Wednesday, February 29, 2012

Sunday, February 26, 2012

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN MINGGU 8

SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN SERIAN

RANCANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN HARIAN


 

MINGGU 8

(20.02.2012 hingga 24.02.2012)

HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Sejarah

TINGKATAN        : 4MPV

TARIKH        : 20.02.2012

HARI            : ISNIN

MASA            : 7:05 am – 8:15 am

TAJUK

SUB TAJUK

Pembentukan Tamadun Awal Dunia

  • 5 Ciri-ciri Tamadun Mesopotamia
    • Negara kota
    • Kehidupan berorganisasi
    • Sistem pemerintahan
    • Penghususan kerja

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menghuraikan 4 daripada 5 ciri-ciri Tamadun Mesopotamia

AKTIVITI

Soal jawab, mencatat nota.

BBM

Buku teks, buku rujukan Sejarah

PENERAPAN:

ILMU

    NILAI

KBT


 

Kemanusiaan, Sejarah, Geografi

Kepimpinan cemerlang, Bekerjasama

KB-menjana minda, Masteri

REFLEKSI

Pelajar dapat menceritakan serba sedikit 4 ciri-ciri Tamadun Mesopotamia. 1 lagi ciri-ciri Tamadun Mesopotamia akan diterangkan peda minggu hadapan. P&P berjalan lancar. Pelajar memberi respon yang baik semasa sesi soal jawab.


 


 


 

MATA PELAJARAN    :Tutorial Pengajian Am 1

TINGKATAN         : 6AK4

TARIKH

HARI

MASA

20.02.2012

ISNIN

12.05 pm – 12.40 pm


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Bab 9: Badan-badan Perundangan Persekutuan dan Negeri

  • Badan Perundangan Negeri
    • Dewan Undangan Negeri (DUN)
      • Keahlian Dewan Undangan Negeri
      • Yang Dipertua (Speaker) Dewan Undangan Negeri
      • Keistimewaan Dewan Undangan Negeri

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan 5 syarat untuk melayakan seseorang itu menjadi DUN
  2. Menyatakan 4 fungsi Speaker DUN
  3. Menyatakan 3 keistimewaan DUN


 

AKTIVITI


 

  • Guru menerangkan kepada pelajar fungsi utama DUN dan perkara yang dilakukan dalam persidangan DUN yang pertama.
  • Guru dan pelajar bersoaljawab berkatian dengan perkara yang diterangkan.
  • Pelajar mencatat perkara penting berkatian dengan perkara yang dibincangkan.


 

CATATAN / REFLEKSI

Pelajar dapat menyatakan 5 syarat kepayakan menjadi ADUN, 4 fungsi Speaker DUN dan 3 keistimewaan DUN. P&P berjalan lancar. Sesi soal jawab menyeronokkan.

#

##

###NEXT DAY###

HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA

###

##

#

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 1

TINGKATAN         : 6AK4


 

TARIKH

HARI

MASA

21.02.2012

SELASA

09.45 am – 10.20 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Bab 9: Badan-badan Perundangan Persekutuan dan Negeri

  • Badan Perundangan Negeri
    • Proses penggubalan dan kelulusan rang undang-undang

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan 3 peringkat proses rang undang-undang


 

AKTIVITI


 

  • Guru menerangkan kepada pelajar fungsi utama DUN dan perkara yang dilakukan dalam persidangan DUN yang pertama.
  • Guru dan pelajar bersoaljawab berkatian dengan perkara yang diterangkan.
  • Pelajar mencatat perkara penting berkatian dengan perkara yang dibincangkan.


 

CATATAN / REFLEKSI

Pelajar dapat menerangkan proses penggubalan rang undang-undang mengikut peringkat demi peringkat. P&P berjalan lancar. Sesi soal jawab menyeronokkan.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Tutorial Pengajian Am 2

TINGKATAN         : 6AK4    

TARIKH

HARI

MASA

21.02.2011

SELASA

12.05 pm – 12.40 pm


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Ujian Topikal 1

Kenegaraan Malaysia : Badan Perundangan (Soalan Objektif)

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menjawab soalan yang diberi dalam masa yang ditentukan.


