SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN SERIAN
RANCANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN HARIAN
MINGGU 18
(30.04.2012 hingga 04.05.2012)
HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN
MATA PELAJARAN : Sejarah
TINGKATAN : 4K6
TARIKH : 30.04.2012
HARI : ISNIN
MASA : 7:05 am – 8:15 am
TAJUK SUB TAJUK | Bab 5: Kerajaan Islam di Madinah
|
OBJEKTIF | Pelajar dapat:
|
AKTIVITI | Soal jawab, mencatat nota. |
BBM | Buku teks, buku rujukan Sejarah |
PENERAPAN: ILMU NILAI KBT |
Kemanusiaan, Sejarah, Geografi Kepimpinan cemerlang, Bekerjasama KB-menjana minda, Masteri |
REFLEKSI | Pelajar dapat menyatakan kepentingan perjanjian Aqabah Pertama dan perjanjian Aqabah Kedua. Mereka menerangkan secara ringkas maksud hijrah, sebab-sebab hijrah den kepentingan hijrah dalam sejarah Islam. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan. |
MATA PELAJARAN : Pengajian Am 1
TINGKATAN : 6AK4
TARIKH HARI MASA | 30.04.2012 ISNIN 09.45 am – 10.55 am |
TAJUK SUB-TAJUK |
Sistem Kehakiman Hierarki Mahkamah Khas
|
OBJEKTIF | Pelajar dapat:
|
AKTIVITI |
|
CATATAN / REFLEKSI | Keseluruhannya, pelajar dapat menyatakan keanggotaan, hierarki, bidang kuasa dan prosiding Mahkamah Tentera dan Mahkamah Bumiputera Sabah dan Sarawak. P&P berjalan dengan lancar. Pelajar memberi respon yang bagus apabila diajukan soalan. |
MATA PELAJARAN : Sejarah
TINGKATAN : 4MPV
TARIKH : 30.04.2012
HARI : ISNIN
MASA : 11.30 am – 12.40 pm
TAJUK SUB TAJUK | : Bab 3: Tamadun Awal di Asia Tenggara
|
OBJEKTIF | Pelajar dapat:
|
AKTIVITI | Soal jawab, mencatat nota. |
BBM | Buku teks, buku rujukan Sejarah |
PENERAPAN: ILMU NILAI KBT |
Kemanusiaan, Sejarah, Geografi Kepimpinan cemerlang, Bekerjasama KB-menjana minda, Masteri |
REFLEKSI | Secara keseluruhannya, pelajar dapat menyatakan bentuk dan ciri-ciri kerajaan awal di samping menyenaraikan aspek saling bergantung antara kerajaa agraria dan kerajaan maritim. P&P berjalan dengan lancar. Pelajar memberi respon yang bagus apabila diajukan soalan. |
#
##
###NEXT DAY###
HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA
###
##
#
MATA PELAJARAN : Pengajian Am 1
TINGKATAN : 6AK4
TARIKH HARI MASA | :01.05.2012 :SELASA :10.55 am – 12.05 pm |
CATATAN / REFLEKSI | CUTI HARI PEKERJA |
MATA PELAJARAN : Tutorial Pengajian Am 2
TINGKATAN : 6AK4
TARIKH HARI MASA | :01.05.2012 :SELASA :12.05 pm – 12.40 pm |
CATATAN / REFLEKSI | CUTI HARI PEKERJA |
#
##
###NEXT DAY###
HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU
###
##
#
MATA PELAJARAN : Pengajian Am 2
TINGKATAN : 6AK4
TARIKH HARI MASA | :02.05.2012 :RABU :10.55 am – 12.05 pm |
TAJUK
SUB-TAJUK |
Bahagian E :- Mengalih bentuk teks bukan linear kapada bentuk linear (Gambar Rajah) Gambar Rajah: Faktor-faktor yang mempengaruhi Keberkesanan Proses Pengajaran dan Pembelajaran di bilik darjah. |
OBJEKTIF |
Pelajar dapat:
|
AKTIVITI |
|
CATATAN / REFLEKSI |
P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal. Pelajar dapat mengaplikasi huraian untuk menghurai 6 faktor yang mempengaruhi keberkesanan Pengajaran dan Pembelajaran dalam bilik darjah. |
MATA PELAJARAN : Sejarah
TINGKATAN : 4MPV
TARIKH : 02.05.2012
HARI : RABU
MASA : 12.05 pm – 12.40 pm
TAJUK SUB TAJUK | : Bab 3: Tamadun Awal di Asia Tenggara
|
OBJEKTIF | Pelajar dapat:
|
AKTIVITI | Soal jawab, membuat pembetulan. |
BBM | Buku teks, buku rujukan Sejarah |
PENERAPAN: ILMU NILAI KBT |
Kemanusiaan, Sejarah, Geografi Kepimpinan cemerlang, Bekerjasama KB-menjana minda, Masteri |
REFLEKSI | Secara keseluruhannya, pelajar dapat menyatakan cara kedatangan agama Hindu dan Buddha serta pengaruhnya dalam sistem pemerintahan. P&P berjalan lancar. Sesi soal jawab menyeronokkan. |
#
##
###NEXT DAY###
HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS
###
##
#
MATA PELAJARAN : Pengajian Am 2
TINGKATAN : 6AK2
TARIKH HARI MASA | :03.05.2012 :KHAMIS :07.05 am – 08.15 am |
TAJUK SUB-TAJUK |
Pembentangan Isu-Isu Kepenggunaan |
OBJEKTIF |
Pelajar dapat:
|
AKTIVITI |
|
CATATAN / REFLEKSI | P&P berjalan dengan lancar. Pelajar dapat menyatakan 5 hak pengguna dan 5 tanggungjawab sebagai seorang pengguna. Suasana kelas terkawal. Pelajar mencatat perkara penting yang disampaikan oleh para pembentang. |
MATA PELAJARAN : Sejarah
TINGKATAN : 4K6
TARIKH : 03.05.2012
HARI : KHAMIS
MASA : 12.05 pm – 12.40 pm
TAJUK SUB TAJUK | Bab 5: Kerajaan Islam di Madinah
|
OBJEKTIF | Pelajar dapat:
|
AKTIVITI | Soal jawab, mencatat nota. |
BBM | Buku teks, buku rujukan Sejarah |
PENERAPAN: ILMU NILAI KBT |
Kemanusiaan, Sejarah, Geografi Kepimpinan cemerlang, Bekerjasama KB-menjana minda, Masteri |
REFLEKSI | Pelajar dapat menyatakan Prinsip-prinsip umum kandungan Piagam Madinah dan kepentingannya. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan. |
#
##
###NEXT DAY###
HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT
###
##
#
MATA PELAJARAN : Sejarah
TINGKATAN : 4K6
TARIKH : 04.05.2012
HARI : JUMAAT
MASA : 09.40 am – 10.40 am
TAJUK SUB TAJUK | Bab 5: Kerajaan Islam di Madinah
|
OBJEKTIF | Pelajar dapat:
|
AKTIVITI | Soal jawab, mencatat nota. |
BBM | Buku teks, buku rujukan Sejarah |
PENERAPAN: ILMU NILAI KBT |
Kemanusiaan, Sejarah, Geografi Kepimpinan cemerlang, Bekerjasama KB-menjana minda, Masteri |
REFLEKSI | Pelajar dapat menyatakan kandungan perjanjian Hudaibiyah dan kepentingannya. Mereka juga dapat menjelaskan kepentingan pembukaan semula kota Makkah. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan. |
No comments:
Post a Comment