Wednesday, July 14, 2010

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN MINGGU 27 & MINGGU 28

SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN SERIAN

RANCANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN HARIAN


 

MINGGU 28

(12.07.2010 hingga 16.07.2010)


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 1

TINGKATAN         : 6RK2


 

TARIKH

HARI

MASA 

12.07.2010

ISNIN

11.30 am – 12.40 pm  


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Pembentangan

Isu-isu Perumahan dan Setinggan


 

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Mengetahui info-info terbaru berkaitan tajuk pembentangan.
  2. Menyatakan punca, kesan dan langkah mengatasi isu-isu perumahan dan Setinggan


 

AKTIVITI


 

  • Pembentangan, Perbincangan.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal.


 


 


 


 

######################################################################


 


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 2

TINGKATAN         : 6RK2


 

TARIKH

HARI

MASA 

13.07.2010

SELASA

07.05 am – 08.15 am 


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

BAB 2: PERLEMBAGAAN

  • Konsep Ketertinggian perlembagaan
    • Ketertinggian Perlembagaan Malaysia


 

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menguraikan konsep ketertinggian Perlembagaan malaysia


 

AKTIVITI


 

  • Penerangan, perbincangan.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 2

TINGKATAN         : 6AS


 

TARIKH

HARI

MASA 

13.07.2010

SELASA

08.50 am – 09.25 am 


 

TAJUK

SUB-TAJUK 


 

Esei Bahagian A (Laras Sastera)

  • Konsep Pendidikan Peringkat Awal
    • Kesan-kesan Pendidikan Peringkat Awal


 

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menjelaskan kesan-kesan pendidikan Peringkat Awal.
  2. Menghasilkan sebuah esei yang panjangnya antara 250 – 300 patah perkataan berdasarkan isu yang dibincangkan.


 

AKTIVITI


 

  • Penerangan, soal jawab, latih tubi.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan tidak dapat dijalankan kerana masa ini digunakan untuk eksperimen

biologi


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 1

TINGKATAN         : 6AS


 

TARIKH

HARI

MASA 

13.07.2010

SELASA

10.55 am – 11.30 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK 


 

Esei Bahagian A (Laras Sastera)

  • Konsep Pendidikan Peringkat Awal
    • Kesan-kesan Pendidikan Peringkat Awal


 

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menjelaskan kesan-kesan pendidikan Peringkat Awal.
  2. Menghasilkan sebuah esei yang panjangnya antara 250 – 300 patah perkataan berdasarkan isu yang dibincangkan.


 

AKTIVITI


 

  • Penerangan, soal jawab, latih tubi.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal.

Pelajar mencatat nota sambil mendengar guru memberikan penerangan.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 1

TINGKATAN         : 6RK2


 

TARIKH

HARI

MASA 

13.07.2010

SELASA

11.30 am – 12.40 pm 


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Esei Bahagian A (Laras Sastera)

  • Isu Perumahan
    • Sebab dan kesan perlaksanaan konsep konvensional "bina dulu, jual kemudian"


 

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menjelaskan Sebab dan kesan perlaksanaan konsep konvensional "bina dulu, jual kemudian"
  2. Menghasilkan sebuah esei yang panjangnya antara 250 – 300 patah perkataan berdasarkan isu yang dibincangkan.


 

AKTIVITI


 

  • Penerangan, soal jawab, latih tubi.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal.

Pelajar mencatat nota sambil mendengar guru memberikan penerangan.


 


 


 


 

######################################################################


 


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 2

TINGKATAN         : 6AS


 

TARIKH

HARI

MASA 

14.07.2010

RABU

09.45 am – 10.55 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Pembentangan

Industri Kecil Sederhana (IKS)


 

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Mengetahui info-info terbaru berkaitan tajuk pembentangan.
  2. Menyatakan sumbangan industri kecil sederhana kepada pembangunan sosioekonomi negara.


 

AKTIVITI


 

  • Pembentangan, Perbincangan.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 2

TINGKATAN         : 6RK2


 

TARIKH

HARI

MASA 

14.07.2010

RABU

12.05 pm – 12.40 pm 


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Esei Bahagian A (Laras Sastera)

  • Isu Perumahan
    • Sebab dan kesan perlaksanaan konsep konvensional "bina dulu, jual kemudian"


 

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyenaraikan 2 Sebab dan 2 kesan perlaksanaan konsep konvensional "bina dulu, jual kemudian" dalam rangka karangan.
  2. Menyatakan cara menghasilkan pengenalan dan menghuraikan isi berdasarkan persoalan seperti Apa?, Mengapa? Bagaimana? Contoh dan penegasan.
  3. Menghasilkan sebuah esei yang panjangnya antara 250 – 300 patah perkataan berdasarkan isu yang dibincangkan.


 

AKTIVITI


 

  • Penerangan, soal jawab, latih tubi.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal.

Pelajar mencatat nota sambil mendengar guru memberikan penerangan.


 


 


 


 

######################################################################


 


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 1

TINGKATAN         : 6AS


 

TARIKH

HARI

MASA 

15.07.2010

KHAMIS

07.05 am – 08.15 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Bab 12: Perpaduan Negara dan Dasar-dasar Sosial.

