PANITIA SEJARAH SMK SERIAN TAHUN 2014
Rancangan Pengajaran Tahunan
Sejarah Tingkatan 4
Penggal/ Minggu
|
Tema/Tajuk
|
Hasil
Pembelajaran
|
Konsep/ Istilah
|
Cadangan
Aktiviti Pembelajaran
|
Unsur dan
Tingkah Laku Patriotisme
|
Minggu 1, 2 3 dan
4
|
7. TAMADUN AWAL MANUSIA
7.1 Tamadun
Awal Dunia
a. Proses
pembentukan tamadun (Sumeria, Mesir,
Indus dan
i.
Konsep dan pengertian
ii. Sumbangan
|
Memahami pembentukan tamadun awal
manusia
·
Menerangkan konsep tamadun
·
Menyatakan ciri-ciri tamadun
·
Menyatakan sumbangan tamadun Sumeria, Mesir, Indus
dan
·
Membandingkan sumbangan tamadun manusia di
Sumeria, Mesir, Indus dan
·
Mengaklasifikasi sumbangan setiap tamadun
· Merasionalkan
pemilihan sungai sebagai lokasi pembentukan tamadun awal
|
Prasejarah
Arkeologi
Nomad
Tamadun
Polytheistic
Raja
Monarki
Teokrasi
Mutlak
|
Membina garis masa:
Tamadun awal dunia
Kajian gambar: Piramid, Tembok
Besar
Melabel
peta:
Lokasi tamadun awal pada peta
(Mesir, Sumeria, Indus dan
Melabel peta :
Lokasi tamadun Yunani,
|
Kepemimpinan
berwibawa
· Bersikap
ke-pemimpinan cemerlang
Masyarakat beroganisasi
· Bersatu dalam
organisasi
Berinovatif dalam perancangan
· Bersikap kreatif
dan inovatif
|
Minggu 5
|
Cuti
Tahun Baru Cina
|
||||
Minggu 6 dan 7
|
b. Peningkatan
tamadun (Yunani,
i. Peningkatan dan sumbangan tamadun
|
Menganalisis
peningkatan tamadun dan sumbangannya
·
Menyatakan aspek peningkatan tamadun di
·
Menyenaraikan sumbangan tamadun
·
Membandingkan system pentadbiran tamadun Rom dan
Yunani
·
Mengklasifikasi sumbangan setiap tamadun
· Membandingkan
sistem demokrasi Yunani dengan sistem demokrasi
· Menjelaskan
ciri-ciri kepemimpinan berwibawa
|
Dinasti
Demokrasi
Republik
Colosseum
|
Pengurusan grafik:
Membandingkan sumbangan setiap tamdun awal
Sumbangan peningkatan tamadun
|
Kemakmuran dan kegemi-langan negara
· Bersama membina
ke-gemilangan negara
Keharmonian dan kesejahteraan
· Patuh kepada
peraturan dan undang-undang
Kejituan idea membentuk negara
· Boleh menjana
idea
|
Minggu 8
|
c. Kemunculan
agama dan ajaran utama dunia
i. Agama
- Hindu
- Buddha
- Kristian
- Islam
ii. Ajaran
- Confucianisme
- Taoisme
|
Memahami kemunculan perkembangan agama dan ajaran utama dunia
· Menyatakan
pengertian agama dan ajaran
· Menyenaraikan
agama dan ajaran utama dunia
· Menyatakan
prinsip-prinsip utama setiap agama dan ajaran dunia
· Menghuraikan
prinsip-prinsip utama setiap agama dan ajaran dunia
· Merumuskan
kepentingan agama dalam kehidupan
|
Agama
Ajaran
Keperca-yaan
|
Melabel peta:
Kemunculan agama dan ajaran utama dunia
Kajian teks:
Sejarah kemunculan agama dan ajaran utama dunia
Pengurusan grafik:
Mengklasifikasi agama dan ajaran dunia
Melabel peta:
Lokasi kemunculan agama dan ajaran utama dunia
|
Kepatuhan kepada Tuhan
· Taat kepada
Tuhan
|
Minggu 9 dan 10
|
7.2 Tamadun
Awal
Tenggara
a. Bentuk dan
ciri-ciri kerajaan awal
i.
Kerajaan agraria (Kerajaan Angkor)
- Pertanian
sara diri
- Mengumpul
hasil hutan
-
Perdagangan
ii.
