Sunday, November 9, 2014

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN MINGGU 32

SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN SERIAN
RANCANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN HARIAN

MINGGU 32
 (04.08.2014  hingga 08.08.2014)
1 HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN 1
111
11
1
MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM
TINGKATAN     : 6RK3 (Penggal 1)
TARIKH        : 04.08.2014
HARI          : ISNIN
MASA          : 7:05 am – 8:15 am
TAJUK
SUB TAJUK
Bab 3: Amalan Demokrasi dan Pilihan Raya di Malaysia
  • Suruhanjaya Pilihan Raya
OBJEKTIF

Pelajar dapat:
i.                 Menyatakan keanggotaan dan syarat menjadi anggota Suruhanjaya Pilihan Raya
ii.               Menyatakan tugas-tugas Suruhanjaya Pilihan Raya.
AKTIVITI
Soal jawab, mencatat nota.
BBM
Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 1 2014
REFLEKSI

P&P berjalan dengan lancar. Pelajar nampaknya dapat menyatakan jumlah keanggotaan dan syarat menjadi anggota Suruhanjaya Pilihan Raya di samping menyatakan tugas-tugasnya. Suasana kelas terkawal.


MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM
TINGKATAN     : 6AK2 (Penggal 3)
TARIKH        : 04.08.2014
HARI          : ISNIN
MASA          : 10.55am 12.40pm
TAJUK
SUB TAJUK
BAHAGIAN B: MENGALIH TEKS BUKAN LINEAR KEPADA BENTUK LINEAR
·       Teknik menjawab soalan Bahagian Jadual
OBJEKTIF
Pelajar dapat:
i.                 Menyatakan jenis analisis yang digunakan oleh mereka untuk menjawab soalan jadual.
ii.               Membuat analisis terhadap jadual yang terdapat dalam soalan menggunakan jenis analisis yang dipilih.
iii.              Menghurai setiap isi yang diperolehi daripada analisis yang dibuat terhadap jadual yang diberi dalam soalan menggunakan jenis analisis yang dipilih.
AKTIVITI
Soal jawab, mencatat nota.
BBM
Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 3/2013
REFLEKSI

Pelajar dapat menyatakan jenis analisis yang digunakan oleh mereka untuk menjawab soalan jadual. Selepas itu mereka membuat analisis terhadap jadual yang terdapat dalam soalan menggunakan jenis analisis yang dipilih. Kemudian barulah mereka menghurai setiap isi yang diperolehi daripada analisis yang dibuat terhadap jadual yang diberi dalam soalan. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.
1
11
111NEXT DAY222
22 HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA 22
222
22
2
MATA PELAJARAN    : SEJARAH
TINGKATAN                 : 4K3
TARIKH                         : 05.08.2014
HARI                              : SELASA
MASA                             : 9.45am – 10.20am
CATATAN
KARNIVAL SUKAN TINGKATAN 6
DI
IPMTAR SAMARAHAN


MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM (Tutorial)
TINGKATAN     : 6AK2 (Penggal 3)
TARIKH        : 05.08.2014
HARI          : SELASA
MASA          : 10.55am 11.30am
CATATAN
KARNIVAL SUKAN TINGKATAN 6
DI
IPMTAR SAMARAHAN


MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM
TINGKATAN     : 6RK3 (Penggal 1)
TARIKH        : 05.08.2014
HARI          : SELASA
MASA          : 11:30 am – 12:40pm
CATATAN
KARNIVAL SUKAN TINGKATAN 6
DI
IPMTAR SAMARAHAN
2
22
222NEXT DAY333
333 HARI RABU HARI RABU HARI RABU  HARI RABU 333
333
33
3
MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM
TINGKATAN     : 6AK2 (Penggal 3)
TARIKH        : 06.08.2014
HARI          : RABU
MASA          : 8.15am 9.25am
TAJUK
SUB TAJUK
Bahagian C: Karangan
FU: Kawasan Perdagangan Bebas ASEAN (AFTA).
FS: Kesan positif kewujudan Kawasan Pergadangan Bebas ASEAN (AFTA) kepada negara dan rakyat Malaysia.
OBJEKTIF
Pelajar dapat:
I.                 Menghasilkan 2 ayat  pengenalan karangan berpandukan FU dan FS.
II.               Menyatakan dan menghuraikan 2/3 punca dan 3/2 kesan positif kewujudan Kawasan Perdagangan Bebas ASEAN (AFTA).
III.              Menyatakan 2 perkara yang perlu ada untuk membina 2 ayat bagi menghasilkan penutup karangan.
IV.             Menghasilkan sebuah karangan yang panjangnyan antara 300 hingga 350 patah perkataan.
AKTIVITI
Soal jawab, mencatat nota.
BBM
Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 3/2013
REFLEKSI

Pelajar berjaya menghasilkan 2 ayat  pengenalan karangan berpandukan FU dan FS. Mereka juga boleh m Menyatakan dan menghuraikan 2/3 punca dan 3/2 kesan positif kewujudan Kawasan Perdagangan Bebas ASEAN (AFTA) di samping dapat menyatakan 2 perkara yang perlu ada untuk membina 2 ayat bagi menghasilkan penutup karangan. Dengan adanya kemahiran tersebut, mereka dapat menghasilkan sebuah karangan yang panjangnyan antara 300 hingga 350 patah perkataan. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.


MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM
TINGKATAN     : 6RK3 (Penggal 1)
TARIKH        : 06.08.2014
HARI          : RABU
MASA          : 9:45am – 10:20am
TAJUK
SUB TAJUK
Perbincangan isu semasa: Barangan Kosmetik
Sebab dan Kesan penggunaan barangan kosmetik
OBJEKTIF

Pelajar dapat:
I.                 Menyatakan 5 sebab seseorang itu ingin menggunakan barangan kosmetik.
II.               Menyatakan 4 kesan baik dan 4 kesan buruk penggunaan barangan kosmetik kepada penggunanya.
AKTIVITI
Perbincangan dalam kelas
BBM
Surat khabar
REFLEKSI

Pelajar boleh menyatakan beberapa sebab dan kesan penggunaan bahan kosmetik kepada penggunanya. P&P berjalan lancar dan menyeronokkan.
3
33
333NEXT DAY4444
4444 HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS 4444
4444
444
44
4
MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM
TINGKATAN     : 6AK2 (Penggal 3)
TARIKH        : 07.08.2014
HARI          : KHAMIS
MASA          : 7.05am 8.15am
TAJUK
SUB TAJUK
MALAYSIA KEKAL BERDAULAT
*     Penglibatan, peranan dan sumbangan Malaysia
o   Peringkat serantau
§  Masalah Ekonomi
§  Mesyuarat Asia-Erpoah (ASEM)
§  Perhimpunan Agung Veconak
§  Masalah Etnik Rohingya
§  Deklarasi Hak Asasi Manusia ASEAN
§  Mesyuarat negara-negara ASEAN
OBJEKTIF

Pelajar dapat:
       i.          Menyatakan peranan Malaysia membantu golongan miskin agar dapat meningkatkan keupayaan dan keyakinan mereka dalam mengatasi masalah ekonomiyang dialami.
     ii.          Menyatakan bilangan negara yang menyertai ASEM dan tujuan penubuhannya.
    iii.          Menyatakan sekurang-kurangnya 5 tujuan Perhimpunan Agung Veconac.
    iv.          Menyatakan peranan Malaysia dalam menyelesaikan masalah yang dialami oleh etnik Rohingya
      v.          Menyatakan 2 tujuan Deklarasi Hak Asasi Manusia ASEAN.
    vi.          Menyatakan 4 tujuan mesyuarat Negara-negara ASEAN.
AKTIVITI
Soal jawab, mencatat nota.
BBM
Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 3/2013
REFLEKSI

Pelajar dapat menyatakan peranan Malaysia membantu golongan miskin agar dapat meningkatkan keupayaan dan keyakinan mereka dalam mengatasi masalah ekonomiyang dialami. Mereka juga boleh menyatakan bilangan negara yang menyertai ASEM dan tujuan penubuhannya. Selain itu, mereka dapat menyatakan sekurang-kurangnya 5 tujuan Perhimpunan Agung Veconac di samping boleh menyatakan peranan Malaysia dalam menyelesaikan masalah yang dialami oleh etnik Rohingya. Pelajar juga dapat menyatakan 2 tujuan Deklarasi Hak Asasi Manusia ASEAN. Mereka juga boleh menyatakan 4 tujuan mesyuarat Negara-negara ASEAN. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.


MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM
TINGKATAN     : 6RK3 (Penggal 1)
TARIKH        : 07.08.2014
HARI          : KHAMIS
MASA          : 8:15am – 9:25am
TAJUK
SUB TAJUK
Bahagian C: Karangan
FU: Sektor Pelancongan Negara.
FS: cabaran dan usaha kerajaan untuk memajukan sektor pelancongan.
OBJEKTIF

Pelajar dapat:
i.                 Menghasilkan 2 ayat  pengenalan karangan berpandukan FU dan FS.
ii.               Menyatakan dan menghuraikan 2/3 cabaran dan 3/2 usaha kerajaan untuk memajukan sektor pelancongan negara.
iii.              Menyatakan 2 perkara yang perlu ada untuk membina 2 ayat bagi menghasilkan penutup karangan.
iv.              Menghasilkan sebuah karangan yang panjangnyan antara 300 hingga 350 patah perkataan.
AKTIVITI
Soal jawab, mencatat nota.
BBM
Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 1/2014
REFLEKSI

Pelajar dapat menyatakan 2 perkara penting yang perlu ditulis dalam 2/3 ayat untuk menghasilkan pengenalan karangan. Mereka juga dapat menyatakan 5 perkara yang perlu ada bagi menghasilkan 5 ayat yang perlu ditulis dalam setiap perenggan isi  karangan di samping menyatakan 2 perkara yang perlu ada untuk membina 2 ayat bagi menghasilkan penutup karangan. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.


