SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN SERIAN
RANCANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN HARIAN
MINGGU 29
(14.07.2014 hingga 18.07.2014)
1
HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN 1
111
11
1
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6RK3 (Penggal 1)
TARIKH :
14.07.2014
HARI :
ISNIN
MASA :
7:05 am – 8:15 am
TAJUK
SUB
TAJUK
|
BAB 2: PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN
·
Kewarganegaraan
o Kemasukan
o Percantuman Wilayah
|
OBJEKTIF
|
Pelajar
dapat:
i.
Menyatakan kelayakan seseorang menjadi warganegara
Malaysia melalui cara Kemasukan/Naturalisasi berdasarkan peruntukan Perkara 19(1)
Perlembagaan Persekutuan.
ii.
Menyatakan kelayakan seseorang menjadi warganegara
Malaysia melalui cara Percantuman Wilayah berdasarkan Perkara 22 Perlembagaan
Persekutuan.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan
Baharu Pengaian Am Penggal 1/2014
|
REFLEKSI
|
Nampaknya sebahagian besar
pelajar dalam kelas boleh menyatakan cara seseorang itu menjadi warganegara
Malaysia melalui cara Kemasukan/naturalisasi dan percantuman wilayah. Guru
berpesan kepada pelajar supaya mendalami tajuk tersebu. Sesi soal jawab
menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh
guru semasa penerangan.
|
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 3)
TARIKH :
14.07.2014
HARI :
ISNIN
MASA :
10.55am – 12.40pm
TAJUK
SUB TAJUK
|
BAHAGIAN B: MENGALIH TEKS BUKAN LINEAR KEPADA BENTUK
LINEAR
·
Teknik menganalisis data/jadual
i.
Analisis perubahan
ii.
Analisis perbandingan
iii.
Analisis pengetahuan
|
OBJEKTIF
|
Pelajar
dapat:
i.
Menyatakan cara
menggunakan teknik analisis perubahan untuk menjawab soalan yang berbentuk
jadual atau yang mempunyai data.
ii.
Menyatakan cara
menggunakan teknik analisis perbandingan untuk menjawab soalan yang berbentuk
jadual atau yang mempunyai data.
iii.
Menyatakan cara
menggunakan teknik analisis pengetahuan untuk menjawab soalan yang berbentuk
jadual atau yang mempunyai data.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan Baharu Pengaian Am
Penggal 3/2013
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menyatakan cara menggunakan teknik analisis perubaha,
analisis perbandingan dan analisis pengetahuan untuk menjawab soalan yang
berbentuk jadual atau yang mempunyai data. Mereka juga dapat menggabungkan 2
teknik analisis tersebut untuk menjawab soalan yang berbentuk jadual atau
yang mempunyai data. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat
perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.
|
1
11
111NEXT DAY222
22
HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA 22
222
22
2
MATA PELAJARAN :
SEJARAH
TINGKATAN :
4K3
TARIKH :
15.07.2014
HARI :
SELASA
MASA :
9.45am – 10.20am
TAJUK
SUB TAJUK
|
Bab 6: pembentukan kerajaan Islam dan
sumbangannya.
·
Kerajaan Khulafa
al-Rasyidin
·
Syarat dan cara
pemilihan Khalifah
|
OBJEKTIF
|
Pelajar
dapat:
i.
Menyatakan nama tokoh yang memegang jawatan
sebagai Khalifah pada zaman Khulafa al-Rasyidin.
ii.
Menyatakan maksud khalifah dan syarat serta
cara pemilihan khalifah.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Buku teks, buku rujukan Sejarah
|
PENERAPAN:
ILMU
NILAI
KBT
|
Kemanusiaan, Sejarah, Geografi
Kepimpinan
cemerlang, Bekerjasama
KB-menjana minda,
Masteri
|
REFLEKSI
|
Pelajar nampaknya boleh menyatakan nama tokoh
khalifah pada zaman khulafa al-Rasyidin dan syarat serta cara pemilihannya.
Mereka juga dapat menjelaskan maksud khalifah. Sesi soal jawab menyeronokkan.
Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa
penerangan.
|
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM (Tutorial)
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 3)
TARIKH :
15.07.2014
HARI :
SELASA
MASA :
10.55am – 11.30am
TAJUK
SUB
TAJUK
|
Perbincangan
isu semasa.
Hubungn
Diplomatik
|
OBJEKTIF
|
Pelajar
dapat:
i.
Menyatakan 5 impak positif hubungan diplomatik terhadap
pembangunan negara.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan
Baharu Pengaian Am Penggal 3/2013
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menyatakan 5 impak
positif hubungan diplomatik terhadap pembangunan negara. Pelajar turut
mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.
|
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6RK3 (Penggal 1)
TARIKH :
16.07.2014
HARI :
SELASA
MASA :
11:30 am – 12:40pm
TAJUK
SUB
TAJUK
|
BAB 2: PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN
·
Cara Penamatan Kewarganegaraan
o Penolakan
o Pelucutan
·
Bidang kuasa Kerajaan
Persekutuan dan Kerajaan Negeri (Jadual Kesembilan)
|
OBJEKTIF
|
Pelajar
dapat:
i.
