SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN SERIAN
RANCANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN HARIAN
MINGGU 25
(16.06.2014 hingga 20.06.2014)
1
HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN 1
111
11
1
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6RK3 (Penggal 1)
TARIKH :
16.06.2014
HARI :
ISNIN
MASA :
7:05 am – 8:15 am
|
TAJUK
SUB
TAJUK
|
Kemahiran belajar
|
|
OBJEKTIF
|
Pelajar
dapat:
i.
Menyatakan 6 kaedah
yang digunakan sebagai asas untuk menganalisis maklumat.
ii.
Menjelaskan 2 komponen
pemikiran kritis.
|
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
|
BBM
|
Sukatan
Baharu Pengaian Am Penggal 1/2013
|
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat mangaplikasi
kemahiran menganalisis maklumat ini apabila mereka membuat kerja kursus,
menjawab soalan struktur, graf, jadual/carta aliran dan soalan esei nanti. Di samping itu, mereka juga dapat
menjelaskan 2 komponen pemikiran kritis. Sesi soal jawab menyeronokkan.
Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa
penerangan.
|
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 3)
TARIKH :
16.06.2014
HARI :
ISNIN
MASA :
10.55am – 12.40pm
|
TAJUK
SUB TAJUK
|
Sukatan Pelajaran Penggal 3
|
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i.
Menyatakan 2 tajuk utama yang perlu di pelajari dalam
penggal 2
|
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
|
BBM
|
Sukatan Baharu Pengaian Am
Penggal 3/2013
|
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menyatakan 2 tajuk
utama yang perlu mereka pelajari dalam Penggal 3. Sesi soal jawab
menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh
guru semasa penerangan.
|
1
11
111NEXT DAY222
22
HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA 22
222
22
2
MATA PELAJARAN :
SEJARAH
TINGKATAN : 4K3
TARIKH :
17.06.2014
HARI :
SELASA
MASA :
9.45am – 10.20am
|
TAJUK
SUB TAJUK
|
Pembetulan Peperiksaan Penggal 1.
|
|
OBJEKTIF
|
Pelajar
dapat:
i.
Mengenalpasti kesilapan semasa menjawab 4 soalan struktur.
ii.
Membuat pembetulan.
|
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, membuat pembetulan.
|
|
BBM
|
Buku teks, buku rujukan Sejarah
|
|
PENERAPAN:
ILMU
NILAI
KBT
|
Kemanusiaan, Sejarah, Geografi
Kepimpinan
cemerlang, Bekerjasama
KB-menjana minda,
Masteri
|
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menyatakan kesilapan mereka apabila
menjawab soalan stuktur dalam peperiksaan penggal 1 yang lepas. Sesi soal
jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan
oleh guru semasa penerangan.
|
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM (Tutorial)
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 3)
TARIKH :
17.06.2014
HARI :
SELASA
MASA :
10.55am – 11.30am
|
TAJUK
SUB
TAJUK
|
Sukatan
Pelajaran Penggal 3
|
|
OBJEKTIF
|
Pelajar
dapat:
i.
Menyatakan sub tajuk bagi setiap 2 tajuk utama yang
perlu di pelajari dalam penggal 3
|
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
|
BBM
|
Sukatan
Baharu Pengaian Am Penggal 2/2013
|
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menyatakan sub
tajuk bagi 2 tajuk utama yang perlu mereka pelajari dalam Penggal 3. Sesi
soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang
diterangkan oleh guru semasa penerangan.
|
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6RK3 (Penggal 1)
TARIKH :
17.06.2014
HARI :
SELASA
MASA :
11:30 am – 12:40pm
|
TAJUK
SUB
TAJUK
|
Kemahiran belajar
|
|
OBJEKTIF
|
Pelajar
dapat:
i.
Menyatakan
langkah-langkah masalah asas yang melibatkan soalan kualitatif dan kuntitatif
apabila mereka memahami kemahiran menyelesaikan masalah.
ii.
Menyatakan 2 bentuk
komunikasi yang biasa digunakan.
iii.
Menyatakan 5 daripada
7 halangan semasa proses komunikasi.
|
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
|
BBM
|
Sukatan
Baharu Pengaian Am Penggal 1 2014
|
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menyatakan langkah-langkah masalah
asas yang melibatkan soalan kualitatif dan kuntitatif apabila mereka memahami
kemahiran menyelesaikan masalah. Mereka juga dapat menyatakan 2 bentuk
komunikasi yang biasa digunakan dalam aktiviti harian dan halangan yang ditempuhi
semasa berkomunikasi. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat
perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.
|
2
22
222NEXT DAY333
333
HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU 333
333
33
3
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 3)
TARIKH :
18.06.2014
HARI :
RABU
MASA :
8.15am – 9.25am
|
TAJUK
SUB TAJUK
|
Format Kertas Soalan Pengajian
Am 3
|
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i.
Menyatakan 3 bahagian yang perlu dijawab dalam kertas
soalan ini.
ii.
