SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN SERIAN
RANCANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN HARIAN
MINGGU 30
(21.07.2014 hingga 25.07.2014)
1
HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN 1
111
11
1
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6RK3 (Penggal 1)
TARIKH :
21.07.2014
HARI :
ISNIN
MASA :
7:05 am – 8:15 am
TAJUK
SUB
TAJUK
|
BAB 2: PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i.
Menyatakan
keanggotaan Suruhanjaya Perkhidmatan Awam
dan fungsinya.
ii.
Menyatakan
keanggotaan Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran dan fungsinya.
iii.
Menyatakan
keanggotaan Suruhanjaya Pasukan Polis dan fungsinya
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan
Baharu Pengaian Am Penggal 1/2014
|
REFLEKSI
|
Pelajar boleh menyatakan keanggotaan Suruhanjaya
Perkhidmatan Awam dan fungsinya.
Mereka juga dapat menyatakan keanggotaan Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran
dan fungsinya. Selain menyatakan keanggotaan Suruhanjaya Pasukan Polis dan
fungsinya. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat
perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.
|
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 3)
TARIKH :
21.07.2014
HARI :
ISNIN
MASA :
10.55am – 12.40pm
TAJUK
SUB TAJUK
|
BAHAGIAN B: MENGALIH TEKS BUKAN LINEAR KEPADA BENTUK
LINEAR
·
Teknik menjawab soalan Bahagian Jadual
|
OBJEKTIF
|
Pelajar
dapat:
i.
Menyatakan jenis
analisis yang digunakan oleh mereka untuk menjawab soalan jadual.
ii.
Membuat analisis
terhadap jadual yang terdapat dalam soalan menggunakan jenis analisis yang
dipilih.
iii.
Menghurai setiap
isi yang diperolehi daripada analisis yang dibuat terhadap jadual yang diberi
dalam soalan menggunakan jenis analisis yang dipilih.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan Baharu Pengaian Am
Penggal 3/2013
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menyatakan jenis analisis yang digunakan oleh mereka
untuk menjawab soalan jadual. Selepas itu mereka membuat analisis terhadap
jadual yang terdapat dalam soalan menggunakan jenis analisis yang dipilih. Kemudian
barulah mereka menghurai setiap isi yang diperolehi daripada analisis yang
dibuat terhadap jadual yang diberi dalam soalan. Sesi
soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang
diterangkan oleh guru semasa penerangan.
|
1
11
111NEXT DAY222
22
HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA 22
222
22
2
MATA PELAJARAN :
SEJARAH
TINGKATAN :
4K3
TARIKH :
22.07.2014
HARI :
SELASA
MASA :
9.45am – 10.20am
TAJUK
SUB TAJUK
|
Bab 6: pembentukan kerajaan Islam dan
sumbangannya.
·
Sumbangan Khulafa
al-Rasyidin
o Khalifah Uthman bin Affan
o Khalifah Ali bin Abu Talib
|
OBJEKTIF
|
Pelajar
dapat:
i.
Menyatakan cara pemilihan Khalifah Uthman
bin Affan dan Khalifah Ali bin Abu Talib
ii.
Menyatakan sumbanyan kedua-dua Khalifah
tersebut.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Buku teks, buku rujukan Sejarah
|
PENERAPAN:
ILMU
NILAI
KBT
|
Kemanusiaan, Sejarah, Geografi
Kepimpinan
cemerlang, Bekerjasama
KB-menjana minda,
Masteri
|
REFLEKSI
|
Pelajar nampaknya boleh menyatakan cara
pemilihannya Khalifah Uthman bin Affan dan Khalifah Ali bin Abu Talib. Mereka
juga dapat menyatakan serba sedikit sumbangan kedua-dua Khalifah tersebut. Sesi
soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang
diterangkan oleh guru semasa penerangan.
|
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM (Tutorial)
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 3)
TARIKH :
22.07.2014
HARI :
SELASA
MASA :
10.55am – 11.30am
TAJUK
SUB
TAJUK
|
Perbincangan
isu semasa.
Masalah
pelarian di rantau Asia Tenggara.
|
OBJEKTIF
|
Pelajar
dapat:
i.
Menyatakan 5 sebab berlaku masalah pelarian
ii.
Menyatakan 5 usaha yang dilakukan oleh kerajaan dalam
menangani masalah tersebut.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan
Baharu Pengaian Am Penggal 3/2013
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menyatakan 5 sebab
berlaku masalah pelarian. Mereka juga dapat menyatakan 5 usaha yang dilakukan
oleh kerajaan dalam menangani masalah tersebut. Sesi soal jawab
menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh
guru semasa penerangan.
|
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6RK3 (Penggal 1)
TARIKH :
22.07.2014
HARI :
SELASA
MASA :
11:30 am – 12:40pm
TAJUK
SUB
TAJUK
|
BAB 2: PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i.
