SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN SERIAN
RANCANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN HARIAN
MINGGU 36
(02.09.2013
hingga 06.09.2013)
MATA PELAJARAN : PENGAJIAAN
AM
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 3)
TARIKH :
02.09.2013
HARI :
ISNIN
MASA :
8.15am – 9.25am
TAJUK
SUB TAJUK
|
Ulangkaji: Modul Pentaksiran STPM (Set 1)
Menjawab 15 soalan objektif berkaitan Dasar Luar Negara
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
|
AKTIVITI
|
Soal
jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 3/2013
|
REFLEKSI
|
Pelajar
dapat menjawab 15 soalan objektif dalam masa ditetapkan. Hasil daripada
latihan tersebut, ramai dalam kalangan pelajar mendapat betul lebih daripada
6 ke atas. Bagi jawapan yang salah, mereka dapat kenal pasti kesilapan mereka
setelah membuat perbincangan dengan guru selepas selesai menjawab soalan
tersebut. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara
penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.
|
MATA PELAJARAN : PENGAJIAAN
AM
TINGKATAN :
6RK2 (Penggal 1)
TARIKH :
02.09.2013
HARI : ISNIN
MASA :
09:45 am – 10:55 am
TAJUK
SUB TAJUK
|
Bab 9: Yang di-Pertuan
Agong
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i.
Menyatakan secara umum tentang Yang Di-Pertuan Agong
ii.
Menyatakan cara pemilihan Yang Di-Pertuan Agong.
iii.
Menyatakan bidang kuasa Yang DiPertuan Agong dalam Badan
Eksekutif, Perundangan dan Kehakiman.
|
AKTIVITI
|
Soal
jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 1/2014
|
REFLEKSI
|
Pelajar
dapat menyatakan cara pemilihan Yang di-Pertuan Agong. Mereka juga dapat
menyatakan bidang kuasa Yang di-Pertuan Agong dalam Badan Eksekutif, Badan
Perundangan dan Badan Kehakiman. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut
mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.
|
MATA PELAJARAN : PENGAJIAAN
AM
TINGKATAN :
6RK2 (Penggal 1)
TARIKH :
02.09.2013
HARI :
ISNIN
MASA :
12:05 pm – 12:40pm
TAJUK
SUB TAJUK
|
Bab 9: Yang di-Pertuan
Agong
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
|
AKTIVITI
|
Soal
jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 1/2014
|
REFLEKSI
|
Pelajar
dapat menyatakan tugas-tugas lain serta kuasa budi bicara Yang di-Pertuan
Agong. Mereka juga dapat menyatakan perkara-perkara lain yang tidak boleh
dibuat oleh Yang di-Pertuan Agong. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar
turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.
|
#
##
###NEXT DAY###
###
##
#
MATA PELAJARAN : PENGAJIAAN
AM
TINGKATAN :
6RK2 (Penggal 1)
TARIKH :
03.09.2013
HARI :
SELASA
MASA :
07.05am – 08.15am
TAJUK
SUB TAJUK
|
Bahagian C: Karangan
FU: Seni
FS: Peranan seni dalam membantu pembangunan negara.
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
|
AKTIVITI
|
Soal
jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 1/2014
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menyatakan 2 perkara penting yang
perlu ditulis dalam 2/3 ayat untuk menghasilkan pengenalan karangan. Mereka
juga dapat menyatakan 5 perkara yang perlu ada bagi menghasilkan 5 ayat yang
perlu ditulis dalam setiap perenggan isi
karangan di samping menyatakan 2 perkara yang perlu ada untuk membina
2 ayat bagi menghasilkan penutup karangan.
Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang
diterangkan oleh guru semasa penerangan.
|
MATA PELAJARAN : PENGAJIAAN
AM
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 3)
TARIKH :
03.09.2013
HARI :
SELASA
MASA :
08.15am – 09.25am
TAJUK
SUB TAJUK
|
Ulangkaji: Modul Pentaksiran STPM (Set 2)
Menjawab 15 soalan objektif berkaitan Dasar Luar Negara
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
|
AKTIVITI
|
Soal
jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 3/2013
|
REFLEKSI
|
Pelajar
dapat menjawab 15 soalan objektif dalam masa ditetapkan. Hasil daripada
latihan tersebut, masih ramai dalam kalangan pelajar mendapat betul lebih
daripada 6 ke atas sama seperti semasa menjawab set 1. Bagi jawapan yang
salah, mereka dapat kenal pasti kesilapan mereka setelah membuat perbincangan
dengan guru selepas selesai menjawab soalan tersebut. Sesi soal jawab
menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh
guru semasa penerangan.
|
#
##
###NEXT DAY###
###
##
#
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 3)
TARIKH :
04.09.2013
HARI :
RABU
MASA :
7:05 am – 8:15 am
TAJUK
SUB TAJUK
|
Bahagian C: Karangan
FU: Kejadian Keganasan .
