SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN SERIAN
RANCANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN HARIAN
MINGGU 19
(05.05.2014 hingga 09.05.2014)
1
HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN 1
111
11
1
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6RK3 (Penggal 1)
TARIKH :
05.05.2014
HARI :
ISNIN
MASA :
7:05 am – 8:15 am
Catatan
|
Orientasi
|
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 2)
TARIKH :
05.05.2014
HARI :
ISNIN
MASA :
9.45am – 11.30am
TAJUK
SUB TAJUK
|
ULANGKAJI BAGI MENGHADAPI PEPERIKSAAN STPM BAHARU 2014
PENGGAL 2
Teknik menjawab soalan dalam
Bahagian B: Graf Gabungan
|
OBJEKTIF
|
Pelajar
dapat:
i.
Menyatakan
beberapa jenis dan bentuk Graf Gabungan yang biasa disoal dalam peperiksaan.
ii.
Menyatakan
cara mengenal pasti jenis dan bentuk Graf Gabungan berpandukan soalan yang diberikan.
iii.
Menyatakan
panduan untuk menghasilkan Graf Gabungan.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab,
penerangan, mencatat nota dan lath tubi.
|
BBM
|
Sukatan Baharu Pengaian Am
Penggal 2/2013
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menyatakan beberapa jenis dan bentuk Graf Gabungan yang biasa di soal dalam peperiksaan di
samping boleh menyatakan cara mengenal pasti jenis dan bentuk Graf Gabungan berpandukan soalan yang diberikan. Mereka
juga dapat menyatakan panduan untuk menghasilkan Graf Gabungan. Sesi soal jawab menyeronokkan.
Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa
penerangan.
|
1
11
111NEXT DAY222
22
HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA 22
222
22
2
MATA PELAJARAN :
SEJARAH
TINGKATAN :
4K3
TARIKH : 06.05.2014
HARI :
SELASA
MASA :
9.45am – 10.20am
TAJUK
SUB TAJUK
|
Bab 4: Kemunculan Tamadun Islam
dan Perkembangannya di Makkah
· Kehidupan
Nabi Muhammad SAW sebelum menjadi Rasul
o
Keperibadian Nabi Muhammad SAW
o
Kerasulan Nabi Muhammad SAW
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i.
Menyatakan latar belakang Nabi Muhammad SAW
serta jurai keturunan baginda.
ii.
Menyatakan 4 sifat terpuji yang dimiliki
oleh Nabi Muhammad SAW.
iii.
Menyatakan 2 wahyu yang diturunkan Allah
SWT kepada Nabi Muhammad SAW dan kepentingan setiap wahyu tersebut.
|
AKTIVITI
|
Soal
jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Buku
teks Sejarah
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menceritakan kisah
kehidupan Nabi Muhammad SAW, sifat keperibadian baginda di samping
kepentingan wahyu yang disampaikan kepada baginda. Sesi soal jawab
menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh
guru semasa penerangan.
|
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM (Tutorial)
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 2)
TARIKH :
06.05.2014
HARI :
SELASA
MASA :
10.55am – 11.30am
TAJUK
SUB TAJUK
|
ULANGKAJI BAGI MENGHADAPI PEPERIKSAAN STPM BAHARU 2014
PENGGAL 2
Teknik menjawab soalan dalam
Bahagian B: Graf Piramid
|
OBJEKTIF
|
Pelajar
dapat:
i.
Menyatakan
beberapa jenis dan bentuk Graf Piramid yang biasa disoal dalam peperiksaan.
ii.
Menyatakan
cara mengenal pasti jenis dan bentuk Graf Piramid berpandukan soalan yang diberikan.
iii.
Menyatakan
panduan untuk menghasilkan Graf Piramid.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab,
penerangan, mencatat nota dan lath tubi.
|
BBM
|
Sukatan Baharu Pengaian Am
Penggal 2/2013
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menyatakan beberapa jenis dan bentuk Graf Piramid yang biasa di soal dalam peperiksaan di
samping boleh menyatakan cara mengenal pasti jenis dan bentuk Graf Piramid berpandukan soalan yang diberikan. Mereka
juga dapat menyatakan panduan untuk menghasilkan Graf Piramid. Sesi soal jawab menyeronokkan.
Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa
penerangan.
|
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6RK3 (Penggal 1)
TARIKH :
06.05.2014
HARI :
SELASA
MASA :
11:30 am – 12:40pm
Catatan
|
Orientasi
|
2
22
222NEXT DAY333
333
HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU 333
333
33
3
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 2)
TARIKH :
07.05.2014
HARI :
RABU
MASA :
8.15am – 9.25am
TAJUK
SUB TAJUK
|
ULANGKAJI BAGI MENGHADAPI PEPERIKSAAN STPM BAHARU 2014
PENGGAL 2
Teknik menjawab soalan dalam
Bahagian B: Carta Pai
|
OBJEKTIF
|
Pelajar
dapat:
i.
