SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN SERIAN
RANCANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN HARIAN
MINGGU 38
(16.09.2013
hingga 20.09.2013)
MATA PELAJARAN : PENGAJIAAN
AM
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 2)
TARIKH :
16.09.2013
HARI :
ISNIN
MASA :
8.15am – 9.25am
CATATAN
|
Cuti Hari Malaysia
|
MATA PELAJARAN : PENGAJIAAN
AM
TINGKATAN :
6RK2 (Penggal 1)
TARIKH :
16.09.2013
HARI :
ISNIN
MASA :
09:45 am – 10:55 am
CATATAN
|
Cuti Hari Malaysia
|
MATA PELAJARAN : PENGAJIAAN
AM
TINGKATAN :
6RK2 (Penggal 1)
TARIKH :
16.09.2013
HARI :
ISNIN
MASA :
12:05 pm – 12:40pm
CATATAN
|
Cuti Hari Malaysia
|
#
##
###NEXT DAY###
###
##
#
MATA PELAJARAN : PENGAJIAAN
AM
TINGKATAN :
6RK2 (Penggal 1)
TARIKH :
17.09.2013
HARI :
SELASA
MASA :
07.05am – 08.15am
TAJUK
SUB TAJUK
|
Bab 12: Tadbir Urus Negara dan Jabatan Perdana Menteri
Jabatan Perdana Menteri
·
Jabatan Perdana Menteri di Putra Jaya
·
Agensi-Agensi Pusat
ü
Jabatan Perkhidmatan Awam
ü
Unit Perancangan Ekonomi (EPU)
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
1. Menyatakan 3 fungsi Jabatan Perdana
Menteri.
2.
Menyatakan tugas utama Agensi-Agensi Pusat
3.
Menyatakan sekurang-kurangnya 4 daripada 8
fungsi Jabatan Perkhidmatan Awam
4.
Menyetakan sekurang-kurangnya 5 daripada 10
fungsi Unit Perancangan Ekonomi (EPU)
|
AKTIVITI
|
Soal
jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 1/2014
|
REFLEKSI
|
Nampaknya pelajar
boleh menjelaskan secara ringkas 3 fungsi Jabatan Perdana Menteri di samping
dapat menyatakan tugas utama Agensi-Agensi Pusat. Mereka juga dapat menyatakan
sekurang-kurangnya 4 daripada 8 fungsi Jabatan Perkhidmatan Awam dan menyetakan
sekurang-kurangnya 5 daripada 10 fungsi Unit Perancangan Ekonomi (EPU).
P&P berjalan dengan lancar. Suasana kelas terkawal.
|
MATA PELAJARAN : PENGAJIAAN
AM
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 3)
TARIKH :
17.09.2013
HARI :
SELASA
MASA :
08.15am – 09.25am
TAJUK
SUB TAJUK
|
Ulangkaji: Modul Pentaksiran STPM (Set 5)
Menjawab 15 soalan objektif berkaitan Dasar Luar Negara
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
1.
Menjawab 15 soalan objektif dalam masa 15 minit.
2.
Menyatakan kesilapan mereka semasa menjawab soalan objektif yang diberi
setelah membuat perbincangan dengan guru berkaitan jawapa bagi 15 soalan
objektif tersebut.
|
AKTIVITI
|
Soal
jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 3/2013
|
REFLEKSI
|
Pelajar
dapat menjawab 15 soalan objektif dalam masa ditetapkan. Hasil daripada
latihan tersebut, masih ramai dalam kalangan pelajar mendapat betul lebih
daripada 6 ke atas sama seperti semasa menjawab set 1. Bagi jawapan yang
salah, mereka dapat kenal pasti kesilapan mereka setelah membuat perbincangan
dengan guru selepas selesai menjawab soalan tersebut. Sesi soal jawab
menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh
guru semasa penerangan.
|
#
##
###NEXT DAY###
###
##
#
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 3)
TARIKH :
18.09.2013
HARI :
RABU
MASA :
7:05 am – 8:15 am
TAJUK
SUB TAJUK
|
Bahagian C: Karangan
FU: Fenomena Peningkatan Suhu Dunia
FS: Kesan-kesan fenomena peningkatan suhu dunia.