Kerajaan maritim
(Kerajaan
Srivijaya)
- Perdagangan
- Menangkap ikan dan mengumpul hasil laut
- Ahli pelayaran
- Peranan pelabuhan awal
|
Memahami
perkembangan kerajaan awal di
· Menyatakan
bentuk-bentuk kerajaan awal di Asia Tenggara
· Menyenaraikan
ciri-ciri kerajaan agraria
· Menyenaraikan
ciri-ciri kerajaan maritim
· Membandingkan
kerajaan agraria dengan kerajaan maritim
· Membincangkan
aspek saling bergantung antara kerajaan agraria dan kerajaan maritim
· Menghubungkait
kedudukan geografi kerajaan
· Menjelaskan
kepentingan mempertahankan kedaulatan negara
|
Kerajaan
Agraria
Kerajaan
Maritim
|
Perbincangan:
Ciri-ciri kerajaan agraria
Pengurusan grafik:
Membandingkan Kerajaan agraria dan maritim
Melabel peta:
Pusat pentad-biran kerajaan maritim dan agraria
Perbincangan kumpulan:
Contoh kerajaan maritim dan kerajaan agraria
|
Berbangga dengan aset negara
· Memanfaat-kan
kurniaan Tuhan
Kepimpinan berwibawa membentuk kedaulatan negara
· Bersikap
kepemimpinan cemerlang
|
Minggu
11 - 13
|
Peperiksaan Awal Tahun 1
|
||||
Minggu 14
|
Cuti Pertengahan Penggal 1 (22 – 30
Mac 2014
|
||||
Minggu 15
|
b.
Pengaruh agama Hindu dan Buddha
i. Sistem peme-rintahan dan pentadbiran
- Institusi beraja
ii. Kesenian dan kesusasteraan
- Pembinaan candi
- Kepentingan bahasa Sanskrit
|
Memahami pengaruh agama Hindu dan Buddha dalam kerajaan awal di Asia
Tenggara
|
Orde Kosmos
Devaraja
Kesenian
Monumen
Candi
Kesusas-teraan
Stupa
Dharma
|
Kajian gambar: Monumen
Kajian buku teks: Pengaruh agama Hindu dan Buddha
dalam sistem pentadbiran
Melabel peta: Pusat
pentadbi-ran kerajaan maritim dan agraria
|
Keunggulan warisan bangsa
· Menghargai dan memelihara
warisan bangsa
|
Minggu 16
|
8. TAMADUN
ISLAM DAN PERKEM-BANGANNYA
8.1 Islam dan
Perkem-
bangannya
di Makkah
a. Masyarakat Arab Jahiliyah
- Ciri-ciri
dari aspek sosial, nilai-nilai hidup, organisasi politik dan kepercayaan
agama
|
Memahami masyarakat Arab Jahiliyah
· Menerangkan
maksud Jahiliyah
· Menyenaraikan
ciri-ciri masyarakat Arab Jahiliyah
· Menghuraikan
ciri-ciri masyarakat Arab Jahiliyah
· Merasionalkan
masyarakat Arab Jahiliyah berpegang teguh kepada sistem kabilah
|
Jahiliyah
Asabiyah
Kabilah
|
Perbincangan:
Ciri-ciri masyarakat Jahiliyah
|
Bersemangat kekitaan
· Semangat
bermasya-rakat
|
Minggu 17 dan 18
|
b. Islam dan
penyebarannya di Makkah
- Kelahiran dan perkembangan Islam di Makkah
c. Reaksi masyarakat Arab
- Penerimaan dan penentangan masyarakat Arab
Makkah
|
Memahami perkembangan Islam di Makkah
· Mengisahkan
riwayat hidup Nabi Muhammad s.a.w sehingga dilantik menjadi Rasul
· Menyatakan keperibadian
Nabi Muhammad s.a.w sebelum dilantik sebagai rasul
· Menyatakan cara
penyebaran Islam di Makkah
Aras2
· Menjelaskan
keperibadian Nabi Muhammad s.a.w
· Menghuraikan
penyebaran Islam di Makkah
· Membuktikan
kepentingan pendidikan dalam Islam berdasarkan surah Al-Alaq
· Menjana idea
agama Islam yang dibawa oleh Nabi Muhammad s.a.w. menpunyai kesinambungan
dengan agama yang dibawa oleh nabi-nabi terdahulu sejak Nabi Adam a.s.
· Menjana idea
erti tamadun dari perspektif Islam
Memahami reaksi masyarakat Arab Makkah terhadap penyebaran Islam
· Menyatakan
reaksi masyarakat Arab terhadap penyebaran Islam di Makkah
· Menghuraikan
reaksi masyarakat Arab Makkah terhadap penyebaran Islam
· Menjelaskan
dengan contoh penentangan masyarakat Arab terhadap penyebaran Islam di Makkah
· Menghubungkaitkan
penentangan masyarakat Arab Makkah terhadap Islam dengan kepentingan ekonomi
dan politik mereka
|
Al-Amin
Wahyu
Dakwah
Nabi
Rasul
|
Bercerita:
Kelahiran nabi Muhammad s.a.w dan sifat keperibadian beliau
Mengkaji
carta: Salasilah Nabi Muhammad s.a.w
Kajian teks: Penyebaran
Islam di Makkah.
Ayat al-Alaq.
