Thursday, January 13, 2011

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN MINGGU 2

SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN SERIAN

RANCANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN HARIAN


 

MINGGU 2

(10.01.2011 hingga 14.01.2011)

HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 1

TINGKATAN         : 6AK2    


 

TARIKH

HARI

MASA

10. 01.2011

ISNIN

09.45 am – 10.55 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Sistem Perundangan Malaysia

Sejarah dan Sumber Undang-undang Malaysia

  • Sumber undang-undang Malaysia
    • Undang-undang bertulis
    • Undang-undang tidak bertulis

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan 4 undang-undang bertulis dan undang-undang tidak bertulis yang masing-masing menjadi sumber Undang-undang Malaysia
  2. Menjelaskan maksud dokrin duluan kehakiman yang mengikat
  3. Menjelaskan pemakaian Common Law Inggeris di Malaysia.


 

AKTIVITI


 

  • Guru menerangkan kepada pelajar berkaitan undang-undang bertulis dan undang-undang tidak bertulis.
  • Guru menerangkan maksud dokrin duluan kehakiman
  • Guru menjelaskan pemakaian Common Law Inggeris di Malaysia
  • Guru dan pelajar bersoaljawab berkatian dengan perkara yang diterangkan.
  • Pelajar mencatat perkara penting berkatian dengan perkara yang dibincangkan.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas

terkawal. Pelajar mencatat nota sambil mendengar guru memberikan

penerangan.


 

#

##

###NEXT DAY###

HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA

###

##

#

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 2

TINGKATAN         : 6AK2


 


 

TARIKH

HARI

MASA

11. 01.2011

SELASA

08.15 am – 09.25 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

BAB 9: Badan-badan Perundangan Persekutuan dan Negeri

  • Perundangan
  • Parlimen

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan maksud akta, enakmen, ordinan dan perundangan subsidiari


 

AKTIVITI


 

  • Guru menerangkan maksud akta, enakmen, ordinan dan perundang subsidiari.
  • Guru dan pelajar bersoaljawab berkatian dengan perkara yang diterangkan.
  • Pelajar mencatat perkara penting berkatian dengan perkara yang dibincangkan.


 

CATATAN / REFLEKSI

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal. Pelajar mencatat nota sambil mendengar guru memberikan penerangan.


 


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 1

TINGKATAN         : 6AK2    


 

TARIKH

HARI

MASA

11. 01.2011

SELASA

12.05 pm – 12.40 pm


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Bahagian C: Kafahaman

Panduan menjawab soalan dalam Bahagian C

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan cara menjawab soalan dalam Bahagian C.
  2. Menjawab 2 soalan berdasarkan yang terdapat dalam soalan 5 (Laras sastera)


 

AKTIVITI


 

  • Guru menerangkan bentuk soalan dalam Bahagian C Kertas 2.
  • Guru bersoal jawab dengan pelajar berkaitan dengan cara menjawab soalan dalam Bahagian C ini.
  • Pelajar mencatat perkara penting yang mereka perolehi daripada proses P&P yang dijalankan.
  • Pelajar menjawab soalan yang dikemukakan oleh guru sebagai pengukuhan.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas

terkawal.


 

#

##

###NEXT DAY###

HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS

###

##

#

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 1

TINGKATAN         : 6AK2    


 

TARIKH

HARI

MASA

13. 01.2011

KHAMIS

09.45 am – 10.20 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Bahagian C: Kafahaman

Panduan menjawab soalan dalam Bahagian C (Soalan 6: Laras Sains)

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan cara menjawab soalan dalam Bahagian C.
  2. Menjawab 1 soalan kefahaman Bahagian C (Soalan 6: Laras Sains) yang diberikan oleh guru berpandukan cara yang diterangkan.


 

AKTIVITI


 

  • Guru menerangkan bentuk soalan dalam Bahagian C Kertas 2.
  • Guru bersoal jawab dengan pelajar berkaitan dengan cara menjawab soalan dalam Bahagian C ini.
  • Pelajar mencatat perkara penting yang mereka perolehi daripada proses P&P yang dijalankan.
  • Pelajar menjawab soalan yang dikemukakan oleh guru sebagai pengukuhan.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal. Pelajar mencatat nota sambil mendengar guru memberikan penerangan.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 1

TINGKATAN         : 6AK2    


 

TARIKH

HARI

MASA

13. 01.2011

KHAMIS

11.30 am – 12.40 pm


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Carta Pai Bandingan (Soalan STPM 2010)

Penduan membina Carta Pai Bandingan

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan cara membina Carta pai Bandingan
  2. Membina Carta Pai Bandingan berdasarkan soalan yang disediakan


 

AKTIVITI


 

  • Guru menerangkan panduan membina Carta Pai Bandinag kepada pejajar.
  • Guru dan pelajar bersama-sama mengeluarkan maklumat dalam petikan yang diberi ke dalam jadual.
  • Pelajar membina Carta Pai Bandinag seperti berdasarkan panduan yang diberikan oleh guru.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P ditangguhkan kerana penjumpaan Rumah Sukan. P&P akan disambung minggu hadapan pada masa yang sama.


 

#

##

###NEXT DAY###

HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT

###

##

#

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 1

TINGKATAN         : 6AK2    


 

TARIKH

HARI

MASA

14. 01.2011

JUMAAT

10.40 am – 11.40 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Karangan/Esei

Kertas 2: Bahagian A & B (Cara menghasilkan Esei yang baik)

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan panduan menghasilkan sebuah esei yang baik dan menepati

    kehendak peperiksaan Pengajian Am 2 STPM.

  2. Menyatakan cara menulis rangka esei.


 

AKTIVITI


 

  • Guru memaparkan soalan esei kepada pelajar.
  • Guru menerangkan cara menulis rangka karangan.
  • Guru dan pelajar bersama-sama mencari isi bagi soalan esei tersebut dalam rangjka karangan..
  • Guru menerangkan cara menghasikan pengenalan dan menghuraikan isi karangan.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal. Pelajar mencatat nota sambil mendengar guru memberikan penerangan.


 

####

#############################

##################SELAMAT BERHUJUNG MINGGU##################

#############################

#####


 


 

1 comment:

  1. Cikgu,

    Rekod mengajar minggu lengkap dan kemaskini.
    Congratulations!

    Have a nice day!

    ReplyDelete