SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN SERIAN
RANCANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN HARIAN
MINGGU 28
(09.07.2012 hingga 13.07.2012)
HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN
MATA PELAJARAN : PENGAJIAAN AM
TINGKATAN : 6K2
TARIKH : 09.07.2012
HARI : ISNIN
MASA : 7:05 am – 8:15 am
TAJUK SUB TAJUK | BAB 2: PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN
|
OBJEKTIF | Pelajar dapat:
|
AKTIVITI | Soal jawab, mencatat nota. |
BBM | Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 1 2012 |
REFLEKSI | Nampaknya sebahagian besar pelajar dalam kelas boleh menyatakan cara seseorang itu menjadi warganegara Malaysia melalui Kuat Kuasa Undang-undang dan cara Pendaftaran. Guru berpesan kepada pelajar supaya baca semula tajuk tersebut supaya mereka dapat memahaminya dengan mendalam. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan. |
MATA PELAJARAN : PENGAJIAAN AM (Tutorial)
TINGKATAN : 6K2
TARIKH : 09.07.2012
HARI : ISNIN
MASA : 10.55am – 11.30am
TAJUK SUB TAJUK | BAB 2: PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN
|
OBJEKTIF | Pelajar dapat:
|
AKTIVITI | Soal jawab, mencatat nota. |
BBM | Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 1 2012 |
REFLEKSI | Nampaknya sebahagian besar pelajar dalam kelas boleh menyatakan cara seseorang itu menjadi warganegara Malaysia melalui cara Kemasukan/naturalisasi dan percantuman wilayah. Guru berpesan kepada pelajar supaya mendalami tajuk tersebu. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan. |
MATA PELAJARAN : Sejarah
TINGKATAN : 4MPV
TARIKH : 09.07.2012
HARI : ISNIN
MASA : 11.30 am – 12.40 pm
TAJUK SUB TAJUK | Bab 5: Kerajaan Islam di Madinah
|
OBJEKTIF | Pelajar dapat:
|
AKTIVITI | Soal jawab, mencatat nota. |
BBM | Buku teks, buku rujukan Sejarah |
PENERAPAN: ILMU NILAI KBT |
Kemanusiaan, Sejarah, Geografi Kepimpinan cemerlang, Bekerjasama KB-menjana minda, Masteri |
REFLEKSI | Pelajar dapat menyatakan kepentingan perjanjian Aqabah Pertama dan perjanjian Aqabah Kedua. Mereka menerangkan secara ringkas maksud hijrah, sebab-sebab hijrah den kepentingan hijrah dalam sejarah Islam. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan. |
#
##
###NEXT DAY###
HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA
###
##
#
MATA PELAJARAN : Pengajian Am 1
TINGKATAN : 6AK4
TARIKH HARI MASA | :10.07.2012 :SELASA :07.05 am – 08.15am |
TAJUK SUB-TAJUK |
Bab 14: Dasar Luar Malaysia dan Kerjasama Serantau
|
OBJEKTIF |
Pelajar dapat:
|
AKTIVITI |
|
CATATAN / REFLEKSI |
P&P berjalan dengan lancar. Kebanyakan pelajarhanya dapat memahami maksud setiap pertubuhan tetapi mereka belum dapat memahami dengan lebih mendalam tentang tujuan dan pencapaian setiap pertubuhan tersebut. Oleh itu, guru menyarankan supaya pelajar membuat rujukan yang lebih kepada tajuk-tajuk tersebut. Suasana kelas terkawal. Pelajar mencatat nota sambil mendengar guru memberikan penerangan. |
MATA PELAJARAN : PENGAJIAAN AM
TINGKATAN : 6K2
TARIKH : 10.07.2012
HARI : SELASA
MASA : 09:45am–10.55am
TAJUK SUB TAJUK | BAB 2: PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN
|
OBJEKTIF | Pelajar dapat:
|
AKTIVITI | Soal jawab, mencatat nota. |
BBM | Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 1 2012 |
REFLEKSI | Pelajar dalam kelas nampaknya boleh menyatakan cara seseorang itu ditamatkan warganegara Malaysia melalui cara penolakan dan pelucutan. Guru berpesan kepada pelajar supaya baca dengan lebih mendalam cara pemanatan kewarganegaraan melalui pelucutan kerana ia melibatkan 3 perkara yang diperuntukan oleh Perlembagaan Persekutuan. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan. |
#
##
###NEXT DAY###
HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU
###
##
#
MATA PELAJARAN : Pengajian Am (Tutoral)
TINGKATAN : 6AK4
TARIKH HARI MASA | :11.07.2012 :RABU :09.45 am – 10.20am |
TAJUK SUB-TAJUK |
Bab 14: Dasar Luar Malaysia dan Kerjasama Serantau
|
OBJEKTIF |
Pelajar dapat:
|
AKTIVITI |
|
CATATAN / REFLEKSI |
P&P berjalan dengan lancar. Pelajar dapat menjelaskan dengan ringkas pendirian Malaysia dalam isu Antartika dan isu Apataeid. Suasana kelas terkawal. Pelajar mencatat nota sambil mendengar guru memberikan penerangan. |
MATA PELAJARAN : Pengajian Am 1
TINGKATAN : 6AK2
TARIKH HARI MASA | :11.07.2012 :RABU :10.20 am – 11.30am |
TAJUK SUB-TAJUK |
Bab 14: Dasar Luar Malaysia dan Kerjasama Serantau
