SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN SERIAN
RANCANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN HARIAN
MINGGU 17
(23.04.2012 hingga 27.04.2012)
HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN
MATA PELAJARAN : Sejarah
TINGKATAN : 4K6
TARIKH : 23.04.2012
HARI : ISNIN
MASA : 7:05 am – 8:15 am
TAJUK SUB TAJUK | Bab 4: Kemunculan Tamadun Islam dan Perkembangannya di Makkah
|
OBJEKTIF | Pelajar dapat:
|
AKTIVITI | Soal jawab, mencatat nota. |
BBM | Buku teks, buku rujukan Sejarah |
PENERAPAN: ILMU NILAI KBT |
Kemanusiaan, Sejarah, Geografi Kepimpinan cemerlang, Bekerjasama KB-menjana minda, Masteri |
REFLEKSI | Pelajar dapat menceritakan kisah kehidupan Nabi Muhammad SAW, sifat keperibadian baginda di samping kepentingan wahyu yang disampaikan kepada baginda. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan. |
MATA PELAJARAN : Pengajian Am 1
TINGKATAN : 6AK4
TARIKH HARI MASA | 23.04.2012 ISNIN 09.45 am – 10.55 am |
TAJUK SUB-TAJUK |
Sistem Kehakiman Hierarki Mahkamah Khas
|
OBJEKTIF | Pelajar dapat:
|
AKTIVITI |
|
CATATAN / REFLEKSI | Keseluruhannya, pelajar dapat menyatakan bidang kuasa dan prosiding Mahkamah kanak-kanak. P&P berjalan dengan lancar. Pelajar memberi respon yang bagus apabila diajukan soalan. |
MATA PELAJARAN : Sejarah
TINGKATAN : 4MPV
TARIKH : 23.04.2012
HARI : ISNIN
MASA : 11.30 am – 12.40 pm
TAJUK SUB TAJUK | : Bab 2: Peningkatan Tamadun
|
OBJEKTIF | Pelajar dapat:
|
AKTIVITI | Soal jawab, mencatat nota. |
BBM | Buku teks, buku rujukan Sejarah |
PENERAPAN: ILMU NILAI KBT |
Kemanusiaan, Sejarah, Geografi Kepimpinan cemerlang, Bekerjasama KB-menjana minda, Masteri |
REFLEKSI | Secara keseluruhannya, pelajar dapat menyatakan rasional agama Hindu, agama Buddha, agama Kristian dan agama Islam dalam ketermadunan manusia. p&P berjalan dengan lancar. Pelajar memberi respon yang bagus apabila diajukan soalan. |
#
##
###NEXT DAY###
HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA
###
##
#
MATA PELAJARAN : Pengajian Am 1
TINGKATAN : 6AK4
TARIKH HARI MASA | :24.04.2012 :SELASA :10.55 am – 12.05 pm |
TAJUK SUB-TAJUK |
Graf Piramid Penduan membina graf Piramid |
OBJEKTIF |
Pelajar dapat:
|
AKTIVITI |
|
CATATAN / REFLEKSI |
Pelajar dapat memindahkan data yang terdapat dalam petikan ke dalam jadual mengikut masa yang ditetapkan. Berpandukan jadual tersebut pelajar dikehendaki membuat graf piramid. Oleh sebab masa tidak mencukupi aktiviti menghasilkan graf gari ini akan disambung pada waktu tutorial Pengajian Am. P&P berjalan dengan lancar dan menyeronokkan. |
MATA PELAJARAN : Tutorial Pengajian Am 2
TINGKATAN : 6AK4
TARIKH HARI MASA | :24.04.2012 :SELASA :12.05 pm – 12.40 pm |
TAJUK SUB-TAJUK |
Graf Garis Biasa Penduan membina graf piramid |
OBJEKTIF |
Pelajar dapat:
|
AKTIVITI |
|
CATATAN / REFLEKSI |
Pelajar dapat menghasilkan graf piramid seperti yang dikehendaki mengikut masa yang ditetapkan. P&P berjalan dengan lancar. |
#
##
###NEXT DAY###
HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU
###
##
#
MATA PELAJARAN : Pengajian Am 2
TINGKATAN : 6AK4
TARIKH HARI MASA | :25.04.2012 :RABU :10.55 am – 12.05 pm |
TAJUK SUB-TAJUK |
Bahagian E :- Mengalih bentuk teks bukan linear kapada bentuk linear (Jadual) Jadual: i. Menjelaskan sebab berlakunya peningkatan kes kebakaran. |
OBJEKTIF | Pelajar dapat:
|
AKTIVITI |
|
CATATAN / REFLEKSI |
P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal. Pelajar dapat mengaplikasi teknik menganalisis data untuk menjawab soalan dalam jadual yang diberi. |
MATA PELAJARAN : Sejarah
TINGKATAN : 4MPV
TARIKH : 25.04.2012
HARI : RABU
MASA : 12.05 pm – 12.40 pm
TAJUK SUB TAJUK | : Bab 2: Peningkatan Tamadun
|
OBJEKTIF | Pelajar dapat:
|
AKTIVITI | Soal jawab, membuat pembetulan. |
BBM | Buku teks, buku rujukan Sejarah |
PENERAPAN: ILMU NILAI KBT |
Kemanusiaan, Sejarah, Geografi Kepimpinan cemerlang, Bekerjasama KB-menjana minda, Masteri |
REFLEKSI | Secara keseluruhannya, pelajar dapat menyatakan rasional Ajaran Confucianisme dan ajaran Taoisme dalam ketermadunan manusia. P&P berjalan lancar. Sesi soal jawab menyeronokkan. |
#
##
###NEXT DAY###
HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS
###
##
#
MATA PELAJARAN : Pengajian Am 2
TINGKATAN : 6AK2
TARIKH HARI MASA | :26.04.2012 :KHAMIS :07.05 am – 08.15 am |
TAJUK SUB-TAJUK |
Pembentangan Tenaga Alternatif |
OBJEKTIF |
Pelajar dapat:
|
AKTIVITI |
|
CATATAN / REFLEKSI | P&P berjalan dengan lancar. Pelajar dapat menyatakan 4 kepentingan dan 4 kesan kewujudan tenaga alternatif terhadap kehidupan di dunia ini. Suasana kelas terkawal. Pelajar mencatat perkara penting yang disampaikan oleh para pembentang. |
MATA PELAJARAN : Sejarah
TINGKATAN : 4K6
TARIKH : 26.04.2012
HARI : KHAMIS
MASA : 12.05 pm – 12.40 pm
TAJUK SUB TAJUK | Bab 4: Kemunculan Tamadun Islam dan Perkembangannya di Makkah
|
OBJEKTIF | Pelajar dapat:
|
AKTIVITI | Soal jawab, mencatat nota. |
BBM | Buku teks, buku rujukan Sejarah |
PENERAPAN: ILMU NILAI KBT |
Kemanusiaan, Sejarah, Geografi Kepimpinan cemerlang, Bekerjasama KB-menjana minda, Masteri |
REFLEKSI | Pelajar dapat menyatakan 2 cara penyebaran Islam di Makkah iaitu secara sulit dan terbuka. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan. |
#
##
###NEXT DAY###
HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT
###
##
#
MATA PELAJARAN : Sejarah
TINGKATAN : 4K6
TARIKH : 27.04.2012
HARI : JUMAAT
MASA : 09.40 am – 10.40 am
TAJUK SUB TAJUK | Bab 4: Kemunculan Tamadun Islam dan Perkembangannya di Makkah
|
OBJEKTIF | Pelajar dapat:
|
AKTIVITI | Soal jawab, mencatat nota. |
BBM | Buku teks, buku rujukan Sejarah |
PENERAPAN: ILMU NILAI KBT |
Kemanusiaan, Sejarah, Geografi Kepimpinan cemerlang, Bekerjasama KB-menjana minda, Masteri |
REFLEKSI | Pelajar dapat menyatakan reaksi masyarakat Arab terhadap penyebaran Islam di Makkah dan cara Nabi Muhammad menyelesaikan masalah tersebut. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan. |