SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN SERIAN
RANCANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN HARIAN
MINGGU 34
(18.08.2014 hingga 22.08.2014)
1
HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN 1
111
11
1
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6RK3 (Penggal 1)
TARIKH :
18.08.2014
HARI :
ISNIN
MASA :
7:05 am – 8:15 am
TAJUK
SUB
TAJUK
|
Bab 4: Badan Perundangan Persekutuan
(Parlimen)
·
Dewan
Negara
·
Ketua
Pentadbiran Parlimen
·
Saraan
Ahli Parlimen
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i.
Menyatakan
jumlah dan cara perlantikan Ahli Dewan Negara
ii.
Menyatakan
4 bidang kuasa Dewan Negara
iii.
Menyatakan
4 tugas dan 4 kuasa budi bicara Speaker Dewan Negara
iv.
Menyatakan
tugas Ketua Pentadbiran Parlimen
v.
Menyatakan
cara pemberian saraan kepada Ahli Parlimen.
|
AKTIVITI
|
Penerangan, perbincangan.
|
REFLEKSI
|
P&P berjalan dengan lancar. Nampaknya
pelajar dapat menyatakan keanggotaan, bidang kuasa dan tugas serta budi
bicara Speaker dalam Dewan Negara.
Mereka juga dapat mengemukakan tugas Ketua Pentadbiran Parlimen dan saraan
Ahli Parlimen. Pelajar juga dapat menjawab beberapa pertanyaan tentang topik
yang diajar ketia sesi peneguhan.
|
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 3)
TARIKH :
18.08.2014
HARI :
ISNIN
MASA :
10.55am – 12.40pm
CATATAN
|
UJIAN PERTENGAHAN PENGGAL 1
|
1
11
111NEXT DAY222
22
HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA 22
222
22
2
MATA PELAJARAN :
SEJARAH
TINGKATAN :
4K3
TARIKH :
19.08.2014
HARI :
SELASA
MASA :
9.45am – 10.20am
TAJUK
SUB TAJUK
|
Bab 7: Islam di Asia Tenggara
·
Kedatangan Islam ke Asia Tenggara
o
Teori dan bukti kedatangan Islam ke Asia Tenggara dari
China
o
Teori dan bukti kedatangan Islam ke Asia Tenggara dari
India
|
OBJEKTIF
|
Pelajar
dapat:
i.
Menyatakan
teori dan bukti kedatangan islam ke Asia Tenggara dari China dan India
ii.
Menceritakan
serba sedikit tentang kedua-dua teori dan bukti tersebut.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Buku teks, buku rujukan Sejarah
|
PENERAPAN:
ILMU
NILAI
KBT
|
Kemanusiaan, Sejarah, Geografi
Kepimpinan
cemerlang, Bekerjasama
KB-menjana minda,
Masteri
|
REFLEKSI
|
Pelajar nampaknya boleh menjelaskan teori dan bukti kedatangan Islam ke Asia
Tenggara dari China dan India. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut
mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.
|
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM (Tutorial)
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 3)
TARIKH :
19.08.2014
HARI :
SELASA
MASA :
10.55am – 11.30am
TAJUK
SUB
TAJUK
|
Perbincangan isu semasa
Ancaman senjata pemusnah besar-besaran (Weapon
of mass destruction – WMD)
|
OBJEKTIF
|
Pelajar
dapat:
I.
Menyatakan 5 kesan ancaman senjata
pemusnah besar-besaran (Weapon of mass destruction – WMD) penduduk dan alam
sekitar.
II.
Menyatakan 5 tindakan bijak
oleh semua pihak untuk menangani ancaman senjata pemusnah besar-besaran
(Weapon of mass destruction – WMD) ini.
|
AKTIVITI
|
Perbincangan dalam kelas
|
BBM
|
Surat khabar
|
REFLEKSI
|
Pelajar boleh menyatakan 5 kesan ancaman senjata pemusnah besar-besaran (Weapon
of mass destruction – WMD) terhadap penduduk dan alam sekitar. Mereka juga
dapat menyatakan 5 tindakan bijak oleh semua pihak untuk
menangani ancaman senjata pemusnah besar-besaran (Weapon of mass destruction
– WMD) ini. P&P berjalan lancar dan menyeronokkan.
|
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6RK3 (Penggal 1)
TARIKH :
19.08.2014
HARI :
SELASA
MASA :
11:30 am – 12:40pm
TAJUK
SUB
TAJUK
|
Bab 4: Badan Perundangan Persekutuan
(Parlimen)
·
Hilang
kelayakan menjadi Ahli Dewan Rakyat dan Ahli Dewan Negara
·
Berhenti
daripada menjadi Ahli Dewan Rakyat atau Ahli Dewan Negara
·
Jawatankuasa
Parlimen
·
Jenis
Rang Undang-undang Parlimen
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i.
