Sunday, September 18, 2011

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN MINGGU 37

SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN SERIAN

RANCANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN HARIAN


 

MINGGU 37

(12.09.2011 hingga 16.09.2011)

HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 1

TINGKATAN         : 6RK4

TARIKH

HARI

MASA

12.09.2011

ISNIN

08.15 am – 09.25 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Bab 4: Sistem Kerajaan dan Pentadbiran Malaysia

  • Suruhanjaya Perkhidmatan
    • Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA)
    • Suruhanjaya perkhidmatan Pelajaran (SPP)Suruhanjaya Pasukan Polis
    • Suruhanjaya Kehakiman dan Undang-Undang
    • Majlis Angkatan tentera


 

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan keanggotaan Suruhanjaya Perkhidmatan Awam dan fungsinya.
  2. Menyatakan keanggotaan Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran dan fungsinya.
  3. Menyatakan keanggotaan Suruhanjaya Pasukan Polis dan fungsinya
  4. Menyatakan keanggotaan Suruhanjaya Kehakiman dan Undang-Undang dan Fungsinya.
  5. Menyatakan keanggotaan Majlis Angkatan Tentera dan fungsinya


 

AKTIVITI


 

  • Penerangan, perbincangan.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal. Pelajar dapat menjawab beberapa pertanyaan tentang topik yang diajar ketia sesi peneguhan.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pemulihan Bahasa Melayu (PBM)

TINGKATAN         : 4K8

TARIKH

HARI

MASA

12.09.2011

ISNIN

09.45 am – 10.55 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK

    


 

Karangan jenis Surat Krirman Rasmi

Menyalin karangan jenis pendapat daripada buku.


 

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan bentuk karangan jenis surat kiriman rasmi.
  2. Melatih diri mereka untuk menyali karangan yang panjangnya lebih daripada 400 patah perkataan dalam masa yang ditetapkan.


 

AKTIVITI


 

  • Soal jawab, latih tubi.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal. Hanya beberapa orang pelajar yang dapat memenuhi objektif yang ii. P&P akan disambung pada hari Khamis.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 1

TINGKATAN         : 6AK2    

TARIKH

HARI

MASA

12.09.2011

ISNIN

11.30 am – 12.40 pm


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

PEPERIKSAAN PERCUBAAN STPM


 

AKTIVITI


 

EKONOMI

(kertas 1)


 

#

##

###NEXT DAY###

HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA

###

##

#

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 1

TINGKATAN         : 6RK4

TARIKH

HARI

MASA

13.09.2011

SELASA

08.15 am – 09.25 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Karangan Bahagian B: Laras Sains

Faktor gaya hidup dan persekitaran yang menyebabkan orang ramai mendapat penyakit.


 

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan tajuk dan skop soalan bagi soalan yang diberi
  2. Menyenaraikan 2 faktor gaya hidup dan 2 faktor persekitaran yang menyababkan orang ramai mudah mendapat penyakit.
  3. Menghasilkan sebuah karangan dengan penjangnya 250 – 300 patah perkataan.


 

AKTIVITI


 

  • Perbincangan, latih tubi.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal. Pelajar dapat menjawab beberapa pertanyaan tentang perkara yang diajar ketia sesi peneguhan.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 2

TINGKATAN         : 6AK2

TARIKH

HARI

MASA

13.09.2011

SELASA

09.45am – 10.55 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

PEPERIKSAAN PERCUBAAN STPM


 

AKTIVITI


 

BAHASA MELAYU

(kertas 2)


 

#

##

###NEXT DAY###

HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU

###

##

#

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 2

TINGKATAN         : 6RK4

TARIKH

HARI

MASA

14.09.2011

RABU

08.15 am – 09.25 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Graf Garis Biasa/Kompaun

Membina Graf Garis Biasa/Kompaun


 

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan bentuk Graf Garis Biasa/Kompaun
  2. Menyatakan cara menyediakan jadual untuk Graf Garis Biasa/Kompaun.
  3. Menyatakan cara menghasilkan Graf Garis Biasa/Kompaun.
  4. Menghasilkan Graf Garis Biasa/Kompaun berdasarkan petikan yang diberi mengikut masa yang ditetapkan.


