SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN SERIAN
RANCANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN HARIAN
MINGGU 37
(08.09.2014 hingga 12.09.2014)
1
HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN 1
111
11
1
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6RK3 (Penggal 1)
TARIKH :
08.09.2014
HARI :
ISNIN
MASA :
7:05 am – 8:15 am
TAJUK
SUB
TAJUK
|
Bab 6: Sistem Kehakiman Malaysia
·
Hak
kebebasan diri
·
Atur
cara perbicaraan kes jenayah
·
Atur
cara perbicaraan kes sivil
·
Kelayakan
peguam bela dan peguam cara
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i.
Menyatakan
sekurang-kurangnya 5 hak kebebasan diri yang dimiliki oleh seseorang
individu.
ii.
Menyatakan
7 cara dala perbicaraan sesuatu kes jenayah dan 3 cara tertuduh boleh membela
diri.
iii.
Menyatakan
atur cara kes sivil dalam mahkamah.
iv.
Menyatakan
4 syarat kelayakan seseorang untuk menjadi Peguam Bela dan Peguam Cara.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan
Baharu Pengaian Am Penggal 1/2014
|
REFLEKSI
|
P&P berjalan dengan lancar. Nampaknya pelajar dapat
menyatakan 4 daripada 5 hak kebebasan diri yang dimiliki oleh seseorang.
Mereka juga dapat menerangkan secara ringkas atur cara Jenayah dan atur cara
sivil dalam mahkamah. Pelajar juga dapat menjawab beberapa pertanyaan tentang
topik yang diajar ketia sesi peneguhan.
|
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 2)
TARIKH :
08.09.2014
HARI :
ISNIN
MASA :
10.55am – 12.40pm
TAJUK
SUB TAJUK
|
BAHAGIAN B: MENGALIH TEKS BUKAN LINEAR KEPADA BENTUK
LINEAR
Jadual: Pola
bandingan jumlah nilai import kenderaan terpilih mengikut kategori belum
pasang dengan siap dipasang untuk bulan Julai hingga bulan September 2012
|
OBJEKTIF
|
Pelajar
dapat:
i.
Menyatakan jenis
analisis yang digunakan untuk menganalisis jadual tersebut.
ii. Menggunakan jenis analisis perbandinagn untuk mencari 4
Pola
bandingan sebagai idea utama/isi bagi menghuraikan perbandingan jumlah nilai
import kenderaan terpilih mengikut kategori belum pasang dengan siap dipasang
untuk bulan Julai hingga bulan September 2012.
iii. Menghurai setiap pola yang diperolehi dan menyatakan
alasan bagi setiap pola perbandingan tersebut.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan Baharu Pengaian Am
Penggal 3/2014
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menyatakan jenis analisis yang digunakan untuk
menganalisis jadual tersebut. Dengan menggunakan jenis analisis perbandingan,
mereka dapat mencari 4 mencari 4 Pola bandingan sebagai idea
utama/isi bagi menghuraikan perbandingan jumlah nilai import kenderaan
terpilih mengikut kategori belum pasang dengan siap dipasang untuk bulan
Julai hingga bulan September 2012. Selepas itu, mereka menghurai setiap pola yang diperolehi dan menyatakan alasan bagi setiap perubahan
pola tersebut untuk membentuk sebuah esei. Sesi
soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang
diterangkan oleh guru semasa penerangan.
|
1
11
111NEXT DAY222
22
HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA 22
222
22
2
MATA PELAJARAN :
SEJARAH
TINGKATAN :
4K3
TARIKH :
09.09.2014
HARI : SELASA
MASA :
9.45am – 10.20am
TAJUK
SUB TAJUK
|
Bab 8: Pembaharuan dan Pengaruh Islam di Malaysia
sebelum kedatangan
Barat
·
Pengaruh Islam
terhadap ekonomi
o Perdagangan
o Mata wang
o Percukaiaan
|
OBJEKTIF
|
Pelajar
dapat:
i.
