Thursday, February 9, 2012

PANCANGAN PELAJARAN HARIAN MINGGU 5

SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN SERIAN

RANCANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN HARIAN


 

MINGGU 5

(30.01.2012 hingga 03.02.2012)

HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Sejarah

TINGKATAN            : 4MPV


 

TARIKH        : 30.01.2012

HARI            : ISNIN

MASA        : 7:05 am – 8:15 am


 

TAJUK

SUB TAJUK

Pembentukan Tamadun Awal Dunia

  • 6 ciri Pembentukan Tamadun Manusia

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menghuraikan 3 ciri Pembentukan Tamadun Manusia

AKTIVITI

Soal jawab, mencatat nota.

BBM

Buku teks, buku rujukan Sejarah

PENERAPAN:

ILMU

    NILAI

KBT


 

Kemanusiaan, Sejarah, Geografi

Kepimpinan cemerlang, Bekerjasama

KB-menjana minda, Masteri

REFLEKSI

Pelajar dapat menyatakan 3 ciri pembentukan tamadun apabila diajukan soalan. Mereka juga dapat menghuraikan ketiga-tiga ciri tersebut secara ringkas. Untuk 2 lagi ciri-pembentukan tamadun, ianya akan diterangkan pada hari rabu waktu sejarah.


 


 


 

MATA PELAJARAN    :Tutorial Pengajian Am 1

TINGKATAN         : 6AK4


 

TARIKH

HARI

MASA

30. 01.2012

ISNIN

12.05 pm – 12.40 pm


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

BAB 9: Badan-badan Perundangan Persekutuan dan Negeri

Parlimen

  • Mesyuarat Parlimen

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan beberapa perkara yang berkaitan dengan Mesyuarat Parlimen


 

AKTIVITI


 

  • Guru menerangkan kepada pelajar perkara yang berkaitan dengan Mesyuarat Parlimen.
  • Guru dan pelajar bersoaljawab berkatian dengan perkara yang diterangkan.
  • Pelajar mencatat perkara penting berkatian dengan perkara yang dibincangkan.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

Pelajar dapat menyatakan sekurang-kurangnya 4 perkara yang berlaku ketika mesyuarat Parlimen berjalan. Mereka juga dapat membayangkan perkara yang berlaku ketika mesyuarat tersebut. Suasana P&P menyeronokkan terutama semasa aktiviti soal jawab diadakan.

#

##

###NEXT DAY###

HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA

###

##

#

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 1

TINGKATAN         : 6AK4


 

TARIKH

HARI

MASA

31. 01.2012

SELASA

09.45 am – 10.20 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Garaf Bar Memesong

Penduan membina Graf Bar Memesong

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan cara membina Graf Bar Memesong
  2. Membina Graf Bar Memesong berdasarkan soalan STPM Pengajian Am 2011.


 

AKTIVITI


 

  • Guru menerangkan panduan membina Graf Bar Memesong kepada pejajar.
  • Guru dan pelajar bersama-sama mengeluarkan maklumat dalam petikan yang diberi ke dalam jadual.
  • Pelajar membina Graf Bar Memesong seperti berdasarkan panduan yang diberikan oleh guru.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

Kebanyakan pelajar dalam kelas dapat menghasilkan graf tersebut menikut masa yang ditetapkan iaitu 50 minit. Cuma terdapat beberapa kesilapan kecil yang mereka perlu perbaiki supaya graf yang dihasilkan memenuhi kriteria yang ditetapkan.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Tutorial Pengajian Am 2

TINGKATAN         : 6AK4    


 

TARIKH

HARI

MASA

31. 01.2011

SELASA

12.05 pm – 12.40 pm


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Penyelesaian Masalah

Penyelesaian masalah secara kualitatif

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan jenis soalan penyelesaian masalah secara kualitatif.
  2. Mempraktikan panduan menjawab soalan yang penyelesaian masalah secara kualitatif.
  3. Menjawab 2 soalan penyelesaian masalah dari kertas 1 Pengajian AM STPM 2011.


 

AKTIVITI


 

  • Guru menerangkan kepada pelajar jenis soalan Penyelesaian Masalah secara kualitatif.
  • Guru menerangkan panduam menjawab soalan jenis kualitatif kepada pelajar.
  • Guru bersoal jawab dengan pelajar untuk menyelesaikan 2 soalan penyelesaian masalah yang dikemukakan.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

Pelajar dapat menyelesaikan 2 soalan yang diberi, cuma masa untuk menyelesaikan 2 soalan tersebut melebihi masa yang diperuntukan iaitu 5 minit untuk satu soalan. Walau bagaimanapun pelajar berasa seronok untuk mencari jawapan bagi kedua-dua soalan tersebut. P&P berjalan lancar.