Perbincangan:
Reaksi masyarakat Arab terhadap penyebaran Islam di Makkah
|
Kepimpinan agung untuk kesejahteraan ummah
· Mencontohi pemimpin
agung
Kecekalan
menegakkan kebenaran
· Berpegang teguh
kepada nilai sejagat
|
Minggu 19 dan 20
|
8.2. Kerajaan
Islam di
Madinah
a. Perjanjian
Aqabah Pertama dan Kedua
-
Kepentingan
b. Hijrah
-
Konsep
-
Sebab
- Kepentingan
c. Piagam Madinah
- Kandungan
- Kepentingan
d. Penyebaran Islam
- Mempertahan-kan maruah dan hak
|
Memahami
peristiwa Hijrah Nabi Muhammad s.a.w ke Madinah dan kesannya
· Menyatakan
kepentingan Perjanjian Aqabah Pertama dan Perjanjian Aqabah Kedua
· Menerangkan
maksud Hijrah dalam Islam
· Menyenaraikan
sebab-sebab Nabi Muhammad s.a.w berhijrah ke Madinah
· Menyatakan
kepentingan peristiwa Hijrah dalam sejarah Islam
· Menghuraikan
kepentingan Perjanjian Aqabah Pertama dan Kedua
· Menjelaskan
sebab-sebab Nabi Muhammad s.a.w berhijrah ke Madinah
· Menghuraikan
kepentingan peristiwa Hijrah dalam sejarah Islam
· Membuat
justifikasi pendapat orientalis yang mentakrifkan hijrah sebagai melarikan
diri
· Merasionalkan
konsep hijrah dalam kehidupan masa kini
Memahami kepentingan Piagam Madinah
· Menyatakan
prinsip-prinsip umum kandungan Piagam Madinah
· Menyatakan
kepentingan Piagam Madinah
· Menerangkan
usaha penyebaran Islam di Madinah
· Menghuraikan
prinsip-prinsip umum kandungan Piagam Madinah
· Menjelaskan
kepentingan Piagam Madinah
· Menghuraikan
penyebaran Islam oleh Nabi Muhammad s.a.w
|
Perjanjian
Hijrah
Muhajirin
Ansar
Orientalis
Piagam / sahifah
|
Peta
minda:
Sebab penghijrahan Nabi Muhammad s.a.w ke Madinah
Kajian
Peta Semenanjung Tanah Arab:
Hijrah Nabi Muhammad s.a.w
Pengurusan grafik:
Mengklasifikasi kepentingan peristiwa Hijrah dalam sejarah Islam
Kajian
teks:
Kandungan Piagam Madinah
Pengurusan grafik:
Perbandingan masyarakat Arab sebelum dan selepas kedatangan Islam
|
Penyatuan ummah mengukuhkan kemakmuran negara
· Hidup bersatu
padu
Toleransi kaum melahirkan masyarakat cemerlang
· Saling
menghormati
Keluhuran perlembagaan negara kita
· Mendaulat-kan
per-lembagaan negara kita
|
Minggu 21
|
e. Perjanjian
Hudaibiyah
- kepentingan
f. Pembukaan semula
|
Memahami kepentingan Perjanjian Hudaibiyah dan pembukaan semula
· Menyatakan
kepentingan Perjanjian Hudaibiyah
· Menyatakan
proses pembukaan semula
· Menghubungkaitkan
Perjanjian Hudaibiyah dengan pembukaan semula
· Menjana idea
kepentingan pembukaan semula
|
|
Peta
minda:
Kepentingan perjanjian Hudaibiyah
|
|
Minggu
21 – 22
|
Peperiksaan Pertengahan Tahun
|
||||
Minggu
22 – 24
|
Cuti Pertengahan Tahun
|
||||
Minggu 25
|
8.3 Pembentu-
Islam dan
Sumbangan-
nya
a. Zaman
Khalifah al-Rasyidin
i. Konsep khalifah
ii. Syarat dan cara pemilihan khalifah
iii.Sumbangan
Khalifah Al-Rasyidin
|
Memahami
sistem pemerintahan khalifah al-Rasyidin
·
Menyatakan maksud khalifah
·
Menyatakan syarat kelayakan
menjadi khalifah
·
Menyatakan cara pemilihan dan
perlantikan khalifah
·
Menyatakan tugas khalifah
·
Menyenaraikan sumbangan setiap
khalifah Al-Rasyidin
·
Menjelaskan cara pemilihan dan
pelantikan khalifah al-Rasyidin
·
Menghuraikan sumbangan
khalifah-khalifah al-Rasyidin
· Mewajarkan kepentingan
musyawarah, syura, baiah ke arah pemantapan pemerintahan masa kini
|
Khalifah al-Rasyidin
Baiah
Murtad
Syura
Wali
Gabenor
|
Perbincangan:
Syarat kelayakan khalifah
Sumbangsaran:
Cara pemilihan dan
perlantikan khalifah
Membina carta aliran :
Khalifah-khalifah
al-Rasyidin mengikut kronologi
|
Kepimpinan berwibawa
menjamin kedaulatan negara
·
Bersikap kepemimpinan cemerlang
Kecemerlangan tamadun Islam
menyinari dunia
· Meman-faatkan
kecemer-langan tamadun Islam
|
Minggu 26
|
SUKAN TAHUNAN
SEKOLAH (23 Jun 2014-26 Jun 2014)
|
|
|||
Minggu 27
|
b. Kerajaan Bani
Umaiyah
i. Latar belakang
ii.
