SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN SERIAN
RANCANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN HARIAN
MINGGU 32
(04.08.2014 hingga 08.08.2014)
1
HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN 1
111
11
1
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6RK3 (Penggal 1)
TARIKH :
04.08.2014
HARI :
ISNIN
MASA :
7:05 am – 8:15 am
TAJUK
SUB
TAJUK
|
Bab 3: Amalan Demokrasi dan Pilihan Raya di
Malaysia
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i.
Menyatakan
keanggotaan dan syarat menjadi anggota Suruhanjaya Pilihan Raya
ii.
Menyatakan
tugas-tugas Suruhanjaya Pilihan Raya.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan
Baharu Pengaian Am Penggal 1 2014
|
REFLEKSI
|
P&P berjalan dengan lancar. Pelajar nampaknya dapat
menyatakan jumlah keanggotaan dan syarat menjadi anggota Suruhanjaya Pilihan
Raya di samping menyatakan tugas-tugasnya. Suasana kelas terkawal.
|
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 3)
TARIKH :
04.08.2014
HARI :
ISNIN
MASA :
10.55am – 12.40pm
TAJUK
SUB TAJUK
|
BAHAGIAN B: MENGALIH TEKS BUKAN LINEAR KEPADA BENTUK
LINEAR
·
Teknik menjawab soalan Bahagian Jadual
|
OBJEKTIF
|
Pelajar
dapat:
i.
Menyatakan jenis
analisis yang digunakan oleh mereka untuk menjawab soalan jadual.
ii.
Membuat analisis
terhadap jadual yang terdapat dalam soalan menggunakan jenis analisis yang
dipilih.
iii.
Menghurai setiap
isi yang diperolehi daripada analisis yang dibuat terhadap jadual yang diberi
dalam soalan menggunakan jenis analisis yang dipilih.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan Baharu Pengaian Am
Penggal 3/2013
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menyatakan jenis analisis yang digunakan oleh mereka
untuk menjawab soalan jadual. Selepas itu mereka membuat analisis terhadap
jadual yang terdapat dalam soalan menggunakan jenis analisis yang dipilih. Kemudian
barulah mereka menghurai setiap isi yang diperolehi daripada analisis yang
dibuat terhadap jadual yang diberi dalam soalan. Sesi
soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang
diterangkan oleh guru semasa penerangan.
|
1
11
111NEXT DAY222
22
HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA 22
222
22
2
MATA PELAJARAN :
SEJARAH
TINGKATAN :
4K3
TARIKH :
05.08.2014
HARI :
SELASA
MASA :
9.45am – 10.20am
CATATAN
|
KARNIVAL SUKAN TINGKATAN 6
DI
IPMTAR SAMARAHAN
|
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM (Tutorial)
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 3)
TARIKH :
05.08.2014
HARI :
SELASA
MASA :
10.55am – 11.30am
CATATAN
|
KARNIVAL SUKAN TINGKATAN 6
DI
IPMTAR SAMARAHAN
|
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6RK3 (Penggal 1)
TARIKH :
05.08.2014
HARI :
SELASA
MASA :
11:30 am – 12:40pm
CATATAN
|
KARNIVAL SUKAN TINGKATAN 6
DI
IPMTAR SAMARAHAN
|
2
22
222NEXT DAY333
333
HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU 333
333
33
3
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 3)
TARIKH :
06.08.2014
HARI :
RABU
MASA :
8.15am – 9.25am
TAJUK
SUB TAJUK
|
Bahagian C: Karangan
FU: Kawasan Perdagangan Bebas
ASEAN (AFTA).
FS: Kesan positif kewujudan
Kawasan Pergadangan Bebas ASEAN (AFTA) kepada negara dan rakyat Malaysia.
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
I.
Menghasilkan 2 ayat
pengenalan karangan berpandukan FU dan FS.
II.
Menyatakan dan menghuraikan 2/3 punca dan 3/2 kesan
positif kewujudan Kawasan Perdagangan Bebas ASEAN (AFTA).
III.
Menyatakan 2 perkara yang perlu ada untuk membina 2
ayat bagi menghasilkan penutup karangan.
IV.
Menghasilkan sebuah karangan yang panjangnyan antara
300 hingga 350 patah perkataan.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan Baharu Pengaian Am
Penggal 3/2013
|
REFLEKSI
|
Pelajar berjaya menghasilkan 2
ayat pengenalan karangan berpandukan
FU dan FS. Mereka juga boleh m Menyatakan dan menghuraikan 2/3 punca dan 3/2
kesan positif kewujudan Kawasan Perdagangan Bebas ASEAN (AFTA) di samping
dapat menyatakan 2 perkara yang perlu ada untuk membina 2 ayat bagi
menghasilkan penutup karangan. Dengan adanya kemahiran tersebut, mereka dapat
menghasilkan sebuah karangan yang panjangnyan antara 300 hingga 350 patah
perkataan. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara
penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.
|
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6RK3 (Penggal 1)
TARIKH :
06.08.2014
HARI :
RABU
MASA :
9:45am – 10:20am
TAJUK
SUB
TAJUK
|
Perbincangan isu semasa: Barangan Kosmetik
Sebab dan Kesan penggunaan barangan kosmetik
|
OBJEKTIF
|
Pelajar
dapat:
I.