#

##

###NEXT DAY###

HARI RABU HARI RABU
HARI RABU
HARI RABU
HARI RABU
HARI RABU
HARI RABU
HARI RABU
HARI RABU
HARI RABU
HARI RABU

###

##

#

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 1

TINGKATAN         : 6AK2    


 

TARIKH

HARI

MASA

01. 02.2012

RABU

08.15 am – 09.25 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Pembentangan

Budaya Songsang

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Mengetahui info-info terbaru berkaitan tajuk pembentangan.
  2. Menyatakan punca, kesan-kesan dan langkah mengatasi berkaitan dengan amalan Budaya songsang


 

AKTIVITI


 

  • Guru mengarahkan pembentang untuk membentang tajuk pembentangan yang ditentukan.
  • Pembentang membentang tajuk pembentangan dengan baik dan berkesan.
  • Guru mengarahkan pelajar lain untuk menumpukan perhatian apabila pembentangan dijalankan dan bertanyakan soalan apabila mereka kurang faham dengan perkara yang dibentang.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

Pembentang dapat menyampaikan info-info berkaitan tajuk pembentangan dengan berkesan dan menarik. Pelajar lain dapat menyatakan sekurang-kurangnya 4 punca, kesan dan langkah mengatasi berkaitan dengan amalan budaya songsang setelah mendangar pembantangan daripada pembentang. P&P berjalan lancar.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 2

TINGKATAN         : 6AK4


 

TARIKH

HARI

MASA

01.02.2012

RABU

09.45 am – 10.55 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Karangan/Esei

Menghasilkan sebuah karangan yanga bertajuk "Kesan penghasilan dan penggunaan gajet teknologi maklumat dan komunikasi kepada masyarakat".

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan panduan menghasilkan sebuah esei yang baik dan menepati

    kehendak peperiksaan Pengajian Am kertas 2 STPM.

  2. Menghasilkan sebuah karangan dengan panjangnya 200 – 300 patah perkataan.


 

AKTIVITI


 

  • Guru memaparkan soalan esei kepada pelajar.
  • Guru menerangkan cara menulis rangka karangan.
  • Guru dan pelajar bersama-sama mencari isi bagi soalan esei tersebut dalam rangjka karangan..
  • Guru menerangkan cara menghasikan pengenalan dan menghuraikan isi karangan.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

Pelajar dapat mengaplikasi cara menghasilkan karangan yang baik apabila mereka menghasilkan karangan. Suasana dalam kelas terkawal. Pelajar menytakan isi kepada soalan yang dibincangkan. Pelajar dikehendaki menyiapkan karangan mereka di rumah kerana masa yang diperuntukan tidak mencukupi.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Sejarah

TINGKATAN        : 4MPV


 

TARIKH        : 01.02.2012

HARI            : RABU

MASA        : 10.55 am – 11.30 am

TAJUK

SUB TAJUK

Pembentukan Tamadun Awal Dunia

  • 6 ciri pembentukan Tamadun Manusia

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menghuraikan 2 ciri pembentukan Tamadun Manusia

AKTIVITI

Soal jawab, mencatat nota.

BBM

Buku teks, buku rujukan Sejarah

PENERAPAN:

ILMU

    NILAI

KBT


 

Kemanusiaan, Sejarah, Geografi

Kepimpinan cemerlang, Bekerjasama

KB-menjana minda, Masteri

REFLEKSI

Pelajar dapat menghuraikan secara ringkas setiap ciri-ciri yang diterangkan oleh guru. Suasana P&P menyeronokkan. Guru turut mengaitkan isi pelajaran dengan kehidupan masa sekarang.


 

#

##

###NEXT DAY###

HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT

###

##

#


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 1

TINGKATAN         : 6AK2    


 

TARIKH

HARI

MASA

03.02.2012

JUMAAT

10.40 am – 11.40 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

BAB 9: Badan-badan Perundangan Persekutuan dan Negeri

Parlimen

  • Keistimewaan Parlimen

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:


 

  1. Menyatakan 3 keistimewaan Parlimen yang adalah perlu bagi menjamin kebebasan bercakap dan berbahas.


 

AKTIVITI


 

  • Guru menerangkan kepada pelajar perkara yang berkaitan dengan Keistimewaan parlimen.
  • Guru dan pelajar bersoaljawab berkatian dengan perkara yang diterangkan.
  • Pelajar mencatat perkara penting berkatian dengan perkara yang dibincangkan.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

Pelajar dapat menyatakan 3 keistimewaan Parlimen kepada ahli Parlimen semasa Parlimen bersidang. Pelajar juda didedahkan dengan cara persidangan Palimen dijalankan seperi mana yang mereka pernah lakukan atau saksikan semasa pertandingan perbahasan ala palimen yang diadakan semasa mereka di tingkatan 5. P&P berjalan lancar.


 


 


 


 

No comments:

Post a Comment