Sumbangan
c. Kerajaan Bani Abbasiyah
i. Latar belakang
ii.
Sumbangan
d. Kerajaan
Turki Uthmaniyah
i. Latar belakang
ii.
Sumbangan
iii.Faktor
penye-baran Islam ke Eropah
|
Memahami
latar belakang pembentukan kerajaan Bani
Umaiyah, Bani Abbasiyah dan Turki Uthmaniyah serta sumbangannya.
·
Menyatakan latar belakang
pembentukan kerajaan Bani Umaiyah, Bani Abbasiyah dan Turki Uthmaniyah
·
Menyatakan sumbangan kerajaan
Bani Umaiyah, Bani Abbasiyah dan Turki Uthmaniyah
·
Menyatakan faktor yang
membolehkan kerajaan Turki Uthmaniyah menyebarkan Islam ke Eropah
·
Mengklasifikasi sumbangan
kerajaan Bani Umaiyah, Bani Abbasiyah dan Turki Uthmaniyah dari segi politik,
ekonomi dan sosial
·
Menghuraikan faktor yang membolehkan
kerajaan Turki Uthmaniyah menyebarkan Islam ke Eropah
· Menghubungkait kegemilangan kerajaan-kerajaan Islam seperti Bani
Umaiyah, Bani Abassiyah dan Turki Uthmaniyah menjadi perintis kepada kemajuan
ilmu pengetahuan
|
Syiah
Khawarij
Sistem warisan
Monarki
Baitulmal
Revolusi
|
Kajian peta:
Empayar Islam Kerajaan Turki Uthmaniyah
Pengurusan grafik: Sumbangan
kerajaan-kerajaan Islam
Membina garis masa: Perkembangan
kerajaan Islam
Melakar
peta:
Kawasan kerajaan Bani Umaiyah, Abbasiyah
dan Turki Uthmaniyah
|
Kebijaksanaan menyusun
strategi untuk kestabilan negara
·
Membuat perancangan yang bijak
·
Berupaya menerapkan pembaharuan
Keunggulan ilmu membina
kegemilangan negara
· Membudayakan
ilmu
|
Minggu 28
|
e. Pertembungan
tamadun Islam dengan tamadun lain di dunia
i. Cara
- Perniagaan
- Diplomatik
- Kebudayaan
- Pusat pengajian
- Peperangan
ii. Kesan
- Perluasan
empayar
- Perkembangan
intelek
- Kesenian dan
kesusasteraan
|
Memahami
pertembungan antara tamadun Islam dengan tamadun lain di dunia
·
Menandakan lokasi dan menamakan
tamadun lain yang bertembung dengan tamadun Islam
·
Menyatakan cara pertembungan
tamadun Islam dengan tamadun lain di dunia
·
Menyatakan kesan pertembungan
tamadun Islam dengan tamadun lain di dunia
·
Menghuraikan cara pertembungan
tamadun Islam dengan tamadun lain di dunia
·
Menghuraikan kesan pertembungan
tamadun Islam dengan tamadun lain di dunia
· Menganalisis dengan contoh
tamadun Islam dan tamadun lain di dunia saling mempengaruhi
|
Mudejars
Yena Cheri/ Janissari
Intelek
Empayar
Bait al Hikmah
|
Kajian peta dan kajian teks:
Pertembungan tamadun Islam dengan tamadun lain di dunia
|
Integrasi budaya
memperkayakan warisan negara
· Membudayakan
ilmu
|
Minggu 29
|
8.4. Islam di
Tenggara
a. Kedatangan
Islam ke Asia Tenggara
i. Teori dan bukti
- Kedatangan Islam dari Arab
- Kedatangan Islam dari
- Kedatangan Islam dari
|
Memahami
kedatangan Islam ke
·
Menyatakan teori dan bukti kedatangan Islam
ke Asia Tenggara
·
Melakarkan arah kedatangan Islam
ke Asia Tenggara
·
Menghuraikan teori dan bukti kedatangan Islam ke Asia
Tenggara
· Membahaskan teori kedatangan Islam di Asia Tenggara
|
Asimilasi
Teori
Mubaligh
Inskripsi
Sufi
|
Kajian peta:
Teori kedatangan Islam di Asia Tenggara
Pengurusan grafik:
Membandingkan teori kedatangan Islam.
Mengklasifikasi bukti-bukti kedatangan Islam di Asia Tenggara.
|
Kepercayaan kepada tuhan
· Taat kepada
tuhan
Kesediaan menerima perubahan
· Bijaksana dan
berhemah dalam tindakan
|
Minggu 30
|
b. Penyebaran Islam di Asia
Tenggara
i.
