Wednesday, May 9, 2012

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN MINGGU 18

SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN SERIAN

RANCANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN HARIAN


 

MINGGU 18

(30.04.2012 hingga 04.05.2012)

HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Sejarah

TINGKATAN            : 4K6

TARIKH                : 30.04.2012

HARI                : ISNIN

MASA                : 7:05 am – 8:15 am


 

TAJUK

SUB TAJUK

Bab 5: Kerajaan Islam di Madinah

  • Perjanjian Aqabah Pertama dan Perjanjian Aqabah Kedua.
  • Hijrah
    • Konsep Hijrah
    • Sebab dan tujuan Hijrah
    • Kepentingan Hijrah

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan kepentingan Perjanjian Aqabah Pertama dan Perjanjian Aqabah Kedua.
  2. Menerangkan maksud Hijrah dalam Islam.
  3. Menjelaskan sebab-sebab Nabi Muhammad SAW berhijrah ke Madinah
  4. Menyatakan kepentingan peristiwa Hijrah dalam sejarah Islam

AKTIVITI

Soal jawab, mencatat nota.

BBM

Buku teks, buku rujukan Sejarah

PENERAPAN:

ILMU

    NILAI

KBT


 

Kemanusiaan, Sejarah, Geografi

Kepimpinan cemerlang, Bekerjasama

KB-menjana minda, Masteri

REFLEKSI

Pelajar dapat menyatakan kepentingan perjanjian Aqabah Pertama dan perjanjian Aqabah Kedua. Mereka menerangkan secara ringkas maksud hijrah, sebab-sebab hijrah den kepentingan hijrah dalam sejarah Islam. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 1

TINGKATAN         : 6AK4

TARIKH

HARI

MASA

30.04.2012

ISNIN

09.45 am – 10.55 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Sistem Kehakiman

Hierarki Mahkamah Khas

  • Mahkamah Tentera
  • Mahkamah Bumiputera Sabah dan Sarawak

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan bidang kuasa dan prosiding Mahkamah Tentera.
  2. Menyatakan keanggotaan, hierarki, bidang kuasa dan prosiding Bumiputera Sabah.
  3. Menyatakan keanggotaan, hierarki, bidang kuasa dan prosiding Bumiputera Sarawak.


 

AKTIVITI


 

  • Penerangan, soal jawab dan mencatat nota.

CATATAN / REFLEKSI

Keseluruhannya, pelajar dapat menyatakan keanggotaan, hierarki, bidang kuasa dan prosiding Mahkamah Tentera dan Mahkamah Bumiputera Sabah dan Sarawak. P&P berjalan dengan lancar. Pelajar memberi respon yang bagus apabila diajukan soalan.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Sejarah

TINGKATAN            : 4MPV

TARIKH                : 30.04.2012

HARI                : ISNIN

MASA                : 11.30 am – 12.40 pm


 

TAJUK

SUB TAJUK

: Bab 3: Tamadun Awal di Asia Tenggara

  • Pengenalan
  • Bentuk-bentuk Kerajaan Awal
    • Kerajaan Agraria
    • Kerajaan Maritim
    • Kebergantungan Kerajaan Agraria dan Kerajaan Maritim

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan bentuk-bentuk kerajaan awal di Asia Tenggara
  2. Menyenaraikan ciri-ciri kerajaan Agraria
  3. Menyenaraikan ciri-ciri kerajaan Maritim
  4. Membincangkan aspek saling bergantung antara kerajaan Agraria dan kerajaan Maritim

AKTIVITI

Soal jawab, mencatat nota.

BBM

Buku teks, buku rujukan Sejarah

PENERAPAN:

ILMU

    NILAI

KBT


 

Kemanusiaan, Sejarah, Geografi

Kepimpinan cemerlang, Bekerjasama

KB-menjana minda, Masteri

REFLEKSI

Secara keseluruhannya, pelajar dapat menyatakan bentuk dan ciri-ciri kerajaan awal di samping menyenaraikan aspek saling bergantung antara kerajaa agraria dan kerajaan maritim. P&P berjalan dengan lancar. Pelajar memberi respon yang bagus apabila diajukan soalan.

#

##

###NEXT DAY###

HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA

###

##

#

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 1

TINGKATAN         : 6AK4

TARIKH

HARI

MASA

:01.05.2012

:SELASA

:10.55 am – 12.05 pm


 

CATATAN / REFLEKSI

CUTI

HARI PEKERJA


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Tutorial Pengajian Am 2

TINGKATAN         : 6AK4    

TARIKH

HARI

MASA

:01.05.2012

:SELASA

:12.05 pm – 12.40 pm


 

CATATAN / REFLEKSI

CUTI

HARI PEKERJA

#

##

###NEXT DAY###

HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU

###

##

#

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 2

TINGKATAN         : 6AK4

TARIKH

HARI

MASA

:02.05.2012

:RABU

:10.55 am – 12.05 pm


 

TAJUK


 

SUB-TAJUK


 

Bahagian E :- Mengalih bentuk teks bukan linear kapada bentuk linear (Gambar Rajah)

Gambar Rajah: Faktor-faktor yang mempengaruhi Keberkesanan Proses Pengajaran dan Pembelajaran di bilik darjah.