Menyatakan
7 cara seseorang akan hilang kelayakan menjadi ahli Dewan Rakyat atau ahli
Dewan Negara.
ii.
Menyatakan
prosedur berhenti daripada menjadi ahli Dewan Rakyat atau ahli Dewan Negara
iii.
Menyatakan
5 jawatankuasa Parlimen dan fungsinya
iv.
Menjelaskan
4 jenis rang undang-undang Parlimen
|
AKTIVITI
|
Penerangan, perbincangan.
|
REFLEKSI
|
P&P berjalan dengan lancar. Pelajar
nampaknya dapat menyatakan cara seseorang akan hilang kelayakan menjadi ahli
Dewan Rakyat atau ahli Dewan Negara serta cara mereka berhenti menjadi ahli.
Mereka juga dapat menjelaskan 5 jawatankuasa serta 4 jenis rang undang-undang
Parlimen. Suasana kelas terkawal.
|
2
22
222NEXT DAY333
333
HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU 333
333
33
3
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 3)
TARIKH :
20.08.2014
HARI :
RABU
MASA :
8.15am – 9.25am
TAJUK
SUB TAJUK
|
Bahagian C: Karangan
FU: Ancaman senjata pemusnah besar-besaran (Weapon of
mass destruction – WMD) terhadap penduduk dan alam sekitar.
FS: Kesan dan langkah mengatasi
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i.
Menghasilkan 2 ayat
pengenalan karangan berpandukan FU dan FS.
ii.
Menyatakan 2/3 kesan dan 3/2 langkah mengatasi ancaman senjata pemusnah besar-besaran (Weapon
of mass destruction – WMD) terhadap penduduk dunia dan alam sekitar.
iii.
Menyatakan 2 perkara yang perlu ada untuk membina 2
ayat bagi menghasilkan penutup karangan.
iv.
Menghasilkan sebuah karangan yang panjangnyan antara
250 hingga 300 patah perkataan.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan Baharu Pengaian Am
Penggal 1/2014
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menghasilkan 2
ayat pengenalan karangan berpandukan
FU dan FS. Mereka juga dapat menyatakan 2/3 kesan dan 3/2 langkah mengatasi ancaman senjata pemusnah besar-besaran (Weapon
of mass destruction – WMD) terhadap penduduk dunia dan alam sekitar. Di samping itu, mereka dapat menyatakan 2
perkara yang perlu ada untuk membina 2 ayat bagi menghasilkan penutup
karangan. Dengan ini, mereka dapat menghasilkan sebuah karangan yang
panjangnyan antara 250 hingga 300 patah perkataan. Sesi soal jawab menyeronokkan.
Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa
penerangan.
|
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6RK3 (Penggal 1)
TARIKH :
20.08.2014
HARI :
RABU
MASA :
9:45am – 10:20am
TAJUK
SUB
TAJUK
|
Perbincangan isu semasa
Keadaan Ekonomi Malaysia
|
OBJEKTIF
|
Pelajar
dapat:
i.
Menyatakan 4 cara ekonomi Malaysia dipacu.
ii.
Menyatakan 5 langkah mengatasi kemelesetan ekonomi.
|
AKTIVITI
|
Perbincangan dalam kelas
|
BBM
|
Surat khabar
|
REFLEKSI
|
Pelajar boleh menyatakan 4 cara
ekonomi Malaysia dipacu di samping menyatakan 5 langkah mengatasi kemelesetan
ekonomi. P&P berjalan lancar dan menyeronokkan.
|
3
33
333NEXT DAY4444
4444
HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS 4444
4444
444
44
4
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 2)
TARIKH :
21.08.2014
HARI :
KHAMIS
MASA :
7.05am – 8.15am
TAJUK
SUB TAJUK
|
MALAYSIA KEKAL BERDAULAT
Penglibatan,
peranan dan sumbangan Malaysia
o
Peringkat Global
§ Kumpulan
Lapan Negara Membangun (D-8)
§ Hubungan
Utara –Selatan (Dialog Utara Selatan)
§ Order
Baru Ekonomi Dunia (NIEO)
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i.
Menyatakan 2 tujuan dan peranan Malaysia dalam
penubuhan Kumpula Lapan Negara Membangun (D-8).
ii.
Menyatakan 4 tujuan Hubungan Utara – Selatan (Dialog
Utara Selatan) diadaka.
iii.
Menyatakan 5 tujuan Order Baru Ekonomi Dunia (NIEO)
dibentuk.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan Baharu Pengaian Am
Penggal 3/2013
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menyatakan 2
tujuan dan peranan Malaysia dalam penubuhan Kumpula Lapan Negara Membangun
(D-8). Mereka juga dapat menyatakan 4 tujuan Hubungan Utara – Selatan (Dialog
Utara Selatan) diadakan di samping menyatakan 5 tujuan Order Baru Ekonomi
Dunia (NIEO) dibentuk. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat
perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.
|
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6RK3 (Penggal 1)
TARIKH :
21.08.2014
HARI :
KHAMIS
MASA :
8:15am – 9:25am
TAJUK
SUB
TAJUK
|
Bahagian C: Karangan
FU: Keadaan ekonomi Malaysia
FS: Cara memacu ekonomi negara dan langkah
mengatasi kemelesetan ekonomi negara.