Cara dan penerimaan
- Perdagangan
- Perkahwinan
- Pengislaman raja
dan golongan bangsawan
- Kelahiran
kerajaan Islam
- Peranan mubaligh
- Pusat kebudayaan
- Keistimewaan
agama Islam
c.
Pengaruh Islam di Asia Tenggara
i. Aspek pemerintahan dan
pentadbiran
ii. Aspek sosial
iii.Aspek
ekonomi
|
Memahami
proses penyebaran Islam di Asia Tenggara
·
Menyenaraikan cara penyebaran
Islam di Asia Tenggara
·
Menghuraikan cara penyebaran dan
penerimaan Islam di Asia Tenggara
·
Merasionalkan keistimewaan Islam
yang menarik minat masyarakat Asia Tenggara untuk memeluk Islam
Memahami pengaruh Islam di Asia Tenggara
·
Menyatakan pengaruh Islam dalam
masyarakat di Asia Tenggara
·
Menyenaraikan kerajaan-kerajaan
Islam di Asia Tenggara
·
Mengklasifikasikan pengaruh Islam
dalam masyarakat di Asia Tenggara
·
Menghuraikan pengaruh Islam dalam
bidang pentadbiran dan pemerintahan kerajaan Asia Tenggara
· Mengkaji sumbangan kerajaan-kerajaan Islam dalam perkembangan Islam di
Asia Tenggara
|
Mubaligh
Sufi
Ulamak
Kesultanan
Mufti
Wali
Pesantren
Pondok
Jihad
Zakat
Ulamak
|
Membina peta minda:
Cara penyebaran Islam
Sumban saran :
Kesan-kesan penyebaran Islam ke Asia Tenggara
Perbincangan kumpulan:
Kesan pengaruh Islam di Asia Tenggara
Pengurusan grafik:
Mengklasifikasikan pengaruh Islam dalam masyarakat di Asia Tenggara
Kajian risalah:
Pengaruh Islam dalam sistem kewangan
|
Kesediaan menerima perubahan
· Bijaksana dan
berhemah dalam tindakan
Sinar dan kemasyhuran
tamadun Islam di negara kita
· Tabah menghadapi
cabaran untuk mencapai kejayaan
|
Minggu 31
|
CUTI RAYA(28 Julai
2014- 31 Julai 2014)
|
||||
Minggu 32
|
8.5 Pembaharuan
dan pengaruh
Islam di Malaysia
sebelum keda-
tangan Barat
a. Pemerintahan dan pentad-biran
i. Institusi
kesultanan
- konsep sultan
- konsep daulah
ii. Perundangan
- Undang-undang
tidak bertulis/ Hukum Adat (Adat Temenggung, Adat Pepatih)
- Undang-undang bertulis (Hukum Kanun Melaka,
Undang-undang laut Melaka, undang-undang
99 Perak)
|
Memahami
perubahan dan pengaruh Islam di Malaysia dalam bidang pentadbiran dan
pemerintahan
·
Menyatakan pengaruh Islam dalam
sistem pemerintahan dan pentadbiran
·
Menyatakan pengaruh Islam dalam
aspek perundangan
·
Menghuraikan pengaruh Islam dalam
sistem pemerintahan dan pentadbiran
· Menjelaskan dengan contoh pengaruh Islam dalam Undang-undang tidak
bertulis dan Undang-undang bertulis
· Membincangkan kepentingan mendaulatkan undang-undang negara
|
Tok Guru
Mudir
Daulah
Amirul -Mukminin
Sultan
Naubah
Syariah
Kanun
Kadi
|
Perbincangan kumpulan: Pembaharuan dan pengaruh Islam di Malaysia
Lawatan: Sekolah pondok
Mahkamah Syariah
Membina carta perbandingan: Fungsi istana dahulu dan sekarang
Kajian teks:
Hukum Kanun Melaka
Undang-Undang Laut
Undang-Undang 99 Perak
|
Bertanggung-jawab menjamin keharmonian
· Menghor-mati
pemimpin negara
· Mematuhi peraturan
dan undang-undang
|
Minggu 33
|
b. Sosiobudaya
i. Pendidikan
ii. Kesenian
iii.Bahasa dan
ke-susasteraan
iv.Gaya hidup
c. Ekonomi
i. Mata wang
ii. Percukaian
iii. Perdagangan
|
Menganalisis pengaruh Islam dalam aspek sosiobudaya dan ekonomi
·
Menyatakan pengaruh Islam dalam
aspek sosiobudaya dan ekonomi
·
Mengklasifikasikan pengaruh Islam
dalam aspek sosiobudaya dan ekonomi
·
Menghuraikan pengaruh Islam dalam
aspek sosiobudaya dan ekonomi
·
Menjelaskan dengan contoh
penerusan sistem pendidikan agama Islam sehingga masa kini
· Mewajarkan kepentingan tulisan jawi dalam memartabatkan identiti negara
|
Madrasah
Sekolah pondok
|
Lawatan:
Muzium Kesenian Islam Sekolah pondok