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
1.
Menghasilkan 2 ayat pengenalan
karangan berpandukan FU dan FS.
2.
Menyatakan 5 kesan fenomena peningkatan suhu dunia.
3.
Menyatakan 2 perkara yang perlu ada untuk membina 2 ayat bagi menghasilkan
penutup karangan.
|
AKTIVITI
|
Soal
jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 3/2013
|
REFLEKSI
|
Pelajar
berjaya menghasilkan 2 ayat pengenalan
karangan berpandukan FU dan FS. Mereka juga boleh menyenaraikan 5 kesan
fenomena peningkatan suhu dunia di samping dapat menyatakan 2 perkara yang
perlu ada untuk membina 2 ayat bagi menghasilkan penutup karangan. Dengan
adanya kemahiran tersebut, mereka dapat menghasilkan sebuah karangan yang
panjangnyan antara 300 hingga 350 patah perkataan dalam P&P nanti. Sesi
soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang
diterangkan oleh guru semasa penerangan.
|
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6RK2 (Penggal 1)
TARIKH :
18.09.2013
HARI :
RABU
MASA :
09:45am–10.55am
TAJUK
SUB TAJUK
|
Bab 12: Tadbir Urus Negara dan Jabatan Perdana Menteri
Jabatan Perdana Menteri
·
Agensi-Agensi Pusat
ü
Unit Penyelarasan Pelaksanaan (ICU)
ü
Unit Kerjasama Awam Swasta (UKAS)
ü
Unit Permodenan Tadbiran dan Perancangan
Pengurusan Malaysia (MAMPU)
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
1.
Menyatakan 5 fungsi dan 3 tugas khas Unit
Penyelarasan Perlaksanaan (ICU).
2.
Menyatakan 5 fungsi Unti Kerjasama Awam
Swasta (UKAS).
3.
Meyatakan 3 fungsi Unit Pemodenan Tadbiran
dan Perancangan Pengurusan Malaysia (MAMPU).
|
AKTIVITI
|
Soal
jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 1/2014
|
REFLEKSI
|
P&P berjalan
dengan lancar. Nampaknya pelajar dapat menyatakan 5 fungsi dan 3 tugas khas
Unit Penyelarasan Perlaksanaan (ICU). Mereka juga boleh menyatakan 5 fungsi
Unti Kerjasama Awam Swasta (UKAS) di samping meyatakan 3 fungsi Unit
Pemodenan Tadbiran dan Perancangan Pengurusan Malaysia (MAMPU). Suasana kelas
terkawal.
|
MATA PELAJARAN : PENGAJIAAN
AM
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 2)
TARIKH :
18.09.2013
HARI :
RABU
MASA :
10:55am – 11:30am
TAJUK
SUB TAJUK
|
Bahagian C: Karangan
FU: Pemanasan global
FS: Kesan pemanasan global kepada kehidupan di Malaysia
dan negara jiran serantau.
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
1.
Menghasilkan sebuah
karangan dengan penjangnya 300 hingga 350 patah perkataan dalam masa 30 minit
sahaja berdasarkan sub tajuk dia atas.
|
AKTIVITI
|
Latih
tubi
|
BBM
|
Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 3/2013
|
REFLEKSI
|
Pelajar
dapat menghasilkan sebuah karangan dengan penjangnya 300 hingga 350 patah
perkataan dalam masa 30 minit sahaja berdasarkan sub tajuk dia atas. Sesi
soal jawab menyeronokkan.
|
#
##
###NEXT DAY###
###
##
#
MATA PELAJARAN : PENGAJIAAN
AM
TINGKATAN :
6RK2 (Penggal 1)
TARIKH :
19.09.2013
HARI :
KHAMIS
MASA :
09.45am – 10.20am
TAJUK
SUB TAJUK
|
Bab 12: Tadbir Urus Negara dan Jabatan Perdana Menteri
Jabatan Perdana Menteri
·
Agensi-Agensi Pusat
ü
Unit Pengurusan Prestasi dan Pelaksanaan
(PEMANDU)
ü
Perbendaharaan Malaysia
|
OBJEKTIF
|
Pelajar
dapat:
1.
