Thursday, July 12, 2012

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN MINGGU 25

SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN SERIAN

RANCANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN HARIAN


 

MINGGU 25

(18.06.2012 hingga 22.06.2012)

HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN


 

MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM

TINGKATAN        : 6K2

TARIKH        : 18.06.2012

HARI            : ISNIN

MASA            : 7:05 am – 8:15 am


 

TAJUK

SUB TAJUK


 

BAB 1: KONSEP NEGARA DAN PEMBENTUKAN NEGARA MALAYSIA

  • Konsep Negara
  • Malaysia sebagai sebuah negara
  • Takrif kerajaan

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menjelaskan konsep negara dan menyatakan 4 ciri utamanya.
  2. Menyatakan ciri-ciri yang ada dalam Malaysia yang bergelar sebuah negara.
  3. Menjelaskan konsep kerajaan dan menyatakan tiga komponen utamanya.

AKTIVITI

Soal jawab, mencatat nota.

BBM

Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 1 2012

REFLEKSI

Pelajar dapat menyatakan maksud konsep negara di samping menyatakan ciri-ciri yang ada dalam Malaysia yang bergelar sebuah negara. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM (Tutorial)

TINGKATAN        : 6K2

TARIKH        : 18.06.2012

HARI            : ISNIN

MASA            : 10.55am – 11.30am


 

TAJUK

SUB TAJUK

BAB 1: KENEGARAAN SECARA UMUM

  • Sistem kerajaan
    • Kerajaan persekutuan
    • Kerajaan kesatuan (UNITARI)
    • Kerajaan konfederasi

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan maksud sistem kerajaan
  2. Menjelaskan konsep sistem kerajaan persekutuan
  3. Menjelaskan konsep sistem kerajaan kesatuan
  4. Menjelaskan konsep sistem kerajaan konfederasi
  5. Menyatakan perbezaan antara sistem kerajaan Persekutuan, kesatuan dan konfederasi.

AKTIVITI

Soal jawab, mencatat nota.

BBM

Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 1 2012

REFLEKSI

Pelajar dapat membandingkan ketiga-tiga sistem kerajaan tersebut. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Sejarah

TINGKATAN        : 4MPV

TARIKH            : 18.06.2012

HARI                : ISNIN

MASA            : 11.30 am – 12.40 pm

TAJUK

SUB TAJUK

Bab 3: Tamadun Awal Asia Tenggara

  • Pengaruh Agama Hindu dan Buddha dalam Kerajaan Awal
    • Pengaruh Hindu dan Buddha dalam Kesenian dan Kesusasteraan.

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan bentuk pengaruh Hindu dan Buddha dalam Kesenian dan Kesusasteraan yang meliputi Monumen, Candi, Patung atau Arca, Bahasa Sanskrit dan Kesusasteraan.

AKTIVITI

Soal jawab, mencatat nota.

BBM

Buku teks, buku rujukan Sejarah

PENERAPAN:

ILMU

    NILAI

KBT


 

Kemanusiaan, Sejarah, Geografi

Kepimpinan cemerlang, Bekerjasama

KB-menjana minda, Masteri

REFLEKSI

Pelajar dapat menyatakan bentuk pengaruh Hindu dab Buddha dalam kesenian dan kesusasteraan Sesi soal jawab menyeronokkan. P&P berjalan dengan lancar.

#

##

###NEXT DAY###

HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA

###

##

#

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 1

TINGKATAN         : 6AK4

TARIKH

HARI

MASA

:19.06.2012

:SELASA

:07.05 am – 08.15am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Pembentangan

Isu Pendidikan


 

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Mengetahui info-info terbaru berkaitan tajuk pembentangan.
  2. Menyatakan isu-isu berkaitan dengan PPSMI, Sekolah Bistari, Sekolah Wawasan dan Sekolah Kluster.