Menyatakan
beberapa jenis dan bentuk Carta Pai yang biasa disoal dalam peperiksaan.
ii.
Menyatakan
cara mengenal pasti jenis dan bentuk Carta Pai berpandukan soalan yang diberikan.
iii.
Menyatakan
panduan untuk menghasilkan Carta Pai.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab,
penerangan, mencatat nota dan lath tubi.
|
BBM
|
Sukatan Baharu Pengaian Am
Penggal 2/2013
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menyatakan beberapa jenis dan bentuk Carta Pai yang biasa di soal dalam peperiksaan di
samping boleh menyatakan cara mengenal pasti jenis dan bentuk Carta Pai berpandukan soalan yang diberikan. Mereka
juga dapat menyatakan panduan untuk menghasilkan Carta Pai. Sesi soal jawab menyeronokkan.
Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa
penerangan.
|
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6RK3 (Penggal 1)
TARIKH :
07.05.2014
HARI :
RABU
MASA :
9:45am – 10:20am
Catatan
|
Orientasi
|
3
33
333NEXT DAY4444
4444
HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS 4444
4444
444
44
4
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 2)
TARIKH :
08.05.2014
HARI :
KHAMIS
MASA :
7.05am – 8.15am
TAJUK
SUB TAJUK
|
ULANGKAJI: - Persediaan menghadapi Peperiksaan
STPM Baharu 2014
(Penggal 2)
Bahagian C: Karangan
o
Panduan menjawab soalan esei
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i.
Menyatakan jumlah karangan yang mereka perlu jawab
dalam penggal 2
ii.
Menyatakan jumlah perenggan, jumlah ayat dan jumlah perkataan
yang perlu mereka tulis untuk menghasilkan karangan.
iii.
Menyatakan jumlah markah dan pembahagian markah untuk
karangan mereka.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan Baharu Pengaian Am
Penggal 2/ 2013
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menyatakan panduan
asas untuk menjawab soalan esei pada penggal 1. Sesi soal jawab
menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh
guru semasa penerangan.
|
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6RK3 (Penggal 1)
TARIKH :
08.05.2014
HARI :
KHAMIS
MASA :
8:15am – 9:25am
Catatan
|
Orientasi
|
MATA PELAJARAN :
SEJARAH
TINGKATAN :
4K3
TARIKH : 08.05.2014
HARI :
KHAMIS
MASA :
10.55am – 12.05pm
TAJUK
SUB TAJUK
|
Bab 4: Kemunculan Tamadun Islam
dan Perkembangannya di Makkah
· Penyebaran
Islam di Makkah
o
Penyebaran Islam secara sulit
o
Penyebaran Islam secara terbuka
· Reaksi
Masyarakat Arab terhadap Islam
o
Penerimaan terhadap Islam
o
Penentangan terhadap Islam
· Langkah
Nabi Muhammad SAW menyelesaikan masalah.
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i.
Menyatakan 2 cara penyebaran Islam di
Makkah
ii.
Menyatakan reaksi masyarakat Arab terhadap
penyebaran Islam di Makkah
iii.
Menjelaskan faktor-faktor penentangan
masyarakat Arab terhadap penyebaran Islam di Makkah.
iv.
Menyatakan 3 cara Nabi Muhammad SAW menyelesaikan
masalah yang dihadapi dalam menyebarkan Islam.
|
AKTIVITI
|
Soal
jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Buku teks,
buku rujukan Sejarah
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menyatakan 2 cara
penyebaran Islam di Makkah iaitu secara sulit dan terbuka. Pelajar juga dapat
menyatakan reaksi masyarakat Arab terhadap penyebaran Islam di Makkah dan
cara Nabi Muhammad menyelesaikan masalah tersebut. Sesi soal jawab
menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh
guru semasa penerangan.
|
4
44
444
4444NEXT DAY55555
55555
HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT
55555
5555
555
55
5
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6RK3 (Penggal 1)
TARIKH :
09.05.2014
HARI :
JUMAAT
MASA :
8:15am – 9:25am
Catatan
|
Orientasi
|
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 2)
TARIKH :
09.05.2014
HARI :
JUMAAT
MASA :
9.40am – 10.40am
TAJUK
SUB TAJUK
|
ULANGKAJI: - Persediaan menghadapi Peperiksaan
STPM Baharu 2014
(Penggal 2)
Bahagian C: Karangan
o
Panduan untuk mengenalpasti kata kunci dan kehendak
soalan
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i.
Menyatakan 7 cara untuk mengenalpasti kata kunci dan
kehendak soalan.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan Baharu Pengaian Am
Penggal 1 2012
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menyatakan cara
untuk mengenalpasti kata kunci dan kehendak soalan. Sesi soal jawab
menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh
guru semasa penerangan.
|
No comments:
Post a Comment