Monday, August 6, 2012

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN MINGGU 31

SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN SERIAN

RANCANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN HARIAN


 

MINGGU 31

(30.07.2012 hingga 03.03.2012)

HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN


 

MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM

TINGKATAN        : 6K2

TARIKH        : 30.07.2012

HARI            : ISNIN

MASA            : 7:05 am – 8:15 am

TAJUK

SUB TAJUK

Bab 4: Badan Perundangan Persekutuan (Parlimen)

  • Parlimen
  • Keistimewaan Parlimen

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan bidang kuasa Parlimen dan 3 komponen Parlimen.
  2. Menyatakan 4 keistimewaan Parlimen menurut perkara 63

AKTIVITI

Penerangan, perbincangan.

REFLEKSI

P&P berjalan dengan lancar. Nampaknya pelajar dapat menyatakan bidang kuasa Parlimen dan 3 komponen Parlimen. Mereka juga dapat mengemukakan 4 keistimewaan parlimen di bawah Perkara 63. Pelajar juga dapat menjawab beberapa pertanyaan tentang topik yang diajar ketia sesi peneguhan.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM (Tutorial)

TINGKATAN        : 6K2

TARIKH        : 30.07.2012

HARI            : ISNIN

MASA            : 10.55am – 11.30am

TAJUK

SUB TAJUK

Bab 4: Badan Perundangan Persekutuan (Parlimen)

  • Fungsi Parlimen
  • Persidangan Parlimen

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan 5 fungsi parlimen
  2. Menyatakan tempoh persidangan parlimen selepas pembubaran Parlimen dan Agenda dalam persidangan pertama Parlimen.

AKTIVITI

Penerangan, perbincangan.

REFLEKSI

P&P berjalan dengan lancar. Pelajar nampaknya dapat menyatakan fungsi Parlimen. Mereka juga dapat menyatakan tempoh yang ditetapkan bagi persidangan Parlimen serta agenda penting dalam persidangan tersebut. Suasana kelas terkawal.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Sejarah

TINGKATAN        : 4MPV

TARIKH            : 30.07.2012

HARI                : ISNIN

MASA            : 11.30 am – 12.40 pm

TAJUK

SUB TAJUK

Bab 6: pembentukan kerajaan Islam dan sumbangannya.

  • Sumbangan Khulafa al-Rasyidin
    • Khalifah Abu Bakar al-Siddiq
    • Khalifah Umar bin al-Khattab

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan cara pemilihan Khalifah Abu Bakar al-Siddiq dan Khalifah Umar bin al-Khattab
  2. Menyatakan sumbanyan kedua-dua Khalifah tersebut.

AKTIVITI

Soal jawab, mencatat nota.

BBM

Buku teks, buku rujukan Sejarah

PENERAPAN:

ILMU

    NILAI

KBT


 

Kemanusiaan, Sejarah, Geografi

Kepimpinan cemerlang, Bekerjasama

KB-menjana minda, Masteri

REFLEKSI

Pelajar nampaknya boleh menyatakan cara pemilihannya Khalifah Abu Bakar al-Siddiq dan Khalifah Umar bin al-Khattab. Mereka juga dapat menyatakan serba sedikit sumbangan kedua-dua Khalifah tersebut. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.

#

##

###NEXT DAY###

HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA

###

##

#

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 1

TINGKATAN         : 6AK4

TARIKH

HARI

MASA

:31.07.2012

:SELASA

:07.05 am – 08.15am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Dasar Dalam Negara : Dasar Pembangunan Nasional (DPN)

Rancangan Pembangunan Negara Fasa Ketiga (1991-2000)

  • Rancangan Malaysia Keenam (1991-1995)
  • Rancangan Malaysia Ketujuh (1996-2000)


 

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan matlamat dan strategi utama Rancangan Pembangunan Negara dalam Fasa Kedua meliputi Rancangan Malaysia Keenam dan Rancangan Malaysia Ketujuh.


 

AKTIVITI


 

  • Penerangan, soal jawab, mencatat nota.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Suasana kelas terkawal. Pelajar nampaknya masih boleh menyatakan fokus isi pelajaran setelah disoal oleh guru semasa sesi pengukuhan.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM

TINGKATAN        : 6K2

TARIKH        : 31.07.2012

HARI            : SELASA

MASA            : 09:45am–10.55am

TAJUK

SUB TAJUK

Bab 4: Badan Perundangan Persekutuan (Parlimen)

  • Kompomen Parlimen
    • Yang di-Pertuan Agong
    • Dewan Rakyat

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan 4 tugas Yang di-Pertuan Agong dalam Parlimen
  2. Menyatakan keanggotaan Dewan Rakyat
  3. Menyatakan 4 bidang kuasa Dewan Rakyat.

