Thursday, January 28, 2010

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN MINGGU 3 & MINGGU 4

SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN SERIAN

RANCANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN HARIAN


 

MINGGU 4

(25.01.2010 hingga 29.01.2010)


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 2

TINGKATAN         : 6AS


 

TARIKH

HARI

MASA 

26. 01.2010

SELASA

08.50 am – 09.25 am 


 

TAJUK

SUB-TAJUK 


 

Bahagian C: Kafahaman

Panduan menjawab soalan dalam Bahagian C (Soalan 5: Laras Sastera)

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan cara menjawab soalan dalam Bahagian C.
  2. Menjawab 1 soalan kefahaman Bahagian C (Soalan 5: Laras Sastera) yang diberikan oleh guru berpandukan cara yang diterangkan.


 

AKTIVITI


 

  • Guru menerangkan bentuk soalan dalam Bahagian C Kertas 2.
  • Guru bersoal jawab dengan pelajar berkaitan dengan cara menjawab soalan dalam Bahagian C ini.
  • Pelajar mencatat perkara penting yang mereka perolehi daripada proses P&P yang dijalankan.
  • Pelajar menjawab soalan yang dikemukakan oleh guru sebagai pengukuhan.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal.

Pelajar mencatat nota sambil mendengar guru memberikan penerangan.


 


 

    

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 1

TINGKATAN         : 6AS


 

TARIKH

HARI

MASA 

26. 01.2010

SELASA

10.55 am – 11.30 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK 


 

Penyelesaian Masalah

Penyelesaian masalah secara kuantitatif

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan jenis soalan penyelesaian masalah secara kuantitatif.
  2. Mempraktikan panduan menjawab soalan yang penyelesaian masalah secara kuantitatif
  3. Menjawab 2 soalan penyelesaian masalah yang diberi.


 

AKTIVITI


 

  • Guru menerangkan kepada pelajar jenis soalan Penyelesaian Masalah secara kuantitatif.
  • Guru menerangkan panduam menjawab soalan jenis kuantitatif kepada pelajar.
  • Guru bersoal jawab dengan pelajar untuk menyelesaikan 2 soalan penyelesaian masalah yang dikemukakan.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal.

Pelajar mencatat nota sambil mendengar guru memberikan penerangan.


 


 


 


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 2

TINGKATAN         : 6AS


 

TARIKH

HARI

MASA 

27. 01.2010

RABU

09.45 am – 10.55 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Pembentangan

Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT)


 

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Mengetahui info-info terbaru berkaitan tajuk pembentangan.
  2. Menyatakan kebaikan dan keburukan ICT


 

AKTIVITI


 

  • Guru mengarahkan pembentang untuk membentang tajuk pembentangan yang ditentukan.
  • Pembentang membentang tajuk pembentangan dengan baik dan berkesan.
  • Guru mengarahkan pelajar lain untuk menumpukan perhatian apabila pembentangan dijalankan dan bertanyakan soalan apabila mereka kurang faham dengan perkara yang dibentang.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal.

Pelajar mencatat nota sambil mendengar guru memberikan penerangan.


 


 


 


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 1

TINGKATAN         : 6AS


 

TARIKH

HARI

MASA 

28. 01.2010

KHAMIS

07.05 am – 08.15 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

BAB 9: Badan-badan Perundangan Persekutuan dan Negeri

  • Perundangan
  • Parlimen


 

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan maksud akta, enakmen, ordinan dan perundang subsidiari
  2. Menyatakan tiga fungsi utama Parimen.


 

AKTIVITI


 

  • Guru menerangkan maksud akta, enakmen, ordinan dan perundang subsidiari, fungsi utama Parlimen.
  • Guru dan pelajar bersoaljawab berkatian dengan perkara yang diterangkan.
  • Pelajar mencatat perkara penting berkatian dengan perkara yang dibincangkan.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal.

Pelajar mencatat nota sambil mendengar guru memberikan penerangan.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 2

TINGKATAN         : 6AS


 

TARIKH

HARI

MASA 

28. 01.2010

KHAMIS

11.30 am – 12.40 pm


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Graf Memesong/Cermin

Penduan membina Carta Pai Bandingan

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan cara membina Carta pai Bandingan
  2. Membina Carta Pai Bandingan berdasarkan soalan yang disediakan


 

AKTIVITI


 

  • Guru menerangkan panduan membina Carta Pai Bandinag kepada pejajar.
  • Guru dan pelajar bersama-sama mengeluarkan maklumat dalam petikan yang diberi ke dalam jadual.
  • Pelajar membina Carta Pai Bandinag seperti berdasarkan panduan yang diberikan oleh guru.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal.

