Sunday, March 10, 2013

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN MINGGU 6

SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN SERIAN

RANCANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN HARIAN


 

MINGGU 6

(04.02.2013 hingga 08.02.2013)


 


 

MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM

TINGKATAN        : 6AK2 (Penggal 2)

TARIKH        : 04.02.2013

HARI            : ISNIN

MASA            : 8.15am – 9.25am


 

TAJUK

SUB TAJUK

Kerja Kursus

  • Penerangan berkaitan Kerja Kursus (Kertas 4)

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menulis pengenalan dan objektif kajian.
  2. Menyatakan lokasi untuk membuat kajian.

AKTIVITI

Soal jawab, mencatat nota.

BBM

Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 2/2012

REFLEKSI

Pelajar dapat menulis pengenalan dan objektif kajian. Mereka juga dapat menyatakan lokasi untuk membuat kajian. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.

#

##

###NEXT DAY###


 

###

##

#

MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM

TINGKATAN        : 6AK2 (Penggal 2)

TARIKH        : 05.02.2013

HARI            : SELASA

MASA            : 08.15am – 09.25am


 

TAJUK

SUB TAJUK

Karangan/Esei

Tajuk Karangan : Bekerja dari rumah oleh anggota perkhidmatan awam.

Skok : Kelebihan bekerja dari rumah oleh anggota perkhidmatan awam.

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan tajuk dan skop soalan daripada soalan karangan yang dikemukakan.
  2. Menyenaraikan 5 kelebihan bekerja dari rumah oleh anggota perkhidmatan awam.
  3. Menghasilkan sebuah karangan dengan panjangnya 300 – 350 patah perkataan berdasarkan tajuk yang diberi.

AKTIVITI

Soal jawab, mencatat nota.

BBM

Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 2/2013

REFLEKSI

Pelajar dapat menyatakan cara untuk menentukan tajuk dan skop soalan daripada soalan karangan yang dikemukakan. Mereka juga dapat menyatakan 5 kelebihan bekerja dari rumah oleh anggota perkhidmatan awam sebelum menghasilkan sebuah karangan dengan panjangnya 300 – 350 patah perkataan berdasarkan tajuk yang diberi. Suasana dalam kelas terkawal. Pelajar dikehendaki menyiapkan karangan mereka di rumah kerana masa yang diperuntukan tidak mencukupi.

#

##

###NEXT DAY###


 

###

##

#


 

MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM

TINGKATAN        : 6AK2 (Penggal 2)

TARIKH        : 06.02.2013

HARI            : RABU

MASA            : 7:05 am – 8:15 am


 

TAJUK

SUB TAJUK

BAHAGIAN A: Malaysia Maju dan Sejahtera

  • Petunjuk Negara maju dan sejahtera
    • Sosial dan Budaya

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan maksud "pembangunan nagara berpaksikan konsep pembangunan seimbang".
  2. Menyatakan 6 kepentingan budaya.
  3. Menyatakan 6 cara mengekalkan budaya warisan Malaysia.

AKTIVITI

Soal jawab, mencatat nota.

BBM

Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 2/2013

REFLEKSI

Pelajar dapat menyatakan maksud "pembangunan nagara berpaksikan konsep pembangunan seimbang". Mereka juga dapat menyatakan 6 kepentingan budaya dan 6 cara mengekalkan budaya warisan Malaysia. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM

TINGKATAN        : 6AK2 (Penggal 2)

TARIKH        : 06.02.2013

HARI            : RABU

MASA            : 10:55am – 11:30am


 

TAJUK

SUB TAJUK

BAHAGIAN A: Malaysia Maju dan Sejahtera

  • Petunjuk Negara maju dan sejahtera
    • Sosial dan Budaya

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan 6 cara mempromosi warisan budaya tempatan

AKTIVITI

Soal jawab, mencatat nota.

BBM

Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 2/2013

REFLEKSI

Pelajar dapat menyatakan 6 cara mempromosi warisan budaya tempatan. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.

#

##

###NEXT DAY###


 

###

##

#

MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM

TINGKATAN        : 6AK2 (Penggal 2)

TARIKH        : 07.02.2013

HARI            : KHAMIS

MASA            : 10.55am – 12.40pm


 

TAJUK

SUB TAJUK

Bahagian B: Alih Bentuk Komunikasi

  • Graf Bar Memesong

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan cara menentukan jenis dan bentuk graf melalui soalan yang diberi.
  2. Menyatakan bentuk dan cara menghasilkan graf Bar Memesong.
  3. Menyatakan cara melakar jadual berdasarkan pemerhatian terhadap kuantiti (KU), Perkara (PE) Tahun (TA) yang terdapat dalam soalan.
  4. Menganalisis data yang terdapat dalam petikan untuk dipindahkan ke dalam jadual yang disediakan.
  5. Memindahkan data dalam jadual ke dalam bentuk graf Bar Memesong.

AKTIVITI

Soal jawab, mencatat nota.

BBM

Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 2/2013

REFLEKSI

Pelajar dapat menyatakan cara menentukan jenis dan bentuk graf melalui soalan yang diberi. Selain itu, mereka juga dapat membayangkan bentuk dan cara menghasilkan graf Bar Memesong. Mereka juga dapat menyatakan cara melakar jadual berdasarkan pemerhatian terhadap kuantiti (KU), Perkara (PE) Tahun (TA) yang terdapat dalam soalan sebelum menganalisis data yang terdapat dalam petikan untuk dipindahkan ke dalam jadual tersebut. Di samping itu, mereka juga dapat memindahkan data dalam jadual ke dalam bentuk graf Bar Memesong.


 


 


 


 

No comments:

Post a Comment