Monday, November 5, 2012

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN MINGGU 39

SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN SERIAN

RANCANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN HARIAN


 

MINGGU 39

(24.09.2012 hingga 28.09.2012)

HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN


 

MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM

TINGKATAN        : 6K2

TARIKH        : 24.09.2012

HARI            : ISNIN

MASA            : 7:05 am – 8:15 am

TAJUK

SUB TAJUK

Bab 10: Majlis Raja-Raja

  • Keangotaan Majlis Raja-Raja
  • Mesyuarat Majlis Raja-Raja
  • Tugas dan Kuasa Majlis Raja-Raja

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menamakan 9 buah negeri yang mempunyai raja dan 4 negeri yang mempunyai Yang di-Pertua Negeri sebagai anggota Majlis Raja-Raja.
  2. Menyatakan perjalanan mesyuarat Majlis Raja-Raja
  3. Menyatakan peranan Majlis Raja-Raja dalam badan Perundangan dan sepagai penasihat dalam perlantikan jawatan-jawatan tinggi.

AKTIVITI

Penerangan & Perbincangan.

REFLEKSI

P&P berjalan dengan lancar. Nampaknya pelajar dapat menamakan negerinegeri yang mempunyai raja dan negeri yang tidak beraja di Malaysia di sampng dapat menceritakan perjalanan mesyuarat Majlis Raja-Raja. Cuma mereka tidak dapat menyatakan semua perana Majlis Raja-Raja dalam badan perundangan serta sebagai penasihat dalam perlantikan jawatan-jawatan tinggi. Suasana kelas terkawal.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM (Tutorial)

TINGKATAN        : 6K2

TARIKH        : 24.09.2012

HARI            : ISNIN

MASA            : 10.55am – 11.30am

TAJUK

SUB TAJUK

Bab 10: Majlis Raja-Raja

  • Kuasa Budi Bicara Majlis Raja-Raja
  • Penyimpan Mohor Besar Majlis Raja-Raja

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan sekurang-kurangnya 5 kuasa budi bicara Majlis Raja-Raja.
  2. Menyatakan sekurang-kurangnya 6 tugas Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja

AKTIVITI

Penerangan & Perbincangan.

REFLEKSI

Nampaknya pelajar boleh menyatakan 4 daripada 5 kuasa budi bicara Majlis Raja-Raja. Mereka juga hanya dapat menyatakan 4 sahaja tugas penting Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja.P&P berjalan dengan lancar. Suasana kelas terkawal.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Sejarah

TINGKATAN        : 4MPV

TARIKH            : 24.09.2012

HARI            : ISNIN

MASA            : 11.30 am – 12.40 pm

TAJUK

SUB TAJUK

Bab 9: Perkembangan di Eropah

  • Penjelajahan dan Penerokaan
    • Penemuan Jalan Laut dan Dunia Baharu
    • Kesan-kesan Penjelajahan terhadap Masyarakat Setempat.
  • Revolusi Pertanian dan Revolusi Perindustrian
    • Perkembangan bidang pertanian
    • Kaedah dan ciptaan baharu dalam pertanian

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan 7 faktor yang menyababkan berlakunya penjelajahan dan kesannya terhadap politik, ekonomi dan sosial masyarakat setempat.
  2. Menyatakan 4 faktor yang meyebabkan berlakunya perubahan kepada Revolusi Pertanian dan kesannya terhadap pemilikan tanah persendirian,
  3. Menyatakan kaedah dan ciptaan baharu dalam pertanian.

AKTIVITI

Soal jawab, mencatat nota.

BBM

Buku teks, buku rujukan Sejarah

PENERAPAN:

ILMU

    NILAI

KBT


 

Kemanusiaan, Sejarah, Geografi

Kepimpinan cemerlang, Bekerjasama

KB-menjana minda, Masteri

REFLEKSI

Pelajar nampaknya boleh menyatakan 5 daripada 7 faktor yang menyababkan berlakunya penjelajahan dan kesannya terhadap politik, ekonomi dan sosial masyarakat setempat.Mereka juga dapat menyatakan 4 faktor yang meyebabkan berlakunya perubahan kepada Revolusi Pertanian dan kesannya terhadap pemilikan tanah persendirian. Selain itu, mereka juga boleh menyatakan kaedah dan ciptaan baharu dalam pertanian. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.

