SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN SERIAN
RANCANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN HARIAN
MINGGU 42
(13.10.2014 hingga 18.10.2014)
1
HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN 1
111
11
1
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6RK3 (Penggal 1)
TARIKH :
13.10.2014
HARI :
ISNIN
MASA :
7:05 am – 8:15 am
TAJUK
SUB
TAJUK
|
Bab 8: Mahkamah Khas dan Badan Pengadilan
Lain
Badan Pengadilan Lain
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i.
Menjelaskan
bidang Badan Pengadilan Lain seperti Lembaga Disiplin Perkhidmatan Awam,
Tribunal Khas, Tribunal Timbang Tara, Persatuan Perubatan Malaysia,
Pesuruhjaya Cukai Pendapatan, Majlis Peguam, Tribunal Tuntutan Pengguna dan
Tribunal Tuntutan Pembeli Rumah
|
AKTIVITI
|
Penerangan,
soaljawab dan mencatat perkara penting berkatian dengan perkara yang
dibincangkan.
|
BBM
|
Sukatan
Baharu Pengaian Am Penggal 1/2014
|
REFLEKSI
|
P&P berjalan dengan lancar. Objektif dalam 65%
tercapai. Ada bahagian atau perkara dalam objektif yang kurang difahami. Jadi
guru menyarankan supaya pelajar membuat ulangkaji berkaitan sub tajuk
tersebut di rumah. Suasana kelas terkawal.
|
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 2)
TARIKH :
13.10.2014
HARI :
ISNIN
MASA :
10.55am – 12.40pm
TAJUK
SUB TAJUK
|
BAHAGIAN B: MENGALIH TEKS BUKAN LINEAR KEPADA BENTUK
LINEAR
Jadual: Pola
bandingan jumlah nilai import kenderaan terpilih mengikut kategori belum
pasang dengan siap dipasang untuk bulan Julai hingga bulan September 2012
|
OBJEKTIF
|
Pelajar
dapat:
i. Menyatakan jenis analisis yang digunakan untuk
menganalisis jadual tersebut.
ii. Menggunakan jenis analisis perbandinagn untuk mencari 4
Pola
bandingan sebagai idea utama/isi bagi menghuraikan perbandingan jumlah nilai
import kenderaan terpilih mengikut kategori belum pasang dengan siap dipasang
untuk bulan Julai hingga bulan September 2012.
iii. Menghurai setiap pola yang diperolehi dan menyatakan alasan
bagi setiap pola perbandingan tersebut.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan Baharu Pengaian Am
Penggal 3/2014
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menyatakan jenis analisis yang digunakan untuk
menganalisis jadual tersebut. Dengan menggunakan jenis analisis perbandingan,
mereka dapat mencari 4 mencari 4 Pola bandingan sebagai idea
utama/isi bagi menghuraikan perbandingan jumlah nilai import kenderaan
terpilih mengikut kategori belum pasang dengan siap dipasang untuk bulan
Julai hingga bulan September 2012. Selepas itu, mereka menghurai setiap pola yang diperolehi dan menyatakan alasan bagi setiap perubahan
pola tersebut untuk membentuk sebuah esei. Sesi
soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang
diterangkan oleh guru semasa penerangan.
|
1
11
111NEXT DAY222
22
HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA 22
222
22
2
MATA PELAJARAN :
SEJARAH
TINGKATAN :
4K3
TARIKH :
14.10.2014
HARI : SELASA
MASA :
9.45am – 10.20am
TAJUK
SUB TAJUK
|
PEPERIKSAAN
AKHIR TAHUN
|
REFLEKSI
|
SAINS
1
|
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM (Tutorial)
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 2)
TARIKH :
14.10.2014
HARI :
SELASA
MASA :
10.55am – 11.30am
TAJUK
SUB
TAJUK
|
Perbincangan isu semasa
Pelaburan Asing
|
OBJEKTIF
|
Pelajar
dapat:
i.
Menyatakan 5 aspek yang diambil kira untuk menarik pelaburan
asing ke Malaysia.
ii.