Menyatakan 5 sebab seseorang itu ingin menggunakan barangan
kosmetik.
II.
Menyatakan 4 kesan baik dan 4 kesan buruk penggunaan barangan
kosmetik kepada penggunanya.
|
AKTIVITI
|
Perbincangan dalam kelas
|
BBM
|
Surat khabar
|
REFLEKSI
|
Pelajar boleh menyatakan
beberapa sebab dan kesan penggunaan bahan kosmetik kepada penggunanya.
P&P berjalan lancar dan menyeronokkan.
|
3
33
333NEXT DAY4444
4444
HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS 4444
4444
444
44
4
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 3)
TARIKH :
07.08.2014
HARI :
KHAMIS
MASA :
7.05am – 8.15am
TAJUK
SUB TAJUK
|
MALAYSIA KEKAL BERDAULAT
Penglibatan,
peranan dan sumbangan Malaysia
o
Peringkat serantau
§ Masalah
Ekonomi
§ Mesyuarat
Asia-Erpoah (ASEM)
§ Perhimpunan
Agung Veconak
§ Masalah
Etnik Rohingya
§ Deklarasi
Hak Asasi Manusia ASEAN
§ Mesyuarat
negara-negara ASEAN
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i.
Menyatakan peranan Malaysia membantu golongan miskin
agar dapat meningkatkan keupayaan dan keyakinan mereka dalam mengatasi
masalah ekonomiyang dialami.
ii.
Menyatakan bilangan negara yang menyertai ASEM dan
tujuan penubuhannya.
iii.
Menyatakan sekurang-kurangnya 5 tujuan Perhimpunan
Agung Veconac.
iv.
Menyatakan peranan Malaysia dalam menyelesaikan masalah
yang dialami oleh etnik Rohingya
v.
Menyatakan 2 tujuan Deklarasi Hak Asasi Manusia ASEAN.
vi.
Menyatakan 4 tujuan mesyuarat Negara-negara ASEAN.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan Baharu Pengaian Am
Penggal 3/2013
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menyatakan peranan
Malaysia membantu golongan miskin agar dapat meningkatkan keupayaan dan
keyakinan mereka dalam mengatasi masalah ekonomiyang dialami. Mereka juga
boleh menyatakan bilangan negara yang menyertai ASEM dan tujuan penubuhannya.
Selain itu, mereka dapat menyatakan sekurang-kurangnya 5 tujuan Perhimpunan
Agung Veconac di samping boleh menyatakan peranan Malaysia dalam
menyelesaikan masalah yang dialami oleh etnik Rohingya. Pelajar juga dapat
menyatakan 2 tujuan Deklarasi Hak Asasi Manusia ASEAN. Mereka juga boleh
menyatakan 4 tujuan mesyuarat Negara-negara ASEAN. Sesi soal jawab
menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh
guru semasa penerangan.
|
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6RK3 (Penggal 1)
TARIKH :
07.08.2014
HARI :
KHAMIS
MASA :
8:15am – 9:25am
TAJUK
SUB
TAJUK
|
Bahagian
C: Karangan
FU: Sektor
Pelancongan Negara.
FS: cabaran
dan usaha kerajaan untuk memajukan sektor pelancongan.
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i.
Menghasilkan 2
ayat pengenalan karangan berpandukan
FU dan FS.
ii.
Menyatakan dan
menghuraikan 2/3 cabaran dan 3/2 usaha kerajaan untuk memajukan sektor
pelancongan negara.
iii.
Menyatakan 2 perkara
yang perlu ada untuk membina 2 ayat bagi menghasilkan penutup karangan.
iv.
Menghasilkan sebuah
karangan yang panjangnyan antara 300 hingga 350 patah perkataan.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan
Baharu Pengaian Am Penggal 1/2014
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menyatakan 2 perkara penting yang perlu ditulis dalam 2/3
ayat untuk menghasilkan pengenalan karangan. Mereka juga dapat menyatakan 5
perkara yang perlu ada bagi menghasilkan 5 ayat yang perlu ditulis dalam
setiap perenggan isi karangan di
samping menyatakan 2 perkara yang perlu ada untuk membina 2 ayat bagi
menghasilkan penutup karangan. Sesi soal jawab menyeronokkan.
Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa
penerangan.
|
MATA PELAJARAN :
SEJARAH
TINGKATAN :
4K3
TARIKH :
07.08.2014
HARI :
KHAMIS
MASA :
10.55am – 12.05pm
TAJUK
SUB TAJUK
|
Bab 6: Pembentukan kerajaan Islam dan
sumbangannya.
·
Kerajaan Turki
Uthmaniyah
o Pembentukan Kerajaan Turki Uthmaniyah
o Sumbangan Kerajaan Turki Uthmaniyah
·
Pertembungan Tamadun
Islam dengan Tamadun Lain di Dunia
o Cara pertembungan
o Kesan pertembungan
|
OBJEKTIF
|
Pelajar
dapat:
i.
Menceritakan
cara pembentukan Kerajaan Turki Uthmaniyah
ii.
Menyatakan 5 sumbangan Kerajaan Turki
Uthmaniyah.
iii.
Menyatakan 4 kerajaan Islam yang
mempengaruhi pertembingan Tamadun Islam dengan Tamadun Lain di Dunia
iv.
Menyatakan 5 cara pertembungan antara
Tamadun Islam dengan Tamadun Lain di Dunia.
v.
Menyatakan 3 kesan daripada pertembungan
tamadun Islam deangan Tamadun Lain di dunia
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Buku teks, buku rujukan Sejarah
|
REFLEKSI
|
Kemanusiaan, Sejarah, Geografi
Kepimpinan cemerlang,
Bekerjasama
KB-menjana minda,
Masteri
|
|
Pelajar nampaknya boleh menyatakan cara
pembentukan kerajaan Turki Uthmaniyah. Mereka juga dapat menyatakan 5
sumbangan kerajaan tersebut. Selain itu, mereka juga boleh menyatakan cara
kerajaan yang mempengaruhi pertembungan Tamadun Islam dengan Tamadun Lain di
Dunia. Mereka juga dapat menyatakan
cara dan kesan pertemungan tersebut. Sesi soal jawab menyeronokkan.
Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa
penerangan.
|
4
44
444
4444NEXT DAY55555
55555
HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT
55555
5555
555
55
5
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6RK3 (Penggal 1)
TARIKH :
08.08.2014
HARI :
JUMAAT
MASA :
8:15am – 9:25am
TAJUK
SUB
TAJUK
|
Bab 3: Amalan Demokrasi dan Pilihan Raya di
Malaysia
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i.
Menyatakan
kelayakan seseorang warganegara
ii.
Menyatakan
tugas-tugas Suruhanjaya Pilihan Raya.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan
Baharu Pengaian Am Penggal 1/2014
|
REFLEKSI
|
Pelajar nampaknya dapat menyatakan jumlah keanggotaan
dan syarat menjadi anggota Suruhanjaya Pilihan Raya di samping menyatakan
tugas-tugasnya. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat
perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.
|
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 3)
TARIKH :
08.08.2014
HARI :
JUMAAT
MASA :
9.40am – 10.40am
TAJUK
SUB TAJUK
|
MALAYSIA KEKAL BERDAULAT
Penglibatan,
peranan dan sumbangan Malaysia
o
Peringkat serantau
§ Zon
Ekonomi Eksklusif (ZEE)
§ Sengketa
Laut China Selatan
§ Rangkaian
Kegiatan Konferensi Tingkat Tinggi (KTT) ke-18 ASEAN
§ Kerjasama
ASEAN dalam pelbagai bidang
· Penternakan
· Bioteknologi
· Perikanan
· Perhutanan
· Masalah
pelarian
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i.
Menyatakan 6 perkara yang menjadi hak ke atas Zon
Ekonomi Eksklusif (ZEE).
ii.
Menyatakan beberapa persengketaan di wilayah Laut China
Selatan yang melibatkan 4 buah negara ASEAN dengan negara China
iii.
Menyatakan 4 tujuan Rangkaian Kegiatan Konferensi
Tingkat Tinggi (KTT) ke-18 ASEAN.
iv.
Menyatakan beberapa hasil yang diperolehi daripada
kerjasama ASEAN dalam pelbagai bidang.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan Baharu Pengaian Am
Penggal 3/2013
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menyatakan 6
perkara yang menjadi hak ke atas Zon Ekonomi Eksklusif (ZEE). Mereka juga
boleh menyatakan beberapa persengketaan di wilayah Laut China Selatan yang
melibatkan 4 buah negara ASEAN dengan negara China di samping menyatakan 4
tujuan Rangkaian Kegiatan Konferensi Tingkat Tinggi (KTT) ke-18 ASEAN. Pelajar
juga dapat menyatakan beberapa hasil yang diperolehi daripada kerjasama ASEAN
dalam pelbagai bidang. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat
perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.
|
No comments:
Post a Comment