Wednesday, February 22, 2012

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN MUNGGU 7

SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN SERIAN

RANCANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN HARIAN


 

MINGGU 7

(13.02.2012 hingga 17.02.2012)

HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Sejarah

TINGKATAN        : 4MPV

TARIKH        : 13.02.2012

HARI            : ISNIN

MASA            : 7:05 am – 8:15 am

TAJUK

SUB TAJUK

Pembentukan Tamadun Awal Dunia

  • Tamadun Mesopotamia/Sumeria
    • Lokasi
    • Kerangka masa

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan 2 buah sungai yang menjadi lokasi Tamadun Mesopotamia
  2. Menyatakan 7 kerajaan yang wujud mengikut kerangka masa dalam tamadun Mesopotamia.

AKTIVITI

Soal jawab, mencatat nota.

BBM

Buku teks, buku rujukan Sejarah

PENERAPAN:

ILMU

    NILAI

KBT


 

Kemanusiaan, Sejarah, Geografi

Kepimpinan cemerlang, Bekerjasama

KB-menjana minda, Masteri

REFLEKSI

Pelajar dapat menyatakan 2 sungai yang menjadi lokasi Tamadun Mesopotamia dan 7 buah kerajaan yang wujud di sepanjang sungai tersebut. P&P berjalan lancar. Pelajar dapat menjawab soalan yang diajukan oleh guru.


 


 


 

MATA PELAJARAN    :Tutorial Pengajian Am 1

TINGKATAN         : 6AK4

TARIKH

HARI

MASA

13.02.2012

ISNIN

12.05 pm – 12.40 pm


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Bab 9: Badan-badan Perundangan Persekutuan dan Negeri

  • Badan Perundangan Negeri
    • Fungsi Sultan atau Yang Dipertua Negeri (YDN)

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan 4 fungsi Sultan atau Yang Dipertua Negeri dalam komponen Badan Perundangan Negeri.


 

AKTIVITI


 

  • Guru menerangkan kepada pelajar fungsi Sultan atau Yang Dipertua Negeri dalam Badan Perundangan Negeri.
  • Guru dan pelajar bersoaljawab berkatian dengan perkara yang diterangkan.
  • Pelajar mencatat perkara penting berkatian dengan perkara yang dibincangkan.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

Pelajar dapat menyatakan 4 fungsi Sultan atau Yang Dipertua Negeri dalam Komponen Badan Perundangan Negeri. P&P berjalan lancar dan menyeronokkan.

#

##

###NEXT DAY###

HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA

###

##

#

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 1

TINGKATAN         : 6AK4

TARIKH

HARI

MASA

14.02.2012

SELASA

09.45 am – 10.20 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Ujian Topikal 1

Garaf Garis Memesong

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Membina Graf Garis Memesong mengikut masa yang ditetapkan.


 

AKTIVITI


 

  • Guru mengedar kertas soalan kepada pelajar.
  • Pelajar menjawab soalan dalam kertas soalan yang diedarkan mengikut masa yang ditetapkan.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

Pelajar dapat menghasilkan graf mengikut masa yang ditetapkan. Ujian Topikal berjalan dengan lancar tanpa gangguan.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Tutorial Pengajian Am 2

TINGKATAN         : 6AK4    

TARIKH

HARI

MASA

14.02.2011

SELASA

12.05 pm – 12.40 pm


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Ujian Topikal 1

Pembetulan Graf Garis Memesong

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan kesilapan mereka semasa membina Graf Garis Memesong yang dibuat pada ujian topical.


 

AKTIVITI


 

  • Guru meneliti graf yang pelajar buat dan memberi komen tentang graf tersebut.
  • Pelajar mendengar komen guru sambil mengingat kembali kesilapan yang mereka lakukan semasa membina graf tersebut


 

CATATAN / REFLEKSI


 

Pelajar dapat menyatakan 7 perkara asas yang perlu ada semasa membina graf garis memesong. P&P berjalan lancar.