Menyatakan 5 sumbangan pelabur asing kepada masyarakat dan negara.
|
AKTIVITI
|
Perbincangan dalam kelas
|
BBM
|
Surat khabar
|
REFLEKSI
|
Pelajar boleh menyatakan 5 aspek
yang diambil kira untuk menarik pelaburan asing ke Malaysia. Mereka juga
boleh menyatakan 5 sumbangan pelabur asing kepada masyarakat dan negara. P&P berjalan lancar dan
menyeronokkan.
|
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6RK3 (Penggal 1)
TARIKH :
14.10.2014
HARI :
SELASA
MASA :
11:30 am – 12:40pm
TAJUK
SUB
TAJUK
|
Bab 9: Yang di-Pertuan Agong
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i.
Menyatakan secara umum
tentang Yang Di-Pertuan Agong
ii.
Menyatakan cara pemilihan
Yang Di-Pertuan Agong.
iii. Menyatakan bidang kuasa Yang DiPertuan Agong
dalam Badan Eksekutif, Perundangan dan Kehakiman.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan
Baharu Pengaian Am Penggal 1/2014
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menyatakan cara
pemilihan Yang di-Pertuan Agong. Mereka juga dapat menyatakan bidang kuasa
Yang di-Pertuan Agong dalam Badan Eksekutif, Badan Perundangan dan Badan
Kehakiman. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara
penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.
|
2
22
222NEXT DAY333
333
HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU 333
333
33
3
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 2)
TARIKH :
15.10.2014
HARI :
RABU
MASA :
8.15am – 9.25am
TAJUK
SUB TAJUK
|
Bahagian C: Karangan
FU: Pelaburan Asing
FS: Aspek yang diambil kira
untuk menarik pelaburan asing ke
Malaysia dan sumbangan pelabur asing kepada masyarakat dan negara.
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i. Menghasilkan
2 ayat pengenalan karangan berpandukan
FU dan FS.
ii. Menyatakan
2/3 aspek yang diambil kira untuk menarik pelaburan asing ke Malaysia dan 2/3 sumbangan pelabur asing
kepada masyarakat dan negara.
iii. Menyatakan
2 perkara yang perlu ada untuk membina 2 ayat bagi menghasilkan penutup
karangan.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan Baharu Pengaian Am
Penggal 1/2014
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menyatakan 2
perkara penting yang perlu ditulis dalam 2/3 ayat untuk menghasilkan pengenalan
karangan. Mereka juga dapat menyatakan 5 perkara yang perlu ada bagi
menghasilkan 5 ayat yang perlu ditulis dalam setiap perenggan isi karangan yang mereka nyatakan di samping
menyatakan 2 perkara yang perlu ada untuk membina 2 ayat bagi menghasilkan
penutup karangan. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat
perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.
|
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6RK3 (Penggal 1)
TARIKH :
15.10.2014
HARI :
RABU
MASA :
9:45am – 10:20am
TAJUK
SUB
TAJUK
|
Bab 9: Yang di-Pertuan Agong
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i.
Menyatakan tugas-tugas
lain Yang Di-Pertuan Agong
ii.
Menyatakan kuasa budi
bicara Yang Di-Pertuan Agong.
iii.
Menyatakan
perkara-perkara yang tidak boleh dibuat oleh yang Di-Pertuan Agong.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan
Baharu Pengaian Am Penggal 1/2014
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menyatakan tugas-tugas
lain serta kuasa budi bicara Yang di-Pertuan Agong. Mereka juga dapat
menyatakan perkara-perkara lain yang tidak boleh dibuat oleh Yang di-Pertuan
Agong. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting
yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.
|
3
33
333NEXT DAY4444
4444
HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS 4444
4444
444
44
4
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 2)
TARIKH :
16.10.2014
HARI :
KHAMIS
MASA :
7.05am – 8.15am
TAJUK
SUB TAJUK
|
Ulangkaji: Modul Pentaksiran
STPM (Set 6)
Menjawab 15 soalan objektif
berkaitan Dasar Luar Negara
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i. Menjawab
15 soalan objektif dalam masa 15 minit.
