SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN SERIAN
RANCANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN HARIAN
MINGGU 9
(24.02.2014 hingga 28.02.2014)
1
HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN 1
111
11
1
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 2)
TARIKH :
24.02.2014
HARI :
ISNIN
MASA :
9.45am – 11.30am
|
TAJUK
SUB TAJUK
|
Bahagian B: Alih Bentuk
Komunikasi
|
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i.
Menyatakan cara menentukan jenis dan
bentuk graf melalui soalan yang diberi.
ii.
Menyatakan bentuk dan cara menghasilkan
graf garis memesong.
iii.
Menyatakan cara melakar jadual
berdasarkan pemerhatian terhadap kuantiti (KU), Perkara (PE) Tahun (TA) yang
terdapat dalam soalan.
iv.
Menganalisis data yang terdapat dalam
petikan untuk dipindahkan ke dalam jadual yang disediakan.
v.
Memindahkan data dalam jadual ke dalam
bentuk graf garis memesong.
|
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
|
BBM
|
Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal
2/2014
|
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menyatakan cara menentukan
jenis dan bentuk graf melalui soalan yang diberi. Selain itu, mereka juga
dapat membayangkan bentuk dan cara menghasilkan graf garis memesong. Mereka
juga dapat menyatakan cara melakar jadual berdasarkan pemerhatian terhadap
kuantiti (KU), Perkara (PE) Tahun (TA) yang terdapat dalam soalan sebelum
menganalisis data yang terdapat dalam petikan untuk dipindahkan ke dalam
jadual tersebut. Di samping itu, mereka juga dapat memindahkan data dalam
jadual ke dalam bentuk graf garis memesong. Memandangkan masa untuk
memindahkan data ke dalam bentuk graf memakan masa yang lama maka pelajar
disarankan untuk menyiapkan graf tersebut di rumah. Pelajar turut mencatat
perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.
|
1
11
111NEXT DAY222
22
HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA 22
222
22
2
MATA PELAJARAN :
SEJARAH
TINGKATAN :
4K3
TARIKH : 25.02.2014
HARI :
SELASA
MASA :
9.45am – 10.20am
|
TAJUK
SUB TAJUK
|
Ulangkaji (Peperiksaan Awal Tahun)
· Pendedahan
menjawab soalan dalam Kertas 3
|
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i.
Menyatakan 8 jenis soalan yang wajib
mereka jawab dalam kertas 3.
ii.
Menyatakan cara untuk menjawab 8 jenis soalan
tersebut.
|
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
|
BBM
|
Buku teks Sejarah
|
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menyatakan 8 jenis soalan
yang wajib mereka jawab dalam kertas 3 di samping menyatakan
cara untuk menjawab 8 jenis soalan tersebut.
Suasana P&P menyeronokan.
|
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM (Tutorial)
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 2)
TARIKH :
25.02.2014
HARI :
SELASA
MASA :
10.55am – 11.30am
|
TAJUK
SUB TAJUK
|
BAHAGIAN A: Idiologi Wawasan
dan Dasar Pembangunan Negara
o 9 cabaran
wawasan 2020
|
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i.
Menyatakan objektif Wawasan 2020.
ii.
Menyatakan 9 cabaran Wawasan 2020.
iii.
Menyatakan strategi yang digunakan untuk
mencapai Wawasan 2020.
|
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
|
BBM
|
Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal
2/2014
|
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menyatakan objektif
Wawasan 2020. Mereka juga boleh menyatakan
9 cabaran Wawasan 2020 di samping dapat menyatakan strategi yang digunakan
untuk mencapai Wawasan 2020. Sesi soal
jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan
oleh guru semasa penerangan.
|
2
22
222NEXT DAY333
333
HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU 333
333
33
3
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 2)
TARIKH :
26.02.2014
HARI :
RABU
MASA :
8.15am – 9.25am
|
TAJUK
SUB TAJUK
|
Kerja Kursus
|
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i.
