Sunday, February 26, 2012

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN MINGGU 8

SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN SERIAN

RANCANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN HARIAN


 

MINGGU 8

(20.02.2012 hingga 24.02.2012)

HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Sejarah

TINGKATAN        : 4MPV

TARIKH        : 20.02.2012

HARI            : ISNIN

MASA            : 7:05 am – 8:15 am

TAJUK

SUB TAJUK

Pembentukan Tamadun Awal Dunia

  • 5 Ciri-ciri Tamadun Mesopotamia
    • Negara kota
    • Kehidupan berorganisasi
    • Sistem pemerintahan
    • Penghususan kerja

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menghuraikan 4 daripada 5 ciri-ciri Tamadun Mesopotamia

AKTIVITI

Soal jawab, mencatat nota.

BBM

Buku teks, buku rujukan Sejarah

PENERAPAN:

ILMU

    NILAI

KBT


 

Kemanusiaan, Sejarah, Geografi

Kepimpinan cemerlang, Bekerjasama

KB-menjana minda, Masteri

REFLEKSI

Pelajar dapat menceritakan serba sedikit 4 ciri-ciri Tamadun Mesopotamia. 1 lagi ciri-ciri Tamadun Mesopotamia akan diterangkan peda minggu hadapan. P&P berjalan lancar. Pelajar memberi respon yang baik semasa sesi soal jawab.


 


 


 

MATA PELAJARAN    :Tutorial Pengajian Am 1

TINGKATAN         : 6AK4

TARIKH

HARI

MASA

20.02.2012

ISNIN

12.05 pm – 12.40 pm


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Bab 9: Badan-badan Perundangan Persekutuan dan Negeri

  • Badan Perundangan Negeri
    • Dewan Undangan Negeri (DUN)
      • Keahlian Dewan Undangan Negeri
      • Yang Dipertua (Speaker) Dewan Undangan Negeri
      • Keistimewaan Dewan Undangan Negeri

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan 5 syarat untuk melayakan seseorang itu menjadi DUN
  2. Menyatakan 4 fungsi Speaker DUN
  3. Menyatakan 3 keistimewaan DUN


 

AKTIVITI


 

  • Guru menerangkan kepada pelajar fungsi utama DUN dan perkara yang dilakukan dalam persidangan DUN yang pertama.
  • Guru dan pelajar bersoaljawab berkatian dengan perkara yang diterangkan.
  • Pelajar mencatat perkara penting berkatian dengan perkara yang dibincangkan.


 

CATATAN / REFLEKSI

Pelajar dapat menyatakan 5 syarat kepayakan menjadi ADUN, 4 fungsi Speaker DUN dan 3 keistimewaan DUN. P&P berjalan lancar. Sesi soal jawab menyeronokkan.

#

##

###NEXT DAY###

HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA

###

##

#

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 1

TINGKATAN         : 6AK4


 

TARIKH

HARI

MASA

21.02.2012

SELASA

09.45 am – 10.20 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Bab 9: Badan-badan Perundangan Persekutuan dan Negeri

  • Badan Perundangan Negeri
    • Proses penggubalan dan kelulusan rang undang-undang

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan 3 peringkat proses rang undang-undang


 

AKTIVITI


 

  • Guru menerangkan kepada pelajar fungsi utama DUN dan perkara yang dilakukan dalam persidangan DUN yang pertama.
  • Guru dan pelajar bersoaljawab berkatian dengan perkara yang diterangkan.
  • Pelajar mencatat perkara penting berkatian dengan perkara yang dibincangkan.


 

CATATAN / REFLEKSI

Pelajar dapat menerangkan proses penggubalan rang undang-undang mengikut peringkat demi peringkat. P&P berjalan lancar. Sesi soal jawab menyeronokkan.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Tutorial Pengajian Am 2

TINGKATAN         : 6AK4    

TARIKH

HARI

MASA

21.02.2011

SELASA

12.05 pm – 12.40 pm


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Ujian Topikal 1

Kenegaraan Malaysia : Badan Perundangan (Soalan Objektif)

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menjawab soalan yang diberi dalam masa yang ditentukan.