Menyatakan bilangan soalan yang perlu dijawab bagi
setiap bahagian dalam kertas soalan ini.
|
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
|
BBM
|
Sukatan Baharu Pengaian Am
Penggal 2/2013
|
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menyatakan 3 bahagian
yang perlu dijawab dalam kertas soalan ini. Mereka juga dapat menyatakan
jumlah soalan yang perlu mereka jawab dalam setiap bahagian dalam kertas
soalan ini. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru
semasa penerangan.
|
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6RK3 (Penggal 1)
TARIKH :
18.06.2014
HARI :
RABU
MASA :
9:45am – 10:20am
|
TAJUK
SUB
TAJUK
|
BAB 1: KONSEP NEGARA DAN PEMBENTUKAN NEGARA
MALAYSIA
|
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
I.
Menjelaskan konsep negara dan menyatakan 4 ciri
utamanya.
II.
Menyatakan ciri-ciri yang ada dalam Malaysia yang
bergelar sebuah negara.
III.
Menjelaskan konsep kerajaan dan menyatakan tiga
komponen utamanya.
|
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
|
BBM
|
Sukatan
Baharu Pengaian Am Penggal 1 2014
|
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menyatakan maksud
konsep negara di samping menyatakan ciri-ciri yang ada dalam Malaysia yang
bergelar sebuah negara. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat
perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.
|
3
33
333NEXT DAY4444
4444
HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS 4444
4444
444
44
4
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 3)
TARIKH :
19.06.2014
HARI :
KHAMIS
MASA :
7.05am – 8.15am
|
CATATAN
|
PERHIMPUNAN TINGKATAN 6
|
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6RK3 (Penggal 1)
TARIKH :
19.06.2014
HARI :
KHAMIS
MASA :
8:15am – 9:25am
|
TAJUK
SUB
TAJUK
|
BAB 1:
KENEGARAAN SECARA UMUM
· Sistem kerajaan
|
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i.
Menyatakan maksud sistem kerajaan
ii.
Menjelaskan konsep sistem kerajaan persekutuan
iii.
Menjelaskan konsep sistem kerajaan kesatuan
iv.
Menjelaskan konsep sistem kerajaan konfederasi
v.
Menyatakan perbezaan antara sistem kerajaan
Persekutuan, kesatuan dan konfederasi.
|
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
|
BBM
|
Sukatan
Baharu Pengaian Am Penggal 1/2014
|
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat membandingkan
ketiga-tiga sistem kerajaan tersebut. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar
turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.
|
MATA PELAJARAN :
SEJARAH
TINGKATAN :
4K3
TARIKH :
19.06.2014
HARI :
KHAMIS
MASA :
10.55am – 12.05pm
|
TAJUK
SUB TAJUK
|
Pembetulan Peperiksaan Penggal 1.
|
|
OBJEKTIF
|
Pelajar
dapat:
i.
Mengenalpasti kesilapan semasa menjawab soalan 5.
ii.
Membuat pembetulan.
|
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, membuat pembetulan.
|
|
BBM
|
Buku teks, buku rujukan Sejarah
|
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menyatakan kesilapan mereka apabila menjawab soalan 5 dalam
peperiksaan penggal 1 yang lepas. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar
turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.
|
4
44
444
4444NEXT DAY55555
55555
HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT
55555
5555
555
55
5
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6RK3 (Penggal 1)
TARIKH :
20.06.2014
HARI :
JUMAAT
MASA :
8:15am – 9:25am
|
TAJUK
SUB
TAJUK
|
BAB 1: KONSEP NEGARA DAN PEMBENTUKAN NEGARA
MALAYSIA
|
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i.
Menjelaskan konsep sistem
pemerintahan autokrasi, demokrasi, republic, monarki dan autokrasi
ii.
Menyatakan 2 perbezaan
antara sistem pemerintahan autokrasi, demokrasi, republik, monarki dan
autokrasi.
|
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
|
BBM
|
Sukatan
Baharu Pengaian Am Penggal 1/2014
|
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat membandingkan 4
corak sistem pemerintahan yang biasanya diamalkan dalam pembentukan sesebuah
negara. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting
yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.
|
MATA PELAJARAN :
PENGAJIAAN AM
TINGKATAN :
6AK2 (Penggal 3)
TARIKH :
20.06.2014
HARI :
JUMAAT
MASA :
9.40am – 10.40am
|
TAJUK
SUB TAJUK
|
MALAYSIA KEKAL BERDAULAT
o
Faktor penentu Dasar Luar
o
Perkembangan dasar luar
|
|
OBJEKTIF
|
Pelajar dapat:
i.
Menjelaskan 4 faktor penentu Dasar Luar Negara.
ii.
Menyatakan perkembangan dasar luar Negara di bawah 6
Perdana Menteri.
|
|
AKTIVITI
|
Soal jawab, mencatat nota.
|
|
BBM
|
Sukatan Baharu Pengaian Am
Penggal 2/2013
|
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menjelaskan 4
faktor penentuDasar Luar Negara. Di sampin mereka dapat menyatakan
perkembangan dasar luar Negara di bawah 6 Perdana Menteri. Sesi soal jawab
menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh
guru semasa penerangan.
|
No comments:
Post a Comment