 

AKTIVITI


 

  • Guru mengedar kertas soalan kepada pelajar.
  • Pelajar menjawab soalan dalam kertas soalan yang diedarkan mengikut masa yang ditetapkan.


 

CATATAN / REFLEKSI

Pelajar dapat menjawab soalan yang diberi mengikut masa yang ditetapkan. P&P berjalan lancar.

#

##

###NEXT DAY###

HARI RABU HARI RABU
HARI RABU
HARI RABU
HARI RABU
HARI RABU
HARI RABU
HARI RABU
HARI RABU
HARI RABU
HARI RABU

###

##

#

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 1

TINGKATAN         : 6AK2    

TARIKH

HARI

MASA

22. 02.2012

RABU

08.15 am – 09.25 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Garaf Bar Memesong

Penduan membina Graf Bar Memesong

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan cara membina Graf Bar Memesong
  2. Memindahkan data-data dalam petikan ke dalam jadual untuk memudahkan mereka membina graf.


 

AKTIVITI


 

  • Guru menerangkan panduan membina Graf Bar Memesong kepada pejajar.
  • Guru dan pelajar bersama-sama mengeluarkan maklumat dalam petikan yang diberi ke dalam jadual.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

Pelajar dapat menyatakan bentuk graf bar memesong. Pelajar dengan bimbingan guru sama-sama menganalisi petikan graf dan memeindahkan data-data dalam petikan ke dalam jadual. P&P berjalan lancar dan menyeronokkan. Suasana dalam kelas terkawal. P&P akan disambung pada masa ke 5&6 untuk menghasilkan graf bar memesong.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 2

TINGKATAN         : 6AK4

TARIKH

HARI

MASA

22.02.2012

RABU

09.45 am – 10.55 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Garaf Bar Memesong

Penduan membina Graf Bar Memesong

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Membina Graf Bar Memesong berdasarkan soalan STPM Pengajian Am 2011.


 

AKTIVITI


 

  • Pelajar membina Graf Bar Memesong seperti berdasarkan panduan yang diberikan oleh guru.


 

CATATAN / REFLEKSI

Pelajar dapat membina graf bar memesong seperti mana yang diterangkan oleh guru kepada pelajar. P&P berjalan lancar.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Sejarah

TINGKATAN        : 4MPV

TARIKH        : 22.02.2012

HARI            : RABU

MASA            : 10.55 am – 11.30 am

TAJUK

SUB TAJUK

Pembentukan Tamadun Awal Dunia

  • Ciri-ciri Tamadun Mesopotamia
    • Sistem Tulisan

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menghuraikan ciri ke 5 Tamadun Mesopotamia

AKTIVITI

Soal jawab, mencatat nota.

BBM

Buku teks, buku rujukan Sejarah

PENERAPAN:

ILMU

    NILAI

KBT


 

Kemanusiaan, Sejarah, Geografi

Kepimpinan cemerlang, Bekerjasama

KB-menjana minda, Masteri

REFLEKSI

P&P tidak dapat dijalankan kerana guru terlibat dengan Perkhemahan Perdana KRS peringkat Bahagian Samarahan. Namun, pelajar diarahkan untuk membuat nota berkaitan tajuk tersebut semasa ketiadaan guru. Tajuk ini akan diterangkan pada minggu depan.

#

##

###NEXT DAY###

HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT

###

##

#

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 1

TINGKATAN         : 6AK2    

TARIKH

HARI

MASA

24.02.2012

JUMAAT

10.40 am – 11.40 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Bahagian E (Mengalih bentuk teks bukan linear kepada linear)

  • Menganalisis data dalam carta pai

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan cara untuk menganalisis data dalam soalan yang mempunyai data atau angka.
  2. Mengaplikasikan Teknik menganalisis data untuk menjawab soalan dalam carta pai bendingan yang diberi.


