SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN SERIAN
RANCANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN HARIAN
MINGGU 16
(14.04.2014 hingga 18.04.2014)
1
HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN 1
111
11
1
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 2)
TARIKH :
14.04.2014
HARI :
ISNIN
MASA :
9.45am – 11.30am
TAJUK
SUB TAJUK
|
Bahagian B: Alih Bentuk
Komunikasi
Carta Pai
Tong/Bertingkat
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i.
Menyatakan cara menentukan jenis dan
bentuk carta melalui soalan yang diberi.
ii.
Menyatakan bentuk dan cara menghasilkan carta
pai tong/bertingkat.
iii.
Menyatakan cara melakar jadual
berdasarkan pemerhatian terhadap kuantiti (KU), Perkara (PE) Tahun (TA) yang
terdapat dalam soalan.
iv.
Menganalisis data yang terdapat dalam
petikan untuk dipindahkan ke dalam jadual yang disediakan.
v.
Memindahkan data dalam jadual ke dalam
bentuk carta pai tong/bertingkat.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal
2/2014
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menyatakan cara menentukan
jenis dan bentuk carta melalui soalan yang diberi. Selain itu, mereka juga
dapat membayangkan bentuk dan cara menghasilkan carta pai tong/bertingkat.
Mereka juga dapat menyatakan cara melakar jadual berdasarkan pemerhatian
terhadap kuantiti (KU), Perkara (PE) Tahun (TA) yang terdapat dalam soalan
sebelum menganalisis data yang terdapat dalam petikan untuk dipindahkan ke
dalam jadual tersebut. Di samping itu, mereka juga dapat memindahkan data
dalam jadual ke dalam bentuk carta pai tong/bertingkat. Pelajar turut
mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.
|
1
11
111NEXT DAY222
22
HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA 22
222
22
2
MATA PELAJARAN :
SEJARAH
TINGKATAN :
4K3
TARIKH : 15.04.2014
HARI :
SELASA
MASA :
9.45am – 10.20am
TAJUK
SUB TAJUK
|
Bab 3: TAMADUN AWAL ASIA TENGGARA
· Bentuk-bentuk
Kerajaan Awal
o Pengenalan
o Kerajaan
Agraria
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i.
Menyatakan kedudukan Kerajaan Awal dan
bukti penemuanya.
ii.
Menyatakan ciri-ciri kerajaan agraria.
iii.
Menyatakan perkembangan kerajaan Angkor
dan kerajaan Funan sebagai kerajaan agraria.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Buku teks Sejarah
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menyatakan kedudukan
Kerajaan Awal dan bukti penemuanya. Di samping itu, mereka juga dapat menyatakan
ciri-ciri kerajaan agraria. Mereka juga boleh menyatakan serba sedikit
berkaitan perkembangan kerajaan Angkor dan kerajaan Funan yang dianggap sebagai
kerajaan agraria. Suasana P&P menyeronokan.
|
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM (Tutorial)
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 2)
TARIKH :
15.04.2014
HARI :
SELASA
MASA :
10.55am – 11.30am
TAJUK
SUB TAJUK
|
BAHAGIAN
A: Idiologi Wawasan dan Dasar Pembangunan Negara
Dasar
Pembangunan Negara
o Dasar
Ekonomi.
· Dasar Perindustrian
Negara
· Pelan
Induk Perindustrian (PIP 1)
· Pelan
Induk Perindustrian Kdua (PIP 2)
· Pelan
Induk Perindustrian Ketiga (PIP 3)
|
OBJEKTIF
|
Pelajar
dapat:
Menyatakan
4 objektif bagi Dasar Perindustrian Negara
i.
ii.
Menyatakan 5 strategi yang dirangkan oleh kerajaan untuk mencapai
Rancangan Malaysia 6 dan Rancangan Malaysia 7
|
AKTIVITI
|
Soal
jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan
Baharu Pengaian Am Penggal 2
|
REFLEKSI
|
Pelajar
dapat menyatakan 5 objektif bagi Rancangan Malaysia 8 dan Rancangan Malaysia
9 serta dapat menyatakan 5 strategi
yang dirangkan oleh kerajaan untuk mencapai kedua-dua Rancangan
Malaysia tersebut. Sesi soal jawab
menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh
guru semasa penerangan.
|
2
22
222NEXT DAY333
333
HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU 333
333
33
3
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 2)
TARIKH :
16.04.2014
HARI :
RABU
MASA :
8.15am – 9.25am
TAJUK
SUB TAJUK
|
BAHAGIAN A: Malaysia Maju dan
Sejahtera
Ideologi
Wawasan dan Dasar Pembangunan Negara
o
Dasar Pembangunan Negara
§ Dasar
Ekonomi
· Dasar
Perindustrian Berat
· Dasar
Peningkatan Daya Pengeluaran Negara
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i.