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan cara menggunakan huraian bagi menjawab soalan dalam Bahagian E yang berbentuk jadual.
  2. Menghurai 6 faktor yang mempengaruhi keberkesanan Proses Pengajaran dan Pembelajaran dalam bilik darjah


 

AKTIVITI


 

  • Soal jawab dan latih tubi

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal. Pelajar dapat mengaplikasi huraian untuk menghurai 6 faktor yang mempengaruhi keberkesanan Pengajaran dan Pembelajaran dalam bilik darjah.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Sejarah

TINGKATAN            : 4MPV

TARIKH                : 02.05.2012

HARI                : RABU

MASA                : 12.05 pm – 12.40 pm


 

TAJUK

SUB TAJUK

: Bab 3: Tamadun Awal di Asia Tenggara

  • Pengaruh agama Hindu dan Buddha dalam kerajaan awal di Asia Tenggara
    • Cara-cara kedatangan Pengaruh Hindu dan Buddha
    • Pengaruh Hindu dan Buddha dalam sistem pemerintahan

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan cara kedatangan agama Hindu dan Buddha ke Asia Tenggara.
  2. Menyatakan pengaruh Hindu dan Buddha dalam Sistem Pemerintahan

AKTIVITI

Soal jawab, membuat pembetulan.

BBM

Buku teks, buku rujukan Sejarah

PENERAPAN:

ILMU

    NILAI

KBT


 

Kemanusiaan, Sejarah, Geografi

Kepimpinan cemerlang, Bekerjasama

KB-menjana minda, Masteri

REFLEKSI

Secara keseluruhannya, pelajar dapat menyatakan cara kedatangan agama Hindu dan Buddha serta pengaruhnya dalam sistem pemerintahan. P&P berjalan lancar. Sesi soal jawab menyeronokkan.

#

##

###NEXT DAY###

HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS

###

##

#

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 2        

TINGKATAN         : 6AK2    

TARIKH

HARI

MASA

:03.05.2012

:KHAMIS

:07.05 am – 08.15 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Pembentangan

Isu-Isu Kepenggunaan

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Mengetahui info-info terbaru berkaitan tajuk pembentangan.
  2. Menyatakan 5 hak pengguna.
  3. Menyatakan 5 tanggungjawab sebagai pengguna


 

AKTIVITI


 

  • Guru mengarahkan pembentang untuk membentang tajuk pembentangan yang ditentukan.
  • Pembentang membentang tajuk pembentangan dengan baik dan berkesan.
  • Guru mengarahkan pelajar lain untuk menumpukan perhatian apabila pembentangan dijalankan dan bertanyakan soalan apabila mereka kurang faham dengan perkara yang dibentang.


 

CATATAN / REFLEKSI

P&P berjalan dengan lancar. Pelajar dapat menyatakan 5 hak pengguna dan 5 tanggungjawab sebagai seorang pengguna. Suasana kelas terkawal. Pelajar mencatat perkara penting yang disampaikan oleh para pembentang.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Sejarah

TINGKATAN        : 4K6

TARIKH            : 03.05.2012

HARI                : KHAMIS

MASA            : 12.05 pm – 12.40 pm


 

TAJUK

SUB TAJUK

Bab 5: Kerajaan Islam di Madinah

  • Piagam Madinah
    • Kandungan Piagam Madinah
    • Kepentingan Piagam Madinah

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan Prinsip-prinsip umum kandungan Piagam Madinah.
  2. Menyatakan kepentingan Piagam Madinah

AKTIVITI

Soal jawab, mencatat nota.

BBM

Buku teks, buku rujukan Sejarah

PENERAPAN:

ILMU

    NILAI

KBT


 

Kemanusiaan, Sejarah, Geografi

Kepimpinan cemerlang, Bekerjasama

KB-menjana minda, Masteri

REFLEKSI

Pelajar dapat menyatakan Prinsip-prinsip umum kandungan Piagam Madinah dan kepentingannya. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.

#

##

###NEXT DAY###

HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT

###

##

#

MATA PELAJARAN    : Sejarah

TINGKATAN        : 4K6

TARIKH            : 04.05.2012

HARI                : JUMAAT

MASA            : 09.40 am – 10.40 am


 

TAJUK

SUB TAJUK

Bab 5: Kerajaan Islam di Madinah

  • Penyebaran Islam
  • Perjanjian Hudaibiyah
    • Kandungan isi perjanjian Hudaibiyah
    • Kepentingan Perjanjian Hudaibiyah
    • Pembukaan semula kota Makkah
    • Kepentingan Pembukaan semula Kota Makkah

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menerangkan usaha penyebaran Islam di Madinah.
  2. Menyatakan isi kandungan dan kepentingan perjanjian Hudaibiyah
  3. Menyatakan proses pembukaan semula kota Makkah dan kepentingannya.

AKTIVITI

Soal jawab, mencatat nota.

BBM

Buku teks, buku rujukan Sejarah

PENERAPAN:

ILMU

    NILAI

KBT


 

Kemanusiaan, Sejarah, Geografi

Kepimpinan cemerlang, Bekerjasama

KB-menjana minda, Masteri

REFLEKSI

Pelajar dapat menyatakan kandungan perjanjian Hudaibiyah dan kepentingannya. Mereka juga dapat menjelaskan kepentingan pembukaan semula kota Makkah. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.


 


 

No comments:

Post a Comment