 

AKTIVITI


 

  • Guru mengedar kertas soalan kepada pelajar.
  • Pelajar menjawab soalan dalam kertas soalan yang diedarkan mengikut masa yang ditetapkan.


 

CATATAN / REFLEKSI

Pelajar dapat menjawab soalan yang diberi mengikut masa yang ditetapkan. P&P berjalan lancar.

#

##

###NEXT DAY###

HARI RABU HARI RABU
HARI RABU
HARI RABU
HARI RABU
HARI RABU
HARI RABU
HARI RABU
HARI RABU
HARI RABU
HARI RABU

###

##

#

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 1

TINGKATAN         : 6AK2    

TARIKH

HARI

MASA

22. 02.2012

RABU

08.15 am – 09.25 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Garaf Bar Memesong

Penduan membina Graf Bar Memesong

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan cara membina Graf Bar Memesong
  2. Memindahkan data-data dalam petikan ke dalam jadual untuk memudahkan mereka membina graf.


 

AKTIVITI


 

  • Guru menerangkan panduan membina Graf Bar Memesong kepada pejajar.
  • Guru dan pelajar bersama-sama mengeluarkan maklumat dalam petikan yang diberi ke dalam jadual.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

Pelajar dapat menyatakan bentuk graf bar memesong. Pelajar dengan bimbingan guru sama-sama menganalisi petikan graf dan memeindahkan data-data dalam petikan ke dalam jadual. P&P berjalan lancar dan menyeronokkan. Suasana dalam kelas terkawal. P&P akan disambung pada masa ke 5&6 untuk menghasilkan graf bar memesong.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 2

TINGKATAN         : 6AK4

TARIKH

HARI

MASA

22.02.2012

RABU

09.45 am – 10.55 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Garaf Bar Memesong

Penduan membina Graf Bar Memesong

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Membina Graf Bar Memesong berdasarkan soalan STPM Pengajian Am 2011.


 

AKTIVITI


 

  • Pelajar membina Graf Bar Memesong seperti berdasarkan panduan yang diberikan oleh guru.


 

CATATAN / REFLEKSI

Pelajar dapat membina graf bar memesong seperti mana yang diterangkan oleh guru kepada pelajar. P&P berjalan lancar.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Sejarah

TINGKATAN        : 4MPV

TARIKH        : 22.02.2012

HARI            : RABU

MASA            : 10.55 am – 11.30 am

TAJUK

SUB TAJUK

Pembentukan Tamadun Awal Dunia

  • Ciri-ciri Tamadun Mesopotamia
    • Sistem Tulisan

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menghuraikan ciri ke 5 Tamadun Mesopotamia

AKTIVITI

Soal jawab, mencatat nota.

BBM

Buku teks, buku rujukan Sejarah

PENERAPAN:

ILMU

    NILAI

KBT


 

Kemanusiaan, Sejarah, Geografi

Kepimpinan cemerlang, Bekerjasama

KB-menjana minda, Masteri

REFLEKSI

P&P tidak dapat dijalankan kerana guru terlibat dengan Perkhemahan Perdana KRS peringkat Bahagian Samarahan. Namun, pelajar diarahkan untuk membuat nota berkaitan tajuk tersebut semasa ketiadaan guru. Tajuk ini akan diterangkan pada minggu depan.

#

##

###NEXT DAY###

HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT

###

##

#

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 1

TINGKATAN         : 6AK2    

TARIKH

HARI

MASA

24.02.2012

JUMAAT

10.40 am – 11.40 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Bahagian E (Mengalih bentuk teks bukan linear kepada linear)

  • Menganalisis data dalam carta pai

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan cara untuk menganalisis data dalam soalan yang mempunyai data atau angka.
  2. Mengaplikasikan Teknik menganalisis data untuk menjawab soalan dalam carta pai bendingan yang diberi.


 

AKTIVITI


 

  • Perbincangan, soal jawab dan latih tubi


 

CATATAN / REFLEKSI


 

Pelajar dapat mengeluarkan 3 pola yang terdapat dalam soalan setelah membuat analisis sebagai isi di samping menyatakan bukti dan alasan bagi menghasilkan huraian untuk setiap isi mereka. P&P berjalan dengan lancar. Suasana kelas terkawal.


 


 


 


 

No comments:

Post a Comment