Menjelaskan pengaruh Islam terhadap
perdagangan
ii.
Menjelaskan pengaruh Islam terhadap mata
wang
iii.
Menjelaskan pengaruh Islam terhadap
percukaian.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Buku teks, buku rujukan Sejarah
|
PENERAPAN:
ILMU
NILAI
KBT
|
Kemanusiaan, Sejarah, Geografi
Kepimpinan
cemerlang, Bekerjasama
KB-menjana minda,
Masteri
|
REFLEKSI
|
Pelajar nampaknya boleh menjelaskan serba sedikit
pengaruh Islam terhadap ekonomi. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut
mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.
|
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM (Tutorial)
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 2)
TARIKH :
09.09.2014
HARI :
SELASA
MASA :
10.55am – 11.30am
TAJUK
SUB
TAJUK
|
Perbincangan isu semasa
Perkembangan Sektor Pertanian
|
OBJEKTIF
|
Pelajar
dapat:
I.
Menyatakan 5 cabaran yang harus dihadapi oleh Malaysia dalam
sektor pertanian.
II.
Menyatakan 5 usaha yang
dilakukan oleh Malaysia untuk memacu sektor pertanian ke peringkat
antarabangsa.
|
AKTIVITI
|
Perbincangan dalam kelas
|
BBM
|
Surat khabar
|
REFLEKSI
|
Pelajar boleh menyatakan 5 cabaran
yang harus dihadapi oleh Malaysia dalam sektor pertanian. Mereka juga boleh menyatakan
5 usaha yang dilakukan oleh
Malaysia untuk memacu sektor pertanian ke peringkat antarabangsa. P&P
berjalan lancar dan menyeronokkan.
|
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6RK3 (Penggal 1)
TARIKH :
09.09.2014
HARI :
SELASA
MASA :
11:30 am – 12:40pm
TAJUK
SUB
TAJUK
|
Bab 6: Sistem Kehakiman Malaysia
·
Perkhidmatan
perundangan
o Peguam Negara
o Peguam Cara Negara dan Penggubal Undang-undang
Parlimen
o Jabatan Bantuan Guaman
o Pesuruhjaya Sumpah.
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i.
Menyatakan
4 tugas dan 5 bidang kuasa Peguam negara.
ii.
Menyatakan
peranan Peguam Cara Negara dan 2 tugas Penggubal Undang-undang Parlimen.
iii.
Menyatakan
5 bidang kuasa Jabatan Bantuan Guaman
iv.
Menyatakan
2 kategori orang yang layak menerima bantuan guaman.
v.
Menyatakan
peranan Pesuruhjaya Sumpah.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan
Baharu Pengaian Am Penggal 1/2014
|
REFLEKSI
|
P&P berjalan dengan lancar. Nampaknya pelajar dapat
menyatakan tugas dan bidang kuasa Peguam Negara. Mereka juga dapat menyatakan
peranan Peguam Cara dan Penggubal Undang-undang Parlimen, bidang kuasa
Jabatan Bantuan Guaman serta peranan Pesuruhjaya sumpah.
|
2
22
222NEXT DAY333
333
HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU 333
333
33
3
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 2)
TARIKH :
10.09.2014
HARI :
RABU
MASA :
8.15am – 9.25am
TAJUK
SUB TAJUK
|
Bahagian C: Karangan
FU: Perkembangan Sektor
Pertanian.
FS: Cabaran dan usaha untuk
memacu Sektor Pertanian di peringkat antarabangsa
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i. Menghasilkan
2 ayat pengenalan karangan berpandukan
FU dan FS.
ii. Menyatakan
2/3 cabaran dan 2/3 usaha untuk memacu Sektor Pertanian di peringkat
antarabangsa.