Menyatakan cara penulisan Abstrak,
Kandungan, Penghargaan dan pengenalan yang betul mengikut format yang
ditetapkan.
|
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
|
BBM
|
Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 2
|
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menyatakan cara penulisan
Abstrak, Kandungan, Penghargaan dan pengenalan yang betul mengikut format
yang ditetapkan. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat
perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.
|
3
33
333NEXT DAY4444
4444
HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS 4444
4444
444
44
4
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 2)
TARIKH :
27.02.2014
HARI :
KHAMIS
MASA :
8.15am – 9.25am
|
TAJUK
SUB TAJUK
|
BAHAGIAN A: Idiologi Wawasan
dan Dasar Pembangunan Negara
o Dasar
Ekonomi.
§ Pradasar
Ekonomi (1956 – 1970)
· Rancangan
Malaya 1 (1956 – 1960)
· Rancangan Malaya 2 (1961 – 1965)
· Rancangan Malaysia 1 (1966 – 1970)
|
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i.
Menyatakan keadaan ekonomi penduduk tempatan
sebelum dan setelah dan selepas kedatangan penjajah
ii.
Menyatakan objektif utama Pradasar
Ekonomi.
iii.
Menyatakan 5 objektif bagi Rancangan
Malaya 1 dan Rancangan Malaya 2
iv.
Menyatakan 5 objektif yang dirangkan
oleh kerajaan untuk mencapai Rancangan Malaysia 1
|
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
|
BBM
|
Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal
2/2014
|
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menyatakan keadaan ekonomi
penduduk tempatan sebelum dan setelah dan selepas kedatangan penjajah. Mereka
juga boleh menyatakan objektif utama Pradasar Ekonomi. Selain itu, mereka jga
dapat menyatakan 5 objektif bagi Rancangan Malaya 1 dan Rancangan Malaya 2
serta boleh menyatakan 5 objektif yang dirangka oleh kerajaan untuk mencapai
Rancangan Malaysia 1. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat
perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.
|
MATA PELAJARAN :
SEJARAH
TINGKATAN :
4K3
TARIKH : 27.02.2014
HARI :
KHAMIS
MASA :
10.55am – 12.05pm
|
TAJUK
SUB TAJUK
|
Peperiksaan Awal Tahun
|
|
REFLEKSI
|
SEJARAH
KERTAS 3
|
4
44
444
4444NEXT DAY55555
55555
HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT
55555
5555
555
55
5
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 2)
TARIKH :
28.02.2014
HARI :
JUMAAT
MASA :
9.40am – 10.40am
|
TAJUK
SUB TAJUK
|
Bahagian C: Karangan
FU: Fenomena Penipisan
Lapisan Ozon
FS: i. Kesan penipisan
lapisan ozon kepada organisma dan alam sekitar.
|
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i.
Menghasilkan 2 ayat pengenalan karangan berpandukan FU dan FS.
ii.
Menyatakan 5 kesan penipisan lapisan
ozon kepada organisma dan alam sekitar.
iii.
Menyatakan 2 perkara yang perlu ada
untuk membina 2 ayat bagi menghasilkan penutup karangan.
iv.
Menghasilkan sebuah karangan yang
panjangnyan antara 250 hingga 300 patah perkataan.
|
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
|
BBM
|
Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 1/2014
|
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menyatakan 2 perkara
penting yang perlu ditulis dalam 2/3 ayat untuk menghasilkan pengenalan
karangan. Mereka juga dapat menyatakan 5 perkara yang perlu ada bagi
menghasilkan 5 ayat yang perlu ditulis dalam setiap perenggan isi karangan di samping menyatakan 2 perkara
yang perlu ada untuk membina 2 ayat bagi menghasilkan penutup karangan. Sesi soal
jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan
oleh guru semasa penerangan.
|
No comments:
Post a Comment