#

##

###NEXT DAY###

HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA

###

##

#

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 1

TINGKATAN         : 6AK4

TARIKH

HARI

MASA

:25.09.2012

:SELASA

:07.05 am – 08.15am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

PEMBETULAN PEPERIKSAAN PERCUBAAN STPM 2011

  • Kertsa 2 : Bahagian C:- Kefahaman dan Ulasan teks (soalan 5a & 5b)


 

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan kesilapan mereka apabila menjawab soalan dalam Bahagian C soalan 5
  2. Menyatakan cara menulis jawapan yang betul.
  3. Membuat pembetulan.

AKTIVITI

Penerangan, perbincangan, membuat pembetulan.

CATATAN / REFLEKSI

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM

TINGKATAN        : 6K2

TARIKH        : 25.09.2012

HARI            : SELASA

MASA            : 09:45am–10.55am

TAJUK

SUB TAJUK

Bab 11: Badan Eksekutif : Kabinet

  • Kabinet (Jemaah Menteri)
  • Perdana Menteri
  • Timbalan Perdana Menteri
  • Menteri
  • Setiausaha Parlimen
  • Setiausaha Politik

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan 5 tugas Kabinet.
  2. Menyatakan cara perlantikan Perdana Menteri dan 5 tugas utamanya.
  3. Menyatakan peranan Timbalan Perdana Menteri dalam Pentadbiran negara.
  4. Menyatakan cara perlantikan seseorang menteri.
  5. Menyatakan cara perlantikan dan tugas Setiausaha Parlimen.
  6. Menyatakan cara perlantikan serta tugas Setiausaha Politik

AKTIVITI

Penerangan, perbincangan.

REFLEKSI

P&P berjalan dengan lancar. Nampaknya pelajar dapat menyatakan 5 tugas Kabinet. Mereka juga dapat menyatakan cara perlantikan Perdana Menteri dan 5 tugas utamanya. Selain itu, pelajar boleh menyatakan peranan Timbalan Perdana Menteri dalam Pentadbiran negara, di samping menyatakan cara perlantikan seseorang menteri. Mereka juga dapat membandingkan cara perlantikan dan tugas Setiausaha Parlimen dengan Setiausaha Politik. Pelajar juga dapat menjawab beberapa pertanyaan tentang topik yang diajar ketia sesi peneguhan.

#

##

###NEXT DAY###

HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU

###

##

#

MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM (Tutorial)

TINGKATAN        : 6K2

TARIKH        : 26.09.2012

HARI            : RABU

MASA            : 09:45am – 10:20am

TAJUK

SUB TAJUK

Bab 11: Badan Eksekutif : Kabinet

  • Mesyuarat Kabinet (Jemaah Menteri)

  • Ketua Setiausaha Negara
  • Jawatankuasa Kabinet
  • Jawatankuasa Perancangan Pembangunan Nagara
    • Majlis Perancangan Negara
    • Majlis Tindakan Negara
    • Majlis Keselamatan Negara
    • Majlis Tindakan Ekonomi (MTEN)
    • Majlis Penasihat Ekonomi Negara (MPEN)
    • Majlis Khidmat Negara

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan perkara yang dilakukan semasa Mesyuarat Kabinet berlangsung.
  2. Menyatakan cara perlantikan Ketua Setiausaha Negara dan tugas utamanya.
  3. Menyatakan peranan Jawatankuasa Kabinet
  4. Menyatakan peranan setiap satu Jawatankuasa Perancangan Pembangunan Negara.

AKTIVITI

Penerangan, perbincangan.

REFLEKSI

P&P berjalan dengan lancar. Nampaknya pelajar dapat menyatakan perkara yang dilakukan semasa Mesyuarat Kabinet berlangsung. Mereka jida dapat menyatakan cara perlantikan Ketua Setiausaha Negara dan tugas utamanya serta menyatakan peranan Jawatankuasa Kabinet. Selain itu, mereka juga boleh menyatakan peranan setiap satu Jawatankuasa Perancangan Pembangunan Negara secara ringkas. Pelajar juga dapat menjawab beberapa pertanyaan tentang topik yang diajar ketia sesi peneguhan.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am (Tutoral)

TINGKATAN         : 6AK4

TARIKH

HARI

MASA

: 26.09.2012

:RABU

:10:55 am – 12:05 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

PEMBETULAN PEPERIKSAAN PERCUBAAN STPM 2011

  • Kertas 2: Bahagian C:- Kefahaman dan Ulasan teks (soalan 6a & 6b)


 

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan kesilapan mereka apabila menjawab soalan dalam Bahagian C soalan 6
  2. Menyatakan cara menulis jawapan yang betul.
  3. Membuat pembetulan.