 

AKTIVITI


 

  • Perbincangan, soal jawab dan latih tubi


 

CATATAN / REFLEKSI


 

Pelajar dapat mengeluarkan 3 pola yang terdapat dalam soalan setelah membuat analisis sebagai isi di samping menyatakan bukti dan alasan bagi menghasilkan huraian untuk setiap isi mereka. P&P berjalan dengan lancar. Suasana kelas terkawal.


 


 


 


 

Wednesday, February 22, 2012

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN MUNGGU 7

SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN SERIAN

RANCANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN HARIAN


 

MINGGU 7

(13.02.2012 hingga 17.02.2012)

HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Sejarah

TINGKATAN        : 4MPV

TARIKH        : 13.02.2012

HARI            : ISNIN

MASA            : 7:05 am – 8:15 am

TAJUK

SUB TAJUK

Pembentukan Tamadun Awal Dunia

  • Tamadun Mesopotamia/Sumeria
    • Lokasi
    • Kerangka masa

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan 2 buah sungai yang menjadi lokasi Tamadun Mesopotamia
  2. Menyatakan 7 kerajaan yang wujud mengikut kerangka masa dalam tamadun Mesopotamia.

AKTIVITI

Soal jawab, mencatat nota.

BBM

Buku teks, buku rujukan Sejarah

PENERAPAN:

ILMU

    NILAI

KBT


 

Kemanusiaan, Sejarah, Geografi

Kepimpinan cemerlang, Bekerjasama

KB-menjana minda, Masteri

REFLEKSI

Pelajar dapat menyatakan 2 sungai yang menjadi lokasi Tamadun Mesopotamia dan 7 buah kerajaan yang wujud di sepanjang sungai tersebut. P&P berjalan lancar. Pelajar dapat menjawab soalan yang diajukan oleh guru.


 


 


 

MATA PELAJARAN    :Tutorial Pengajian Am 1

TINGKATAN         : 6AK4

TARIKH

HARI

MASA

13.02.2012

ISNIN

12.05 pm – 12.40 pm


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Bab 9: Badan-badan Perundangan Persekutuan dan Negeri

  • Badan Perundangan Negeri
    • Fungsi Sultan atau Yang Dipertua Negeri (YDN)

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan 4 fungsi Sultan atau Yang Dipertua Negeri dalam komponen Badan Perundangan Negeri.


 

AKTIVITI


 

  • Guru menerangkan kepada pelajar fungsi Sultan atau Yang Dipertua Negeri dalam Badan Perundangan Negeri.
  • Guru dan pelajar bersoaljawab berkatian dengan perkara yang diterangkan.
  • Pelajar mencatat perkara penting berkatian dengan perkara yang dibincangkan.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

Pelajar dapat menyatakan 4 fungsi Sultan atau Yang Dipertua Negeri dalam Komponen Badan Perundangan Negeri. P&P berjalan lancar dan menyeronokkan.

#

##

###NEXT DAY###

HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA

###

##

#

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 1

TINGKATAN         : 6AK4

TARIKH

HARI

MASA

14.02.2012

SELASA

09.45 am – 10.20 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Ujian Topikal 1

Garaf Garis Memesong

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Membina Graf Garis Memesong mengikut masa yang ditetapkan.


 

AKTIVITI


 

  • Guru mengedar kertas soalan kepada pelajar.
  • Pelajar menjawab soalan dalam kertas soalan yang diedarkan mengikut masa yang ditetapkan.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

Pelajar dapat menghasilkan graf mengikut masa yang ditetapkan. Ujian Topikal berjalan dengan lancar tanpa gangguan.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Tutorial Pengajian Am 2

TINGKATAN         : 6AK4    

TARIKH

HARI

MASA

14.02.2011

SELASA

12.05 pm – 12.40 pm


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Ujian Topikal 1

Pembetulan Graf Garis Memesong

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan kesilapan mereka semasa membina Graf Garis Memesong yang dibuat pada ujian topical.