  • Konsep-konsep perpaduan, intergrasi dan asimilasi.
  • Masalah perpaduan


 

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan konsep-konsep perpaduan, integrasi dan asimilasi.
  2. Menyatakan 6 unsur integrasi nasional yang diamalkan di Malaysia.
  3. Menyatakan sekurang-kurangnya 5 faktor sejarah yang telah menyulitkan proses pencapaian perpaduan di Malaysia.


 

AKTIVITI


 

  • Penerangan, soal jawab, mencatat nota.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal.

Pelajar mencatat nota sambil mendengar guru memberikan penerangan.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 2

TINGKATAN         : 6AS


 

TARIKH

HARI

MASA 

15.07.2010

KHAMIS

11.30am – 12.40 pm


 

TAJUK

SUB-TAJUK 


 

Graf Garis cermin

Panduan membina Graf garis cermin


 

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan cara membina Graf garis cermin
  2. Mengisi jadual Graf Garis berpandukan petikan yang diberi.
  3. Membina Graf Garis berdasarkan jadual yang dilengkapkan.


 

AKTIVITI


 

  • Penerangan, perbincangan, latih tubi.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal.


 


 


 


 

######################################################################


 


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 2

TINGKATAN         : 6AS


 

TARIKH

HARI

MASA 

16.07.2010

JUMAAT

07.05 am – 08.15 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Ujian Topikal

Soalan Bahagian E


 

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menjawab soalan yang diberi berdasarkan masa yang diperuntukan


 

AKTIVITI


 

  • Menjawab soalan ujian topikal.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal.


 


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 1

TINGKATAN         : 6RK2


 

TARIKH

HARI

MASA 

16.07.2010

JUMAAT

09.40 am – 10.40 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Graf Garis Memesong/Cermin

Panduan membina Graf Garis Memesong/Cermin


 

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan cara membina Graf garis Memesong/Cermin
  2. Menyatakan cara mengisi jadual Garf garis Memesong/Cermin berdasarkan soalan yang diberi.


 

AKTIVITI


 

  • Penerangan, perbincangan, latih tubi.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 2

TINGKATAN         : 6RK2


 

TARIKH

HARI

MASA 

16.07.2010

JUMAAT

10.40 am – 11.40 am 


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Graf garis Memesong/Cermin

Panduan membina Graf garis Memesong/Cermin


 

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Mengaplikasikan cara membina Graf garis Memesong/Cermin dalam kertas graf berdasarkan soalan graf yang diberi


 

AKTIVITI


 

  • Penerangan, perbincangan, latih tubi.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal.


 


 


 


 

@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@


 


 


 


 

SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN SERIAN

RANCANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN HARIAN


 

MINGGU 27

(05.07.2010 hingga 09.2010)


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 1

TINGKATAN         : 6RK2


 

TARIKH

HARI

MASA 

05.07.2010

ISNIN

11.30 am - 12.40 pm


 

TAJUK

SUB-TAJUK 


 

BAB 2: Perlembagaan

  • Maksud Perlembagaan
  • Sebab perlu ada Perlembagaan


 

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan maksud Perlembagaan
  2. Menyatakan 2 sebab sesebuah negara perlu ada Perlembagaan


 

AKTIVITI


 

  • Penerangan, perbincangan, mencatat nota.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal.


 


 


 


 

######################################################################


 


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 2

TINGKATAN         : 6RK2


 

TARIKH

HARI

MASA

06.07.2010

SELASA

07.05 am – 08.15 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

BAB 2: Perlembagaan

  • Fungsi Perlembagaan
  • Kandungan Perlembagaan bertulis
  • Klasifikasi Perlembagaan


 

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan sekurang-kurangnya tiga fungsi Perlembagaan.
  2. Menyatakan 3 kandungan asas Perlembagaan bertulis
  3. Menyatakan 3 cara mengklsifikasikan perlembagaan di dunia


 

AKTIVITI


 

  • Penerangan, perbincangan, mencatat nota.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 2

TINGKATAN         : 6AS


 

TARIKH

HARI

MASA 

06.07.2010

SELASA

08.50 am – 09.25 am 


 

TAJUK

SUB-TAJUK 


 

Bahagian C :- Soalan 6.a

Menjawab soalan dalam petikan kefahaman Laras Sains


 

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan cara menjawab soalan kefahaman Laras Sains
  2. Mengapikasi cara menjawab soalan dalam latihan yang diberi.


 

AKTIVITI


 

  • Penerangan, perbincangan, latih tubi.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 1

TINGKATAN         : 6AS


 

TARIKH

HARI

MASA 

06.07.2010

SELASA

10.55 am – 11.30 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK 


 

Bahagian C :- Soalan 6.b

  • Menjawab soalan dalam petikan kefahaman Laras Sains


 

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan cara menjawab soalan kefahaman Laras sains
  2. Mengapikasi cara menjawab soalan dalam latihan yang diberi.