MATA PELAJARAN    : SEJARAH
TINGKATAN                 : 4K3
TARIKH                         : 07.08.2014
HARI                              : KHAMIS
MASA                             : 10.55am  –  12.05pm
TAJUK
SUB TAJUK
Bab 6: Pembentukan kerajaan Islam dan sumbangannya.
·       Kerajaan Turki Uthmaniyah
o   Pembentukan Kerajaan Turki Uthmaniyah
o   Sumbangan Kerajaan Turki Uthmaniyah
·       Pertembungan Tamadun Islam dengan Tamadun Lain di Dunia
o   Cara pertembungan
o   Kesan pertembungan
OBJEKTIF

Pelajar dapat:
       i.          Menceritakan cara pembentukan Kerajaan Turki Uthmaniyah
     ii.          Menyatakan 5 sumbangan Kerajaan Turki Uthmaniyah.
    iii.          Menyatakan 4 kerajaan Islam yang mempengaruhi pertembingan Tamadun Islam dengan Tamadun Lain di Dunia
    iv.          Menyatakan 5 cara pertembungan antara Tamadun Islam dengan Tamadun Lain di Dunia.
      v.          Menyatakan 3 kesan daripada pertembungan tamadun Islam deangan Tamadun Lain di dunia
AKTIVITI
Soal jawab, mencatat nota.
BBM
Buku teks, buku rujukan Sejarah
REFLEKSI


Kemanusiaan, Sejarah, Geografi
Kepimpinan cemerlang, Bekerjasama
KB-menjana minda, Masteri

Pelajar nampaknya boleh menyatakan cara pembentukan kerajaan Turki Uthmaniyah. Mereka juga dapat menyatakan 5 sumbangan kerajaan tersebut. Selain itu, mereka juga boleh menyatakan cara kerajaan yang mempengaruhi pertembungan Tamadun Islam dengan Tamadun Lain di Dunia. Mereka juga dapat menyatakan  cara dan kesan pertemungan tersebut. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.
4
44
444
4444NEXT DAY55555
55555 HARI JUMAAT  HARI JUMAAT HARI JUMAAT 55555
5555
555
55
5
MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM
TINGKATAN     : 6RK3 (Penggal 1)
TARIKH        : 08.08.2014
HARI          : JUMAAT
MASA          : 8:15am – 9:25am
TAJUK
SUB TAJUK
Bab 3: Amalan Demokrasi dan Pilihan Raya di Malaysia
  • Kelayakan pemilih
  • Kelayakan calon untuk bertanding
  • Proses pilihan raya
OBJEKTIF

Pelajar dapat:
i.                 Menyatakan kelayakan seseorang warganegara
ii.               Menyatakan tugas-tugas Suruhanjaya Pilihan Raya.
AKTIVITI
Soal jawab, mencatat nota.
BBM
Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 1/2014
REFLEKSI

Pelajar nampaknya dapat menyatakan jumlah keanggotaan dan syarat menjadi anggota Suruhanjaya Pilihan Raya di samping menyatakan tugas-tugasnya. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.


MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM
TINGKATAN     : 6AK2 (Penggal 3)
TARIKH        : 08.08.2014
HARI          : JUMAAT
MASA          : 9.40am 10.40am
TAJUK
SUB TAJUK
MALAYSIA KEKAL BERDAULAT
*     Penglibatan, peranan dan sumbangan Malaysia
o   Peringkat serantau
§  Zon Ekonomi Eksklusif (ZEE)
§  Sengketa Laut China Selatan
§  Rangkaian Kegiatan Konferensi Tingkat Tinggi (KTT) ke-18 ASEAN
§  Kerjasama ASEAN dalam pelbagai bidang
·       Penternakan
·       Bioteknologi
·       Perikanan
·       Perhutanan
·       Masalah pelarian
OBJEKTIF

Pelajar dapat:
       i.          Menyatakan 6 perkara yang menjadi hak ke atas Zon Ekonomi Eksklusif (ZEE).
     ii.          Menyatakan beberapa persengketaan di wilayah Laut China Selatan yang melibatkan 4 buah negara ASEAN dengan negara China
    iii.          Menyatakan 4 tujuan Rangkaian Kegiatan Konferensi Tingkat Tinggi (KTT) ke-18 ASEAN.
    iv.          Menyatakan  beberapa hasil yang diperolehi daripada kerjasama ASEAN dalam pelbagai bidang.
AKTIVITI
Soal jawab, mencatat nota.
BBM
Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 3/2013
REFLEKSI

Pelajar dapat menyatakan 6 perkara yang menjadi hak ke atas Zon Ekonomi Eksklusif (ZEE). Mereka juga boleh menyatakan beberapa persengketaan di wilayah Laut China Selatan yang melibatkan 4 buah negara ASEAN dengan negara China di samping menyatakan 4 tujuan Rangkaian Kegiatan Konferensi Tingkat Tinggi (KTT) ke-18 ASEAN. Pelajar juga dapat menyatakan beberapa hasil yang diperolehi daripada kerjasama ASEAN dalam pelbagai bidang. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.




No comments:

Post a Comment