 

AKTIVITI


 

  • Guru meneliti graf yang pelajar buat dan memberi komen tentang graf tersebut.
  • Pelajar mendengar komen guru sambil mengingat kembali kesilapan yang mereka lakukan semasa membina graf tersebut


 

CATATAN / REFLEKSI


 

Pelajar dapat menyatakan 7 perkara asas yang perlu ada semasa membina graf garis memesong. P&P berjalan lancar.

#

##

###NEXT DAY###

HARI RABU HARI RABU
HARI RABU
HARI RABU
HARI RABU
HARI RABU
HARI RABU
HARI RABU
HARI RABU
HARI RABU
HARI RABU

###

##

#

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 1

TINGKATAN         : 6AK2    

TARIKH

HARI

MASA

15. 02.2012

RABU

08.15 am – 09.25 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Pembentangan

Keganasan Antarabangsa

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Mengetahui info-info terbaru berkaitan tajuk pembentangan.
  2. Menyatakan 5 punca berlakunya Keganasan Antarabangsa.
  3. Menyatakan 5 kesan keganasan Antarabangsa
  4. Menyatakan 5 langkah untuk mengatasi masalah keganasan Antarabangsa.


 

AKTIVITI


 

  • Guru mengarahkan pembentang untuk membentang tajuk pembentangan yang ditentukan.
  • Pembentang membentang tajuk pembentangan dengan baik dan berkesan.
  • Guru mengarahkan pelajar lain untuk menumpukan perhatian apabila pembentangan dijalankan dan bertanyakan soalan apabila mereka kurang faham dengan perkara yang dibentang.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

Pembentang dapat menyampaikan info-info berkaitan tajuk pembentangan dengan berkesan dan menarik. Pelajar lain dapat menyatakan sekurang-kurangnya 4 punca, kesan dan langkah mengatasi masalah keganasan Antarabangsa setelah mendangar pembantangan daripada pembentang. P&P berjalan lancar.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 2

TINGKATAN         : 6AK4

TARIKH

HARI

MASA

15.02.2012

RABU

09.45 am – 10.55 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Bab 9: Badan-badan Perundangan Persekutuan dan Negeri

  • Badan Perundangan Negeri
    • Dewan Undangan Negeri (DUN)
      • Fungsi Dewan Undangan Negeri
      • Persidangan Dewan Undangan Negeri

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan 4 fungsi utama Dewan Undangan Negeri.
  2. Menyatakan 4 perkara yang dilakukan dalam persidangan DUN yang pertama.


 

AKTIVITI


 

  • Guru menerangkan kepada pelajar fungsi utama DUN dan perkara yang dilakukan dalam persidangan DUN yang pertama.
  • Guru dan pelajar bersoaljawab berkatian dengan perkara yang diterangkan.
  • Pelajar mencatat perkara penting berkatian dengan perkara yang dibincangkan.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

Pelajar dapat menyatakan 4 fungsi utama DUN dan 4 perkara yang biasnya dilakukan dalam persidangan pertama DUN. P&P berjalan lancar. Sesi soal jawab menyeronokkan.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Sejarah

TINGKATAN        : 4MPV

TARIKH        : 15.02.2012

HARI            : RABU

MASA            : 10.55 am – 11.30 am


 

TAJUK

SUB TAJUK

Pembentukan Tamadun Awal Dunia

  • Tamadun Mesopotamia/Sumeria
    • Proses pembentukan Tamadun Mesopotamia.

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan 2 pembahagian tempat dalam proses pembentukan Tamadun Mesopotamia/Sumeria

AKTIVITI

Soal jawab, mencatat nota.

BBM

Buku teks, buku rujukan Sejarah

PENERAPAN:

ILMU

    NILAI

KBT


 

Kemanusiaan, Sejarah, Geografi

Kepimpinan cemerlang, Bekerjasama

KB-menjana minda, Masteri

REFLEKSI

Pelajar dapat menyatakan 2 bahagian yang wujud dalam Tamadun Mesopotamia. P&P berjalan dengan lancar yang mana pelajar dapat menjawab soalan yang diajukan kepada mereka.

