Sunday, November 9, 2014

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN MINGGU 34

SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN SERIAN
RANCANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN HARIAN

MINGGU 34
 (18.08.2014  hingga 22.08.2014)
1 HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN 1
111
11
1
MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM
TINGKATAN     : 6RK3 (Penggal 1)
TARIKH        : 18.08.2014
HARI          : ISNIN
MASA          : 7:05 am – 8:15 am
TAJUK
SUB TAJUK
Bab 4: Badan Perundangan Persekutuan (Parlimen)
·       Dewan Negara
·       Ketua Pentadbiran Parlimen
·       Saraan Ahli Parlimen
OBJEKTIF

Pelajar dapat:
i.                 Menyatakan jumlah dan cara perlantikan Ahli Dewan Negara
ii.               Menyatakan 4 bidang kuasa Dewan Negara
iii.              Menyatakan 4 tugas dan 4 kuasa budi bicara Speaker Dewan Negara
iv.              Menyatakan tugas Ketua Pentadbiran Parlimen
v.                Menyatakan cara pemberian saraan kepada Ahli Parlimen.
AKTIVITI
Penerangan, perbincangan.
REFLEKSI

P&P berjalan dengan lancar. Nampaknya pelajar dapat menyatakan keanggotaan, bidang kuasa dan tugas serta budi bicara Speaker  dalam Dewan Negara. Mereka juga dapat mengemukakan tugas Ketua Pentadbiran Parlimen dan saraan Ahli Parlimen. Pelajar juga dapat menjawab beberapa pertanyaan tentang topik yang diajar ketia sesi peneguhan.


MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM
TINGKATAN     : 6AK2 (Penggal 3)
TARIKH        : 18.08.2014
HARI          : ISNIN
MASA          : 10.55am 12.40pm
CATATAN

UJIAN PERTENGAHAN PENGGAL 1
1
11
111NEXT DAY222
22 HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA 22
222
22
2
MATA PELAJARAN    : SEJARAH
TINGKATAN                 : 4K3
TARIKH                         : 19.08.2014
HARI                              : SELASA
MASA                             : 9.45am – 10.20am
TAJUK
SUB TAJUK
Bab 7: Islam di Asia Tenggara
·        Kedatangan Islam ke Asia Tenggara
o   Teori dan bukti kedatangan Islam ke Asia Tenggara dari China
o   Teori dan bukti kedatangan Islam ke Asia Tenggara dari India
OBJEKTIF

Pelajar dapat:
i.                 Menyatakan teori dan bukti kedatangan islam ke Asia Tenggara dari China dan India
ii.               Menceritakan serba sedikit tentang kedua-dua teori dan bukti tersebut.
AKTIVITI
Soal jawab, mencatat nota.
BBM
Buku teks, buku rujukan Sejarah
PENERAPAN:
ILMU
            NILAI
KBT

Kemanusiaan, Sejarah, Geografi
Kepimpinan cemerlang, Bekerjasama
KB-menjana minda, Masteri
REFLEKSI

Pelajar nampaknya boleh menjelaskan  teori dan bukti kedatangan Islam ke Asia Tenggara dari China dan India. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.


MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM (Tutorial)
TINGKATAN     : 6AK2 (Penggal 3)
TARIKH        : 19.08.2014
HARI          : SELASA
MASA          : 10.55am 11.30am
TAJUK
SUB TAJUK
Perbincangan isu semasa
Ancaman senjata pemusnah besar-besaran (Weapon of mass destruction – WMD)
OBJEKTIF

Pelajar dapat:
I.                 Menyatakan 5 kesan ancaman senjata pemusnah besar-besaran (Weapon of mass destruction – WMD) penduduk dan alam sekitar.
II.               Menyatakan 5 tindakan bijak oleh semua pihak untuk menangani ancaman senjata pemusnah besar-besaran (Weapon of mass destruction – WMD) ini.
AKTIVITI
Perbincangan dalam kelas
BBM
Surat khabar
REFLEKSI

Pelajar boleh menyatakan 5 kesan ancaman senjata pemusnah besar-besaran (Weapon of mass destruction – WMD) terhadap penduduk dan alam sekitar. Mereka juga dapat menyatakan 5  tindakan bijak oleh semua pihak untuk menangani ancaman senjata pemusnah besar-besaran (Weapon of mass destruction – WMD) ini. P&P berjalan lancar dan menyeronokkan.


MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM
TINGKATAN     : 6RK3 (Penggal 1)
TARIKH        : 19.08.2014
HARI          : SELASA
MASA          : 11:30 am – 12:40pm
TAJUK
SUB TAJUK
Bab 4: Badan Perundangan Persekutuan (Parlimen)
·       Hilang kelayakan menjadi Ahli Dewan Rakyat dan Ahli Dewan Negara
·       Berhenti daripada menjadi Ahli Dewan Rakyat atau Ahli Dewan Negara
·       Jawatankuasa Parlimen
·       Jenis Rang Undang-undang Parlimen
OBJEKTIF

Pelajar dapat:
i.                 Menyatakan 7 cara seseorang akan hilang kelayakan menjadi ahli Dewan Rakyat atau ahli Dewan Negara.
ii.               Menyatakan prosedur berhenti daripada menjadi ahli Dewan Rakyat atau ahli Dewan Negara
iii.              Menyatakan 5 jawatankuasa Parlimen dan fungsinya
iv.              Menjelaskan 4 jenis rang undang-undang Parlimen
AKTIVITI
Penerangan, perbincangan.
REFLEKSI

P&P berjalan dengan lancar. Pelajar nampaknya dapat menyatakan cara seseorang akan hilang kelayakan menjadi ahli Dewan Rakyat atau ahli Dewan Negara serta cara mereka berhenti menjadi ahli. Mereka juga dapat menjelaskan 5 jawatankuasa serta 4 jenis rang undang-undang Parlimen. Suasana kelas terkawal.
2
22
222NEXT DAY333
333 HARI RABU HARI RABU HARI RABU  HARI RABU 333
333
33
3
MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM
TINGKATAN     : 6AK2 (Penggal 3)
TARIKH        : 20.08.2014
HARI          : RABU
MASA          : 8.15am 9.25am
TAJUK
SUB TAJUK
Bahagian C: Karangan
FU: Ancaman senjata pemusnah besar-besaran (Weapon of mass destruction – WMD) terhadap penduduk dan alam sekitar.
FS: Kesan dan langkah mengatasi
OBJEKTIF
Pelajar dapat:
i.                 Menghasilkan 2 ayat  pengenalan karangan berpandukan FU dan FS.
ii.               Menyatakan 2/3 kesan dan 3/2 langkah mengatasi ancaman senjata pemusnah besar-besaran (Weapon of mass destruction – WMD) terhadap penduduk dunia dan alam sekitar.
iii.              Menyatakan 2 perkara yang perlu ada untuk membina 2 ayat bagi menghasilkan penutup karangan.
iv.              Menghasilkan sebuah karangan yang panjangnyan antara 250 hingga 300 patah perkataan.
AKTIVITI
Soal jawab, mencatat nota.
BBM
Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 1/2014
REFLEKSI

Pelajar dapat menghasilkan 2 ayat  pengenalan karangan berpandukan FU dan FS. Mereka juga dapat menyatakan 2/3 kesan dan 3/2 langkah mengatasi ancaman senjata pemusnah besar-besaran (Weapon of mass destruction – WMD) terhadap penduduk dunia dan alam sekitar.  Di samping itu, mereka dapat menyatakan 2 perkara yang perlu ada untuk membina 2 ayat bagi menghasilkan penutup karangan. Dengan ini, mereka dapat menghasilkan sebuah karangan yang panjangnyan antara 250 hingga 300 patah perkataan. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.


MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM
TINGKATAN     : 6RK3 (Penggal 1)
TARIKH        : 20.08.2014
HARI          : RABU
MASA          : 9:45am – 10:20am
TAJUK
SUB TAJUK
Perbincangan isu semasa
Keadaan Ekonomi Malaysia
OBJEKTIF

Pelajar dapat:
i.                 Menyatakan 4 cara ekonomi Malaysia dipacu.
ii.               Menyatakan 5 langkah mengatasi kemelesetan ekonomi.
AKTIVITI
Perbincangan dalam kelas
BBM
Surat khabar
REFLEKSI

Pelajar boleh menyatakan 4 cara ekonomi Malaysia dipacu di samping menyatakan 5 langkah mengatasi kemelesetan ekonomi. P&P berjalan lancar dan menyeronokkan.
3
33
333NEXT DAY4444
4444 HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS 4444
4444
444
44
4
MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM
TINGKATAN     : 6AK2 (Penggal 2)
TARIKH        : 21.08.2014
HARI          : KHAMIS
MASA          : 7.05am 8.15am
TAJUK
SUB TAJUK
MALAYSIA KEKAL BERDAULAT
*     Penglibatan, peranan dan sumbangan Malaysia
o   Peringkat Global
§  Kumpulan Lapan Negara Membangun (D-8)
§  Hubungan Utara –Selatan (Dialog Utara Selatan)
§  Order Baru Ekonomi Dunia (NIEO)
OBJEKTIF

Pelajar dapat:
i.                 Menyatakan 2 tujuan dan peranan Malaysia dalam penubuhan Kumpula Lapan Negara Membangun (D-8).
ii.               Menyatakan 4 tujuan Hubungan Utara – Selatan (Dialog Utara Selatan) diadaka.
iii.              Menyatakan 5 tujuan Order Baru Ekonomi Dunia (NIEO) dibentuk.
AKTIVITI
Soal jawab, mencatat nota.
BBM
Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 3/2013
REFLEKSI

Pelajar dapat menyatakan 2 tujuan dan peranan Malaysia dalam penubuhan Kumpula Lapan Negara Membangun (D-8). Mereka juga dapat menyatakan 4 tujuan Hubungan Utara – Selatan (Dialog Utara Selatan) diadakan di samping menyatakan 5 tujuan Order Baru Ekonomi Dunia (NIEO) dibentuk. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.


MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM
TINGKATAN     : 6RK3 (Penggal 1)
TARIKH        : 21.08.2014
HARI          : KHAMIS
MASA          : 8:15am – 9:25am
TAJUK
SUB TAJUK
Bahagian C: Karangan
FU: Keadaan ekonomi Malaysia
FS: Cara memacu ekonomi negara dan langkah mengatasi kemelesetan ekonomi negara.
OBJEKTIF

Pelajar dapat:
i.       Menghasilkan 2 ayat  pengenalan karangan berpandukan FU dan FS.
ii.     Menyatakan 2/3 cara memacu ekonomi negara dan 3/2 usaha mengatasi kemelesetan ekonomi negara.
iii.    Menyatakan 2 perkara yang perlu ada untuk membina 2 ayat bagi menghasilkan penutup karangan.
iv.    Menghasilkan sebuah karangan yang panjangnyan antara 250 hingga 300 patah perkataan.
AKTIVITI
Soal jawab, mencatat nota.
BBM
Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 1/2014
REFLEKSI

Pelajar dapat menghasilkan 2 ayat  pengenalan karangan berpandukan FU dan FS. Mereka juga dapat menyatakan 2/3 cara memacu ekonomi negara dan 3/2 usaha mengatasi kemelesetan ekonomi negara. Di samping itu, mereka dapat menyatakan 2 perkara yang perlu ada untuk membina 2 ayat bagi menghasilkan penutup karangan. Dengan ini, mereka dapat menghasilkan sebuah karangan yang panjangnyan antara 250 hingga 300 patah perkataan. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.


MATA PELAJARAN    : SEJARAH
TINGKATAN                 : 4K3
TARIKH                         : 21.08.2014
HARI                              : KHAMIS
MASA                             : 10.55am  –  12.05pm
TAJUK
SUB TAJUK
Bab 7: Islam di Asia Tenggara
·       Penyebaran Islam di Asia Tenggara
o   Cara-cara penyebaran Islam di Asia Tenggara
OBJEKTIF

Pelajar dapat:
i.                 Menjelaskan 7 cara penyebaran Islam di Asia Tenggara
AKTIVITI
Soal jawab, mencatat nota.
BBM
Buku teks, buku rujukan Sejarah
REFLEKSI

Pelajar nampaknya boleh menjelaskan serba sedikit setiap cara penyebaran Islam di Asia Tenggara. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.
4
44
444
4444NEXT DAY55555
55555 HARI JUMAAT  HARI JUMAAT HARI JUMAAT 55555
5555
555
55
5
MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM
TINGKATAN     : 6RK3 (Penggal 1)
TARIKH        : 22.08.2014
HARI          : JUMAAT
MASA          : 8:15am – 9:25am
TAJUK
SUB TAJUK
Bab 4: Badan Perundangan Persekutuan (Parlimen)
·       Prosedur Penggubalan Undang-undang dalam Parlimen
·       Pindaan Perlembagaan Persekutuan
·       Pembubaran Parlimen

OBJEKTIF

Pelajar dapat:
i.                 Menjelaskan prosedur penggubalan undang-undang dalam Parlimen
ii.               Menjelaskan 4 kaedah yang boleh dibuat untuk membuat pindaan Perlembagaan Persekutuan.
iii.              Menyatakan tempoh hayat Parlimen dan perkara yang berlaku selepas pembubaran Parlimen.

AKTIVITI
Penerangan, perbincangan.

BBM
P&P berjalan dengan lancar. Pelajar nampaknya dapat menjelaskan prosedur penggubalan undang-undang dalam parlimen serta kaedah yang boleh dibuat untuk membuat pindaan Perlembagaan Persekutuan. Mereka juga dapat menyatakan tempoh hayat Parlimen dan perkara yang berlaku selepas pembubaran Parlimen. Suasana kelas terkawal.

REFLEKSI





MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM
TINGKATAN     : 6AK2 (Penggal 3)
TARIKH        : 22.08.2014
HARI          : JUMAAT
MASA          : 9.40am 10.40am
TAJUK
SUB TAJUK
MALAYSIA KEKAL BERDAULAT
*     Penglibatan, peranan dan sumbangan Malaysia
o   Peringkat Global
§  Kerjasama Selatan –Selatan
§  Kumpulan 15 (G-15)
OBJEKTIF

Pelajar dapat:
i.                 Menyatakan 4 tujuan penubuhan Kerjasama Selatan – Selatan diadakan.
ii.               Menyatakan 5 matlamat Kerjasama Selatan-Selatan.
iii.              Menyatakan negara anggota Kumpulan 15 (G-15).
iv.              Menyatakan kejayaan yang dicapai dalam 2 persidangan Kumpulan 15 (G-15).
AKTIVITI
Soal jawab, mencatat nota.
BBM
Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 3/2013
REFLEKSI

Pelajar dapat menyatakan 4 tujuan penubuhan Kerjasama Selatan – Selatan diadakan. Serta menyatakan 5 matlamatnya. Mereka juga dapat menyatakan negara anggota Kumpulan 15 (G-15) di samping menyatakan kejayaan yang dicapai dalam 2 persidangan Kumpulan 15 (G-15) yang pernah diadakan. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.





No comments:

Post a Comment