Sunday, July 29, 2012

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN MINGGU 29

SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN SERIAN

RANCANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN HARIAN


 

MINGGU 29

(16.07.2012 hingga 20.07.2012)

HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN


 

MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM

TINGKATAN        : 6K2

TARIKH        : 16.07.2012

HARI            : ISNIN

MASA            : 7:05 am – 8:15 am


 

TAJUK

SUB TAJUK


 

BAB 2: PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN

  • Suruhanjaya
    • Suruhanjaya Pilihan Raya
    • Suruhanjaya Hak Asasi Manusia

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan keanggotaan Suruhanjaya Pilihan Raya dan fungsinya
  2. Menyatakan keanggotaan Suruhanjaya Hak Asasi Manusia dan Fungsinya

AKTIVITI

Penerangan, perbincangan.

BBM


 

REFLEKSI

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal. Pelajar dapat menjawab beberapa pertanyaan tentang topik yang diajar ketia sesi peneguhan.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM (Tutorial)

TINGKATAN        : 6K2

TARIKH        : 16.07.2012

HARI            : ISNIN

MASA            : 10.55am – 11.30am


 

TAJUK

SUB TAJUK

BAB 2: PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN

  • Suruhanjaya Perkhidmatan
    • Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA)
    • Suruhanjaya perkhidmatan Pelajaran (SPP)
    • Suruhanjaya Pasukan Polis

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan keanggotaan Suruhanjaya Perkhidmatan Awam dan fungsinya.
  2. Menyatakan keanggotaan Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran dan fungsinya.
  3. Menyatakan keanggotaan Suruhanjaya Pasukan Polis dan fungsinya

AKTIVITI

Penerangan, perbincangan.

REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal. Pelajar dapat menjawab beberapa pertanyaan tentang topik yang diajar ketia sesi peneguhan.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Sejarah

TINGKATAN        : 4MPV

TARIKH            : 16.07.2012

HARI                : ISNIN

MASA            : 11.30 am – 12.40 pm


 

TAJUK

SUB TAJUK

Bab 5: Kerajaan Islam di Madinah

  • Penyebaran Islam
  • Perjanjian Hudaibiyah
    • Kandungan isi perjanjian Hudaibiyah
    • Kepentingan Perjanjian Hudaibiyah
    • Pembukaan semula kota Makkah
    • Kepentingan Pembukaan semula Kota Makkah

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menerangkan usaha penyebaran Islam di Madinah.
  2. Menyatakan isi kandungan dan kepentingan perjanjian Hudaibiyah
  3. Menyatakan proses pembukaan semula kota Makkah dan kepentingannya.

AKTIVITI

Soal jawab, mencatat nota.

BBM

Buku teks, buku rujukan Sejarah

PENERAPAN:

ILMU

    NILAI

KBT


 

Kemanusiaan, Sejarah, Geografi

Kepimpinan cemerlang, Bekerjasama

KB-menjana minda, Masteri

REFLEKSI

Pelajar dapat menyatakan kandungan perjanjian Hudaibiyah dan kepentingannya. Mereka juga dapat menjelaskan kepentingan pembukaan semula kota Makkah. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.

#

##

###NEXT DAY###

HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA

###

##

#

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 1

TINGKATAN         : 6AK4

TARIKH

HARI

MASA

:17.07.2012

:SELASA

:07.05 am – 08.15am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Bab 14: Dasar Luar Malaysia dan Kerjasama Serantau

  • Hubungan Malaysia dengan negara-negara Islam
  • Malaysia dan zon ekonomi Eksklusif
  • Malaysia dan Pergerakan Negara-negara Berkecuali (NAM)


 

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menjelaskan hubungan Malaysia dengan negara-negara Islam (OIC)
  2. Menjelaskan tuntutan Malaysia ke atas Zon Ekonomi Eksklusif
  3. Menjelaskan penglibatan Malaysia dalam pergerakan Negara-negara Berkecuali (NAM)


 

AKTIVITI


 

  • Penerangan, soal jawab, mencatat nota.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal. Pelajar mencatat nota sambil mendengar guru memberikan penerangan.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM

TINGKATAN        : 6K2

TARIKH        : 17.07.2012

HARI            : SELASA

MASA            : 09:45am–10.55am


 

TAJUK

SUB TAJUK


 

BAB 2: PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN

  • Suruhanjaya Perkhidmatan
    • Suruhanjaya Kehakiman dan Undang-Undang
    • Majlis Angkatan tentera

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan keanggotaan Suruhanjaya Kehakiman dan Undang-Undang dan Fungsinya.
  2. Menyatakan keanggotaan Majlis Angkatan Tentera dan fungsinya

AKTIVITI


 

  • Penerangan, perbincangan.