|
OBJEKTIF |
Pelajar dapat:
|
AKTIVITI |
|
CATATAN / REFLEKSI |
P&P berjalan dengan lancar. Pelajar dapat menjelaskan dengan ringkas pendirian Malaysia dalam masalah Kemboja dan pencerobohan Amerika Syarikat dan sekutunya ke atas Iraq. Suasana kelas terkawal. Pelajar mencatat nota sambil mendengar guru memberikan penerangan. |
MATA PELAJARAN : PENGAJIAAN AM (Tutorial)
TINGKATAN : 6K2
TARIKH : 11.07.2012
HARI : RABU
MASA : 12:05pm – 12.40pm
TAJUK SUB TAJUK | BAB 2: PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN
|
OBJEKTIF | Pelajar dapat:
|
AKTIVITI | Soal jawab, mencatat nota. |
BBM | Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 1 2012 |
REFLEKSI | Pelajar dalam kelas nampaknya belum dapat menguasai isi kandungan pembahagian kuasa antara Kerajaan Persekutuan dengan Kerajaan Negeri. Guru berpesan kepada pelajar menghafal isi kandungan bidang kuasa tersebut kerana ia sering dikeluarkan dalam peperiksaan.. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan. |
#
##
###NEXT DAY###
HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS
###
##
#
MATA PELAJARAN : PENGAJIAAN AM
TINGKATAN : 6K2
TARIKH : 12.07.2012
HARI : KHAMIS
MASA : 07.05am – 08.15am
TAJUK SUB TAJUK |
Pembentangan Seni dan Budaya |
OBJEKTIF |
Pelajar dapat:
|
AKTIVITI |
|
REFLEKSI | P&P berjalan dengan lancar. Pelajar dapat menyatakan 5 perana perkembangan seni dan budaya serta langkah-langkah untuk memajukan perkembangan seni dan budaya ini.. Suasana kelas terkawal. Pelajar mencatat perkara penting yang disampaikan oleh para pembentang. |
MATA PELAJARAN : Sejarah
TINGKATAN : 4MPV
TARIKH : 12.07.2012
HARI : KHAMIS
MASA : 09.45am – 10.20am
TAJUK SUB TAJUK | Bab 5: Kerajaan Islam di Madinah
|
OBJEKTIF | Pelajar dapat:
|
AKTIVITI | Soal jawab, mencatat nota. |
BBM | Buku teks, buku rujukan Sejarah |
PENERAPAN: ILMU NILAI KBT |
Kemanusiaan, Sejarah, Geografi Kepimpinan cemerlang, Bekerjasama KB-menjana minda, Masteri |
REFLEKSI | Pelajar dapat menyatakan Prinsip-prinsip umum kandungan Piagam Madinah dan kepentingannya. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan. |
MATA PELAJARAN : Pengajian Am 2
TINGKATAN : 6AK2
TARIKH HARI MASA | :12.07.2012 :KHAMIS :10.55 am – 12.05pm |
TAJUK SUB-TAJUK |
Graf Gabungan Panduan membina Graf Gabungan |
OBJEKTIF |
Pelajar dapat:
|
AKTIVITI |
|
CATATAN / REFLEKSI |
P&P berjalan dengan lancar. Sebilangan besar pelajar dalam kelas ini nampaknya boleh menghasilkan graf gabungan dalam tempoh yang ditetepkan. P&Pakan disambung pada waktu tutorial bagi melihat sejauhmana pelajar dapat menghasilkan graf gabungan debgan betul. Suasana kelas terkawal. |
MATA PELAJARAN : Pengajian Am 2
TINGKATAN : 6AK2
TARIKH HARI MASA | :12.07.2012 :KHAMIS :12.05pm – 12.40pm |
TAJUK SUB-TAJUK |
Graf Gabungan Panduan membina Graf Gabungan |
OBJEKTIF |
Pelajar dapat:
|
AKTIVITI |
|
CATATAN / REFLEKSI |
P&P berjalan dengan lancar. Nampaknya ada sebilangan pelajar yang masih melakukan kesalahan apabila menghasilkan graf gabungan ini. Mereka dikehendaki meneliti hasil kerja mereka selepas graf itu disemak. Suasana kelas terkawal. |
#
##
###NEXT DAY###
HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT
###
##
#
MATA PELAJARAN : PENGAJIAAN AM
TINGKATAN : 6K2
TARIKH : 13.07.2012
HARI : JUMAAT
MASA : 09.40am – 10.40am
TAJUK SUB TAJUK | Bahagian C (karangan)
|
OBJEKTIF |
Pelajar dapat:
|
AKTIVITI | Penerangan, soal jawab, latih tubi. |
REFLEKSI |
P&P berjalan dengan lancar. Suasana kelas terkawal. Sebahagian besar pelajar dalam kelas ini memahami cara untuk menghurai isi karangan berdasarkan pabduan yang diberi. Namun untuk melihat sejauhmana kefahaman mereka untuk menghurai isi karangan ini, guru menyarankan supaya mereka menghasilkan karangan tersebut. |
MATA PELAJARAN : Pengajian Am 1
TINGKATAN : 6AK4
TARIKH HARI MASA | :13.07.2012 :JUMAAT :10.40 am – 11.40 am |
TAJUK SUB-TAJUK |
Bahagian A (karangan Laras Sastera)
|
OBJEKTIF |
Pelajar dapat:
|
AKTIVITI | Penerangan, soal jawab, latih tubi. |
CATATAN / REFLEKSI |
P&P berjalan dengan lancar. Suasana kelas terkawal. Sebahagian besar pelajar dalam kelas ini memahami cara untuk menghurai isi karangan berdasarkan pabduan yang diberi. Namun untuk melihat sejauhmana kefahaman mereka untuk menghurai isi karangan ini, guru menyarankan supaya mereka menghasilkan karangan tersebut. |
No comments:
Post a Comment