Mahkamah Syariah
Pengurusan grafik:
Mengklasifikasipengaruh Islam dalam aspek sosiobudaya dan ekonomi
Melengkapkan jadual:
Undang-undang tidak bertulis (Hukum Adat) Undang-undang Bertulis
Kajian risalah:
Sistem kewangan Islam
|
Sistem pendidikan agama warisan bangsa kita
· Menghargai
sistem pendidikan negara
· Memanfaat-kan
penggu-naan tulisan jawi
Kemapanan sistem ekonomi negara
· Bekerjasama
memakmur-kan negara
|
Minggu 34
|
9. PERKEM-
BANGAN
DI
EROPAH
DAN
KESANNYA
TERHADAP
EKONOMI
NEGARA
9.1 Perkem-
bangan di
Eropah
a. Perubahan
masyarakat dan budaya Eropah
i. Zaman Gelap
- Pengertian
- Ciri
ii. Renaissance
- Pengertian
- Kesan
(Perubahan dalam idea dan institusi
politik, sistem ekonomi dan sikap terhadap ilmu)
iii.Reformation
- Pengertian
- Kesan
b. Penjelajahan dan penerokaan
i. Penemuan jalan laut dan
dunia baru
- sebab
- kesan
|
Memahami
latar belakang sejarah Eropah sehingga abad 16
·
Menyatakan keadaan masyarakat
Eropah pada Zaman Gelap
·
Menyatakan perubahan-perubahan
yang berlaku dalam masyarakat Eropah selepas zaman gelap
·
Menyatakan maksud Renaissance dan Reformation
· Menyatakan kesan-kesan Renaissance dan Reformation
·
Menghuraikan perubahan-perubahan
yang berlaku selepas zaman gelap di Eropah
·
Menjelaskan kesan-kesan
Renaissance dan Reformation
·
Merumus sikap sanggup menerima
perubahan ke arah kemajuan
·
Menghubungkait unsur-unsur
Renaissance dengan perkembangan ilmu masa kini
·
Membandingkan sistem feudal di
Eropah dengan cara hidup masyarakat Melayu tradisional
Memahami perkembangan penjelajahan dan penerokaan
·
Menyenaraikan kuasa-kuasa Barat
yang terlibat dalam penjelajahan
·
Menyatakan sebab-sebab
penjelajahan kuasa-kuasa Barat
·
Menyatakan kesan-kesan
penjelajahan kuasa-kuasa Barat ke atas masyarakat setempat
·
Menjelaskan sebab-sebab
penjelajahan kuasa-kuasa Barat
·
Mengklasifikasi kesan-kesan
penjelajahan kuasa-kuasa Barat ke atas masyarakat setempat dari segi politik,
ekonomi dan sosial
Aras 3
·
Menghubungkait semangat kental
penjelajahan dan penerokaan kuasa barat dengan slogan ‘Malaysia Boleh’
|
Feudal
Zaman Gelap
Renai-ssance
Inkuiri
Humanis-me
Reforma-tion
Gelap
Penjelaja-han
Penerokaan
|
Membina carta: Struktur masyarakat feudal
Pengurusan grafik: Ciri-ciri masyarakat Eropah Zaman Feudal
Kajian teks:
Kesan Renaissance dan Reformation
Sumbangsaran:
Perkembangan ilmu masa kini
Pengurusan grafik:
Membandingkan sistem Feudal di Eropah dengan cara hidup masyarakat Melayu tradisional
Melakar
peta:
Arah laluan penjelajahan
Peta minda:
Sebab penjela-jahan kuasa-kuasa Barat
Pengurusan grafik:
Mengklasifikasi kesan-kesan penjelajahan kuasa Barat ke atas
masyarakat setempat dari segi politik,
ekonomi dan sosial
|
Keyakinan diri membuat
pembaharuan
· Sedia menerima
perubahan yang membawa kebaikan
Semangat inkuiri untuk kecemerlangan diri
· Peka dengan
wawasan negara
Kegigihan dan keberanian bangsa
· Menyokong dan
melibatkan diri dalam usaha mendaulat-kan negara
|
Minggu 35
|
c. Revolusi Pertanian dan
Revolusi Perindustrian
i. Perkembangan bidang
per-tanian
- Pemilikan tanah persen-dirian
- Kaedah dan ciptaan baru dalam pertanian
-
Pertanian komersial
ii. Perkembangan
dalam bidang industri
-
Peralihan dari-pada industri desa kepada perkilangan
- Pengkhususan
pengeluaran
- Penggunaan
teknologi
iii.Kesan Revolusi
Pertanian
dan Revolusi
Perindustrian
- Pertanian sebagai punca
ekonomi
- Peningkatan
perdagangan
antarabangsa
- Kemajuan bidang pengangkutan
- Kemunculan golongan buruh dan majikan
d. Imperialisme
i. Pengertian
ii.