AKTIVITI

Penerangan, perbincangan, membuat pembetulan.

CATATAN / REFLEKSI

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas

terkawal.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 1        

TINGKATAN         : 6AK2    

TARIKH

HARI

MASA

:26.09.2012

:RABU

:12:05 pm – 12:40 pm


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

PEMBETULAN PEPERIKSAAN PERCUBAAN STPM 2011

  • Kertas 2: Bahagian C:- Kefahaman dan Ulasan teks (soalan 6a & 6b)


 

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan kesilapan mereka apabila menjawab soalan dalam Bahagian C soalan 6
  2. Menyatakan cara menulis jawapan yang betul.
  3. Membuat pembetulan.

AKTIVITI

Penerangan, perbincangan, membuat pembetulan.

CATATAN / REFLEKSI

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal.

#

##

###NEXT DAY###

HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS

###

##

#

MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM

TINGKATAN        : 6K2

TARIKH        : 27.09.2012

HARI            : KHAMIS

MASA            : 07.05am – 08.15am


 

CATATAN

Perhimpunan Sekolah

Sempena

Majlis Penutupan Bulan Membaca


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Sejarah

TINGKATAN        : 4MPV

TARIKH            : 27.09.2012

HARI                : KHAMIS

MASA            : 09.45am – 10.20am


 

CATATAN

Ceramah

anjuran

eMart


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 2        

TINGKATAN         : 6AK2    

TARIKH

HARI

MASA

:27.09.2012

:KHAMIS

:10.55 am – 12.05pm


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

PEMBETULAN PEPERIKSAAN PERCUBAAN STPM 2011

Kertas 2: Bahagian D (Soalan 7 & 8)


 

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan kesilapan mereka apabila menjawab soalan dalam Bahagian D soalan 7 & 8.
  2. Membuat pembetulan.


 

AKTIVITI


 

  • Penerangan, soal jawab, membuat pembetulan.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal. Pelajar mencatat nota sambil mendengar guru memberikan penerangan.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 2        

TINGKATAN         : 6AK2    

TARIKH

HARI

MASA

:27.09.2012

:KHAMIS

:12.05pm – 12.40pm


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

PEMBETULAN PEPERIKSAAN PERCUBAAN STPM 2011

Kertas 2: Bahagian D (Soalan 7 & 8)


 

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan kesilapan mereka apabila menjawab soalan dalam Bahagian D soalan 7 & 8.
  2. Membuat pembetulan.


 

AKTIVITI


 

  • Penerangan, soal jawab, membuat pembetulan.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal. Pelajar mencatat nota sambil mendengar guru memberikan penerangan.

#

##

###NEXT DAY###

HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT

###

##

#

MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM

TINGKATAN        : 6K2

TARIKH        : 28.09.2012

HARI            : JUMAAT

MASA            : 09.40am – 10.40am

TAJUK

SUB TAJUK

ULANGKAJI PEPERIKSAAN PERCUBAAN STPM PENGGAL 1

Bahagian C: Karangan

  • Panduan menghasilkan karangan

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan cara menulis pengenalan karangan
  2. Menyatakan 5 ayat yang perlu ditulis untuk menghasilkan isi karangan.
  3. Menyatakan cara untuk menghasilkan 5 ayat tersebut.
  4. Menyatakan cara menulis kesimpulan karangan.
  5. Menghasilkan sebuah isi karangan yang melibatkan 5 ayat sahaja.

AKTIVITI

Soal jawab, mencatat nota.

BBM

Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 1 2012

REFLEKSI

Pelajar dapat menghasilkan karangan yang menarik dengan menggunakan 300 - 350 patah perkataan sahaja. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 1

TINGKATAN         : 6AK4

TARIKH

HARI

MASA

:28.09.2012

:JUMAAT

:10.40 am – 11.40 am


 

CATATAN / REFLEKSI

Bengkel menjawab soalan

kertas Bahasa Melayu STPM

No comments:

Post a Comment