SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN SERIAN
RANCANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN HARIAN
MINGGU 18
(28.04.2014 hingga 02.05.2014)
1
HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN 1
111
11
1
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 2)
TARIKH :
28.04.2014
HARI :
ISNIN
MASA :
9.45am – 11.30am
TAJUK
SUB TAJUK
|
Bahagian B: Alih Bentuk
Komunikasi
Graf Piramid
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i.
Menyatakan cara menentukan jenis dan
bentuk graf melalui soalan yang diberi.
ii.
Menyatakan bentuk dan cara menghasilkan
graf piramid
iii.
Menyatakan cara melakar jadual
berdasarkan pemerhatian terhadap kuantiti (KU), Perkara (PE) Tahun (TA) yang
terdapat dalam soalan.
iv.
Menganalisis data yang terdapat dalam
petikan untuk dipindahkan ke dalam jadual yang disediakan.
v.
Memindahkan data dalam jadual ke dalam
bentuk graf piramid
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal
2/2014
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menyatakan cara menentukan
jenis dan bentuk graf melalui soalan yang diberi. Selain itu, mereka juga
dapat membayangkan bentuk dan cara menghasilkan graf piramid. Mereka juga
dapat menyatakan cara melakar jadual berdasarkan pemerhatian terhadap
kuantiti (KU), Perkara (PE) Tahun (TA) yang terdapat dalam soalan sebelum
menganalisis data yang terdapat dalam petikan untuk dipindahkan ke dalam
jadual tersebut. Di samping itu, mereka juga dapat memindahkan data dalam
jadual ke dalam bentuk graf piramid. Memandangkan masa untuk memindahkan data
ke dalam bentuk graf memakan masa yang lama maka pelajar disarankan untuk
menyiapkan graf tersebut di rumah. Pelajar turut mencatat perkara penting
yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.
|
1
11
111NEXT DAY222
22
HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA 22
222
22
2
MATA PELAJARAN :
SEJARAH
TINGKATAN :
4K3
TARIKH : 29.04.2014
HARI :
SELASA
MASA :
9.45am – 10.20am
TAJUK
SUB TAJUK
|
Bab 4: Kemunculan Tamadun Islam
dan Perkembangannya di Makkah
· Masyarakat
Arab Jahiliah
o
Maksud perkataan ‘jahiliah‘
o
Ciri-ciri Masyarakat Jahiliah
§ Soaial
§ Ekonomi
§ Kepercayaan
§ Nilai
hidup
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i.
Menyatakan maksud perkataan ’jahiliah’
ii.
Menyatakan secara ringkas 5 ciri-ciri Masyarakat
Jahiliah.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Buku teks, buku rujukan Sejarah
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menyatakan maksud
‘jahiliah‘ dan ciri-ciri masyarakat Jahiliah. Sesi soal jawab menyeronokkan.
Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa
penerangan.
|
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM (Tutorial)
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 2)
TARIKH :
29.04.2014
HARI :
SELASA
MASA :
10.55am – 11.30am
TAJUK
SUB TAJUK
|
BAHAGIAN A: Malaysia Maju dan
Sejahtera
Ideologi
Wawasan dan Dasar Pembangunan Negara
o
Dasar Pembangunan Negara
§ Dasar
Ekonomi
· Dasar
Pensyarikatan Malaysia
· Dasar
Sogoshosha
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i.
Menyatakan 5 objektif Dasar Pensyarikatan Malaysia.
ii.
Menyatakan 5 objektif Dasar Sogoshosha.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan Baharu Pengaian Am
Penggal 2/2013
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menyatakan 5
objektif Dasar Pensyarikatan Malaysia. Mereka juga dapat menyatakan 5 objektif
Dasar Sogoshosha. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat
perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.
|
2
22
222NEXT DAY333
333
HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU 333
333
33
3
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 2)
TARIKH :
30.04.2014
HARI :
RABU
MASA :
8.15am – 9.25am
TAJUK
SUB TAJUK
|
ULANGKAJI BAGI MENGHADAPI PEPERIKSAAN STPM BAHARU 2014
PENGGAL 2
Teknik menjawab soalan dalam
Bahagian B: Graf bar
|
OBJEKTIF
|
Pelajar
dapat:
i.
Menyatakan
beberapa jenis dan bentuk graf bar yang biasa disoal dalam peperiksaan.
ii.
Menyatakan
cara mengenal pasti jenis dan bentuk graf bar berpandukan soalan yang diberikan.
iii.
Menyatakan
panduan untuk menghasilkan Graf bar.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab,
penerangan, mencatat nota dan lath tubi.
|
BBM
|
Sukatan Baharu Pengaian Am
Penggal 2/2014
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menyatakan beberapa jenis dan bentuk graf bar
yang biasa di soal dalam peperiksaan di samping boleh menyatakan cara
mengenal pasti jenis dan bentuk Graf bar berpandukan soalan yang diberikan. Mereka
juga dapat menyatakan panduan untuk menghasilkan Graf bar. Sesi soal jawab menyeronokkan.
Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa
penerangan.
|
3
33
333NEXT DAY4444
4444
HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS 4444
4444
444
44
4
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 2)
TARIKH :
01.05.2014
HARI :
KHAMIS
MASA :
8.15am – 9.25am
CATATAN
|
CUTI HARI PEKERJA
|
MATA PELAJARAN :
SEJARAH
TINGKATAN :
4K3
TARIKH : 01.05.2014
HARI :
KHAMIS
MASA :
10.55am – 12.05pm
CATATAN
|
CUTI HARI PEKERJA
|
4
44
444
4444NEXT DAY55555
55555
HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT
55555
5555
555
55
5
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 2)
TARIKH :
02.05.2014
HARI :
JUMAAT
MASA :
9.40am – 10.40am
TAJUK
SUB TAJUK
|
ULANGKAJI BAGI MENGHADAPI PEPERIKSAAN STPM BAHARU 2014
PENGGAL 2
Teknik menjawab soalan dalam
Bahagian B: Graf Garis
|
OBJEKTIF
|
Pelajar
dapat:
i.
Menyatakan
beberapa jenis dan bentuk graf garis yang biasa disoal dalam peperiksaan.
ii.
Menyatakan
cara mengenal pasti jenis dan bentuk graf garis berpandukan soalan yang diberikan.
iii.
Menyatakan
panduan untuk menghasilkan Graf garis.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab,
penerangan, mencatat nota dan lath tubi.
|
BBM
|
Sukatan Baharu Pengaian Am
Penggal 2/2014
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menyatakan beberapa jenis dan bentuk graf garis
yang biasa di soal dalam peperiksaan di samping boleh menyatakan cara
mengenal pasti jenis dan bentuk Graf garis berpandukan soalan yang diberikan. Mereka
juga dapat menyatakan panduan untuk menghasilkan Graf garis. Sesi soal jawab menyeronokkan.
Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa
penerangan.
|
No comments:
Post a Comment