#

##

###NEXT DAY###

HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT

###

##

#


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 1

TINGKATAN         : 6AK2    

TARIKH

HARI

MASA

15.02.2012

JUMAAT

10.40 am – 11.40 am


 

CATATAN / REFLEKSI


 

Ujian Pertengahan Semester Pertama


 

MUET/3 (Reading)


 


 


 

Friday, February 10, 2012

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN MINGGU 6

SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN SERIAN

RANCANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN HARIAN


 

MINGGU 6

(05.02.2012 hingga 10.02.2012)

HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Sejarah

TINGKATAN            : 4MPV


 

TARIKH        : 05.02.2012

HARI            : ISNIN

MASA        : 7:05 am – 8:15 am


 

CATATAN

CUTI MAULIDUR RASUL


 


 


 

MATA PELAJARAN    :Tutorial Pengajian Am 1

TINGKATAN         : 6AK4


 

TARIKH

HARI

MASA

05.02.2012

ISNIN

12.05 pm – 12.40 pm


 

CATATAN / REFLEKSI

CUTI MAULIDUR RASUL

#

##

###NEXT DAY###

HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA

###

##

#

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 1

TINGKATAN         : 6AK4


 

TARIKH

HARI

MASA

06.02.2012

SELASA

09.45 am – 10.20 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Garaf Gabungan

Penduan membina Graf Gabungan

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan cara membina Graf Gabungan
  2. Membina Graf Bar Gabungan mengikut masa yang ditetapkan.


 

AKTIVITI


 

  • Guru menerangkan panduan membina Graf Gabungan kepada pejajar.
  • Guru dan pelajar bersama-sama mengeluarkan maklumat dalam petikan yang diberi ke dalam jadual.
  • Pelajar membina Graf Gabungan seperti berdasarkan panduan yang diberikan oleh guru.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

Kebanyakan pelajar dalam kelas dapat menghasilkan graf tersebut mengikut masa yang ditetapkan iaitu 50 minit. Cuma terdapat beberapa kesilapan kecil yang mereka lakukan semasa membuat Graf Gabungan tersebut. Oleh itu, untuk membetulkan kesilapan tersebut, P&P akan disambung pada waktu Tutorial.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Tutorial Pengajian Am 2

TINGKATAN         : 6AK4    


 

TARIKH

HARI

MASA

06.02.2012

SELASA

12.05 pm – 12.40 pm


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Garaf Gabungan

Penduan membina Graf Gabungan

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Membina Graf Bar Gabungan mengikut kriteria yang ditetapkan.


 

AKTIVITI


 

  • Guru menerangkan panduan membina Graf Gabungan kepada pejajar.
  • Guru dan pelajar bersama-sama mengeluarkan maklumat dalam petikan yang diberi ke dalam jadual.
  • Pelajar membina Graf Gabungan seperti berdasarkan panduan yang diberikan oleh guru.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

Pelajar dapat menyatakan beberapa kesilapan yang mereka lakukan semasa menghasilkan Graf Gabungan yang diberi. Mereka membetulkan kesilapan tersebut sebelum menghantar graf itu kepada guru untuk disemak.

#

##

###NEXT DAY###

HARI RABU HARI RABU
HARI RABU
HARI RABU
HARI RABU
HARI RABU
HARI RABU
HARI RABU
HARI RABU
HARI RABU
HARI RABU

###

##

#

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 1

TINGKATAN         : 6AK2    


 

TARIKH

HARI

MASA

07. 02.2012

RABU

08.15 am – 09.25 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Pembentangan

Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT)

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Mengetahui info-info terbaru berkaitan tajuk pembentangan.
  2. Menyatakan kebaikan dan keburukan ICT


 

AKTIVITI


 