Menyatakan cara penamatan kewarganegara melalui
penolakan mengikut Perkara 23(1) Perlembagaan Persekutuan.
ii.
Menyatakan cara penamatan kewarganegara melalui
pelucutan mengikut Perkara 24, Perkara 25 dan Perkara 26 Perlembagaan
Persekutuan.
iii.
Menyatakan pembahagian kuasa antara Kerajaan
Persekutuan dengan Kerajaan Negeri seperti mana yang diperuntukan dalam
Perlembagaan Persekutuan.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan
Baharu Pengaian Am Penggal 1 2014
|
REFLEKSI
|
Pelajar dalam kelas nampaknya
boleh menyatakan cara seseorang itu ditamatkan warganegara Malaysia melalui
cara penolakan dan pelucutan. Mereka juga dapat menyatakan pembahagian kuasa
antara Kerajaan Persekutuan dengan Kerajaan Negeri seperti mana yang
diperuntukan dalam Perlembagaan Persekutuan. Sesi soal jawab menyeronokkan.
Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa
penerangan.
|
2
22
222NEXT DAY333
333
HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU 333
333
33
3
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 3)
TARIKH :
16.07.2014
HARI :
RABU
MASA :
8.15am – 9.25am
TAJUK
SUB TAJUK
|
Bahagian C: Karangan
FU: Bantuan Kemanusiaan
FS: Kebaikan dan cara bantuan
itu dihulurkan
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i.
Menghasilkan 2 ayat
pengenalan karangan berpandukan FU dan FS.
ii.
Menyatakan 2/3 kebaikan dan 3/2 cara bantuan
kemanusiaan itu dihulurkan.
iii.
Menyatakan 2 perkara yang perlu ada untuk membina 2
ayat bagi menghasilkan penutup karangan.
iv.
Menghasilkan sebuah karangan yang panjangnyan antara
250 hingga 300 patah perkataan.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan Baharu Pengaian Am
Penggal 3/2013
|
REFLEKSI
|
Pelajar berjaya menghasilkan 2
ayat pengenalan karangan berpandukan
FU dan FS. Mereka juga boleh menyatakan 2/3 punca dan 3/2 kesan masalah
jerebu dan kualiti udara kepada Malaysia dan negara lain di samping dapat menyatakan
2 perkara yang perlu ada untuk membina 2 ayat bagi menghasilkan penutup
karangan. Dengan adanya kemahiran tersebut, mereka dapat menghasilkan sebuah
karangan yang panjangnyan antara 250 hingga 300 patah perkataan. Sesi soal
jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan
oleh guru semasa penerangan.
|
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6RK3 (Penggal 1)
TARIKH :
16.07.2014
HARI :
RABU
MASA :
9:45am – 10:20am
TAJUK
SUB
TAJUK
|
Perbincangan
isu semasa.
Pertahanan
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i.
Menyatakan 2 cabang
ancaman terhadap keselamatan negara.
ii.
Menyatakan 11 jenis
jenayah yang akan menggugat keselamatan, keamanan, ketenteraman dan
mencemarkan imej negara.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 3/2013
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menyatakan 2 cabang ancaman terhadap keselamatan negara. Mereka
juga boleh menyatakan 11 jenis jenayah yang akan menggugat keselamatan,
keamanan, ketenteraman dan mencemarkan imej negara. Pelajar turut mencatat
perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.
|
3
33
333NEXT DAY4444
4444
HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS 4444
4444
444
44
4
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 3)
TARIKH :
17.07.2014
HARI : KHAMIS
MASA :
7.05am – 8.15am
TAJUK
SUB TAJUK
|
MALAYSIA KEKAL BERDAULAT
Penglibatan,
peranan dan sumbangan Malaysia
o
Peringkat serantau
§ Kerjasama
ASEAN
· Kerjasama
Politik (ZOPFAN)
· Kerjasama
Komuniti
· Kerjasama
Sosial dan Kebudayaan
· Kerjasama
Sains dan Teknologi
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i.
Menyatakan 3 kebaikan ZOPFAN.
ii.
Menyatakan 3 tonggak jangka panjang Kerjasama Asia
Timur.
iii.
Menyatakan 4 kerjasama yang dilakukan oleh Pertubuhan
Menteri Pendidikan Asia Tenggara (SEAMEO) dalam bidang pendidikan Sains dan budaya.
iv.