Menyatakan
keanggotaan Suruhanjaya Kehakiman dan Undang-Undang dan Fungsinya.
ii.
Menyatakan
keanggotaan Majlis Angkatan Tentera dan fungsinya
iii.
Menyatakan
sekurang-kurangnya 6 peranan Ketua Audit Negara.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan
Baharu Pengaian Am Penggal 1/2014
|
REFLEKSI
|
Nampaknya sebahagian besar
pelajar dalam kelas boleh menyatakan
keanggotaan Suruhanjaya Kehakiman dan Undang-Undang dan Fungsinya. Mereka
juga dapat menyatakan keanggotaan
Majlis Angkatan Tentera dan fungsinya. Selain itu, mereka juga boleh menyatakan
sekurang-kurangnya 4 peranan Ketua Audit Negara. Sesi
soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang
diterangkan oleh guru semasa penerangan.
|
2
22
222NEXT DAY333
333
HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU 333
333
33
3
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 3)
TARIKH :
23.07.2014
HARI :
RABU
MASA :
8.15am – 9.25am
TAJUK
SUB TAJUK
|
Bahagian C: Karangan
FU: Isu wanita
FS: Punca pengabaian dan usaha
kerajaan Malaysia dalam menangani isu tersebut
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i.
Menghasilkan 2 ayat
pengenalan karangan berpandukan FU dan FS.
ii.
Menyatakan 2/3 punca pengabaian dan 3/2 usaha kerajaan
Malaysia dalam menangani isu tersebut.
iii.
Menyatakan 2 perkara yang perlu ada untuk membina 2
ayat bagi menghasilkan penutup karangan.
iv.
Menghasilkan sebuah karangan yang panjangnyan antara
250 hingga 300 patah perkataan.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan Baharu Pengaian Am
Penggal 1/2014
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menghasilkan 2
ayat pengenalan karangan berpandukan
FU dan FS. Mereka juga dapat menyatakan 2/3 langkah yang diambil oleh
kerajaan untuk melindungi sempadan dan 3/2 faktor pencerobohan sempadan. Di samping itu, mereka dapat menyatakan 2
perkara yang perlu ada untuk membina 2 ayat bagi menghasilkan penutup
karangan. Dengan ini, mereka dapat menghasilkan sebuah karangan yang
panjangnyan antara 250 hingga 300 patah perkataan. Sesi soal jawab
menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh
guru semasa penerangan.
|
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6RK3 (Penggal 1)
TARIKH :
23.07.2014
HARI :
RABU
MASA :
9:45am – 10:20am
TAJUK
SUB
TAJUK
|
Perbincangan
isu semasa.
Jenayah
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i.
Menyatakan 5 sebab
berlaku berlakunya
ii.
Menyatakan 5 langkah
untuk mengatasi masalah jenayah.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 3/2013
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menyatakan 5 sebab berlaku masalah pelarian. Mereka juga
dapat menyatakan 5 usaha yang dilakukan oleh kerajaan dalam menangani masalah
tersebut. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara
penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.
|
3
33
333NEXT DAY4444
4444
HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS 4444
4444
444
44
4
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 3)
TARIKH :
17.07.2014
HARI :
KHAMIS
MASA :
7.05am – 8.15am
TAJUK
SUB TAJUK
|
MALAYSIA KEKAL BERDAULAT
Penglibatan,
peranan dan sumbangan Malaysia
o
Peringkat serantau
§ ASEAN
+ 3
§ Cabaran
ASEAN dan Pengaruh Global
§ Kerjasama
Ekonomi Asia Pasifik (APEC)
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i.
Menyatakan 4 tujuan ASEAN + 3.
ii.
Menyatakan 2 cabaran ASEAN dari segi Ekonomi dan
Politik.
iii.
Menyatakan 5 matlamat APEC.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan Baharu Pengaian Am
Penggal 3/2013
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menyatakan 4 tujuan
ASEAN + 3. Mereka juga boleh menyatakan 2 cabaran ASEAN dari segi Ekonomi dan
Politik di samping dapat menyatakan 5 matlamat APEC. Sesi soal jawab
menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh
guru semasa penerangan.
|
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6RK3 (Penggal 1)
TARIKH :
17.07.2014
HARI :
KHAMIS
MASA :
8:15am – 9:25am
TAJUK
SUB
TAJUK
|
Bahagian
C: Karangan
FU:
Jenayah
FS:
Punca dan langkah mengatasi gejala jenayah.
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i.
Menghasilkan 2
ayat pengenalan karangan berpandukan
FU dan FS.
ii.
Menyatakan 2/3 punca
dan 3/2 langkah mengatasi gejala jenayah yang berlaku di negara kita.
iii.
Menyatakan 2 perkara
yang perlu ada untuk membina 2 ayat bagi menghasilkan penutup karangan.
iv.
