Monday, April 30, 2012

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN MINGGU 17

SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN SERIAN

RANCANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN HARIAN


 

MINGGU 17

(23.04.2012 hingga 27.04.2012)

HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Sejarah

TINGKATAN            : 4K6

TARIKH                : 23.04.2012

HARI                : ISNIN

MASA                : 7:05 am – 8:15 am


 

TAJUK

SUB TAJUK

Bab 4: Kemunculan Tamadun Islam dan Perkembangannya di Makkah

  • Kehidupan Nabi Muhammad SAW sebelum menjadi Rasul
    • Keperibadian Nabi Muhammad SAW
    • Kerasulan Nabi Muhammad SAW

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan latar belakang Nabi Muhammad SAW serta jurai keturunan baginda.
  2. Menyatakan 4 sifat terpuji yang dimiliki oleh Nabi Muhammad SAW.
  3. Menyatakan 2 wahyu yang diturunkan Allah SWT kepada Nabi Muhammad SAW dan kepentingan setiap wahyu tersebut.

AKTIVITI

Soal jawab, mencatat nota.

BBM

Buku teks, buku rujukan Sejarah

PENERAPAN:

ILMU

    NILAI

KBT


 

Kemanusiaan, Sejarah, Geografi

Kepimpinan cemerlang, Bekerjasama

KB-menjana minda, Masteri

REFLEKSI

Pelajar dapat menceritakan kisah kehidupan Nabi Muhammad SAW, sifat keperibadian baginda di samping kepentingan wahyu yang disampaikan kepada baginda. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 1

TINGKATAN         : 6AK4

TARIKH

HARI

MASA

23.04.2012

ISNIN

09.45 am – 10.55 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Sistem Kehakiman

Hierarki Mahkamah Khas

  • Mahkamah kanak-kanak

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan bidang kuasa dan prosiding Mahkamah Khas Raja-Raja.
  2. Menyatakan keanggotaan, hierarki dan 4 fungsi Mahkamah Syariah.
  3. Menyatakan bidang kuasa jenayah dan sivil serta prosiding Mahkamah Syariah


 

AKTIVITI


 

  • Penerangan, soal jawab dan mencatat nota.

CATATAN / REFLEKSI

Keseluruhannya, pelajar dapat menyatakan bidang kuasa dan prosiding Mahkamah kanak-kanak. P&P berjalan dengan lancar. Pelajar memberi respon yang bagus apabila diajukan soalan.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Sejarah

TINGKATAN            : 4MPV

TARIKH                : 23.04.2012

HARI                : ISNIN

MASA                : 11.30 am – 12.40 pm


 

TAJUK

SUB TAJUK

: Bab 2: Peningkatan Tamadun

  • Kemunculan Agama dan Ajaran utama di Dunia
    • Agama Hindu
    • Agama Buddha
    • Agama Kristian
    • Agama Islam

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Merasionalkan kepentingan Agama Hindu, Agama Buddha, Agama Kristian, dan Agama Islam dalam perkembangan tamadun manusia.

AKTIVITI

Soal jawab, mencatat nota.

BBM

Buku teks, buku rujukan Sejarah

PENERAPAN:

ILMU

    NILAI

KBT


 

Kemanusiaan, Sejarah, Geografi

Kepimpinan cemerlang, Bekerjasama

KB-menjana minda, Masteri

REFLEKSI

Secara keseluruhannya, pelajar dapat menyatakan rasional agama Hindu, agama Buddha, agama Kristian dan agama Islam dalam ketermadunan manusia. p&P berjalan dengan lancar. Pelajar memberi respon yang bagus apabila diajukan soalan.

#

##

###NEXT DAY###

HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA

###

##

#

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 1

TINGKATAN         : 6AK4

TARIKH

HARI

MASA

:24.04.2012

:SELASA

:10.55 am – 12.05 pm


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Graf Piramid

Penduan membina graf Piramid

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan bentuk graf Piramid.
  2. Menyatakan cara menyediakan dan mengisi jadual untuk graf piramid selepas membuat analisi dari petikan yang diberi.
  3. Menyatakan cara menghasilkan graf piramid


 

AKTIVITI


 

  • Soal jawab, penerangan, mencatat nota dan lath tubi.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

Pelajar dapat memindahkan data yang terdapat dalam petikan ke dalam jadual mengikut masa yang ditetapkan. Berpandukan jadual tersebut pelajar dikehendaki membuat graf piramid. Oleh sebab masa tidak mencukupi aktiviti menghasilkan graf gari ini akan disambung pada waktu tutorial Pengajian Am. P&P berjalan dengan lancar dan menyeronokkan.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Tutorial Pengajian Am 2

TINGKATAN         : 6AK4    

TARIKH

HARI

MASA

:24.04.2012

:SELASA

:12.05 pm – 12.40 pm


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Graf Garis Biasa

Penduan membina graf piramid

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menghasilkan graf piramid berdasarkan data yang terdapat dalam jadual yang diisi daripada petikan yang diberi.


 

AKTIVITI


 

  • Soal jawab, penerangan, mencatat nota dan lath tubi.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

Pelajar dapat menghasilkan graf piramid seperti yang dikehendaki mengikut masa yang ditetapkan. P&P berjalan dengan lancar.

