Thursday, January 14, 2010

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN MINGGU 1 & 2

SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN SERIAN

RANCANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN HARIAN


MINGGU 2

(11.01.2010 hingga 15.01.2010)


MATA PELAJARAN : Pengajian Am 1

TINGKATAN : 6AS


TARIKH

HARI

MASA

11. 01.2010

SELASA

08.50 am – 09.25 am


TAJUK

SUB-TAJUK


Bahagian C: Kafahaman

Panduan menjawab soalan dalam Bahagian C

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan cara menjawab soalan dalam Bahagian C.
  2. Menjawab 2 soalan berdasarkan yang terdapat dalam soalan 5 (Laras sastera)


AKTIVITI


  • Guru menerangkan bentuk soalan dalam Bahagian C Kertas 2.
  • Guru bersoal jawab dengan pelajar berkaitan dengan cara menjawab soalan dalam Bahagian C ini.
  • Pelajar mencatat perkara penting yang mereka perolehi daripada proses P&P yang dijalankan.
  • Pelajar menjawab soalan yang dikemukakan oleh guru sebagai pengukuhan.


CATATAN / REFLEKSI


P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal.

Pelajar mencatat nota sambil mendengar guru memberikan penerangan.




MATA PELAJARAN : Pengajian Am 2

TINGKATAN : 6AS


TARIKH

HARI

MASA

11. 01.2010

SELASA

10.55 am – 11.30 am


TAJUK

SUB-TAJUK


Penyelesaian Masalah

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan panduan menjawab soalan yang berbentuk penyelesaian masalah dalam kertas 1 (Soalan Objektif)
  2. Menjawab 1 soalan penyelesaian masalah yang diberi.


AKTIVITI


  • Guru menerangkan kepada pelajar jenis soalan Penyelesaian Masalah yang biasa ditanya dalam soalan objektif.
  • Guru bersoal jawab dengan pelajar untuk menyelesaikan soalan penyelesaian masalah yang dikemukakan.


CATATAN / REFLEKSI


P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal.

Pelajar mencatat nota sambil mendengar guru memberikan penerangan.







MATA PELAJARAN : Pengajian Am 1

TINGKATAN : 6AS


TARIKH

HARI

MASA

13. 01.2010

RABU

09.45 am – 10.55 am


TAJUK

SUB-TAJUK


Karangan/Esei

Kertas 2: Bahagian A & B (Cara menghasilkan Esei yang baik)

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan panduan menghasilkan sebuah esei yang baik dan menepati

    kehendak peperiksaan Pengajian Am 2 STPM.

  2. Menyatakan cara menulis rangka esei.


AKTIVITI


  • Guru memaparkan soalan esei kepada pelajar.
  • Guru menerangkan cara menulis rangka karangan.
  • Guru dan pelajar bersama-sama mencari isi bagi soalan esei tersebut dalam rangjka karangan..
  • Guru menerangkan cara menghasikan pengenalan dan menghuraikan isi karangan.


CATATAN / REFLEKSI


P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal.

Pelajar mencatat nota sambil mendengar guru memberikan penerangan.







MATA PELAJARAN : Pengajian Am 2

TINGKATAN : 6AS


TARIKH

HARI

MASA

14. 01.2010

KHAMIS

07.05 am – 08.15 am


TAJUK

SUB-TAJUK


Sistem Perundangan Malaysia

Sejarah dan Sumber Undang-undang Malaysia

  • Perkembangan Undang-undang di Semenanjung Malaysia
    • Undang-undang Masyarakat Melayu Tradisional
    • Undang-undang Adat
    • Undang-undang Islam

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan konsep undang-undang dan keperluannya dalam sesuatu masyarakat
  2. Menyatakan 3 perbezaan antara Adat Pepatih dengan Adat Temenggung.
  3. Menyatakan 2 unsur utama Undang-undang Islam


AKTIVITI


  • Guru menerangkan kepada pelajar berkaitan perkembangan Undang-undang di Semenanjung Malaysia.
  • Guru dan pelajar bersoaljawab berkatian dengan perkara yang diterangkan.
  • Pelajar mencatat perkara penting berkatian dengan perkara yang dibincangkan.