ii. Menyatakan
kesilapan mereka semasa menjawab soalan objektif yang diberi setelah membuat
perbincangan dengan guru berkaitan jawapan bagi 15 soalan objektif tersebut.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan Baharu Pengaian Am
Penggal 3/2014
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menjawab 15 soalan
objektif dalam masa ditetapkan. Hasil daripada latihan tersebut, masih ramai
dalam kalangan pelajar mendapat betul lebih daripada 6 ke atas sama seperti
semasa menjawab set 1. Bagi jawapan yang salah, mereka dapat kenal pasti
kesilapan mereka setelah membuat perbincangan dengan guru selepas selesai
menjawab soalan tersebut. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut
mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.
|
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6RK3 (Penggal 1)
TARIKH :
16.10.2014
HARI :
KHAMIS
MASA : 8:15am – 9:25am
TAJUK
SUB
TAJUK
|
Bab 10: Majlis Raja-Raja
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i. Menamakan 9 buah negeri yang mempunyai raja
dan 4 negeri yang mempunyai Yang di-Pertua Negeri sebagai anggota Majlis
Raja-Raja.
ii. Menyatakan perjalanan mesyuarat Majlis
Raja-Raja
iii.
Menyatakan
peranan Majlis Raja-Raja dalam badan Perundangan dan sepagai penasihat dalam
perlantikan jawatan-jawatan tinggi.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan
Baharu Pengaian Am Penggal 1/2015
|
REFLEKSI
|
P&P berjalan dengan lancar. Nampaknya pelajar dapat
menamakan negerinegeri yang mempunyai raja dan negeri yang tidak beraja di
Malaysia di sampng dapat menceritakan perjalanan mesyuarat Majlis Raja-Raja.
Cuma mereka tidak dapat menyatakan semua perana Majlis Raja-Raja dalam badan perundangan serta sebagai
penasihat dalam perlantikan jawatan-jawatan tinggi. Suasana kelas terkawal.
|
MATA PELAJARAN :
SEJARAH
TINGKATAN :
4K3
TARIKH :
16.10.2014
HARI :
KHAMIS
MASA :
10.55am – 12.05pm
TAJUK
SUB TAJUK
|
PEPERIKSAAN
AKHIR TAHUN
|
CATATAN
|
KESUSASTERAAN
MELAYU
|
4
44
444
4444NEXT DAY55555
55555
HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT
55555
5555
555
55
5
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6RK3 (Penggal 1)
TARIKH :
17.10.2014
HARI :
JUMAAT
MASA :
8:15am – 9:25am
TAJUK
SUB
TAJUK
|
Bab 10: Majlis Raja-Raja
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i.
Menyatakan
sekurang-kurangnya 5 kuasa budi bicara Majlis Raja-Raja.
ii. Menyatakan sekurang-kurangnya 6 tugas
Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan
Baharu Pengaian Am Penggal 1/2014
|
REFLEKSI
|
Nampaknya pelajar boleh menyatakan 4 daripada 5 kuasa budi
bicara Majlis Raja-Raja. Mereka juga hanya dapat menyatakan 4 sahaja tugas
penting Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja.P&P berjalan dengan lancar.
Suasana kelas terkawal.
|
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 2)
TARIKH :
17.10.2014
HARI :
JUMAAT
MASA :
9.40am – 10.40am
TAJUK
SUB TAJUK
|
Ulangkaji: Modul Pentaksiran
STPM (Set 7)
Menjawab 15 soalan objektif
berkaitan Dasar Luar Negara
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i. Menjawab
15 soalan objektif dalam masa 15 minit.
ii. Menyatakan
kesilapan mereka semasa menjawab soalan objektif yang diberi setelah membuat
perbincangan dengan guru berkaitan jawapan bagi 15 soalan objektif tersebut.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan Baharu Pengaian Am
Penggal 3/2014
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menjawab 15 soalan
objektif dalam masa ditetapkan. Hasil daripada latihan tersebut, masih ramai
dalam kalangan pelajar mendapat betul lebih daripada 6 ke atas sama seperti
semasa menjawab set 1. Bagi jawapan yang salah, mereka dapat kenal pasti
kesilapan mereka setelah membuat perbincangan dengan guru selepas selesai
menjawab soalan tersebut. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut
mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.
|
No comments:
Post a Comment