Pelajar mencatat nota sambil mendengar guru memberikan penerangan.


 


 


 


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 2

TINGKATAN         : 6AS


 

TARIKH

HARI

MASA 

29. 01.2010

JUMAAT

07.05 am – 08.15 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Bahagian E (Mengalih bentuk teks bukan linear kepada linear)

  • Panduan menjawab soalan dalam Bahagian E
    • Teknik Menganalisis Data


 

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan cara menggunakan Teknik Menganalisis Data untuk menjawab soalan Bahagian E.
  2. Mengaplikasikan Teknik Menganalisis Data bagi menjawab soalan yang diberi.


 

AKTIVITI


 

  • Guru menerangkan kepada pelajar Teknik Menganalisis Data untuk menjawab soalan Bahagian E.
  • Pelajar mencatat perkara yang diterangkan oleh guru.
  • Sebagai pengukuhan, guru menyarankan pelajar menjawab soalan yang diberikan kepada mereka.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal.

Pelajar mencatat nota sambil mendengar guru memberikan penerangan.


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN SERIAN

RANCANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN HARIAN


 

MINGGU 3

(18.01.2010 hingga 23.01.2010)


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 2

TINGKATAN         : 6AS


 

TARIKH

HARI

MASA 

19. 01.2010

SELASA

08.50 am – 09.25 am 


 

TAJUK

SUB-TAJUK 


 

Bahagian C: Kafahaman

Panduan menjawab soalan dalam Bahagian C (Soalan 6: Laras Sains)

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan cara menjawab soalan dalam Bahagian C.
  2. Menjawab 1 soalan kefahaman Bahagian C (Soalan 6: Laras Sains) yang diberikan oleh guru berpandukan cara yang diterangkan.


 

AKTIVITI


 

  • Guru menerangkan bentuk soalan dalam Bahagian C Kertas 2.
  • Guru bersoal jawab dengan pelajar berkaitan dengan cara menjawab soalan dalam Bahagian C ini.
  • Pelajar mencatat perkara penting yang mereka perolehi daripada proses P&P yang dijalankan.
  • Pelajar menjawab soalan yang dikemukakan oleh guru sebagai pengukuhan.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal.

Pelajar mencatat nota sambil mendengar guru memberikan penerangan.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 1

TINGKATAN         : 6AS


 

TARIKH

HARI

MASA 

19. 01.2010

SELASA

10.55 am – 11.30 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK 


 

Penyelesaian Masalah

Penyelesaian masalah secara kualitatif

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan jenis soalan penyelesaian masalah secara kualitatif.
  2. Mempraktikan panduan menjawab soalan yang penyelesaian masalah secara kualitatif.
  3. Menjawab 2 soalan penyelesaian masalah yang diberi.


 

AKTIVITI


 

  • Guru menerangkan kepada pelajar jenis soalan Penyelesaian Masalah secara kualitatif.
  • Guru menerangkan panduam menjawab soalan jenis kualitatif kepada pelajar.
  • Guru bersoal jawab dengan pelajar untuk menyelesaikan 2 soalan penyelesaian masalah yang dikemukakan.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal.

Pelajar mencatat nota sambil mendengar guru memberikan penerangan.


 


 


 


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 2

TINGKATAN         : 6AS


 

TARIKH

HARI

MASA 

20. 01.2010

RABU

09.45 am – 10.55 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Pembentangan

Budaya Songsang

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Mengetahui info-info terbaru berkaitan tajuk pembentangan.
  2. Menyatakan kesan-kesan yang mereka dapat apabila mengamalkan Budaya songsang


 

AKTIVITI


 

  • Guru mengarahkan pembentang untuk membentang tajuk pembentangan yang ditentukan.
  • Pembentang membentang tajuk pembentangan dengan baik dan berkesan.
  • Guru mengarahkan pelajar lain untuk menumpukan perhatian apabila pembentangan dijalankan dan bertanyakan soalan apabila mereka kurang faham dengan perkara yang dibentang.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal.

Pelajar mencatat nota sambil mendengar guru memberikan penerangan.


 


 


 


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 1

TINGKATAN         : 6AS


 

TARIKH

HARI

MASA 

21. 01.2010

KHAMIS

07.05 am – 08.15 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Sistem Perundangan Malaysia

Sejarah dan Sumber Undang-undang Malaysia

  • Perkembangan Undang-undang di Semenanjung Malaysia
    • Undang-undang Adat Cina dan Hindu
    • Pengenalan undang-undang Inggeris
  • Perkembangan Undang-undang di Sabah dan Sarawak.