Menghasilkan sebuah
karangan yang panjangnyan antara 250 hingga 300 patah perkataan.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan
Baharu Pengaian Am Penggal 1/2014
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menyatakan 2 perkara penting yang perlu ditulis dalam 2/3
ayat untuk menghasilkan pengenalan karangan. Mereka juga dapat menyatakan 5
perkara yang perlu ada bagi menghasilkan 5 ayat yang perlu ditulis dalam
setiap perenggan isi karangan di
samping menyatakan 2 perkara yang perlu ada untuk membina 2 ayat bagi
menghasilkan penutup karangan. Sesi soal jawab menyeronokkan.
Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa
penerangan.
|
MATA PELAJARAN :
SEJARAH
TINGKATAN :
4K3
TARIKH :
17.07.2014
HARI :
KHAMIS
MASA :
10.55am – 12.05pm
TAJUK
SUB TAJUK
|
Bab 6: Pembentukan kerajaan Islam dan
sumbangannya.
·
Kerajaan Bani Umayah
o Pembentukan Kerajaan Bani Umaiyah
o Sumbangan Kerajaan Bani Umaiyah
·
Kerajaan Bani Abasiyah
o Pembentukan Kerajaan Bani Abasiyah
o Sumbangan Kerajaan Bani Abasiyah
|
OBJEKTIF
|
Pelajar
dapat:
i.
Menceritakan cara pembentukan Kerajaan Bani Umaiyah
ii.
Menyatakan
sumbangan Kerajaan Bani Umaiyah
berdasarkan 2 tahap.
iii.
Menceritakan cara pembentukan Kerajaan Bani Abasiyah
iv.
Menyatakan
sumbangan Kerajaan Bani Umaiyah.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Buku teks, buku rujukan Sejarah
|
REFLEKSI
|
Kemanusiaan, Sejarah, Geografi
Kepimpinan
cemerlang, Bekerjasama
KB-menjana minda,
Masteri
|
|
Pelajar nampaknya boleh menyatakan cara
pembentukan kerajaan Turki Uthmaniyah dan kerajaan Bani Abasiyah. Mereka juga
dapat menyatakan sumbangan
kerajaan-kerajaan tersebut. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut
mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.
|
4
44
444
4444NEXT DAY55555
55555
HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT
55555
5555
555
55
5
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6RK3 (Penggal 1)
TARIKH :
18.07.2014
HARI :
JUMAAT
MASA :
8:15am – 9:25am
TAJUK
SUB
TAJUK
|
Bab 3: Amalan Demokrasi dan Pilihan Raya di
Malaysia
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i.
Menyatakan
6 ciri-ciri demokrasi yang diamalkan di Malaysia.
ii.
Menyatakan
secara umum tentang proses pilihan raya.
i.
Menyatakan
6 perbezaan antara Pilihan Raya Kawasan Parlimen dengan Pilihan Raya Kawasan
Dewan Undangan Negeri
ii.
Menyatakan
perbezaan antara Pilihan Raya Umum dengan Pilihan Raya Kecil
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan
Baharu Pengaian Am Penggal 1/2014
|
REFLEKSI
|
P&P berjalan dengan lancar. Nampaknya pelajar dapat
menyatakan 6 ciri-ciri demokrasi yang diadakan di Malaysia. Mereka juga dapat
membezakan antara pilihan raya kawasan Parlimen dengan pilihan raya kawasan
Dewan Undangan Negeri dan membezakan antara pilihan raya umum dengan pilihan
raya kecil. Suasana kelas terkawal.
Pelajar juga dapat menjawab beberapa pertanyaan tentang topik yang diajar
ketia sesi peneguhan.
|
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 3)
TARIKH :
18.07.2014
HARI :
JUMAAT
MASA :
9.40am – 10.40am
TAJUK
SUB TAJUK
|
MALAYSIA KEKAL BERDAULAT
Penglibatan,
peranan dan sumbangan Malaysia
o
Peringkat serantau
§ Perundingan
Ekonomi Asia Timur (EAEC)
§ Dialog
Antarabangsa Langkawi (LID)
§ Kemiskinan
Global
§ Rancangan
Tanah
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i.
Menyatakan 3 tujuan EAEC dan peranan Malaysia dalam
EAEC
ii.
Menyatakan 4 matlamat dan 4 isu yang dibincangkan dalam
LID
iii.
Menyatakan 4 langkah untuk mengatasi masalah Kemiskinan
Global
iv.
Menyatakan kepentingan Rancangan Tanah untuk golongan
miskin
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan Baharu Pengaian Am
Penggal 3/2013
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menyatakan 3
tujuan EAEC dan peranan Malaysia dalam EAEC Mereka juga dapat menyatakan 4
matlamat dan 4 isu yang dibincangkan dalam LID. Selain itu, mereka juga boleh
menyatakan 4 langkah untuk mengatasi masalah Kemiskinan Global dan menyatakan
kepentingan Rancangan Tanah untuk golongan miskin. Sesi soal jawab
menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh
guru semasa penerangan.
|
No comments:
Post a Comment