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i.
Menghasilkan 2
ayat pengenalan karangan berpandukan
FU dan FS.
ii.
Menyatakan 2/3 cara
memacu ekonomi negara dan 3/2 usaha mengatasi kemelesetan ekonomi negara.
iii.
Menyatakan 2 perkara
yang perlu ada untuk membina 2 ayat bagi menghasilkan penutup karangan.
iv.
Menghasilkan sebuah
karangan yang panjangnyan antara 250 hingga 300 patah perkataan.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 1/2014
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menghasilkan 2 ayat
pengenalan karangan berpandukan FU dan FS. Mereka juga dapat
menyatakan 2/3 cara memacu ekonomi negara dan 3/2 usaha mengatasi kemelesetan
ekonomi negara. Di samping itu, mereka dapat menyatakan 2 perkara yang perlu
ada untuk membina 2 ayat bagi menghasilkan penutup karangan. Dengan ini,
mereka dapat menghasilkan sebuah karangan yang panjangnyan antara 250 hingga
300 patah perkataan. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat
perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.
|
MATA PELAJARAN :
SEJARAH
TINGKATAN :
4K3
TARIKH :
21.08.2014
HARI :
KHAMIS
MASA :
10.55am – 12.05pm
TAJUK
SUB TAJUK
|
Bab 7: Islam di Asia Tenggara
·
Penyebaran Islam di
Asia Tenggara
o Cara-cara penyebaran Islam di Asia Tenggara
|
OBJEKTIF
|
Pelajar
dapat:
i.
Menjelaskan 7 cara penyebaran Islam di Asia
Tenggara
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Buku teks, buku rujukan Sejarah
|
REFLEKSI
|
Pelajar nampaknya boleh menjelaskan serba sedikit setiap cara penyebaran Islam
di Asia Tenggara. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat
perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.
|
4
44
444
4444NEXT DAY55555
55555
HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT
55555
5555
555
55
5
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6RK3 (Penggal 1)
TARIKH :
22.08.2014
HARI :
JUMAAT
MASA :
8:15am – 9:25am
TAJUK
SUB
TAJUK
|
Bab 4: Badan Perundangan Persekutuan
(Parlimen)
·
Prosedur
Penggubalan Undang-undang dalam Parlimen
·
Pindaan
Perlembagaan Persekutuan
·
Pembubaran
Parlimen
|
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i.
Menjelaskan
prosedur penggubalan undang-undang dalam Parlimen
ii.
Menjelaskan
4 kaedah yang boleh dibuat untuk membuat pindaan Perlembagaan Persekutuan.
iii.
Menyatakan
tempoh hayat Parlimen dan perkara yang berlaku selepas pembubaran Parlimen.
|
|
AKTIVITI
|
Penerangan, perbincangan.
|
|
BBM
|
P&P berjalan dengan lancar. Pelajar
nampaknya dapat menjelaskan prosedur penggubalan undang-undang dalam parlimen
serta kaedah yang boleh dibuat untuk membuat pindaan Perlembagaan Persekutuan.
Mereka juga dapat menyatakan tempoh hayat Parlimen dan perkara yang berlaku
selepas pembubaran Parlimen. Suasana kelas terkawal.
|
|
REFLEKSI
|
|
|
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 3)
TARIKH :
22.08.2014
HARI :
JUMAAT
MASA :
9.40am – 10.40am
TAJUK
SUB TAJUK
|
MALAYSIA KEKAL BERDAULAT
Penglibatan,
peranan dan sumbangan Malaysia
o
Peringkat Global
§ Kerjasama
Selatan –Selatan
§ Kumpulan
15 (G-15)
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i.
Menyatakan 4 tujuan penubuhan Kerjasama Selatan –
Selatan diadakan.
ii.
Menyatakan 5 matlamat Kerjasama Selatan-Selatan.
iii.
Menyatakan negara anggota Kumpulan 15 (G-15).
iv.
Menyatakan kejayaan yang dicapai dalam 2 persidangan
Kumpulan 15 (G-15).
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan Baharu Pengaian Am
Penggal 3/2013
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menyatakan 4
tujuan penubuhan Kerjasama Selatan – Selatan diadakan. Serta menyatakan 5
matlamatnya. Mereka juga dapat menyatakan negara anggota Kumpulan 15 (G-15)
di samping menyatakan kejayaan yang dicapai dalam 2 persidangan Kumpulan 15
(G-15) yang pernah diadakan. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut
mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.
|
No comments:
Post a Comment