Friday, February 10, 2012

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN MINGGU 6

SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN SERIAN

RANCANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN HARIAN


 

MINGGU 6

(05.02.2012 hingga 10.02.2012)

HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Sejarah

TINGKATAN            : 4MPV


 

TARIKH        : 05.02.2012

HARI            : ISNIN

MASA        : 7:05 am – 8:15 am


 

CATATAN

CUTI MAULIDUR RASUL


 


 


 

MATA PELAJARAN    :Tutorial Pengajian Am 1

TINGKATAN         : 6AK4


 

TARIKH

HARI

MASA

05.02.2012

ISNIN

12.05 pm – 12.40 pm


 

CATATAN / REFLEKSI

CUTI MAULIDUR RASUL

#

##

###NEXT DAY###

HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA

###

##

#

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 1

TINGKATAN         : 6AK4


 

TARIKH

HARI

MASA

06.02.2012

SELASA

09.45 am – 10.20 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Garaf Gabungan

Penduan membina Graf Gabungan

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan cara membina Graf Gabungan
  2. Membina Graf Bar Gabungan mengikut masa yang ditetapkan.


 

AKTIVITI


 

  • Guru menerangkan panduan membina Graf Gabungan kepada pejajar.
  • Guru dan pelajar bersama-sama mengeluarkan maklumat dalam petikan yang diberi ke dalam jadual.
  • Pelajar membina Graf Gabungan seperti berdasarkan panduan yang diberikan oleh guru.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

Kebanyakan pelajar dalam kelas dapat menghasilkan graf tersebut mengikut masa yang ditetapkan iaitu 50 minit. Cuma terdapat beberapa kesilapan kecil yang mereka lakukan semasa membuat Graf Gabungan tersebut. Oleh itu, untuk membetulkan kesilapan tersebut, P&P akan disambung pada waktu Tutorial.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Tutorial Pengajian Am 2

TINGKATAN         : 6AK4    


 

TARIKH

HARI

MASA

06.02.2012

SELASA

12.05 pm – 12.40 pm


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Garaf Gabungan

Penduan membina Graf Gabungan

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Membina Graf Bar Gabungan mengikut kriteria yang ditetapkan.


 

AKTIVITI


 

  • Guru menerangkan panduan membina Graf Gabungan kepada pejajar.
  • Guru dan pelajar bersama-sama mengeluarkan maklumat dalam petikan yang diberi ke dalam jadual.
  • Pelajar membina Graf Gabungan seperti berdasarkan panduan yang diberikan oleh guru.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

Pelajar dapat menyatakan beberapa kesilapan yang mereka lakukan semasa menghasilkan Graf Gabungan yang diberi. Mereka membetulkan kesilapan tersebut sebelum menghantar graf itu kepada guru untuk disemak.

#

##

###NEXT DAY###

HARI RABU HARI RABU
HARI RABU
HARI RABU
HARI RABU
HARI RABU
HARI RABU
HARI RABU
HARI RABU
HARI RABU
HARI RABU

###

##

#

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 1

TINGKATAN         : 6AK2    


 

TARIKH

HARI

MASA

07. 02.2012

RABU

08.15 am – 09.25 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Pembentangan

Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT)

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Mengetahui info-info terbaru berkaitan tajuk pembentangan.
  2. Menyatakan kebaikan dan keburukan ICT


 

AKTIVITI


 

  • Guru mengarahkan pembentang untuk membentang tajuk pembentangan yang ditentukan.
  • Pembentang membentang tajuk pembentangan dengan baik dan berkesan.
  • Guru mengarahkan pelajar lain untuk menumpukan perhatian apabila pembentangan dijalankan dan bertanyakan soalan apabila mereka kurang faham dengan perkara yang dibentang.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

Pembentang dapat menyampaikan info-info berkaitan tajuk pembentangan dengan berkesan dan menarik. Pelajar lain dapat menyatakan sekurang-kurangnya 4 kesan ICT dan langkah menangani penyalahgunaan gajed ICT setelah mendangar pembantangan daripada pembentang. P&P berjalan lancar.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 2

TINGKATAN         : 6AK4


 

TARIKH

HARI

MASA

07.02.2012

RABU

09.45 am – 10.55 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

BAB 9: Badan-badan Perundangan Persekutuan dan Negeri

  • Cara-cara Membuat Undang-Undang

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan 6 langkah utama dalam proses penggubalan undang-undang di negara kita mengikut urutan yang betul.


 

AKTIVITI


 

  • Guru menerangkan kepada pelajar 6 langkah utama dalam menggubal undang-undang
  • Pelajar mencatat perkara yang diterangkan oleh guru.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

Pelajar dapat menghafal 6 langkah utama dalam proses penggubalan undang-undang di negara kita mengikut urutan yang betul. Guru menyarankan supaya pelajar sentiasa ingat 6 langkah tersebut sebab kemungkinan ia akan ditanya dalam peperiksaan. P&P berjalan lancar.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Sejarah

TINGKATAN        : 4MPV


 

TARIKH        : 07.02.2012

HARI            : RABU

MASA        : 10.55 am – 11.30 am

TAJUK

SUB TAJUK

Pembentukan Tamadun Awal Dunia

  • 6 ciri pembentukan Tamadun Manusia
    • Agama dan kepercayaan
    • Bahasa dan sistem tulisan

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menghuraikan 2 ciri pembentukan Tamadun Manusia

AKTIVITI

Soal jawab, mencatat nota.

BBM

Buku teks, buku rujukan Sejarah

PENERAPAN:

ILMU

    NILAI

KBT


 

Kemanusiaan, Sejarah, Geografi

Kepimpinan cemerlang, Bekerjasama

KB-menjana minda, Masteri

REFLEKSI

Pelajar dapat menghuraikan secara ringkas setiap satu ciri-ciri pembentukan tamadun manusia yang diterangkan oleh guru. Guru turut mengaitkan isi pelajaran dengan kehidupan masa sekarang. Suasana P&P menyeronokkan.

#

##

###NEXT DAY###

HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT

###

##

#

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 1

TINGKATAN         : 6AK2    


 

TARIKH

HARI

MASA

09.02.2012

JUMAAT

10.40 am – 11.40 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Karangan/Esei

Panduan menghasilkan karangan yang bertajuk "Kesan penghasilan dan penggunaan gajet teknologi maklumat dan komunikasi kepada masyarakat" supaya mencapai gred A.

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan panduan menghasilkan sebuah esei yang baik dan menepati

    kehendak peperiksaan Pengajian Am kertas 2 STPM (Gred A).

  2. Menghasilkan sebuah karangan gred A dengan panjangnya 250 – 300 patah perkataan.


 

AKTIVITI


 

  • Guru memaparkan soalan esei kepada pelajar (Tajuk yang dibincangkan pada minggu lepas).
  • Guru menerangkan 5 elemen penting dalam menghurai isi karangan gred A ketika menulis karangan.
  • Guru menyuruh pelajar menulis semula karangan yang mereka buat minggu lepas sebab tidak memenuhi kehendak untuk menghasilkan karangan gred A.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

Pelajar dapat mengaplikasi 5 elemen penting semasa menghasilkan karangan gred A apabila mereka menulis semula karangan yang mereka buat minggu lepas. Guru menyarankan kepada pelajar supaya menghantar karangan tersebut pada minggu depan. Suasana dalam kelas terkawal.


 


 


 


 


 

No comments:

Post a Comment