AKTIVITI

Penerangan, perbincangan.

REFLEKSI

P&P berjalan dengan lancar. Pelajar nampaknya dapat menyatakan tugas Yang di-Pertuan Agong dalam Parlimen. Mereka juga dapat menyatakan jumlah dan cara pemilihan ahli Dewan Rakyat serta bidang kuasa mereka. Suasana kelas terkawal.

#

##

###NEXT DAY###

HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU

###

##

#

MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM (Tutorial)

TINGKATAN        : 6K2

TARIKH        : 01.08.2012

HARI            : RABU

MASA            : 09:45am – 10:20am

TAJUK

SUB TAJUK

Bab 4: Badan Perundangan Persekutuan (Parlimen)

  • Kompomen Parlimen
    • Dewan Rakyat

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan cara pemilihan Speaker Dewan Rakyat.
  2. Menyatakan 5 tugas utama Speaker Dewan Rakyat.
  3. Menyatakan 4 kuasa budi bicara Speaker Dewan Rakyat.

AKTIVITI

Penerangan, perbincangan.

REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Nampaknya pelajar dapat menyatakan cara, tugas serta kuasa budi bicara Speaker Dewan Rakyat. Suasana kelas terkawal.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am (Tutoral)

TINGKATAN         : 6AK4

TARIKH

HARI

MASA

: 01.08.2012

:RABU

:10:55 am – 12:05 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Dasar Dalam Negara: Dasar Wawasan Negara (DWN)

  • Rancangan Pembangunan Negara Fasa 4
    • Rancangan Malaysia Kelapan (2001-2005)
    • Rancangan Malaysia Kesembilan (2006-2010)


 

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan 3 teras utama dan 7 strategi yang dilaksanakan untuk mencapai matlamat Rancangan Malaysia Kelapan
  2. Menyatakan 5 teras utama Misi Nasional dalam Rancangan Malaysia Kesembilan.


 

AKTIVITI


 

  • Penerangan, soal jawab, mencatat nota.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Suasana kelas terkawal. Pelajar nampaknya dapat menjawab beberapa soalan yang diajukan berdasarkan sub-tajuk yang dibincangkan semasa sesi penutupan.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 1        

TINGKATAN         : 6AK2    

TARIKH

HARI

MASA

:01.08.2012

:RABU

:12:05 pm – 12:40 pm


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Dasar Dalam Negara: Dasar Wawasan Negara (DWN)

  • Rancangan Pembangunan Negara Fasa 4
    • Rancangan Malaysia Kesembilan (2006-2010)


 

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan 13 intipati Rancangan Malaysia Kesembilan.


 

AKTIVITI


 

  • Penerangan, soal jawab, mencatat nota.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Suasana kelas terkawal. Pelajar nampaknya dapat menjawab beberapa soalan yang diajukan berdasarkan sub-tajuk yang dibincangkan semasa sesi penutupan.


 


 


 

#

##

###NEXT DAY###

HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS

###

##

#

MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM

TINGKATAN        : 6K2

TARIKH        : 02.08.2012

HARI            : KHAMIS

MASA            : 07.05am – 08.15am

TAJUK

SUB TAJUK

Pembentangan

Peranan dan Hak Wanita

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Mengetahui info-info terbaru berkaitan tajuk pembentangan.
  2. Menyatakan peranan dan Hak Wanita.

AKTIVITI


 

  • Guru mengarahkan pembentang untuk membentang tajuk pembentangan yang ditentukan.
  • Pembentang membentang tajuk pembentangan dengan baik dan berkesan.
  • Guru mengarahkan pelajar lain untuk menumpukan perhatian apabila pembentangan dijalankan dan bertanyakan soalan apabila mereka kurang faham dengan perkara yang dibentang.

REFLEKSI

P&P berjalan dengan lancar. Pelajar nampaknya dapat menyatakan secara ringkas isu-isu berkaitan peranan dan Hak Wanita. Pelajar mencatat perkara penting yang disampaikan oleh para pembentang.


 


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Sejarah

TINGKATAN        : 4MPV

TARIKH            : 02.08.2012

HARI                : KHAMIS

MASA            : 09.45am – 10.20am

TAJUK

SUB TAJUK

Bab 6: pembentukan kerajaan Islam dan sumbangannya.