Menyatakan 5 objektif Dasar Perindustrian Berat.
ii.
Menyatakan contoh industri berat yang terdapat di
negara kita.
iii.
Menyatakan cara Dasar Peningkatan Daya Pengeluaran
Negara dapat dicapai.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan Baharu Pengaian Am
Penggal 2
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menyatakan 5 objektif
Dasar Perindustrian Berat serta beberapa contoh industri berat yang terdapat
di negara kita. Mereka juga dapat menyatakan cara Dasar Peningkatan Daya
Pengeluaran Negara dapat dicapai. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar
turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.
|
3
33
333NEXT DAY4444
4444
HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS 4444
4444
444
44
4
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 2)
TARIKH :
17.04.2014
HARI :
KHAMIS
MASA :
8.15am – 9.25am
TAJUK
SUB TAJUK
|
BAHAGIAN A: Malaysia Maju dan Sejahtera
Ideologi
Wawasan dan Dasar Pembangunan Negara
o
Dasar Pembangunan Negara
§ Dasar
Ekonomi
· Dasar
Pengurangan Beban
· Dasar
Penswastaan
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i.
Menyatakan 5 objektif Dasar Pengurangan Beban
Pebelanjaan Awam.
ii.
Menyatakan 5 komponen Kawalan Modal Terpilih yang
digunakan untuk memulihkan ekonomi negara.
iii.
Menyatakan 4 objektif Dasar Penswastaan.
iv.
Menyatakan 4 bentuk Penswastaan yang dilaksanakan
secara efektif.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan Baharu Pengaian Am
Penggal 2
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menyatakan 5
objektif Dasar Pengurangan Beban Pebelanjaan Awam. Mereka juga dapat
menyatakan 5 komponen Kawalan Modal Terpilih yang digunakan untuk memulihkan
ekonomi negara. Selain itu, mereka boleh menyatakan 4 objektif Dasar Penswastaan
di samping menyatakan 4 bentuk Penswastaan yang dilaksanakan secara efektif.
Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang
diterangkan oleh guru semasa penerangan.
|
MATA PELAJARAN :
SEJARAH
TINGKATAN :
4K3
TARIKH : 17.04.2014
HARI :
KHAMIS
MASA :
10.55am – 12.05pm
TAJUK
SUB TAJUK
|
Bab 3: TAMADUN AWAL ASIA TENGGARA
· Bentuk-bentuk
Kerajaan Awal
o Kerajaan
Maritim
· Pengaruh
Agama Hindu dan Buddha dalam kerajaan Awal
o Cara-cara
kedatangan pengaruh Hindu dan Buddha
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i.
Menyatakan ciri-ciri kerajaan agraria.
ii.
Menyatakan perkembangan kerajaan Srivijaya
dan kerajaan Kedah Tua sebagai kerajaan Maritim.
iii.
Menyatakan 4 cara kedatangan pengaruh
Hindu dan Buddha di Asia Tenggara.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Buku teks Sejarah
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menyatakan ciri-ciri
kerajaan agraria. Mereka juga boleh menyatakan serba sedikit berkaitan
perkembangan kerajaan Srivijaya dan kerajaan Kedah Tua sebagai kerajaan
Maritim. Di samping itu, mereka juga dapat menyatakan 4 cara kedatangan
pengaruh Hindu dan Buddha di Asia Tenggara. Suasana P&P menyeronokan.
|
4
44
444
4444NEXT DAY55555
55555
HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT
55555
5555
555
55
5
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 2)
TARIKH :
18.04.2014
HARI :
JUMAAT
MASA :
9.40am – 10.40am
CATATAN
|
CUTI
GOOD FRIDAY
|
No comments:
Post a Comment