Wednesday, March 13, 2013

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN MINGGU 10

SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN SERIAN

RANCANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN HARIAN


 

MINGGU 10

(04.03.2013 hingga 08.03.2013)


 


 

MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM

TINGKATAN        : 6AK2 (Penggal 2)

TARIKH        : 04.03.2013

HARI            : ISNIN

MASA            : 8.15am – 9.25am


 

TAJUK

SUB TAJUK

Kerja Kursus

  • Penerangan berkaitan Kerja Kursus (Kertas 4)

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan cara untuk memproses data dan maklumat yang diperolehi daripada kaedah kajian yang dipilih.
  2. Menyatakan cara mempersembahkan data dan maklumat kajian tersebut dalam bentuk jadual, graf, carta dan lain-lain yang difikirkan bersesuaian.

AKTIVITI

Soal jawab, mencatat nota.

BBM

Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 2/2012

REFLEKSI

Pelajar dapat menyatakan cara untuk memproses data dan maklumat yang diperolehi daripada kaedah kajian yang dipilih. Mereka juga dapat menyatakan cara mempersembahkan data dan maklumat kajian tersebut dalam bentuk jadual, graf, carta dan lain-lain yang difikirkan bersesuaian. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.

#

##

###NEXT DAY###


 

###

##

#

MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM

TINGKATAN        : 6AK2 (Penggal 2)

TARIKH        : 05.03.2013

HARI            : SELASA

MASA            : 08.15am – 09.25am


 

TAJUK

SUB TAJUK

Karangan/Esei

Tajuk Karangan : Penghayatan Agama dalam masyarakat Negara kita.

Skop : Tujuan Penghayatan Agama dan faktor-faktor pengabaian agama oleh remaja dan ibu bapa..

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan tajuk dan skop soalan daripada soalan karangan yang dikemukakan.
  2. Menyenaraikan 2/3 isi untuk tujuan penghayatan agama dan 2/3 isi untuk faktor-faktor pengabaian agama oleh remaja dan ibu bapa.
  3. Menghasilkan sebuah karangan dengan panjangnya 300 – 350 patah perkataan berdasarkan tajuk yang diberi.

AKTIVITI

Soal jawab, mencatat nota.

BBM

Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 2/2013

REFLEKSI

Pelajar dapat menyatakan cara untuk menentukan tajuk dan skop soalan daripada soalan karangan yang dikemukakan. Mereka juga dapat menyenaraikan 2/3 isi untuk tujuan penghayatan agama dan 2/3 isi untuk faktor-faktor pengabaian agama oleh remaja dan ibu bapa sebelum menghasilkan sebuah karangan dengan panjangnya 300 – 350 patah perkataan berdasarkan tajuk yang diberi. Suasana dalam kelas terkawal. Pelajar dikehendaki menyiapkan karangan mereka di rumah kerana masa yang diperuntukan tidak mencukupi.

#

##

###NEXT DAY###


 

###

##

#


 

MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM

TINGKATAN        : 6AK2 (Penggal 2)

TARIKH        : 06.03.2013

HARI            : RABU

MASA            : 7:05 am – 8:15 am


 

TAJUK

SUB TAJUK

BAHAGIAN A: Malaysia Maju dan Sejahtera

  • Ideologi Wawasan dan Dasar Pembangunan Negara
    • Dasar Pembangunan Negara
      • Dasar Ekonomi

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan 2 objektif utama yang dilaksanakan oleh kerajaan untuk mencapai Dasar Ekonomi Baru (1970 – 1990).
  2. Menyatakan 4 objektif yang telah dirangka oleh kerajaan untuk mencapai Rancangan Malaysia Kedua.
  3. Menyatakan 4 objektif yang telah dirangka oleh kerajaan untuk mencapai Rancangan Malaysia Ketiga.
  4. Menyatakan 4 objektif yang telah dirangka oleh kerajaan untuk mencapai Rancangan Malaysia Keempat.
  5. Menyatakan 4 objektif yang telah dirangka oleh kerajaan untuk mencapai Rancangan Malaysia Kelima.

AKTIVITI

Soal jawab, mencatat nota.

BBM

Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 2/2013

REFLEKSI

Pelajar dapat menyatakan 2 objektif utama yang dilaksanakan oleh kerajaan untuk mencapai Dasar Ekonomi Baru (1970 – 1990). Mereka juga dapat menyatakan 4 objektif yang telah dirangka oleh kerajaan untuk mencapai Rancangan Malaysia Kedua, Rancangan Malaysia Ketiga, Rancangan Malaysia Keempat dan Rancangan Malaysia Kelima. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM

TINGKATAN        : 6AK2 (Penggal 2)

TARIKH        : 06.03.2013

HARI            : RABU

MASA            : 10:55am – 11:30am


 

TAJUK

SUB TAJUK

BAHAGIAN A: Malaysia Maju dan Sejahtera

  • Ideologi Wawasan dan Dasar Pembangunan Negara
    • Dasar Pembangunan Negara
      • Dasar Ekonomi

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan 5 objektif utama yang dilaksanakan oleh kerajaan untuk mencapai Dasar Pembangunan Nasional (1991 – 2000).
  2. Menyatakan 5 objektif yang telah dirangka oleh kerajaan untuk mencapai Rancangan Malaysia Keenam.
  3. Menyatakan 5 objektif yang telah dirangka oleh kerajaan untuk mencapai Rancangan Malaysia Ketujuh.

AKTIVITI

Soal jawab, mencatat nota.

BBM

Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 2/2013

REFLEKSI

Pelajar dapat menyatakan 5 objektif utama yang dilaksanakan oleh kerajaan untuk mencapai Dasar Pembangunan Nasional (1991 – 2000). Mereka juga dapat menyatakan 5 objektif yang telah dirangka oleh kerajaan untuk mencapai Rancangan Malaysia Keenam dan Rancangan Malaysia Ketujuh. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.

#

##

###NEXT DAY###


 

###

##

#

MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM

TINGKATAN        : 6AK2 (Penggal 2)

TARIKH        : 07.03.2013

HARI            : KHAMIS

MASA            : 10.55am – 12.40pm


 

TAJUK

SUB TAJUK

Bahagian B: Alih Bentuk Komunikasi

  • Graf Garis Cermin

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan cara menentukan jenis dan bentuk graf melalui soalan yang diberi.
  2. Menyatakan bentuk dan cara menghasilkan Graf Garis Cermin.
  3. Menyatakan cara melakar jadual berdasarkan pemerhatian terhadap kuantiti (KU), Perkara (PE) Tahun (TA) yang terdapat dalam soalan.
  4. Menganalisis data yang terdapat dalam petikan untuk dipindahkan ke dalam jadual yang disediakan.
  5. Memindahkan data dalam jadual ke dalam bentuk Graf Garis Cermin.

AKTIVITI

Soal jawab, mencatat nota.

BBM

Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 2/2013

REFLEKSI

Pelajar dapat menyatakan cara menentukan jenis dan bentuk graf melalui soalan yang diberi. Selain itu, mereka juga dapat membayangkan bentuk dan cara menghasilkan Graf Garis Cermin. Mereka juga dapat menyatakan cara melakar jadual berdasarkan pemerhatian terhadap kuantiti (KU), Perkara (PE) Tahun (TA) yang terdapat dalam soalan sebelum menganalisis data yang terdapat dalam petikan untuk dipindahkan ke dalam jadual tersebut. Di samping itu, mereka juga dapat memindahkan data dalam jadual ke dalam bentuk Graf Garis Cermin. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.

No comments:

Post a Comment