Thursday, April 12, 2012

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN MINGGU 14

SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN SERIAN

RANCANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN HARIAN


 

MINGGU 14

(02.04.2012 hingga 06.04.2012)

HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Sejarah

TINGKATAN            : 4K6

TARIKH                : 02.04.2012

HARI                : ISNIN

MASA                : 7:05 am – 8:15 am


 

TAJUK

SUB TAJUK

: Bab 2: Peningkatan Tamadun

  • Kemunculan Agama dan Ajaran utama di Dunia
    • Agama Kristian
    • Agama Islam
    • Ajaran Confucianisme

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Merasionalkan kepentingan agama Kristian, agama Islam dan ajaran Confucianisme dalam perkembangan tamadun manusia.

AKTIVITI

Soal jawab, membuat pembetulan.

BBM

Buku teks, buku rujukan Sejarah

PENERAPAN:

ILMU

    NILAI

KBT


 

Kemanusiaan, Sejarah, Geografi

Kepimpinan cemerlang, Bekerjasama

KB-menjana minda, Masteri

REFLEKSI

Secara keseluruhannya, pelajar dapat menyatakan rasional agama Kristian, agama Islam dan ajaran Confucianisme dalam ketermadunan manusia.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 1

TINGKATAN         : 6AK4

TARIKH

HARI

MASA

02.04.2012

ISNIN

09.45 am – 10.55 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Sistem Kehakiman

Hierarki Mahkamah-Mahkamah Awam

  • Mahkamah Atasan
    • Mahkamah Rayuan

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menjelaskan keanggotan dan bidang kuasa Mahkamah Rayuan.
  2. Menyatakan prosedur rayuan kes sivil dan jenayah yang dikendalikan oleh Mahkamah Rayuan.


 

AKTIVITI


 

  • Penerangan, soal jawab dan mencatat nota.

CATATAN / REFLEKSI

Keseluruhannya, pelajar dapat menyatakan jumlah hakim yang terdapat dalam Mahkamah Rayuan di samping mengemukakan beberapa bidang kuasanya. Pelajar juga dapat menyatakan cara Mahkamah Rayuan mengendalikan rayuan kes sivil dan rayuan kes jenayah. P&P berjalan dengan lancar. Pelajar memberi respon yang bagus apabila diajukan soalan.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Sejarah

TINGKATAN            : 4MPV

TARIKH                : 02.04.2012

HARI                : ISNIN

MASA                : 11.30 am – 12.40 pm


 

TAJUK

SUB TAJUK

Bab 2: Peningkatan Tamadun

  • Latar Belakang Tamadun
  • Aspek-aspek peningkatan Tamadun.
    • Sistem Pemerintahan dan Pentadbiran

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan latar belakang tamadun Yunani, Rom, India dan China.
  2. Mengenal pasti sistem pemerintahan dan pentadbiran yang membawa kepada peningkatan tamadun Yunani, Rom, India dan China.

AKTIVITI

Soal jawab, membuat pembetulan.

BBM

Buku teks, buku rujukan Sejarah

PENERAPAN:

ILMU

    NILAI

KBT


 

Kemanusiaan, Sejarah, Geografi

Kepimpinan cemerlang, Bekerjasama

KB-menjana minda, Masteri

REFLEKSI

Pelajar dapat menyatakan secara ringkas latar belakang tamadun Yunani, Rom, India dan China. Pelajar juga dapat membandingkan bentuk pemerintahan dan pentadbitan bagi setiap tamadun tersebuat. P&P berjalan lancar. Sesi soal jawab menyeronokkan.

#

##

###NEXT DAY###

HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA

###

##

#

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 1

TINGKATAN         : 6AK4

TARIKH

HARI

MASA

:03.04.2012

:SELASA

:10.55 am – 12.05 pm


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Graf Garis Biasa

Penduan membina graf garis biasa

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan bentuk graf garis biasa.
  2. Menyatakan cara menyediakan dan mengisi jadual untuk graf garis biasa selepas membuat analisi dari petikan yang diberi.
  3. Menyatakan cara menghasilkan graf garis biasa


 

AKTIVITI


 

  • Soal jawab, penerangan, mencatat nota dan lath tubi.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

Pelajar dapat memindahkan data yang terdapat dalam petikan ke dalam jadual mengikut masa yang ditetapkan. Berpandukan jadual tersebut pelajar dikehendaki membuat graf garis biasa. Oleh sebab masa tidak mencukupi aktiviti menghasilkan graf gari ini akan disambung pada waktu tutorial Pengajian Am. P&P berjalan dengan lancar dan menyeronokkan.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Tutorial Pengajian Am 2

TINGKATAN         : 6AK4    

TARIKH

HARI

MASA

:03.04.2012

:SELASA

:12.05 pm – 12.40 pm


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Graf Garis Biasa

Penduan membina graf garis biasa

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menghasilkan graf garis biasa berdasarkan data yang terdapat dalam jadual yang diisi daripada petikan yang diberi.