REFLEKSI

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal. Pelajar dapat menjawab beberapa pertanyaan tentang topik yang diajar ketia sesi peneguhan.

#

##

###NEXT DAY###

HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU

###

##

#

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am (Tutoral)

TINGKATAN         : 6AK4

TARIKH

HARI

MASA

:18.07.2012

:RABU

:09.45 am – 10.20am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Bab 14: Dasar Luar Malaysia dan Kerjasama Serantau

  • Pendirian Malaysia dalam isu Antartika dan isu Apateid


 

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menjelaskan pendirian Malaysia dalam isu Antartika dan isu Apateid


 

AKTIVITI


 

  • Penerangan, soal jawab, mencatat nota.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal. Pelajar mencatat nota sambil mendengar guru memberikan penerangan.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 1        

TINGKATAN         : 6AK2    

TARIKH

HARI

MASA

:18.07.2012

:RABU

:10.20 am – 11.30am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Bab 14: Dasar Luar Malaysia dan Kerjasama Serantau

  • Pendirian Malaysia dalam Masalah Kemboja dan pencerobohan Amerika Syarikat dan sekutunya ke atas Iraq


 

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menjelaskan pendirian Malaysia dalam masalah Kemboja dan pencerobohan Amerika Syarikat dan sekutunya ke atas Iraq


 

AKTIVITI


 

  • Penerangan, soal jawab, mencatat nota.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal.

Pelajar mencatat nota sambil mendengar guru memberikan penerangan.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM (Tutorial)

TINGKATAN        : 6K2

TARIKH        : 18.07.2012

HARI            : RABU

MASA            : 12:05pm – 12.40pm


 

TAJUK

SUB TAJUK


 

BAB 2: PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN

  • Ketua Audit Negara
    • Peranan Ketua Audit Negara

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan sekurang-kurangnya 6 peranan Ketua Audit Negara.

AKTIVITI

Penerangan, perbincangan.

REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal. Pelajar dapat menjawab beberapa pertanyaan tentang topik yang diajar ketia sesi peneguhan.

#

##

###NEXT DAY###

HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS

###

##

#

MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM

TINGKATAN        : 6K2

TARIKH        : 19.07.2012

HARI            : KHAMIS

MASA            : 07.05am – 08.15am


 

TAJUK

SUB TAJUK


 

Pembentangan

Media Massa

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Mengetahui info-info terbaru berkaitan tajuk pembentangan.
  2. Menyatakan 5 peranan media massa di Malaysia
  3. Menyatakan 5 kebaikan dan keburukan penggunaan media massa.

AKTIVITI


 

  • Guru mengarahkan pembentang untuk membentang tajuk pembentangan yang ditentukan.
  • Pembentang membentang tajuk pembentangan dengan baik dan berkesan.
  • Guru mengarahkan pelajar lain untuk menumpukan perhatian apabila pembentangan dijalankan dan bertanyakan soalan apabila mereka kurang faham dengan perkara yang dibentang.

REFLEKSI

P&P berjalan dengan lancar. Pelajar dapat menyatakan 5 perana media massa serta kesannya. Suasana kelas terkawal. Pelajar mencatat perkara penting yang disampaikan oleh para pembentang.


 


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Sejarah

TINGKATAN        : 4MPV

TARIKH            : 19.07.2012

HARI                : KHAMIS

MASA            : 09.45am – 10.20am


 

TAJUK

SUB TAJUK

SEJARAH KERTAS 3

  • Pendedahan bentuk soalan Kertas 3 Sejarah

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan cara pengendalian dan bentuk soalan kertas 3 Sejarah
  2. Menyatakan 8 aspek yang perlu dijawab dalam kertas 3 sejarah.

AKTIVITI

Soal jawab, mencatat nota.