 

AKTIVITI


 

  • Pembentangan, Perbincangan.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal. Pelajar dapat menjawab beberapa soalan yang diajukan berdasarkan sub-tajuk yang dibincangkan semasa sesi penutupan.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM

TINGKATAN        : 6K2

TARIKH        : 19.06.2012

HARI            : SELASA

MASA            : 09:45am–10.55am


 

TAJUK

SUB TAJUK

BAB 1: KONSEP NEGARA DAN PEMBENTUKAN NEGARA MALAYSIA

  • Bentuk Negara
    • Sistem pemerintahan demokrasi
    • Sistem pemerintahan republik
    • Sistem pemerintahan monarki
    • Sistem pemerintahan autokrasi

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menjelaskan konsep sistem pemerintahan autokrasi, demokrasi, republic, monarki dan autokrasi
  2. Menyatakan 2 perbezaan antara sistem pemerintahan autokrasi, demokrasi, republik, monarki dan autokrasi.

AKTIVITI

Soal jawab, mencatat nota.

BBM

Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 1 2012

REFLEKSI

Pelajar dapat membandingkan 4 corak sistem pemerintahan yang biasanya diamalkan dalam pembentukan sesebuah negara. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.

#

##

###NEXT DAY###

HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU

###

##

#

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am (Tutoral)

TINGKATAN         : 6AK4

TARIKH

HARI

MASA

:20.06.2012

:RABU

:09.45 am – 10.20am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Bab 14: Dasar Luar Malaysia dan Kerjasama Serantau

  • Dasar Luar Malaysia secara umum
  • Faktor-faktor yang menentukan Dasar Luar Malaysia


 

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan objektif-objektif utama Dasar Luar Malaysia.
  2. Menyatakan 4 faktor yang diambil kira dalam penentuan Dasar Luar Malaysia.


 

AKTIVITI


 

  • Penerangan, soal jawab, mencatat nota.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Pelajar dapat menyatakan tujuan utama penentuan dasar luar Malaysia di samping menceritakan serba sedikit puncanya. Suasana kelas terkawal.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 1        

TINGKATAN         : 6AK2    

TARIKH

HARI

MASA

:20.06.2012

:RABU

:10.20 am – 11.30am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Bab 14: Dasar Luar Malaysia dan Kerjasama Serantau

  • Perkembangan Dasar Luar Malaysia
    • 4 tahap :-
  1. 1957 – 1969
  2. 1970 – 1980
  3. 1981 – 2003
  4. 2004 - kini


 

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menjelaskan perkembangan dasar luar malaysia sejak tahun 1957 hingga kini


 

AKTIVITI


 

  • Penerangan, soal jawab, mencatat nota.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal.

Pelajar mencatat nota sambil mendengar guru memberikan penerangan.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM (Tutorial)

TINGKATAN        : 6K2

TARIKH        : 20.06.2012

HARI            : RABU

MASA            : 12:05pm – 12.40pm


 

TAJUK

SUB TAJUK

BAB 1: KONSEP NEGARA DAN PEMBENTUKAN NEGARA MALAYSIA

  • Pembentukan Negara Malaysia
    • Kemerdekaan Tanah Melayu
    • Cadangan Pembentukan Malaysia

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan secara ringkas sejarah ke arah kemerdekaan Tanah Melayu.
  2. Menyatakan 4 faktor yang membawa ke arah pembentukan Malaysia.

AKTIVITI

Soal jawab, mencatat nota.

BBM

Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 1 2012

REFLEKSI

Pelajar dapat menyatakan cara-cara Tanah Melayu mendapat kemerdekaan dan cadangan tentang pembentukan Malaysia. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.

#

##

###NEXT DAY###

HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS

###

##

#

MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM

TINGKATAN        : 6K2

TARIKH        : 21.06.2012

HARI            : KHAMIS

MASA            : 07.05am – 08.15am


 

TAJUK

SUB TAJUK

Bahagian C: Karangan

  • Panduan menulis bahagian isi karangan

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan 5 ayat yang perlu ditulis untuk menghasilkan isi karangan.
  2. Menyatakan cara untuk menghasilkan 5 ayat tersebut.
  3. Menghasilkan sebuah isi karangan yang melibatkan 5 ayat sahaja.

AKTIVITI

Soal jawab, mencatat nota.

BBM

Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 1 2012

REFLEKSI

Pelajar dapat menghuraikan isi karangan yang menarik dengan menggunakan 5 ayat sahaja. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.