iii. Menyatakan
2 perkara yang perlu ada untuk membina 2 ayat bagi menghasilkan penutup
karangan.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan Baharu Pengaian Am
Penggal 1/2014
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menyatakan 2
perkara penting yang perlu ditulis dalam 2/3 ayat untuk menghasilkan
pengenalan karangan. Mereka juga dapat menyatakan 5 perkara yang perlu ada
bagi menghasilkan 5 ayat yang perlu ditulis dalam setiap perenggan isi karanganyang mereka nyatakan di samping
menyatakan 2 perkara yang perlu ada untuk membina 2 ayat bagi menghasilkan
penutup karangan. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat
perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.
|
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6RK3 (Penggal 1)
TARIKH :
10.09.2014
HARI :
RABU
MASA :
9:45am – 10:20am
TAJUK
SUB
TAJUK
|
Bab 6: Sistem Kehakiman Malaysia
·
Lembaga
Pengampunan
·
Istilah
umum kehakiman
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i.
Menyatakan
peranan Yang di-Pertuan Agong, Raja dan Yang di-Pertua Negeri sebagai
sebahagian Lembaga Pengampuanan.
ii.
Menyatakan
keanggotaan dan proses Lembaga Pengampunan.
iii. Menyatakan maksud beberapa istilah umum
kehakiman.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan
Baharu Pengaian Am Penggal 1 2014
|
REFLEKSI
|
Nampaknya pelajar dapat menjelaskan serba sedikit
peranan Yang di-Pertuan Agong, Raja dan Yang di-Pertua Negeri sebagai
sebahagian Lembaga Pengampunan di sampaing menyatakan keanggotaannya dan
proses Lembaga Pengampunan. Mereka juga dapat menyatakan maksud beberapa istilah
dalam kehakiman. Pelajar juga dapat menjawab beberapa pertanyaan tentang
topik yang diajar ketia sesi peneguhan. P&P berjalan dengan lancar.
|
3
33
333NEXT DAY4444
4444
HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS 4444
4444
444
44
4
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 2)
TARIKH :
11.09.2014
HARI :
KHAMIS
MASA :
7.05am – 8.15am
TAJUK
SUB TAJUK
|
Ulangkaji: Modul Pentaksiran
STPM (Set 2)
Menjawab 15 soalan objektif
berkaitan Dasar Luar Negara
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i. Menjawab
15 soalan objektif dalam masa 15 minit.
ii. Menyatakan
kesilapan mereka semasa menjawab soalan objektif yang diberi setelah membuat
perbincangan dengan guru berkaitan jawapa bagi 15 soalan objektif tersebut.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan Baharu Pengaian Am
Penggal 3/2013
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menjawab 15 soalan
objektif dalam masa ditetapkan. Hasil daripada latihan tersebut, masih ramai
dalam kalangan pelajar mendapat betul lebih daripada 6 ke atas sama seperti
semasa menjawab set 1. Bagi jawapan yang salah, mereka dapat kenal pasti
kesilapan mereka setelah membuat perbincangan dengan guru selepas selesai
menjawab soalan tersebut. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut
mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.
|
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6RK3 (Penggal 1)
TARIKH :
11.09.2014
HARI :
KHAMIS
MASA :
8:15am – 9:25am
TAJUK
SUB
TAJUK
|
Bahagian
C: Karangan
FU:
Sukan
FS:
Sumbangan sukan kepada budaya dan ekonomi negara
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i.
Menghasilkan 2
ayat pengenalan karangan berpandukan
FU dan FS.
ii.
Menyatakan 2/3
sumbangan sukan kepada budaya dan 2/3 sumbangan sukan kepada ekonomi negara.
iii.
Menyatakan 2 perkara
yang perlu ada untuk membina 2 ayat bagi menghasilkan penutup karangan.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan
Baharu Pengaian Am Penggal 1/2014
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menyatakan 2 perkara penting yang perlu ditulis dalam 2/3
ayat untuk menghasilkan pengenalan karangan. Mereka juga dapat menyatakan 5 perkara
yang perlu ada bagi menghasilkan 5 ayat yang perlu ditulis dalam setiap
perenggan isi karanganyang mereka
nyatakan di samping menyatakan 2 perkara yang perlu ada untuk membina 2 ayat
bagi menghasilkan penutup karangan. Sesi soal jawab menyeronokkan.
Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa
penerangan.
|
MATA PELAJARAN :
SEJARAH
TINGKATAN :
4K3
TARIKH :
11.09.2014
HARI :
KHAMIS
MASA :
10.55am – 12.05pm
TAJUK
SUB TAJUK
|
Bab 9: Perkembangan di Eropah
·
Perubahan Masyarakat
dan Budaya Eropah
o Zaman Gelap dan Ciri-cirinya.
o Zaman Renaissance (1350-1600)
o Gerakan Reformation
|
OBJEKTIF
|
Pelajar
dapat:
i.
Menjelaskan hieraki masyarakat feudal di
Eropah pada zaman Gelap dan zaman Pertengahan.
ii.
Menjelaskan maksud Renaissance dan
menyatakan kesan zaman Renaissance terhadap politik, ekonomi dan sosial
masyarakat di Eropah
iii. Menyatakan sebab-sebab berlaku Gerakan Reformation serta kesanya terhadap
politik, ekonomi dan sosial masyarakat di Eropah.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Buku teks, buku rujukan Sejarah
|
PENERAPAN:
ILMU
NILAI
KBT
|
Kemanusiaan, Sejarah, Geografi
Kepimpinan
cemerlang, Bekerjasama
KB-menjana minda,
Masteri
|
REFLEKSI
|
Pelajar nampaknya boleh menjelaskan serba sedikit
berkaitan perubahan masyarakat dan budaya Eropah yang melibatkan aman Gelap,
Zaman Renaissance dan Gerakan Reformation serta kesannya terhadap politik,
ekonomi dan sosial. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat
perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.
|
4
44
444
4444NEXT DAY55555
55555
HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT
55555
5555
555
55
5
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6RK3 (Penggal 1)
TARIKH :
12.09.2014
HARI :
JUMAAT
MASA :
8:15am – 9:25am
TAJUK
SUB
TAJUK
|
ULANGKAJI PEPERIKSAAN PERCUBAAN STPM 2015 (PENGGAL
1)
Bahagian C: Karangan
Panduan menghasilkan karangan
|
OBJEKTIF
|
Pelajar
dapat:
i.
Menyatakan cara
menulis pengenalan karangan
ii.
Menyatakan 5 ayat yang
perlu ditulis untuk menghasilkan isi karangan.
iii.
Menyatakan cara untuk
menghasilkan 5 ayat tersebut.
iv.
Menyatakan cara
menulis kesimpulan karangan.
v.
Menghasilkan sebuah
isi karangan yang melibatkan 5 ayat sahaja.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan
Baharu Pengaian Am Penggal 1 2012
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menghasilkan karangan yang menarik dengan
menggunakan 300 - 350 patah perkataan sahaja. Sesi soal jawab menyeronokkan.
Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa
penerangan.
|
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN : 6AK2 (Penggal 2)
TARIKH :
12.09.2014
HARI :
JUMAAT
MASA :
9.40am – 10.40am
TAJUK
SUB TAJUK
|
Ulangkaji: Modul Pentaksiran
STPM (Set 3)
Menjawab 15 soalan objektif
berkaitan Dasar Luar Negara
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i. Menjawab
15 soalan objektif dalam masa 15 minit.
ii. Menyatakan
kesilapan mereka semasa menjawab soalan objektif yang diberi setelah membuat
perbincangan dengan guru berkaitan jawapa bagi 15 soalan objektif tersebut.
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan Baharu Pengaian Am
Penggal 3/2013
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menjawab 15 soalan
objektif dalam masa ditetapkan. Hasil daripada latihan tersebut, ramai dalam
kalangan pelajar mendapat betul lebih daripada 6 ke atas. Bagi jawapan yang
salah, mereka dapat kenal pasti kesilapan mereka setelah membuat perbincangan
dengan guru selepas selesai menjawab soalan tersebut. Sesi soal jawab
menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh
guru semasa penerangan.
|
No comments:
Post a Comment