  • Sumbangan Khulafa al-Rasyidin
    • Khalifah Uthman bin Affan
    • Khalifah Ali bin Abu Talib

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan cara pemilihan Khalifah Uthman bin Affan dan Khalifah Ali bin Abu Talib
  2. Menyatakan sumbanyan kedua-dua Khalifah tersebut.

AKTIVITI

Soal jawab, mencatat nota.

BBM

Buku teks, buku rujukan Sejarah

PENERAPAN:

ILMU

    NILAI

KBT


 

Kemanusiaan, Sejarah, Geografi

Kepimpinan cemerlang, Bekerjasama

KB-menjana minda, Masteri

REFLEKSI

Pelajar nampaknya boleh menyatakan cara pemilihannya Khalifah Uthman bin Affan dan Khalifah Ali bin Abu Talib. Mereka juga dapat menyatakan serba sedikit sumbangan kedua-dua Khalifah tersebut. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 2        

TINGKATAN         : 6AK2    

TARIKH

HARI

MASA

:02.08.2012

:KHAMIS

:10.55 am – 12.05pm


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Graf gabungan

Panduan membina Graf gabungan


 

OBJEKTIF

    

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan cara membina Graf gabungan
  2. Mengisi jadual Graf gabungan berdasarkan soalan yang diberi.
  3. Membina Graf gabungan berdasarkan jadual yang dilengkapkan mengikut masa yang ditetapkan.


 

AKTIVITI


 

  • Penerangan, perbincangan, latih tubi.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Sebilangan besar pelajar dalam kelas ini nampaknya boleh menghasilkan Graf gabungan dalam tempoh yang ditetepkan. P&P akan disambung pada waktu tutorial bagi melihat sejauhmana pelajar dapat menghasilkan Graf gabungan dengan betul. Suasana kelas terkawal.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 2        

TINGKATAN         : 6AK2    

TARIKH

HARI

MASA

:02.08.2012

:KHAMIS

:12.05pm – 12.40pm


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Graf gabungan

Panduan membina Graf gabungan


 

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan kesilapan mereka semasa menghasilkan Graf gabungan.
  2. Membuat pembetulan bagi membetulkan kesilapan mereka semasa menghasilkan Graf gabungan itu.


 

AKTIVITI


 

  • Penerangan, perbincangan, latih tubi.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Nampaknya ada sebilangan pelajar yang masih melakukan kesalahan apabila menghasilkan Graf gabungan ini. Mereka dikehendaki meneliti hasil kerja mereka selepas graf itu disemak. Suasana kelas terkawal.

#

##

###NEXT DAY###

HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT

###

##

#

MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM

TINGKATAN        : 6K2

TARIKH        : 03.08.2012

HARI            : JUMAAT

MASA            : 09.40am – 10.40am

TAJUK

SUB TAJUK

Isu-isu Pendidikan di Malaysia

  • Perbincangan tentang isu-isu pendidikan di Malaysia

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan 5 kebaikan Sekolah Wawasan.
  2. Menyatakan implikasi sistem meritokrasi dalam pemilihan pelajar ke Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA)

AKTIVITI

Penerangan, soal jawab, latih tubi.

REFLEKSI

P&P berjalan dengan lancar. Suasana kelas terkawal. Sebahagian besar pelajar dalam kelas nampaknya boleh menyatakan kebaikan sekolah Wawasan. Mereka juga dapat menyatakan implikasi sistem meritokrasi jika diamalkan di ITPA.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 1

TINGKATAN         : 6AK4

TARIKH

HARI

MASA

:03.08.2012

:JUMAAT

:10.40 am – 11.40 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Penyelesaian Masalah

Menyelsaikan 2 soaan penyelesaian masalah jenis kuantitatif


 

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan panduan menjawab soalan yang berbentuk penyelesaian masalah dalam kertas 1 (Soalan Objektif)
  2. Menjawab 2 soalan penyelesaian masalah jenis kuantitatif

AKTIVITI


 

  • Guru menerangkan kepada pelajar jenis soalan Penyelesaian Masalah yang biasa ditanya dalam soalan objektif.
  • Guru bersoal jawab dengan pelajar untuk menyelesaikan soalan penyelesaian masalah jenis kualitatif yang dikemukakan.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Pelajar nampaknya boleh mengaplikasi beberapa formula untuk menyelesaikan 2 soalan penyelesaian masalah yang diberi . Suasana kelas terkawal.


 

No comments:

Post a Comment