Faktor
iii.Kesan
|
Memahami
perkembangan Revolusi Pertanian dan Revolusi Perindustrian dan Kesannya ke
atas
·
Menyenaraikan faktor yang
mencetuskan Revolusi Pertanian dan Revolusi Perindustrian
·
Menyatakan kesan-kesan Revolusi
Pertanian dan Revolusi Perindustrian
·
Menghuraikan faktor yang
mencetuskan Revolusi Pertanian dan Revolusi Perindustrian
·
Mengklasifikasikan Kesan Revolusi
Pertanian dan Revolusi Perindustrian
· Membahaskan perkembangan cipta baru membawa kepada Revolusi Pertanian
dan Revolusi Perindustrian
Memahami
perkembangan imperialisme Barat di Asia Tenggara
·
Menyatakan maksud imperialisme
·
Menyatakan faktor-faktor
imperialisme Barat ke Asia Tenggara
·
Menyenaraikan kesan-kesan
imperialisme Barat ke Asia Tenggara
·
Menjelaskan dengan contoh faktor
imperialisme Barat ke
·
Mengklasifikasikan kesan-kesan
imperialisme Barat ke atas
·
Merasionalkan keistimewaan
·
Menjustifikasi pendapat Barat
yang menyatakan bahawa imperialisme
sebagai ‘beban orang putih’ dan ‘tugas menyebarkan tamadun’
·
Merasionalkan kejayaan
|
Revolusi
Pengkhu-susan
Pengeluaran
Ladang
Imperialisme
Imperialis
Penjajahan
Kolonial
|
Perbincangan kumpulan:
Kesan Revolusi Pertanian
dan Revolusi Perindustrian ke atas Asia Tenggara
Projek meng-hasilkan buku
skrap:
Hasil ciptaan Revolusi Pertanian dan Revolusi Perindustrian
Pengurusan grafik
Mengklasifikasi kesan Revolusi Pertanian dan Revolusi Perindustrian
Melabel peta
Kawasan jajahan imperialis Barat
Sketsa:
Faktor kedatangan imperilalis
Pengurusan grafik:
Mengklasifikasikan kesan-kesan imperialisme ke
|
Kreatif dan inovatif untuk pembangunan negara
·
Sentiasa
bersikap kreatif dan inovatif
Mengantara-bangsakan produk negara
·
Berusaha
menghasil-kan produk berkualiti
· Sentiasa
meningkat-kan kualiti hasil kerja
Bersemangat patriotik
·
Bersedia mempertahankan kedaulatan negara
·
Memperkasakan jati diri
|
Minggu 36
|
9.2 Dasar
British dan
kesannya
terhadap
ekonomi
negara
a. Ekonomi
tradisional
- Ciri-ciri
b. Ekonomi
dagangan
i. Sistem
pertanian komersil
ii. Industri
perlombongan
iii.Penggunaan
tenaga buruh luar
iv. Institusi
kewangan dan insuran
|
Memahami
kegiatan ekonomi tradisional dan ekonomi dagangan
·
Menyatakan maksud ekonomi
tradisional dan ekonomi dagangan
·
Menyenaraikan ciri-ciri ekonomi
tradisional dan ekonomi dagangan
·
Menyenaraikan jenis ekonomi
dagangan
·
Menyatakan dasar British terhadap
perusahaan getah dan industri perlombongan
·
Menyatakan peranan institutsi
kewangan dan insuran dalam kegiatan ekonomi moden
·
Menyatakan cara kemasukan imigran
Cina dan
·
Menjelaskan ciri-ciri ekonomi
tradisional dan ekonomi dagangan
·
Membandingkan ciri-ciri ekonomi
tradisional dengan ekonomi dagangan
·
Menerangkan dasar British
terhadap perusahaan getah
·
Menerangkan dasar British
terhadap industri perlombongan
·
Menjelaskan cara kemasukan
imigran Cina dan
·
Menghuraikan peranan institusi
kewangan dan insuran dalam perkembangan ekonomi moden
·
Mentafsir sebab British
memperkenalkan ekonomi dagangan
· Menjelaskan keistimewaan negara kita yang
menarik
kedatangan imigran Cina dan India
|
Sara diri
Komersil
Dwi-ekonomi
Sistem kangcu
Sistem kontrak
Sistem Kangani
Tiket kredit
Kongsi gelap
Sin Kheh
Imigran
Akta
Compra-dor
Dasar pecah dan perintah
|
Pengurusan grafik: Membandingkan
ekonomi tradisional
dengan ekonomi dagangan
Membina peta minda: Perkembangan
pertanian dan perlombongan
Lawatan:
Ke ladang getah dan lombong
Membina carta aliran:
Cara kemasukan imigran Cina dan
Kajian teks:
Institusi kewangan dan insuran serta peranannya
|
Khazanah negara kebanggaan bersama