Menyatakan 3 objektif dan 4 fungsi Unit
Pengurusan Prestasi dan Pelaksanaan (PEMANDU).
2.
Menyatakan sekurang-kurangnya 5 daripada 8
fungsi Perbendaharaan Malaysia.
|
AKTIVITI
|
Soal
jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 1/2014
|
REFLEKSI
|
Nampaknya pelajar
boleh menyatakan 3 objektif dan 4 fungsi Unit Pengurusan Prestasi dan
Pelaksanaan (PEMANDU). Mereka juga dapat menyatakan sekurang-kurangnya 5
daripada 8 fungsi Perbendaharaan Malaysia. P&P berjalan dengan lancar.
Suasana kelas terkawal.
|
MATA PELAJARAN : PENGAJIAAN
AM
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 3)
TARIKH :
19.09.2013
HARI :
KHAMIS
MASA :
10.55am – 12.40pm
TAJUK
SUB TAJUK
|
BAHAGIAN B: MENGALIH TEKS BUKAN LINEAR KEPADA BENTUK LINEAR
Carta Aliran:
Cabaran yang dihadapi oleh ASEAN + 3 dan cara mengatasi masalah sosial.
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
1.
Menyatakan cara mengenal pasti idea utama/isi dalam
carta aliran.
2.
Menyatakan 4 idea utama yang dikesan dalam carta aliran
yang diberi.
3.
Menghurai setiap satu idea tersebut berdasarkan perkara
yang dinyatakan dalam certa aliran tersebut.
|
AKTIVITI
|
Soal
jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 3/2013
|
REFLEKSI
|
Pelajar
dapat menyatakan cara mengenal pasti idea utama/isi dalam
carta aliran. Mereka juda dapat menyatakan 4 idea utama yang dikesan dalam
carta aliran yang diberi di samping menghurai setiap satu idea tersebut
berdasarkan perkara yang dinyatakan dalam certa aliran tersebut. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat
perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.
|
#
##
###NEXT DAY###
###
##
#
MATA PELAJARAN : PENGAJIAAN
AM
TINGKATAN :
6K2 (Penggal 1)
TARIKH :
20.09.2013
HARI :
JUMAAT
MASA :
10.40am – 11.40am
TAJUK
SUB TAJUK
|
Ulangkaji: Modul Pentaksiran STPM Penggal 1 (Set 2)
Menjawab 15 soalan objektif dan 4 soalans Struktur berkaitan Malaysia
Kekal Berdaulat
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
1. Menjawab 15 soalan
objektif 4 soalan struktur dalam masa 30 minit.
2. Menyatakan kesilapan
mereka semasa menjawab soalan objektif yang diberi setelah membuat
perbincangan dengan guru berkaitan jawapan bagi 15 soalan objektif dan 4
soalan struktur tersebut.
|
AKTIVITI
|
Soal
jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 1 2014
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menjawab 15 soalan objektif dan 4
soalan struktur dalam masa ditetapkan. Hasil daripada latihan tersebut, ramai
dalam kalangan pelajar mendapat betul lebih daripada 5 daripada 30 markah ke
atas. Bagi jawapan yang salah, mereka dapat kenal pasti kesilapan mereka
setelah membuat perbincangan dengan guru selepas selesai menjawab soalan
tersebut. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara
penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.
|
No comments:
Post a Comment