 

AKTIVITI


 

  • Soal jawab, penerangan, mencatat nota dan lath tubi.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

Pelajar dapat menghasilkan graf garis biasa seperti yang dikehendaki mengikut masa yang ditetapkan. P&P berjalan dengan lancar.

#

##

###NEXT DAY###

HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU

###

##

#

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 2

TINGKATAN         : 6AK4

TARIKH

HARI

MASA

:04.04.2012

:RABU

:10.55 am – 12.05 pm


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Karangan Bahagian A: Laras Sastera

Peningkatan kes penculikan dan pembunuhan kanak-kanak

  • Punca dan usaha membendung gejala ini daripada berlaku.

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan tajuk dan skop soalan bagi soalan yang diberi
  2. Menyenaraikan 2 punca dan 2 usaha membendung kes ini daripada terus berlaku
  3. Menghasilkan sebuah karangan dengan penjangnya 250 – 300 patah perkataan.


 

AKTIVITI


 

  • Perbincangan, latih tubi.

CATATAN / REFLEKSI

Keseluruhannya, pelajar dapat menyatakan 2 punca dan 2 usaha membendung gejala penculikan kanak-kanak daripada terus berleluasa. Pelajar juga dapat mengaplikasikan cara menghurai isi karangan untuk menghurai setiap punca dan usaha yang mereka senaraikan untuk menghasilkan sebuah karangan yang panjangnya 250 – 300 patah perkataan. Perbincangan yang dijalankan antara guru dengan pelajar amat menyeronokan. P&P berjalan lancar.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Sejarah

TINGKATAN        : 4MPV

TARIKH            : 04.04.2012

HARI                : RABU

MASA            : 12.05 pm – 12.40 pm


 

TAJUK

SUB TAJUK

Bab 2: Peningkatan Tamadun

  • Aspek-aspek peningkatan Tamadun.
    • Sistem Perundangan
    • Perluasan Kuasa

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Mengenal pasti sistem perundangan dan perluasan kuasa yang membawa kepada peningkatan tamadun Yunani, Rom, India dan China.

AKTIVITI

Soal jawab, membuat pembetulan.

BBM

Buku teks, buku rujukan Sejarah

PENERAPAN:

ILMU

    NILAI

KBT


 

Kemanusiaan, Sejarah, Geografi

Kepimpinan cemerlang, Bekerjasama

KB-menjana minda, Masteri

REFLEKSI

Pelajar dapat menyatakan bentuk sistem perundangan bagi setiap temadun tersebut di samping menyatakan tokoh yang terbilang dalam aspek perluasan kuasa bagi setiap tamadun tersebut. Sesi soal jawab menyeronokkan. P&P berjalan dengan lancar.

#

##

###NEXT DAY###

HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS

###

##

#

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 2        

TINGKATAN         : 6AK2    

TARIKH

HARI

MASA

:05.04.2012

:KHAMIS

:07.05 am – 08.15 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Sistem Kehakiman

Hierarki Mahkamah-Mahkamah Awam

  • Mahkamah Atasan
    • Mahkamah Tinggi

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menjelaskan keanggotan dan bidang kuasa Mahkamah Tinggi dalam perbicaraan kes jenayah dan kes sivil.
  2. Menjelaskan bidang kuasa mendengar rayuan kes jenayah dan rayuan kes sivil.


 

AKTIVITI


 

  • Penerangan, soal jawab dan mencatat nota.


 

CATATAN / REFLEKSI

Keseluruhannya, pelajar dapat menyatakan jumlah hakim yang terdapat dalam Mahkamah Tinggi di samping mengemukakan beberapa bidang kuasanya dalam kes sivil dan kes jenayah. Pelajar juga dapat menyatakan cara Mahkamah Tinggi mengendalikan rayuan kes sivil dan rayuan kes jenayah. Pelajar memberi respon yang bagus apabila diajukan soalan. P&P berjalan dengan lancar.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Sejarah

TINGKATAN        : 4K6

TARIKH            : 05.04.2012

HARI                : KHAMIS

MASA            : 12.05 pm – 12.40 pm


 

TAJUK

SUB TAJUK

: Bab 2: Peningkatan Tamadun

  • Kemunculan Agama dan Ajaran utama di Dunia
    • Ajaran Taoisme

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Merasionalkan kepentingan ajaran Taoisme dalam perkembangan tamadun manusia.

AKTIVITI

Soal jawab, membuat pembetulan.

BBM

Buku teks, buku rujukan Sejarah

PENERAPAN:

ILMU

    NILAI

KBT


 

Kemanusiaan, Sejarah, Geografi

Kepimpinan cemerlang, Bekerjasama

KB-menjana minda, Masteri

REFLEKSI

Secara keseluruhannya, pelajar dapat menyatakan rasional ajaran Taoisme dalam ketermadunan manusia.

#

##

###NEXT DAY###

HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT

###

##

#

MATA PELAJARAN    : Sejarah

TINGKATAN        : 4K6

TARIKH            : 06.04.2012

HARI                : JUMAAT

MASA            : 09.40 am – 10.40 am


 

CATATAN

Good Friday


 

No comments:

Post a Comment