplomatik terhadap pembangunan negara. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.


MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM
TINGKATAN     : 6RK3 (Penggal 1)
TARIKH        : 16.07.2014
HARI          : SELASA
MASA          : 11:30 am – 12:40pm
TAJUK
SUB TAJUK
BAB 2: PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN
·       Cara Penamatan Kewarganegaraan
o   Penolakan
o   Pelucutan  
·       Bidang kuasa Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri (Jadual Kesembilan)  
OBJEKTIF

Pelajar dapat:
i.                 Menyatakan cara penamatan kewarganegara melalui penolakan mengikut Perkara 23(1) Perlembagaan Persekutuan.
ii.               Menyatakan cara penamatan kewarganegara melalui pelucutan mengikut Perkara 24, Perkara 25 dan Perkara 26 Perlembagaan Persekutuan.
iii.              Menyatakan pembahagian kuasa antara Kerajaan Persekutuan dengan Kerajaan Negeri seperti mana yang diperuntukan dalam Perlembagaan Persekutuan.
AKTIVITI
Soal jawab, mencatat nota.
BBM
Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 1 2014
REFLEKSI

Pelajar dalam kelas nampaknya boleh menyatakan cara seseorang itu ditamatkan warganegara Malaysia melalui cara penolakan dan pelucutan. Mereka juga dapat menyatakan pembahagian kuasa antara Kerajaan Persekutuan dengan Kerajaan Negeri seperti mana yang diperuntukan dalam Perlembagaan Persekutuan. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.
2
22
222NEXT DAY333
333 HARI RABU HARI RABU HARI RABU  HARI RABU 333
333
33
3
MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM
TINGKATAN     : 6AK2 (Penggal 3)
TARIKH        : 16.07.2014
HARI          : RABU
MASA          : 8.15am 9.25am
TAJUK
SUB TAJUK
Bahagian C: Karangan
FU: Bantuan Kemanusiaan
FS: Kebaikan dan cara bantuan itu dihulurkan
OBJEKTIF
Pelajar dapat:
i.                 Menghasilkan 2 ayat  pengenalan karangan berpandukan FU dan FS.
ii.               Menyatakan 2/3 kebaikan dan 3/2 cara bantuan kemanusiaan itu dihulurkan.
iii.              Menyatakan 2 perkara yang perlu ada untuk membina 2 ayat bagi menghasilkan penutup karangan.
iv.              Menghasilkan sebuah karangan yang panjangnyan antara 250 hingga 300 patah perkataan.
AKTIVITI
Soal jawab, mencatat nota.
BBM
Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 3/2013
REFLEKSI

Pelajar berjaya menghasilkan 2 ayat  pengenalan karangan berpandukan FU dan FS. Mereka juga boleh menyatakan 2/3 punca dan 3/2 kesan masalah jerebu dan kualiti udara kepada Malaysia dan negara lain di samping dapat menyatakan 2 perkara yang perlu ada untuk membina 2 ayat bagi menghasilkan penutup karangan. Dengan adanya kemahiran tersebut, mereka dapat menghasilkan sebuah karangan yang panjangnyan antara 250 hingga 300 patah perkataan. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.


MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM
TINGKATAN     : 6RK3 (Penggal 1)
TARIKH        : 16.07.2014
HARI          : RABU
MASA          : 9:45am – 10:20am
TAJUK
SUB TAJUK
Perbincangan isu semasa.
Pertahanan
OBJEKTIF

Pelajar dapat:
i.                 Menyatakan 2 cabang ancaman terhadap keselamatan negara.
ii.               Menyatakan 11 jenis jenayah yang akan menggugat keselamatan, keamanan, ketenteraman dan mencemarkan imej negara.
AKTIVITI
Soal jawab, mencatat nota.
BBM
Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 3/2013
REFLEKSI

Pelajar dapat menyatakan 2 cabang ancaman terhadap keselamatan negara. Mereka juga boleh menyatakan 11 jenis jenayah yang akan menggugat keselamatan, keamanan, ketenteraman dan mencemarkan imej negara. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.
3
33
333NEXT DAY4444
4444 HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS 4444
4444
444
44
4
MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM
TINGKATAN     : 6AK2 (Penggal 3)
TARIKH        : 17.07.2014
HARI          : KHAMIS
MASA          : 7.05am 8.15am
TAJUK
SUB TAJUK
MALAYSIA KEKAL BERDAULAT
*     Penglibatan, peranan dan sumbangan Malaysia
o   Peringkat serantau
§  Kerjasama ASEAN
·       Kerjasama Politik (ZOPFAN)
·       Kerjasama Komuniti
·       Kerjasama Sosial dan Kebudayaan
·       Kerjasama Sains dan Teknologi
OBJEKTIF

Pelajar dapat:
i.                 Menyatakan 3 kebaikan ZOPFAN.
ii.               Menyatakan 3 tonggak jangka panjang Kerjasama Asia Timur.
iii.              Menyatakan 4 kerjasama yang dilakukan oleh Pertubuhan Menteri Pendidikan Asia Tenggara (SEAMEO) dalam bidang pendidikan Sains dan budaya.
iv.              Menyatakan bentuk kerjasama ASEAN yang melibatkan Sains dan Teknologi.
AKTIVITI
Soal jawab, mencatat nota.
BBM
Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 3/2013
REFLEKSI

Pelajar dapat menyatakan 3 kebaikan ZOPFAN. Mereka juga boleh menyatakan 3 tonggak jangka panjang Kerjasama Asia Timur di samping dapat menyatakan 4 kerjasama yang dilakukan oleh Pertubuhan Menteri Pendidikan Asia Tenggara (SEAMEO) dalam bidang pendidikan Sains dan budaya. Selain itu, mereka dapat menyatakan bentuk kerjasama ASEAN yang melibatkan Sains dan Teknologi. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.


MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM
TINGKATAN     : 6RK3 (Penggal 1)
TARIKH        : 17.07.2014
HARI          : KHAMIS
MASA          : 8:15am – 9:25am
TAJUK
SUB TAJUK
Bahagian C: Karangan
FU: Konsep Gagasan 1 Malaysia
FS: kepentingannya dalam mencapai Wawasan 2020
OBJEKTIF

Pelajar dapat:
i.                 Menghasilkan 2 ayat  pengenalan karangan berpandukan FU dan FS.
ii.               Menyatakan 5 kepentingan Konsep Gagasan 1 Malaysia dalam mencapai Wawasan 2020.
iii.              Menyatakan 2 perkara yang perlu ada untuk membina 2 ayat bagi menghasilkan penutup karangan.
iv.              Menghasilkan sebuah karangan yang panjangnyan antara 250 hingga 300 patah perkataan.
AKTIVITI
Soal jawab, mencatat nota.
BBM
Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 1/2014
REFLEKSI

Pelajar dapat menyatakan 2 perkara penting yang perlu ditulis dalam 2/3 ayat untuk menghasilkan pengenalan karangan. Mereka juga dapat menyatakan 5 perkara yang perlu ada bagi menghasilkan 5 ayat yang perlu ditulis dalam setiap perenggan isi  karangan di samping menyatakan 2 perkara yang perlu ada untuk membina 2 ayat bagi menghasilkan penutup karangan. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.


MATA PELAJARAN    : SEJARAH
TINGKATAN                 : 4K3
TARIKH                         : 17.07.2014
HARI                              : KHAMIS
MASA                             : 10.55am  –  12.05pm
TAJUK
SUB TAJUK
Bab 6: pembentukan kerajaan Islam dan sumbangannya.
·       Sumbangan Khulafa al-Rasyidin
o   Khalifah Abu Bakar al-Siddiq
o   Khalifah Umar bin al-Khattab
OBJEKTIF

Pelajar dapat:
i.                 Menyatakan cara pemilihan Khalifah Abu Bakar al-Siddiq dan Khalifah Umar bin al-Khattab
ii.               Menyatakan sumbanyan kedua-dua Khalifah tersebut.
AKTIVITI
Soal jawab, mencatat nota.
BBM
Buku teks, buku rujukan Sejarah
REFLEKSI


Kemanusiaan, Sejarah, Geografi
Kepimpinan cemerlang, Bekerjasama
KB-menjana minda, Masteri

Pelajar nampaknya boleh menyatakan cara pemilihannya Khalifah Abu Bakar al-Siddiq dan Khalifah Umar bin al-Khattab. Mereka juga dapat menyatakan serba sedikit sumbangan kedua-dua Khalifah tersebut. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.
4
44
444
4444NEXT DAY55555
55555 HARI JUMAAT  HARI JUMAAT HARI JUMAAT 55555
5555
555
55
5
MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM
TINGKATAN     : 6RK3 (Penggal 1)
TARIKH        : 18.07.2014
HARI          : JUMAAT
MASA          : 8:15am – 9:25am
TAJUK
SUB TAJUK
BAB 2: PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN
  • Suruhanjaya
    • Suruhanjaya Pilihan Raya
    • Suruhanjaya Hak Asasi Manusia
OBJEKTIF

Pelajar dapat:
i.                 Menyatakan keanggotaan Suruhanjaya Pilihan Raya dan fungsinya
ii.               Menyatakan keanggotaan Suruhanjaya Hak Asasi Manusia dan Fungsinya
AKTIVITI
Soal jawab, mencatat nota.
BBM
Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 1/2014
REFLEKSI

Pelajar dapat menyatakan keanggotaan Suruhanjaya Pilihan Raya dan fungsinya. Mereka juga dapat menyatakan keanggotaan Suruhanjaya Hak Asasi Manusia dan Fungsinya. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.


MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM
TINGKATAN     : 6AK2 (Penggal 3)
TARIKH        : 18.07.2014
HARI          : JUMAAT
MASA          : 9.40am 10.40am
TAJUK
SUB TAJUK
MALAYSIA KEKAL BERDAULAT
*     Penglibatan, peranan dan sumbangan Malaysia
o   Peringkat serantau
§  Persidangan kemuncak ASEAN
OBJEKTIF

Pelajar dapat:
i.                 Menyatakan 5 Persidangan kemuncak yang pernah diadakan di negara ASEAN.
ii.               Menjelaskan setiap satu Persidangan kemuncak tersebut bagi mengetahui kandungannya.
iii.              Menyatakan sekurang-kurangnya 5 daripada 10 cabaran luaran yang perlu diberi perhatian oleh ASEAN.
AKTIVITI
Soal jawab, mencatat nota.
BBM
Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 3/2013
REFLEKSI

Pelajar dapat menyatakan 4 kepentingan dasar luar kepada negara di samping dapat menyatakan sekurang-kurangnya 5 matlamat penubuhan ASEAN. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.




No comments:

Post a Comment