#

##

###NEXT DAY###

HARI RABU HARI RABU
HARI RABU
HARI RABU
HARI RABU
HARI RABU
HARI RABU
HARI RABU
HARI RABU
HARI RABU
HARI RABU

###

##

#

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 1

TINGKATAN         : 6AK2    

TARIKH

HARI

MASA

15. 02.2012

RABU

08.15 am – 09.25 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Pembentangan

Keganasan Antarabangsa

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Mengetahui info-info terbaru berkaitan tajuk pembentangan.
  2. Menyatakan 5 punca berlakunya Keganasan Antarabangsa.
  3. Menyatakan 5 kesan keganasan Antarabangsa
  4. Menyatakan 5 langkah untuk mengatasi masalah keganasan Antarabangsa.


 

AKTIVITI


 

  • Guru mengarahkan pembentang untuk membentang tajuk pembentangan yang ditentukan.
  • Pembentang membentang tajuk pembentangan dengan baik dan berkesan.
  • Guru mengarahkan pelajar lain untuk menumpukan perhatian apabila pembentangan dijalankan dan bertanyakan soalan apabila mereka kurang faham dengan perkara yang dibentang.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

Pembentang dapat menyampaikan info-info berkaitan tajuk pembentangan dengan berkesan dan menarik. Pelajar lain dapat menyatakan sekurang-kurangnya 4 punca, kesan dan langkah mengatasi masalah keganasan Antarabangsa setelah mendangar pembantangan daripada pembentang. P&P berjalan lancar.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 2

TINGKATAN         : 6AK4

TARIKH

HARI

MASA

15.02.2012

RABU

09.45 am – 10.55 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Bab 9: Badan-badan Perundangan Persekutuan dan Negeri

  • Badan Perundangan Negeri
    • Dewan Undangan Negeri (DUN)
      • Fungsi Dewan Undangan Negeri
      • Persidangan Dewan Undangan Negeri

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan 4 fungsi utama Dewan Undangan Negeri.
  2. Menyatakan 4 perkara yang dilakukan dalam persidangan DUN yang pertama.


 

AKTIVITI


 

  • Guru menerangkan kepada pelajar fungsi utama DUN dan perkara yang dilakukan dalam persidangan DUN yang pertama.
  • Guru dan pelajar bersoaljawab berkatian dengan perkara yang diterangkan.
  • Pelajar mencatat perkara penting berkatian dengan perkara yang dibincangkan.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

Pelajar dapat menyatakan 4 fungsi utama DUN dan 4 perkara yang biasnya dilakukan dalam persidangan pertama DUN. P&P berjalan lancar. Sesi soal jawab menyeronokkan.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Sejarah

TINGKATAN        : 4MPV

TARIKH        : 15.02.2012

HARI            : RABU

MASA            : 10.55 am – 11.30 am


 

TAJUK

SUB TAJUK

Pembentukan Tamadun Awal Dunia

  • Tamadun Mesopotamia/Sumeria
    • Proses pembentukan Tamadun Mesopotamia.

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan 2 pembahagian tempat dalam proses pembentukan Tamadun Mesopotamia/Sumeria

AKTIVITI

Soal jawab, mencatat nota.

BBM

Buku teks, buku rujukan Sejarah

PENERAPAN:

ILMU

    NILAI

KBT


 

Kemanusiaan, Sejarah, Geografi

Kepimpinan cemerlang, Bekerjasama

KB-menjana minda, Masteri

REFLEKSI

Pelajar dapat menyatakan 2 bahagian yang wujud dalam Tamadun Mesopotamia. P&P berjalan dengan lancar yang mana pelajar dapat menjawab soalan yang diajukan kepada mereka.

#

##

###NEXT DAY###

HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT

###

##

#


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 1

TINGKATAN         : 6AK2    

TARIKH

HARI

MASA

15.02.2012

JUMAAT

10.40 am – 11.40 am


 

CATATAN / REFLEKSI


 

Ujian Pertengahan Semester Pertama


 

MUET/3 (Reading)


 


 


 

No comments:

Post a Comment