#

##

###NEXT DAY###

HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU

###

##

#

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 2

TINGKATAN         : 6AK4

TARIKH

HARI

MASA

:25.04.2012

:RABU

:10.55 am – 12.05 pm


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Bahagian E :- Mengalih bentuk teks bukan linear kapada bentuk linear (Jadual)

Jadual: i. Menjelaskan sebab berlakunya peningkatan kes kebakaran.

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan cara menggunakan teknik menganalisis data bagi menjawab soalan dalam Bahagian E yang berbentuk jadual.
  2. Menyatakan sekurang-kurangnya 2 sebab berlakunya peningkatan kebakaran


 

AKTIVITI


 

  • Soal jawab dan latih tubi

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal. Pelajar dapat mengaplikasi teknik menganalisis data untuk menjawab soalan dalam jadual yang diberi.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Sejarah

TINGKATAN            : 4MPV

TARIKH                : 25.04.2012

HARI                : RABU

MASA                : 12.05 pm – 12.40 pm


 

TAJUK

SUB TAJUK

: Bab 2: Peningkatan Tamadun

  • Kemunculan Agama dan Ajaran utama di Dunia
    • Ajaran Taoisme
    • Ajaran Confucianisme

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Merasionalkan kepentingan Ajaran Confucianisme dan Ajaran Taoisme dalam perkembangan tamadun manusia.

AKTIVITI

Soal jawab, membuat pembetulan.

BBM

Buku teks, buku rujukan Sejarah

PENERAPAN:

ILMU

    NILAI

KBT


 

Kemanusiaan, Sejarah, Geografi

Kepimpinan cemerlang, Bekerjasama

KB-menjana minda, Masteri

REFLEKSI

Secara keseluruhannya, pelajar dapat menyatakan rasional Ajaran Confucianisme dan ajaran Taoisme dalam ketermadunan manusia. P&P berjalan lancar. Sesi soal jawab menyeronokkan.

#

##

###NEXT DAY###

HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS

###

##

#

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 2        

TINGKATAN         : 6AK2    

TARIKH

HARI

MASA

:26.04.2012

:KHAMIS

:07.05 am – 08.15 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Pembentangan

Tenaga Alternatif

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Mengetahui info-info terbaru berkaitan tajuk pembentangan.
  2. Menyatakan 4 kepentingan tenaga Alternatif
  3. Menyatakan 4 kesan kewujudan tenaga Alternatif


 

AKTIVITI


 

  • Guru mengarahkan pembentang untuk membentang tajuk pembentangan yang ditentukan.
  • Pembentang membentang tajuk pembentangan dengan baik dan berkesan.
  • Guru mengarahkan pelajar lain untuk menumpukan perhatian apabila pembentangan dijalankan dan bertanyakan soalan apabila mereka kurang faham dengan perkara yang dibentang.


 

CATATAN / REFLEKSI

P&P berjalan dengan lancar. Pelajar dapat menyatakan 4 kepentingan dan 4 kesan kewujudan tenaga alternatif terhadap kehidupan di dunia ini. Suasana kelas terkawal. Pelajar mencatat perkara penting yang disampaikan oleh para pembentang.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Sejarah

TINGKATAN        : 4K6

TARIKH            : 26.04.2012

HARI                : KHAMIS

MASA            : 12.05 pm – 12.40 pm


 

TAJUK

SUB TAJUK

Bab 4: Kemunculan Tamadun Islam dan Perkembangannya di Makkah

  • Penyebaran Islam di Makkah
    • Penyebaran Islam secara sulit
    • Penyebaran Islam secara terbuka

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan 2 cara penyebaran Islam di Makkah

AKTIVITI

Soal jawab, mencatat nota.

BBM

Buku teks, buku rujukan Sejarah

PENERAPAN:

ILMU

    NILAI

KBT


 

Kemanusiaan, Sejarah, Geografi

Kepimpinan cemerlang, Bekerjasama

KB-menjana minda, Masteri

REFLEKSI

Pelajar dapat menyatakan 2 cara penyebaran Islam di Makkah iaitu secara sulit dan terbuka. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.

#

##

###NEXT DAY###

HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT

###

##

#

MATA PELAJARAN    : Sejarah

TINGKATAN        : 4K6

TARIKH            : 27.04.2012

HARI                : JUMAAT

MASA            : 09.40 am – 10.40 am


 

TAJUK

SUB TAJUK

Bab 4: Kemunculan Tamadun Islam dan Perkembangannya di Makkah

  • Reaksi Masyarakat Arab terhadap Islam
    • Penerimaan terhadap Islam
    • Penentangan terhadap Islam
    • Langkah Nabi Muhammad SAW menyelesaikan masalah.

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan reaksi masyarakat Arab terhadap penyebaran Islam di Makkah
  2. Menjelaskan faktor-faktor penentangan masyarakat Arab terhadap penyebaran Islam di Makkah.
  3. Menyatakan 3 cara Nabi Muhammad SAW menyelesaikan masalah yang dihadapi dalam menyebarkan Islam.

AKTIVITI

Soal jawab, mencatat nota.

BBM

Buku teks, buku rujukan Sejarah

PENERAPAN:

ILMU

    NILAI

KBT


 

Kemanusiaan, Sejarah, Geografi

Kepimpinan cemerlang, Bekerjasama

KB-menjana minda, Masteri

REFLEKSI

Pelajar dapat menyatakan reaksi masyarakat Arab terhadap penyebaran Islam di Makkah dan cara Nabi Muhammad menyelesaikan masalah tersebut. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.


 

No comments:

Post a Comment