Sunday, November 9, 2014

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN MINGGU 25

SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN SERIAN
RANCANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN HARIAN

MINGGU 25
 (16.06.2014  hingga 20.06.2014)
1 HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN 1
111
11
1
MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM
TINGKATAN     : 6RK3 (Penggal 1)
TARIKH        : 16.06.2014
HARI          : ISNIN
MASA          : 7:05 am – 8:15 am
TAJUK
SUB TAJUK
Kemahiran belajar
*     Kemahiran menganalisis maklumat
*     Kemahiran Berfikir Secara Kritis
OBJEKTIF

Pelajar dapat:
i.                 Menyatakan 6 kaedah yang digunakan sebagai asas untuk menganalisis maklumat.
ii.               Menjelaskan 2 komponen pemikiran kritis.
AKTIVITI
Soal jawab, mencatat nota.
BBM
Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 1/2013
REFLEKSI

Pelajar dapat mangaplikasi kemahiran menganalisis maklumat ini apabila mereka membuat kerja kursus, menjawab soalan struktur, graf, jadual/carta aliran dan soalan esei  nanti. Di samping itu, mereka juga dapat menjelaskan 2 komponen pemikiran kritis. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.


MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM
TINGKATAN     : 6AK2 (Penggal 3)
TARIKH        : 16.06.2014
HARI          : ISNIN
MASA          : 10.55am 12.40pm
TAJUK
SUB TAJUK
Sukatan Pelajaran Penggal 3
*     Pendedahan berkaitan Sukatan Pelajaran Penggal 3
OBJEKTIF
Pelajar dapat:
i.                 Menyatakan 2 tajuk utama yang perlu di pelajari dalam penggal 2
AKTIVITI
Soal jawab, mencatat nota.
BBM
Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 3/2013
REFLEKSI

Pelajar dapat menyatakan 2 tajuk utama yang perlu mereka pelajari dalam Penggal 3. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.
1
11
111NEXT DAY222
22 HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA 22
222
22
2
MATA PELAJARAN    : SEJARAH
TINGKATAN                 : 4K3
TARIKH                         : 17.06.2014
HARI                              : SELASA
MASA                             : 9.45am – 10.20am
TAJUK
SUB TAJUK
Pembetulan Peperiksaan Penggal 1.
*     Kertas 2: Bahagian A (Soalan struktur)
OBJEKTIF

Pelajar dapat:
       i.          Mengenalpasti  kesilapan semasa menjawab 4 soalan struktur.
     ii.          Membuat pembetulan.
AKTIVITI
Soal jawab, membuat pembetulan.
BBM
Buku teks, buku rujukan Sejarah
PENERAPAN:
ILMU
            NILAI
KBT

Kemanusiaan, Sejarah, Geografi
Kepimpinan cemerlang, Bekerjasama
KB-menjana minda, Masteri
REFLEKSI

Pelajar dapat menyatakan kesilapan mereka apabila menjawab soalan stuktur dalam peperiksaan penggal 1 yang lepas. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.


MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM (Tutorial)
TINGKATAN     : 6AK2 (Penggal 3)
TARIKH        : 17.06.2014
HARI          : SELASA
MASA          : 10.55am 11.30am
TAJUK
SUB TAJUK
Sukatan Pelajaran Penggal 3
*     Pendedahan berkaitan Sukatan Pelajaran Penggal 3
OBJEKTIF

Pelajar dapat:
i.                 Menyatakan sub tajuk bagi setiap 2 tajuk utama yang perlu di pelajari dalam penggal 3
AKTIVITI
Soal jawab, mencatat nota.
BBM
Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 2/2013
REFLEKSI

Pelajar dapat menyatakan sub tajuk bagi 2 tajuk utama yang perlu mereka pelajari dalam Penggal 3. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.


MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM
TINGKATAN     : 6RK3 (Penggal 1)
TARIKH        : 17.06.2014
HARI          : SELASA
MASA          : 11:30 am – 12:40pm
TAJUK
SUB TAJUK
Kemahiran belajar
*     Kemahiran Menyelesaikan Masalah
*     Kemahiran Komunikasi Berkesan
OBJEKTIF

Pelajar dapat:
i.                 Menyatakan langkah-langkah masalah asas yang melibatkan soalan kualitatif dan kuntitatif apabila mereka memahami kemahiran menyelesaikan masalah.
ii.               Menyatakan 2 bentuk komunikasi yang biasa digunakan.
iii.              Menyatakan 5 daripada 7 halangan semasa proses komunikasi.
AKTIVITI
Soal jawab, mencatat nota.
BBM
Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 1 2014
REFLEKSI

Pelajar dapat menyatakan langkah-langkah masalah asas yang melibatkan soalan kualitatif dan kuntitatif apabila mereka memahami kemahiran menyelesaikan masalah. Mereka juga dapat menyatakan 2 bentuk komunikasi yang biasa digunakan dalam aktiviti harian dan halangan yang ditempuhi semasa berkomunikasi. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.
2
22
222NEXT DAY333
333 HARI RABU HARI RABU HARI RABU  HARI RABU 333
333
33
3
MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM
TINGKATAN     : 6AK2 (Penggal 3)
TARIKH        : 18.06.2014
HARI          : RABU
MASA          : 8.15am 9.25am
TAJUK
SUB TAJUK
Format Kertas Soalan Pengajian Am 3
*     Penerangan berkaitan format kertas soalan Pengajian Am 3
OBJEKTIF
Pelajar dapat:
i.                 Menyatakan 3 bahagian yang perlu dijawab dalam kertas soalan ini.
ii.               Menyatakan bilangan soalan yang perlu dijawab bagi setiap bahagian dalam kertas soalan ini.
AKTIVITI
Soal jawab, mencatat nota.
BBM
Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 2/2013
REFLEKSI

Pelajar dapat menyatakan 3 bahagian yang perlu dijawab dalam kertas soalan ini. Mereka juga dapat menyatakan jumlah soalan yang perlu mereka jawab dalam setiap bahagian dalam kertas soalan ini. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.


MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM
TINGKATAN     : 6RK3 (Penggal 1)
TARIKH        : 18.06.2014
HARI          : RABU
MASA          : 9:45am – 10:20am
TAJUK
SUB TAJUK
BAB 1: KONSEP NEGARA DAN PEMBENTUKAN NEGARA MALAYSIA
  • Konsep Negara
  • Malaysia sebagai sebuah negara
  • Takrif kerajaan
OBJEKTIF


Pelajar dapat:
I.                 Menjelaskan konsep negara dan menyatakan 4 ciri utamanya.
II.               Menyatakan ciri-ciri yang ada dalam Malaysia yang bergelar sebuah negara.
III.              Menjelaskan konsep kerajaan dan menyatakan tiga komponen utamanya.

AKTIVITI
Soal jawab, mencatat nota.
BBM
Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 1 2014
REFLEKSI

Pelajar dapat menyatakan maksud konsep negara di samping menyatakan ciri-ciri yang ada dalam Malaysia yang bergelar sebuah negara. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.
3
33
333NEXT DAY4444
4444 HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS 4444
4444
444
44
4
MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM
TINGKATAN     : 6AK2 (Penggal 3)
TARIKH        : 19.06.2014
HARI          : KHAMIS
MASA          : 7.05am 8.15am
CATATAN

PERHIMPUNAN TINGKATAN 6


MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM
TINGKATAN     : 6RK3 (Penggal 1)
TARIKH        : 19.06.2014
HARI          : KHAMIS
MASA          : 8:15am – 9:25am
TAJUK
SUB TAJUK
BAB 1:  KENEGARAAN SECARA UMUM
·       Sistem kerajaan
    • Kerajaan persekutuan
    • Kerajaan kesatuan (UNITARI)
    • Kerajaan konfederasi
OBJEKTIF

Pelajar dapat:
i.                 Menyatakan maksud sistem kerajaan
ii.               Menjelaskan konsep sistem kerajaan persekutuan
iii.              Menjelaskan konsep sistem kerajaan kesatuan
iv.              Menjelaskan konsep sistem kerajaan konfederasi
v.                Menyatakan perbezaan antara sistem kerajaan Persekutuan, kesatuan dan konfederasi.
AKTIVITI
Soal jawab, mencatat nota.
BBM
Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 1/2014
REFLEKSI

Pelajar dapat membandingkan ketiga-tiga sistem kerajaan tersebut. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.


MATA PELAJARAN    : SEJARAH
TINGKATAN                 : 4K3
TARIKH                         : 19.06.2014
HARI                              : KHAMIS
MASA                             : 10.55am  –  12.05pm
TAJUK
SUB TAJUK
Pembetulan Peperiksaan Penggal 1.
*     Kertas 2: Bahagian B (Soalan esei)
OBJEKTIF

Pelajar dapat:
i.                 Mengenalpasti  kesilapan semasa menjawab soalan 5.
ii.               Membuat pembetulan.
AKTIVITI
Soal jawab, membuat pembetulan.
BBM
Buku teks, buku rujukan Sejarah
REFLEKSI

Pelajar dapat menyatakan kesilapan mereka apabila menjawab soalan 5 dalam peperiksaan penggal 1 yang lepas. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.
4
44
444
4444NEXT DAY55555
55555 HARI JUMAAT  HARI JUMAAT HARI JUMAAT 55555
5555
555
55
5
MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM
TINGKATAN     : 6RK3 (Penggal 1)
TARIKH        : 20.06.2014
HARI          : JUMAAT
MASA          : 8:15am – 9:25am
TAJUK
SUB TAJUK
BAB 1: KONSEP NEGARA DAN PEMBENTUKAN NEGARA MALAYSIA
  • Bentuk Negara
    • Sistem pemerintahan demokrasi
    • Sistem pemerintahan republik
    • Sistem pemerintahan monarki
    • Sistem pemerintahan autokrasi
OBJEKTIF

Pelajar dapat:
i.                 Menjelaskan konsep sistem pemerintahan autokrasi, demokrasi, republic,  monarki dan autokrasi
ii.               Menyatakan 2 perbezaan antara sistem pemerintahan autokrasi, demokrasi, republik, monarki dan autokrasi.
AKTIVITI
Soal jawab, mencatat nota.
BBM
Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 1/2014
REFLEKSI

Pelajar dapat membandingkan 4 corak sistem pemerintahan yang biasanya diamalkan dalam pembentukan sesebuah negara. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.


MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM
TINGKATAN     : 6AK2 (Penggal 3)
TARIKH        : 20.06.2014
HARI          : JUMAAT
MASA          : 9.40am 10.40am
TAJUK
SUB TAJUK
MALAYSIA KEKAL BERDAULAT
*     Hubungan Diplomatik
o   Faktor penentu Dasar Luar
o   Perkembangan dasar luar
OBJEKTIF

Pelajar dapat:
i.                 Menjelaskan 4 faktor penentu Dasar Luar Negara.
ii.               Menyatakan perkembangan dasar luar Negara di bawah 6 Perdana Menteri.
AKTIVITI
Soal jawab, mencatat nota.
BBM
Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 2/2013
REFLEKSI

Pelajar dapat menjelaskan 4 faktor penentuDasar Luar Negara. Di sampin mereka dapat menyatakan perkembangan dasar luar Negara di bawah 6 Perdana Menteri. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.



No comments:

Post a Comment