FS: Sebab-sebab Malaysia mengutuk kejadian keganasan
dan usaha yang diambil untuk membantu mangsa keganasan
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
|
AKTIVITI
|
Soal
jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 3/2013
|
REFLEKSI
|
Pelajar
berjaya menghasilkan 2 ayat pengenalan
karangan berpandukan FU dan FS. Mereka juga boleh menyenaraikan /3
Sebab-sebab Malaysia mengutuk kejadian keganasan dan 2/3 usaha yang diambil
untuk membantu mangsa keganasan di samping dapat menyatakan 2 perkara yang
perlu ada untuk membina 2 ayat bagi menghasilkan penutup karangan. Dengan
adanya kemahiran tersebut, mereka dapat menghasilkan sebuah karangan yang
panjangnyan antara 250 hingga 300 patah perkataan dalam P&P seterusnya.
Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang
diterangkan oleh guru semasa penerangan.
|
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6RK2 (Penggal 1)
TARIKH :
04.09.2013
HARI :
RABU
MASA :
09:45am–10.55am
TAJUK
SUB TAJUK
|
Bab 10: Majlis Raja-Raja
|
OBJEKTIF
|
Pelajar
dapat:
|
AKTIVITI
|
Soal
jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 1/2014
|
REFLEKSI
|
P&P berjalan
dengan lancar. Nampaknya pelajar dapat menamakan negerinegeri yang mempunyai
raja dan negeri yang tidak beraja di Malaysia di sampng dapat menceritakan
perjalanan mesyuarat Majlis Raja-Raja. Cuma mereka tidak dapat menyatakan
semua perana Majlis Raja-Raja dalam
badan perundangan serta sebagai penasihat dalam perlantikan jawatan-jawatan
tinggi. Suasana kelas terkawal.
|
MATA PELAJARAN : PENGAJIAAN
AM
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 3)
TARIKH :
04.09.2013
HARI :
RABU
MASA :
10:55am – 11:30am
TAJUK
SUB TAJUK
|
Bahagian C: Karangan
FU: Pendatang Asing Tanpa Izin
FS: Usaha Kerajaan untuk mangatasi masalah pendatang
tanpa izin dari negara-negara jiran.
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
|
AKTIVITI
|
Latih
tubi
|
BBM
|
Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 3/2013
|
REFLEKSI
|
Pelajar
dapat menghasilkan sebuah karangan dengan penjangnya 300 hingga 350 patah
perkataan dalam masa 30 minit sahaja berdasarkan sub tajuk dia atas. Sesi
soal jawab menyeronokkan.
|
#
##
###NEXT DAY###
###
##
#
MATA PELAJARAN : PENGAJIAAN
AM
TINGKATAN :
6RK2 (Penggal 1)
TARIKH :
05.09.2013
HARI :
KHAMIS
MASA :
09.45am – 10.20am
TAJUK
SUB TAJUK
|
Bab 10: Majlis Raja-Raja
|
OBJEKTIF
|
Pelajar
dapat:
|
AKTIVITI
|
Soal
jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 1/2014
|
REFLEKSI
|
Nampaknya pelajar
boleh menyatakan 4 daripada 5 kuasa budi bicara Majlis Raja-Raja. Mereka juga
hanya dapat menyatakan 4 sahaja tugas penting Penyimpan Mohor Besar
Raja-Raja.P&P berjalan dengan lancar. Suasana kelas terkawal.
|
MATA PELAJARAN : PENGAJIAAN
AM
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 3)
TARIKH :
05.09.2013
HARI :
KHAMIS
MASA :
10.55am – 12.40pm
TAJUK
SUB TAJUK
|
BAHAGIAN B: MENGALIH TEKS BUKAN LINEAR KEPADA BENTUK LINEAR
Carta Aliran:
Peranan Malaysia dalam Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) dari aspek
dasar luar.
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
|
AKTIVITI
|
Soal
jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 3/2013
|
REFLEKSI
|
Pelajar
dapat menyatakan cara mengenal pasti idea utama/isi dalam
carta aliran. Mereka juda dapat menyatakan 4 idea utama yang dikesan dalam
carta aliran yang diberi di samping menghurai setiap satu idea tersebut
berdasarkan perkara yang dinyatakan dalam certa aliran tersebut. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat
perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.
|
#
##
###NEXT DAY###
###
##
#
MATA PELAJARAN : PENGAJIAAN
AM
TINGKATAN :
6K2 (Penggal 1)
TARIKH :
06.09.2013
HARI :
JUMAAT
MASA :
10.40am – 11.40am
TAJUK
SUB TAJUK
|
Bab 11: Badan Eksekutif : Kabinet
·
Kabinet (Jemaah Menteri)
·
Perdana Menteri
·
Timbalan Perdana Menteri
·
Menteri
·
Setiausaha Parlimen
·
Setiausaha Politik
|
OBJEKTIF
|
Pelajar
dapat:
|
AKTIVITI
|
Soal
jawab, mencatat nota.
|
BBM
|
Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 1 2014
|
REFLEKSI
|
P&P berjalan
dengan lancar. Nampaknya pelajar dapat menyatakan 5 tugas Kabinet. Mereka
juga dapat menyatakan cara perlantikan Perdana Menteri dan 5 tugas utamanya. Selain
itu, pelajar boleh menyatakan peranan Timbalan Perdana Menteri dalam
Pentadbiran negara, di samping menyatakan
cara perlantikan seseorang menteri. Mereka juga dapat membandingkan cara
perlantikan dan tugas Setiausaha Parlimen dengan Setiausaha Politik. Pelajar
juga dapat menjawab beberapa pertanyaan tentang topik yang diajar ketia sesi
peneguhan.
|
No comments:
Post a Comment