BBM

Buku teks, buku rujukan Sejarah

PENERAPAN:

ILMU

    NILAI

KBT


 

Kemanusiaan, Sejarah, Geografi

Kepimpinan cemerlang, Bekerjasama

KB-menjana minda, Masteri

REFLEKSI

Pelajar nampaknya masih kurang faham tentang cara pengendalian dan cara menjawab soalan kertas 3 sejarah. Guru mencadangkan supaya peneranga lebih lanjut akan diadakan pada minggu depan. Sesi soal jawab menyeronokkan.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 2        

TINGKATAN         : 6AK2    

TARIKH

HARI

MASA

:19.07.2012

:KHAMIS

:10.55 am – 12.05pm


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Graf bar memesong

Panduan membina Graf bar memesong


 

OBJEKTIF

    

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan cara membina Graf bar memesong
  2. Mengisi jadual Garf bar memesong berdasarkan soalan yang diberi.
  3. Membina Graf bar memesong berdasarkan jadual yang dilengkapkan mengikut masa yang ditetapkan.


 

AKTIVITI


 

  • Penerangan, perbincangan, latih tubi.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Sebilangan besar pelajar dalam kelas ini nampaknya boleh menghasilkan graf bar memesong dalam tempoh yang ditetepkan. P&Pakan disambung pada waktu tutorial bagi melihat sejauhmana pelajar dapat menghasilkan graf bar memesong debgan betul. Suasana kelas terkawal.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 2        

TINGKATAN         : 6AK2    

TARIKH

HARI

MASA

:19.07.2012

:KHAMIS

:12.05pm – 12.40pm


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Graf Bar Memesong

Panduan membina Graf Bar Memesong


 

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan kesilapan mereka semasa menghasilkan graf memesong.
  2. Membuat pembetulan bagi membetulkan kesilapan mereka semasa menghasilkan graf bar memesong itu.


 

AKTIVITI


 

  • Penerangan, perbincangan, latih tubi.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Nampaknya ada sebilangan pelajar yang masih melakukan kesalahan apabila menghasilkan graf gabungan ini. Mereka dikehendaki meneliti hasil kerja mereka selepas graf itu disemak. Suasana kelas terkawal.

#

##

###NEXT DAY###

HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT

###

##

#

MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM

TINGKATAN        : 6K2

TARIKH        : 20.07.2012

HARI            : JUMAAT

MASA            : 09.40am – 10.40am


 

TAJUK

SUB TAJUK

Bahagian C (karangan)

  • Isu Jenayah siber
    • sebab dan kesan jenayah siber terhadap pelbagai pihak.

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyenaraikan 2 sebab dan 3 kesan jenayah siber dalam rangka karangan.
  2. Menyatakan cara menghasilkan pengenalan dan menghuraikan isi berdasarkan persoalan seperti Apa?, Mengapa? Bagaimana? Contoh dan penegasan.
  3. Menghasilkan sebuah esei yang panjangnya antara 300-350 patah perkataan berdasarkan isu yang dibincangkan.

AKTIVITI

Penerangan, soal jawab, latih tubi.

REFLEKSI

P&P berjalan dengan lancar. Suasana kelas terkawal. Sebahagian besar pelajar dalam kelas ini memahami cara untuk menghurai isi karangan berdasarkan pabduan yang diberi. Namun untuk melihat sejauhmana kefahaman mereka untuk menghurai isi karangan ini, guru menyarankan supaya mereka menghasilkan karangan tersebut.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 1

TINGKATAN         : 6AK4

TARIKH

HARI

MASA

:20.07.2012

:JUMAAT

:10.40 am – 11.40 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK

Bahagian A (karangan Laras Sastera)

  • Isu Jenayah siber
    • sebab dan kesan jenayah siber terhadap pelbagai pihak.


 

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyenaraikan 2 sebab dan 3 kesan jenayah siber dalam rangka karangan.
  2. Menyatakan cara menghasilkan pengenalan dan menghuraikan isi berdasarkan persoalan seperti Apa?, Mengapa? Bagaimana? Contoh dan penegasan.
  3. Menghasilkan sebuah esei yang panjangnya antara 200-250 patah perkataan berdasarkan isu yang dibincangkan.

AKTIVITI

Penerangan, soal jawab, latih tubi.


 

CATATAN / REFLEKSI

P&P berjalan dengan lancar. Suasana kelas terkawal. Sebahagian besar pelajar dalam kelas ini memahami cara untuk menghurai isi karangan berdasarkan panduan yang diberi. Namun untuk melihat sejauhmana kefahaman mereka untuk menghurai isi karangan ini, guru menyarankan supaya mereka menghasilkan karangan tersebut.


 


 


 


 


 


 


 

No comments:

Post a Comment