  • Guru mengarahkan pembentang untuk membentang tajuk pembentangan yang ditentukan.
  • Pembentang membentang tajuk pembentangan dengan baik dan berkesan.
  • Guru mengarahkan pelajar lain untuk menumpukan perhatian apabila pembentangan dijalankan dan bertanyakan soalan apabila mereka kurang faham dengan perkara yang dibentang.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

Pembentang dapat menyampaikan info-info berkaitan tajuk pembentangan dengan berkesan dan menarik. Pelajar lain dapat menyatakan sekurang-kurangnya 4 kesan ICT dan langkah menangani penyalahgunaan gajed ICT setelah mendangar pembantangan daripada pembentang. P&P berjalan lancar.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 2

TINGKATAN         : 6AK4


 

TARIKH

HARI

MASA

07.02.2012

RABU

09.45 am – 10.55 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

BAB 9: Badan-badan Perundangan Persekutuan dan Negeri

  • Cara-cara Membuat Undang-Undang

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan 6 langkah utama dalam proses penggubalan undang-undang di negara kita mengikut urutan yang betul.


 

AKTIVITI


 

  • Guru menerangkan kepada pelajar 6 langkah utama dalam menggubal undang-undang
  • Pelajar mencatat perkara yang diterangkan oleh guru.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

Pelajar dapat menghafal 6 langkah utama dalam proses penggubalan undang-undang di negara kita mengikut urutan yang betul. Guru menyarankan supaya pelajar sentiasa ingat 6 langkah tersebut sebab kemungkinan ia akan ditanya dalam peperiksaan. P&P berjalan lancar.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Sejarah

TINGKATAN        : 4MPV


 

TARIKH        : 07.02.2012

HARI            : RABU

MASA        : 10.55 am – 11.30 am

TAJUK

SUB TAJUK

Pembentukan Tamadun Awal Dunia

  • 6 ciri pembentukan Tamadun Manusia
    • Agama dan kepercayaan
    • Bahasa dan sistem tulisan

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menghuraikan 2 ciri pembentukan Tamadun Manusia

AKTIVITI

Soal jawab, mencatat nota.

BBM

Buku teks, buku rujukan Sejarah

PENERAPAN:

ILMU

    NILAI

KBT


 

Kemanusiaan, Sejarah, Geografi

Kepimpinan cemerlang, Bekerjasama

KB-menjana minda, Masteri

REFLEKSI

Pelajar dapat menghuraikan secara ringkas setiap satu ciri-ciri pembentukan tamadun manusia yang diterangkan oleh guru. Guru turut mengaitkan isi pelajaran dengan kehidupan masa sekarang. Suasana P&P menyeronokkan.

#

##

###NEXT DAY###

HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT

###

##

#

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 1

TINGKATAN         : 6AK2    


 

TARIKH

HARI

MASA

09.02.2012

JUMAAT

10.40 am – 11.40 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Karangan/Esei

Panduan menghasilkan karangan yang bertajuk "Kesan penghasilan dan penggunaan gajet teknologi maklumat dan komunikasi kepada masyarakat" supaya mencapai gred A.

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan panduan menghasilkan sebuah esei yang baik dan menepati

    kehendak peperiksaan Pengajian Am kertas 2 STPM (Gred A).

  2. Menghasilkan sebuah karangan gred A dengan panjangnya 250 – 300 patah perkataan.


 

AKTIVITI


 

  • Guru memaparkan soalan esei kepada pelajar (Tajuk yang dibincangkan pada minggu lepas).
  • Guru menerangkan 5 elemen penting dalam menghurai isi karangan gred A ketika menulis karangan.
  • Guru menyuruh pelajar menulis semula karangan yang mereka buat minggu lepas sebab tidak memenuhi kehendak untuk menghasilkan karangan gred A.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

Pelajar dapat mengaplikasi 5 elemen penting semasa menghasilkan karangan gred A apabila mereka menulis semula karangan yang mereka buat minggu lepas. Guru menyarankan kepada pelajar supaya menghantar karangan tersebut pada minggu depan. Suasana dalam kelas terkawal.