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan konsep undang-undang dan keperluannya dalam sesuatu masyarakat
  2. Menyatakan pemakaian undang-undang Inggeris di Semenanjung Malaysia
  3. Menyatakan perkembangan Undang-undang di Sabah dan Sarawak.


 

AKTIVITI


 

  • Guru menerangkan kepada pelajar berkaitan konsep undang-undang dan keperluannya dalam sesuatu masyarakat
  • Guru dan pelajar bersoaljawab berkatian dengan perkara yang diterangkan.
  • Pelajar mencatat perkara penting berkatian dengan perkara yang dibincangkan.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal.

Pelajar mencatat nota sambil mendengar guru memberikan penerangan.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 2

TINGKATAN         : 6AS


 

TARIKH

HARI

MASA 

21. 01.2010

KHAMIS

11.30 am – 12.40 pm


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Graf Memesong/Cermin

Penduan membina Graf Bar Memesong/Cermin

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan cara membina Graf Bar Memesong
  2. Membina graf bar berdasarkan soalan yang disediakan


 

AKTIVITI


 

  • Guru menerangkan panduan membina graf bar memesong kepada pejajar.
  • Guru dan pelajar bersama-sama mengeluarkan maklumat dalam petikan yang diberi ke dalam jadual.
  • Pelajar membina graf bar memesong seperti berdasarkan panduan yang diberikan oleh guru.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal.

Pelajar mencatat nota sambil mendengar guru memberikan penerangan.


 


 


 


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 2

TINGKATAN         : 6AS


 

TARIKH

HARI

MASA 

22. 01.2010

JUMAAT

07.05 am – 08.15 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Bahagian E (Mengalih bentuk teks bukan linear kepada linear)

  • Panduan menjawab soalan dalam Bahagian E
    • Teknik Menganalisis Data

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan 2 cara iaitu Teknik menganalisis data dan Teknik menghurai untuk menjawab soalan bahagian E.
  2. Mengaplikasikan Teknik Menganalisis Data bagi menjawab soalan yang melibatkan data.


 

AKTIVITI


 

  • Guru menerangkan kepada pelajar menganalisis Data untuk menjawab soalan Bahagian E.
  • Pelajar mencatat perkara yang diterangkan oleh guru.
  • Sebagai pengukuhan, guru menyarankan pelajar menjawab soalan 9 Bahagian E dalam Soalan Pengajian Am Kertas 2 STPM 2009


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal.

Pelajar mencatat nota sambil mendengar guru memberikan penerangan.


 


 


 


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 1

TINGKATAN         : 6AS


 

TARIKH

HARI

MASA 

23. 01.2010

SABTU

07.05 am – 08.15 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Sistem Perundangan Malaysia

Sejarah dan Sumber Undang-undang Malaysia

  • Sumber undang-undang Malaysia
    • Undang-undang bertulis
    • Undang-undang tidak bertulis 

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan 4 undang-undang bertulis dan undang-undang tidak bertulis yang masing-masing menjadi sumber Undang-undang Malaysia
  2. Menjelaskan maksud dokrin duluan kehakiman yang mengikat
  3. Menjelaskan pemakaian Common Law Inggeris di Malaysia. 


 

AKTIVITI


 

  • Guru menerangkan kepada pelajar berkaitan undang-undang bertulis dan undang-undang tidak bertulis.
  • Guru menerangkan maksud dokrin duluan kehakiman
  • Guru menjelaskan pemakaian Common Law Inggeris di Malaysia
  • Guru dan pelajar bersoaljawab berkatian dengan perkara yang diterangkan.
  • Pelajar mencatat perkara penting berkatian dengan perkara yang dibincangkan.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal.

Pelajar mencatat nota sambil mendengar guru memberikan penerangan.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 2

TINGKATAN         : 6AS


 

TARIKH

HARI

MASA 

23. 01.2010

SABTU

11.00 am – 12.00 pm


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Graf Memesong/Cermin

Penduan membina Graf Garis Memesong/Cermin 

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan cara membina Graf Garis Memesong
  2. Membina Graf Garis berdasarkan soalan yang disediakan


 

AKTIVITI


 

  • Guru menerangkan panduan membina graf garis memesong kepada pejajar.
  • Guru dan pelajar bersama-sama mengeluarkan maklumat dalam petikan yang diberi ke dalam jadual.
  • Pelajar membina graf garis memesong seperti berdasarkan panduan yang diberikan oleh guru.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal.

Pelajar mencatat nota sambil mendengar guru memberikan penerangan.


 


 


 


 

3 comments:

  1. Dear teacher,

    Thank you for your RPH week 5 & 6.

    Have a nice day.

    PK KK

    ReplyDelete
  2. tq.. ia ckup membantu saya untuk menjadi bakal guru

    ReplyDelete