· Memanfaatkan
kekayaan negara
Keberanian
mengambil risiko
· Berupaya
menangani risiko
· Berdaya saing
|
Minggu 37
|
c. Dasar British terhadap
pertanian
i. Undang-undang
ber-hubung tanah
- Akta Tanah Simpanan Melayu, Land Order,
Land Settlement Order dan Proklamasi lll Perlindungan Hak Pribumi
ii. Dasar
British terhadap pekebun kecil
- Padi
- Getah
d. Kesan-kesan
dasar ekonomi
i. Pembandaran
ii. Pembentukan
masyarakat berbilang kaum
iii.Sistem
pendidikan vernakular
iv.Sektor
perkilangan
v. Sistem
pengangkutan dan perhubungan
vi.Perkhidmatan
kesihatan
|
Memahami
dasar British terhadap undang-undang berhubung tanah dan pekebun kecil di
Tanah Melayu, Sarawak dan
·
Menyenaraikan undang-undang
berhubung tanah yang diperkenalkan oleh British di Tanah Melayu, Sarawak dan
·
Menyatakan sebab-sebab British
memperkenalkan Undang-undang berhubung dengan tanah
·
Menyatakan dasar British terhadap
pekebun kecil
·
Menyatakan kesan-kesan dasar
British terhadap pekebun kecil
·
Menerangkan kandungan
undang-undang berhubung tanah yang diperkenalkan oleh British di Tanah
Melayu, Sarawak dan
·
Menjelaskan sebab British
memperkenalkan undang-undang berhubung tanah
·
Menghuraikan kesan-kesan dasar
British terhadap pekebun kecil
·
Menjustifikasi keberkesanan
undang-undang berhubung tanah yang diperkenalkan oleh British
·
Menganalisis sebab penduduk
pribumi kekal dalam ekonomi tradisional
·
Mentafsir tindakan British
memperkenalkan Akta Tanah Simpanan Melayu
Menganalisis
kesan-kesan dasar ekonomi British
·
Menyenaraikan kesan dasar British
terhadap ekonomi negara
·
Menyenaraikan ciri masyarakat
berbilang kaum
·
Menyatakan perkembangan
perkhidmatan kesihatan
·
Menyenaraikan faktor kemunculan
bandar baru dan kesannya
·
Menyatakan perkembangan sektor
perkilangan
·
Menyatakan perkembangan sistem
pendidikan vernakular
·
Menyatakan perkembangan sistem pengangkutan
·
Membincangkan faktor kemunculan
bandar baru dan kesannya
·
Menghuraikan perkembangan sektor
perkilangan
·
Menghuraikan faktor perkembangan
pengangkutan dan perhubungan
·
Menghuraikan perkembangan sistem
pendidikan
·
Menjelaskan faktor kemunculan masyarakat berbilang kaum
·
Menjelaskan perkembangan
perkhidmatan kesihatan
·
Merasionalkan kewujudan masyarakat
berbilang kaum tidak menghalang usaha-usaha ke arah perpaduan kaum
· Menilai kesan dasar ekonomi British terhadap bandar lama
|
Tanah Simpanan Melayu
Enakmen
Proklamasi
Pribumi
Akta Tanah Simpanan Melayu
Masyarakat berbilang kaum
Vernakular
|
Perbincangan:
Undang-undang British ber-hubung tanah.
Dasar British terhadap pekebun kecil.
Peta minda:
Undang-undang berhubung tanah
Perbincangan:
Konsep masyarakat berbilang kaum.
Faktor terben-tuknya masya-rakat berbilang kaum
Lawatan:
Ke bandar-bandar lama seperti Jugra, Lukut, Bruas, Tumpat, Kuala
Berang dan Elopura
Melakar peta:
Rangkaian sistem pengangkutan.
Melabel peta:
Kedudukan bandar-bandar baru.
Melabel peta: Sistem
pengangkutan
Jalan raya dan
jalan keretapi
|
Memelihara jati diri bangsa
· Berwaspada dalam
menerima perubahan
Perubahan membawa kemajuan
·
Sedia berubah ke arah kemajuan
Pendidikan teras perpaduan
·
Bersatu berharmoni
|
Minggu 38
|
CUTI PENGGAL 2 (14
September 2014-22 September 2014)
|
||||
Minggu 39
|
Ulangkaji Peperiksaan
Akhir Tahun
|
||||
Minggu
40 - 42
|
Peperiksaan Akhir Tahun
|
||||
Minggu 43
|
Rumusan Peperiksaan
Akhir Tahun
|
||||
Minggu 44
|
Persediaan Latihan dan
Kerja Cuti Akhir Tahun/Pendedahan Sukatan Tingkatan 5
|
||||
Minggu
45 - 47
|
Peperiksaan SPM dan STPM
P3, P1, UP1 dan UP2
|
No comments:
Post a Comment