 

AKTIVITI


 

  • Soal jawab, penerangan, mencatat nota dan lath tubi.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Pelajar dapat menyapkan graf mereka mengikut masa yang ditetapkan. Suasana kelas terkawal.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 1

TINGKATAN         : 6AK2

TARIKH

HARI

MASA

14.09.2011

RABU

09.45am – 10.20 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

PEPERIKSAAN PERCUBAAN STPM


 

AKTIVITI


 

Ulangkaji


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 2

TINGKATAN         : 6RK4

TARIKH

HARI

MASA

14.09.2011

RABU

10.55 am – 11.30 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Bahagian C: Kafahaman (Laras Sains)

Kitar semula sampah sarap


 

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan teknik menjawab soalan kefahaman.
  2. Menyatakan maksud proses kitar semula.
  3. Menyatakan kepentingan proses kitar semula.


 

AKTIVITI


 

  • Guru bersoal jawab dengan pelajar berkaitan dengan cara menjawab soalan dalam Bahagian C ini.
  • Pelajar mencatat perkara penting yang mereka perolehi daripada proses P&P yang dijalankan.
  • Pelajar menjawab soalan yang dikemukakan oleh guru sebagai pengukuhan.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal. Pelajar menyatakan lebih daripada 2 kepentingan proses kitar semula setelah disoal oleh guru semasa sesi pengukuhan.


 

#

##

###NEXT DAY###

HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS

###

##

#

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 1

TINGKATAN         : 6AK2

TARIKH

HARI

MASA

15.09.2011

KHAMIS

08.15am – 09.25 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

PEPERIKSAAN PERCUBAAN STPM


 

AKTIVITI


 

Ulangkaji


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pemulihan Bahasa Melayu (PBM)

TINGKATAN         : 4K8

TARIKH

HARI

MASA

15.09.2011

KHAMIS

09.45 am – 10.55 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK

    


 

Karangan jenis surat kiriman rasmi.

Menyalin karangan jenis pendapat daripada buku.


 

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan bentuk karangan surat kiriman rasmi.
  2. Melatih diri mereka untuk menghasilkan karangan yang panjangnya lebih daripada 400 patah perkataan dalam masa yang ditetapkan.


 

AKTIVITI


 

  • Soal jawab, latih tubi.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal. Pelajar dapat menyalin sebuah karangan surat kiriman rasmi.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 2

TINGKATAN         : 6AK2

TARIKH

HARI

MASA

15.09.2011

KHAMIS

10.55am – 11.30 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

PEPERIKSAAN PERCUBAAN STPM


 

AKTIVITI


 

Bahasa Melayu

(kertas 1)


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 2

TINGKATAN         : 6RK4

TARIKH

HARI

MASA

15.09.2011

KHAMIS

12.05 pm – 12.40 pm


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Pembetulan ujian pertengahan semester

Soalan Kenegaraan ( Soalan 1 hingga 10)

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan kesilapan mereka apabila menjawab soalan.
  2. Membuat pembetulan.


 

AKTIVITI


 

  • Penerangan, soal jawab, membuat pembetulan.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal. Pelajar mendapat pengetahuan baru setelah pembetulan berkaitan dengan soalan dilakukan.


 

#

##

###NEXT DAY###

HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT

###

##

#

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 1

TINGKATAN         : 6RK4

TARIKH

HARI

MASA

16.09.2011

JUMAAT

08.15 am – 09.25 am


 

CATATAN / REFLEKSI


 

Cuti Hari Malaysia


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 2

TINGKATAN         : 6AK2    

TARIKH

HARI

MASA

16.09.2011

JUMAAT

09.40 am – 10.40 am


 

CATATAN / REFLEKSI


 

Cuti Hari Malaysia

####

#############################

##################SELAMAT BERHUJUNG MINGGU##################

#############################

#####


 


 


 


 


 


 


 


 

No comments:

Post a Comment