 


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Sejarah

TINGKATAN        : 4MPV

TARIKH            : 21.06.2012

HARI                : KHAMIS

MASA            : 09.45am – 10.20am


 

TAJUK

SUB TAJUK

Bab 4: Kemunculan Tamadun Islam dan Perkembangannya di Makkah

  • Masyarakat Arab Jahiliah
    • Maksud perkataan 'jahiliah'
    • Ciri-ciri Masyarakat Jahiliah
      • Agama
      • Soaial
      • Ekonomi
      • Kepercayaan
      • Nilai hidup

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan maksud perkataan 'jahiliah'
  2. Menyatakan secara ringkas 5 ciri-ciri Masyarakat Jahiliah.

AKTIVITI

Soal jawab, mencatat nota.

BBM

Buku teks, buku rujukan Sejarah

PENERAPAN:

ILMU

    NILAI

KBT


 

Kemanusiaan, Sejarah, Geografi

Kepimpinan cemerlang, Bekerjasama

KB-menjana minda, Masteri

REFLEKSI

Pelajar dapat menyatakan maksud 'jahiliah' dan ciri-ciri masyarakat Jahiliah. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 2        

TINGKATAN         : 6AK2    

TARIKH

HARI

MASA

:21.06.2012

:KHAMIS

:10.55 am – 12.05pm


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Bab 14: Dasar Luar Malaysia dan Kerjasama Serantau

  • Malaysia dan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB)
  • Malaysia dengan Komanwel


 

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menjelaskan penglibatan Malaysia dalam Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.
  2. Menjelaskan penglibatan Malaysia dalam Komanwel


 

AKTIVITI


 

  • Perbincangan, soal jawab dan latih tubi


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan lancar. Suasana dalam kelas terkawal. Objektif tercapai sepenuhnya


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 2        

TINGKATAN         : 6AK2    

TARIKH

HARI

MASA

:21.06.2012

:KHAMIS

:12.05pm – 12.40pm


 

TAJUK

SUB-TAJUK

: Dasar Luar Malaysia dan Kerjasama serantau

  • ASEAN


 

OBJEKTIF

: Pelajar dapat:

  1. Menyatakan sekurang-kurangnya 3 matlamat penubuhan ASEAN
  2. Menyatakan bentuk kerjasama ASEAN dalam bidang-bidang politik, ekonomi san social.


 

AKTIVITI


 

  • Penerangan, perbincangan, latih tubi.


 

CATATAN / REFLEKSI

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal. Pelajar mencatat nota sambil mendengar guru memberikan penerangan.

#

##

###NEXT DAY###

HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT

###

##

#

MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM

TINGKATAN        : 6K2

TARIKH        : 22.06.2012

HARI            : JUMAAT

MASA            : 09.40am – 10.40am

TAJUK

SUB TAJUK

Bahagian C: Karangan

  • Panduan menulis bahagian penutup karangan

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan sekurang-kurangnya 2 ayat yang perlu ditulis untuk menghasilkan bahagian penutup karangan.
  2. Menyatakan cara untuk menghasilkan penutup karangan menggunakan 2 ayat tersebut.
  3. Menghasilkan bahagian penutup karangan yang melibatkan 2 ayat sahaja.

AKTIVITI

Soal jawab, mencatat nota.

BBM

Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 1 2012

REFLEKSI

Pelajar dapat menghasilkan bahagian penutup karangan yang menarik dengan menggunakan 2 ayat sahaja. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 1

TINGKATAN         : 6AK4

TARIKH

HARI

MASA

:22.06.2012

:JUMAAT

:10.40 am – 11.40 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Menjawab soalan petikan kefahaman (Bahagian C: Soalan 5)

Menjawab 2 soalan kefahaman berdasarkan isu kehadiran kanak-kanak pendatang asing tanpa izin (PATI) di Malaysia.


 

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan sabab kehadiran kanak-kanak PATI dianggap suatu ancaman.
  2. Menjelaskan masa depan kanak-kanak PATI di negara ini.


 

AKTIVITI


 

  • Penerangan, soal jawab, mencatat nota.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Pelajar boleh menjawab soalan dalam bahagian ini dengan baik namun mereka masih memerlukan bantuan guru untuk memandu mereka menjawab soalan ii. Suasana kelas terkawal. Pelajar mencatat nota sambil mendengar guru memberikan penerangan.


 


 


 


 


 

No comments:

Post a Comment