 

AKTIVITI


 

  • Penerangan, perbincangan, latih tubi.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 2

TINGKATAN         : 6RK2


 

TARIKH

HARI

MASA 

06.07.2010

SELASA

12.10 am – 12.40 pm


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

BAHAGIAN E: MENGALIH TEKS BUKAN LINEAR KEPADA BENTUK LINEAR

  • Teknik Huraian


 

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan 2 cara menggunakan teknik huraian untuk menjawab soalan jenis carta aliran.


 

AKTIVITI


 

  • Penerangan, perbincangan dan mencatat nota


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal.


 


 


 


 

######################################################################


 


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 2

TINGKATAN         : 6AS


 

TARIKH

HARI

MASA 

07.07.2010

RABU

09.45 am – 10.55 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Pembentangan

Sains dan Teknologi Sukan


 

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Mengetahui info-info terbaru berkaitan tajuk pembentangan.
  2. Menyatakan kepentingan dan sumbangan sains dan teknologi sukan dalam bidang sukan.


 

AKTIVITI


 

  • Pembentangan, Perbincangan.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 2

TINGKATAN         : 6RK2


 

TARIKH

HARI

MASA 

07.07.2010

RABU

12.05 pm – 12.40 pm 


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

BAHAGIAN E: MENGALIH TEKS BUKAN LINEAR KEPADA BENTUK LINEAR

  • Teknik Huraian


 

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Mengaplikasi teknik huraian untuk menjawab soalan jenis carta aliran.


 

AKTIVITI


 

  • Penerangan, perbincangan dan mencatat nota


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal.


 


 


 


 

######################################################################


 


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 1

TINGKATAN         : 6AS


 

TARIKH

HARI

MASA 

08.07.2010

KHAMIS

07.05 am – 08.15 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Bab 11: Pembangunan Ekonomi Negara

  • Dasar Halacara Baru Dalam Perkembangan Kampung dan Luar Bandar
  • Dasar Perindutrian Berat
  • Dasar Perindustrian Negara
  • Dasar Peningkatan Daya Pengeluaran Negara
  • Dasar Pengurangan Beban Perbelanjaan Awam
  • Dasar Telekomunikasi Negara
  • Dasar Belilah barangan Buatan Malaysia


 

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan matlamat dan strategi Dasar Halacara Baru Dalam Perkembangan Kampung dan Luar Bandar
  2. Menyatakan matlamat dan strategi Dasar Perindutrian Berat
  3. Menyatakan matlamat dan strategi Dasar Perindustrian Negara
  4. Menyatakan matlamat dan strategi Dasar Peningkatan Daya Pengeluaran Negara
  5. Menyatakan matlamat dan strategi Dasar Pengurangan Beban Perbelanjaan Awam
  6. Menyatakan matlamat dan strategi Dasar Telekomunikasi Negara
  7. Menyatakan matlamat dan strategi Dasar Belilah barangan Buatan Malaysia


 

AKTIVITI


 

  • Penerangan, soal jawab, mencatat nota.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal.

Pelajar mencatat nota sambil mendengar guru memberikan penerangan.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 2

TINGKATAN         : 6AS


 

TARIKH

HARI

MASA 

08.07.2010

KHAMIS

11.30 am – 12.40 pm


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Carta Pai

Panduan membina Carta Pai


 

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan cara membina carta pai
  2. Mengisi jadual carta pai berdasarkan petikan yang diberi.
  3. Membina carta pai berdasarkan jadual yang dilengkapkan daripada petikan dalam soalan..


 

AKTIVITI


 

  • Penerangan, perbincangan, latih tubi.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal.


 


 


 


 

######################################################################


 


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 2

TINGKATAN         : 6AS


 

TARIKH

HARI

MASA 

09.07.2010

JUMAAT

07.05 am – 08.15 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Bahagian E (Mengalih bentuk teks bukan linear kepada linear)

  • Carta aliran
    • Sumbangan pendidikan kepada pertumbuhan pendapatan per kapita


 

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan cara menjawab soalan dengan Teknik Huraian.
  2. Mengaplikasikan Teknik Huraian bagi menjawab soalan carta aliran yang diberi.


 

AKTIVITI


 

  • Perbincangan, soal jawab dan latih tubi


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal.


 


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 1

TINGKATAN         : 6RK2


 

TARIKH

HARI

MASA 

09.07.2010

JUMAAT

09.40 am – 10.40 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Graf Garis kompau dan komponen

Panduan membina Graf Garis kompaun dan komponen


 

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan cara membina Graf Garis kompaun dan komponen
  2. Menyatakan cara mengisi jadual Garf garis komponen berdasarkan soalan yang diberi.


 

AKTIVITI


 

  • Penerangan, perbincangan, latih tubi.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 2

TINGKATAN         : 6RK2


 

TARIKH

HARI

MASA 

09.07.2010

JUMAAT

10.40 am – 11.40 am 


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Graf Garis kompaun

Panduan membina Graf Garis Kompaun


 

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Mengaplikasikan cara membina Graf garis komponen dalam kertas graf berdasarkan soalan graf yang diberi


 

AKTIVITI


 

  • Penerangan, perbincangan, latih tubi.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal.

No comments:

Post a Comment