Menyatakan bentuk kerjasama ASEAN yang melibatkan Sains
dan Teknologi.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan Baharu Pengaian Am
Penggal 3/2013
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menyatakan 3
kebaikan ZOPFAN. Mereka juga boleh menyatakan 3 tonggak jangka panjang
Kerjasama Asia Timur di samping dapat menyatakan 4 kerjasama yang dilakukan
oleh Pertubuhan Menteri Pendidikan Asia Tenggara (SEAMEO) dalam bidang
pendidikan Sains dan budaya. Selain itu, mereka dapat menyatakan bentuk
kerjasama ASEAN yang melibatkan Sains dan Teknologi. Sesi soal jawab
menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh
guru semasa penerangan.
|
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6RK3 (Penggal 1)
TARIKH :
17.07.2014
HARI :
KHAMIS
MASA : 8:15am – 9:25am
TAJUK
SUB
TAJUK
|
Bahagian
C: Karangan
FU: Konsep
Gagasan 1 Malaysia
FS: kepentingannya
dalam mencapai Wawasan 2020
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i.
Menghasilkan 2
ayat pengenalan karangan berpandukan
FU dan FS.
ii.
Menyatakan 5 kepentingan
Konsep Gagasan 1 Malaysia dalam mencapai Wawasan 2020.
iii.
Menyatakan 2 perkara
yang perlu ada untuk membina 2 ayat bagi menghasilkan penutup karangan.
iv.
Menghasilkan sebuah
karangan yang panjangnyan antara 250 hingga 300 patah perkataan.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan
Baharu Pengaian Am Penggal 1/2014
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menyatakan 2 perkara penting yang perlu ditulis dalam 2/3
ayat untuk menghasilkan pengenalan karangan. Mereka juga dapat menyatakan 5
perkara yang perlu ada bagi menghasilkan 5 ayat yang perlu ditulis dalam
setiap perenggan isi karangan di
samping menyatakan 2 perkara yang perlu ada untuk membina 2 ayat bagi
menghasilkan penutup karangan. Sesi soal jawab menyeronokkan.
Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa
penerangan.
|
MATA PELAJARAN :
SEJARAH
TINGKATAN :
4K3
TARIKH :
17.07.2014
HARI :
KHAMIS
MASA :
10.55am – 12.05pm
TAJUK
SUB TAJUK
|
Bab 6: pembentukan kerajaan Islam dan
sumbangannya.
·
Sumbangan Khulafa
al-Rasyidin
o Khalifah Abu Bakar al-Siddiq
o Khalifah Umar bin al-Khattab
|
OBJEKTIF
|
Pelajar
dapat:
i.
Menyatakan cara pemilihan Khalifah Abu
Bakar al-Siddiq dan Khalifah Umar bin al-Khattab
ii.
Menyatakan sumbanyan kedua-dua Khalifah
tersebut.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Buku teks, buku rujukan Sejarah
|
REFLEKSI
|
Kemanusiaan, Sejarah, Geografi
Kepimpinan
cemerlang, Bekerjasama
KB-menjana minda,
Masteri
|
|
Pelajar nampaknya boleh menyatakan cara
pemilihannya Khalifah Abu Bakar al-Siddiq dan Khalifah Umar bin al-Khattab.
Mereka juga dapat menyatakan serba sedikit sumbangan kedua-dua Khalifah
tersebut. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara
penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.
|
4
44
444
4444NEXT DAY55555
55555
HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT
55555
5555
555
55
5
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6RK3 (Penggal 1)
TARIKH :
18.07.2014
HARI :
JUMAAT
MASA :
8:15am – 9:25am
TAJUK
SUB
TAJUK
|
BAB 2: PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i.
Menyatakan
keanggotaan Suruhanjaya Pilihan Raya dan fungsinya
ii.
Menyatakan
keanggotaan Suruhanjaya Hak Asasi Manusia dan Fungsinya
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan
Baharu Pengaian Am Penggal 1/2014
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menyatakan keanggotaan Suruhanjaya Pilihan
Raya dan fungsinya. Mereka juga dapat menyatakan keanggotaan Suruhanjaya Hak
Asasi Manusia dan Fungsinya. Sesi soal jawab menyeronokkan.
Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa
penerangan.
|
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 3)
TARIKH :
18.07.2014
HARI :
JUMAAT
MASA :
9.40am – 10.40am
TAJUK
SUB TAJUK
|
MALAYSIA KEKAL BERDAULAT
Penglibatan,
peranan dan sumbangan Malaysia
o
Peringkat serantau
§ Persidangan
kemuncak ASEAN
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i.
Menyatakan 5 Persidangan kemuncak yang pernah diadakan
di negara ASEAN.
ii.
Menjelaskan setiap satu Persidangan kemuncak tersebut
bagi mengetahui kandungannya.
iii.
Menyatakan sekurang-kurangnya 5 daripada 10 cabaran
luaran yang perlu diberi perhatian oleh ASEAN.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan Baharu Pengaian Am
Penggal 3/2013
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menyatakan 4 kepentingan
dasar luar kepada negara di samping dapat menyatakan sekurang-kurangnya 5
matlamat penubuhan ASEAN. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut
mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.
|
No comments:
Post a Comment