CATATAN / REFLEKSI


P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal.

Pelajar mencatat nota sambil mendengar guru memberikan penerangan.




MATA PELAJARAN : Pengajian Am 1

TINGKATAN : 6AS


TARIKH

HARI

MASA

14. 01.2010

KHAMIS

11.30 am – 12.40 pm


TAJUK

SUB-TAJUK


Graf Memesong/Cermin

Penduan membina Graf Bar Memesong/Cermin

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan cara membina Graf Bar Memesong
  2. Membina graf bar berdasarkan soalan yang disediakan


AKTIVITI


  • Guru menerangkan panduan membina graf bar memesong kepada pejajar.
  • Guru dan pelajar bersama-sama mengeluarkan maklumat dalam petikan yang diberi ke dalam jadual.
  • Pelajar membina graf bar memesong seperti berdasarkan panduan yang diberikan oleh guru.


CATATAN / REFLEKSI


P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal.

Pelajar mencatat nota sambil mendengar guru memberikan penerangan.







MATA PELAJARAN : Pengajian Am 1

TINGKATAN : 6AS


TARIKH

HARI

MASA

08. 01.2010

JUMAAT

07.05 am – 08.15 am


TAJUK

SUB-TAJUK


Bahagian E (Mengalih bentuk teks bukan linear kepada linear)

  • Panduan menjawab soalan dalam Bahagian E

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan 2 cara untuk menjawab soalan bahagian E.
  2. Mengaplikasikan 2 cara tersebaut dalam membuat latihan diberikan.


AKTIVITI


  • Guru menerangkan kepada pelajar 2 cara untuk menjawab soalan Bahagian E.
  • Pelajar mencatat perkara yang diterangkan oleh guru.
  • Sebagai pengukuhan, guru menyarankan pelajar menjawab soalan 9 Bahagian E dalam Soalan Pengajian Am Kertas 2 STPM 2009


CATATAN / REFLEKSI


P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal.

Pelajar mencatat nota sambil mendengar guru memberikan penerangan.












SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN SERIAN

RANCANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN HARIAN


MINGGU 1

(04.01.2010 hingga 08.01.2010)


MATA PELAJARAN : Pengajian Am 2

TINGKATAN : 6AS


TARIKH

HARI

MASA

04.01.2010

ISNIN

07.40 am – 08.50 am


TAJUK

SUB-TAJUK


Format Kertas Peperiksaan Pengajiaan Am (STPM)

  • Kertas 1

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan jenis soalan yang disoal dalam kertas 1.
  2. Menyatakan bilangan soalan yang ditanya mengikut bab dalam bahagian

Kenegaraan.


AKTIVITI


  • Guru mendedahkan kepada pelajar jenis dan jumlah soalan yang terdapat dalam kertas 1.
  • Guru dan pelajar bersoal jawab berkaitan dengan tajuk soalan yang dikemukakan dalam kertas 1 soalan Pengajian Am STPM 2009.


CATATAN / REFLEKSI


P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal.

Pelajar mencatat nota sambil mendengar guru memberikan penerangan.







MATA PELAJARAN : Pengajian Am 1

TINGKATAN : 6AS


TARIKH

HARI

MASA

05. 01.2010

SELASA

08.50 am – 09.25 am


TAJUK

SUB-TAJUK


Format Kertas Peperiksaan Pengajiaan Am (STPM)

Kertas 2 - Bahagian A (Laras Sastera)

- Bahagian B (Laras Sains)

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan jenis soalan yang disoal dalam kertas 2.
  2. Menyatakan jenis dan jumlah soalan yang ditanya dalam Bahagian A dan Bahagian B.
  3. Menyatakan cara menjawab soalan dalam Bahagian A dan Bahagian B.


AKTIVITI


  • Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang jumlah soalan yang terdapat dalam kertas 2 Pengajian Am.
  • Guru menerangkan kepada pelajar tentang cara menjawab soalan dalam Bahagian A dan Bahagian B


CATATAN / REFLEKSI


P&P berjalan dengan lancar. Objektif belum tercapai sepenuhnya.P&P akan

disambung pada ke 7 (10.55 – 11.30 am). Suasana kelas terkawal.Pelajar mencatat

nota sambil mendengar guru memberikan penerangan.




MATA PELAJARAN : Pengajian Am 1

TINGKATAN : 6AS


TARIKH

HARI

MASA

05. 01.2010

SELASA

10.55 am – 11.30 am


TAJUK

SUB-TAJUK


Format Kertas Peperiksaan Pengajiaan Am (STPM)

Kertas 2 - Bahagian A (Laras Sastera)

- Bahagian B (Laras Sains)

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan panduan menjawab soalan dalam Bahagian A dan Bahagian B.
  2. Menyatakan cara membina dan mengisi rangka karangan.


AKTIVITI


  • Guru menerangkan kepada pelajar tentang cara menjawab soalan dalam Bahagian A dan Bahagian B
  • Guru menerangkan kepada pelajar cara membina mengisi rangka karangan.


CATATAN / REFLEKSI


P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal.

Pelajar mencatat nota sambil mendengar guru memberikan penerangan.







MATA PELAJARAN : Pengajian Am 1

TINGKATAN : 6AS


TARIKH

HARI

MASA

06. 01.2010

RABU

09.45 am – 10.55 am


TAJUK

SUB-TAJUK


Format Kertas Peperiksaan Pengajiaan Am (STPM)

Kertas 2 - Bahagian C (Kefahaman)

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan jumlah soalan yang perlu dijawab dalam Bahagian C
  2. Menyatakan cara pemberian markah bagi setiap soalan dalam Bahagian C


AKTIVITI


  • Guru menerangkan kepada pelajar tentang bentuk soalan dalam Bahagian C.
  • Guru memberi/mendedahkan soalan Bahagian C kepada pelajar
  • Guru memberitahu pelajar tentang cara pemberian markah bagi setiap soalan dalam Bahagian C.


CATATAN / REFLEKSI


P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal.

Pelajar mencatat nota sambil mendengar guru memberikan penerangan.







MATA PELAJARAN : Pengajian Am 2

TINGKATAN : 6AS


TARIKH

HARI

MASA

07. 01.2010

KHAMIS

07.05 am – 08.15 am


TAJUK

SUB-TAJUK


Sistem dan Sumber Undangan-undang Malaysia

  • Pengenalan
  • Definifi dan keperluan undang-undang

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan beberapa pendapat pakar tentang definisi undang-undang.


AKTIVITI


  • Guru berbincang dengan pelajar tentang definisi undang-undang daripada beberapa pakar.
  • Pelajar membuat kesimpulan tentang definisi tentang undang-undang.


CATATAN / REFLEKSI


P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal.

Pelajar mencatat nota sambil mendengar guru memberikan penerangan.







MATA PELAJARAN : Pengajian Am 1

TINGKATAN : 6AS


TARIKH

HARI

MASA

08. 01.2010

JUMAAT

07.05 am – 08.15 am


TAJUK

SUB-TAJUK


Format Kertas Peperiksaan Pengajiaan Am (STPM)

Kertas 2 - Bahagian D (Graf)

OBJEKTIF

: Pelajar dapat:

  1. Menyatakan jenis dan bentuk graf yang biasa disoal dalam Bahagian D.


AKTIVITI


  • Guru dan pelajar berbincang tentang jenis dan bentuk graf yang


CATATAN / REFLEK


P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal.

Pelajar mencatat nota sambil mendengar guru memberikan penerangan.

1 comment:

  1. Your RPH has been read and checked and is found to be thorough and complete.
    Thank you for submitting it in.
    Have a nice day!

    ReplyDelete