Tuesday, February 10, 2015

RANCANGAN PENGAJARAN TAHUNAN SEJARAH TINGKATAN 4 (2015)

 SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN SERIAN
RANCANGAN PENGAJARAN TAHUNAN SEJARAH
TINGKATAN 4 (2015)



Minggu


Tema/Tajuk



Hasil Pembelajaran


Konsep/Istilah


Kemahiran KBKK


Aktiviti


Unsur dan Tingkah
laku Patriotisme


ABM







2-4

7: TAMADUN AWAL MANUSIA

7.1   Tamadun awal Dunia

a.      Proses pembentukan tamadun (Sumeria, Mesir, Indus dan Hwang Ho )

i.Konsep dan  pengertian
ii.Sumbangan
 

Memahami pembentukan tamadun awal manusia
Aras 1
  • Menerangkan konsep tamaadun
  • Menyatakan ciri-ciri tamadun
  • Menyatakan sumbangan tamadun Sumeria,Mesir, Indus dan Hwang Ho
Aras 2
  • Membandingkan sumbangan tamadun manusia di Sumeria, Mesir,Indus dan Hwang Ho
  • Mengaklasifikasikan sumbangan setiap tamadun
Aras 3
  • Merasionalkan pemilihan sungai sebagai lokasi pembentukan tamadun  awal







Prasejarah

Arkeologi

Nomad

Tamadun

Polytheistic

Raja

Monarki

Teokrasi

Mutlak



1. Menghurai
     fakta.

 2. Menyebut
     pengertian 
     tamadun.

3. Melukis
    carta ciri-
    ciri tamadun.

4. Menganalisa 
    perbandingan
    struktur sosial.





Membina garis masa: Tamadun awal dunia

Kajian gambar: Piramid, Tembok Besar China

Melabel peta: Lokasi tamadun awal pada peta (Mesir, Sumeria,Indus dan Hwang Ho)

Melabel peta: Lokasi tamadun Yunani, Rom, India dan China.



Kepimimpinan berwibawa
·   Bersikap kepemimpinan cemerlang

Masyarakat berorganisasi
·   Bersatu dalam organisasi

Berinovatif dalam perancangan
·   Bersikap kreatif dan inovatif




Gambar

Peta


5-6



























b.      Peningkatan tamadun (Yunani,Rom,India dan China)

i.Peningkatan dan sumbangan tamadun




















Menganalisis peningkatan tamadun dan sumbangannya

Aras 1
  • Menyatakan aspek peningkatan tamadun di India, China, Rom dan Yunani
  • Menyenaraikan sumbangan tamadun India,China, Rom dan Yunani
Aras 2
  • Membandingkan aspek peningkatan tamaadun Rom dan Yunani
  • Mengklasifikasikan sumbangan setiap tamadun
Aras 3
  • Membandingkan sistem demokrasi Yunani dengan sistem demokrasi Malaysia hari ini
  • Menjelaskan ciri-ciri kepemimpinan berwibawa








Dinasti

Demokrsi

Republik

Colosseum





















1.Menceritakan
   bentuk tulisan.

2.Menyenarai
   nama ciptaan
   sains dan
   teknologi.

3.Menghurai
   bentuk agama.

4. Menulis esei

5. Menbanding











 

 

 

Pengurusan grafik
Membandingkan sumbangan setiap tamadun awal

Sumbangan peningkatan tamadun India,China, Rom dan Yunani















Kemakmuran dan kegemilangan negara
·   Bersama membina kegemilangan negara

Keharmonian dan kesejahteraan
·   Patuh kepada peraturan dan undang-undang

Kejituan idea membentuk negara
·   Boleh menjana idea










Gambar
























7-8

c.      Kemunculan agama dan ajaran utama dunia

i.Agama
      -    Hindu
      -   Buddha
      -   Kristian
      -   Islam



ii.Ajaran
     - Confucianisme
     - Taoisme



Memahami kemunculan perkembangan agama dan ajaran utama dunia

Aras 1
  • Menyatakan pengertian agama dan ajaran
  • Menyenaraikan agama dan ajaran utama dunia
  • Menyatakan prinsip-prinsip utama setiap agama daan ajaran dunia
Aras2
  • Menghurai prinsip-prinsip utama setiap agama dan ajaran dunia
  • Mengklasifikasikan agama dan ajaran dunia
Aras3
  • Merumus kepentingan agama dalam kehidupan







Agama

Ajaran

Kepercayaan







1. Mengumpul
    fakta dari   
    buku teks.

2. Melakar  peta.


3. Latihan soalan  
    objektif







Melabel peta:
Kemunculan agama dan ajaran utama
Dunia


Kajian teks: Sejarah kemunculan agama dan ajaran utama dunia

Melabel peta: Lokasi kemunculan agama dan ajaran utama dunia














Kepatuhan kepada Tuhan
·   Taat kepada Tuhan







Peta






Peta

9

7.2   Tamadun Awal Asia Tenggara

Bentuk dan ciri-ciri kerajaan awal
i.Kerajaan Agraria(Kerajaan Angkor)
 -  Pertanian sara diri
 -  Mengumpul hasil  
       hutan
 -  Perdagangan

ii.Kerajan Maritim(Kerajaan Srivijaya)
  -  Perdagangan
  -  Menangkap                ikan mengumpul        hasil laut
  -  Ahli pelayaran
  -  Peranan 
     pelabuhan awal






Memahami perkembangan kerajaan awal di Asia Tenggara

Aras 1
  • Menyatakan bentuk-bentuk kerajaan awal di Asia Tenggaara
  • Menyenaraikan ciri-ciri kerajaan Agraria
  • Menyenaraikan ciri-ciri kerajaan Maritim
Aras 2
  • Membandingkan kerajan agraria dengan kerajaan maritim
  • Membincangkan aspek saling bergantung anaara kerajaan agraria dengan maritim





Aras3
  • Menghubungkait kedudukan geografi kerajaan Angkor dan Srivijaya dengn kegiatan ekonomi
  • Menjelas kepentingan mempertahankan kedaulatan negara









Kerajaan Agraria

Kerajaan Maritim

Pemerintahan

Pentadbiran









1. Merancang
    sumbangan
    dalam politik
    seperti
    demokrasi
    dan republik.

2. Menyenarai
    bentuk seni
    bina.

3. Menghurai
    aspek
    perundangan.







Perbincangan: Ciri-ciri kerajaan Agraria

Pengurusan Grafik: Membandingkan kerajaan Agraria dan Maritim

KajianGambar:
Candi Borobudur
Candi Angkor Wat
Pelabuhan
Sawah Padi

Melabel Peta:
Pusat pentadbiran
Kerajaan Agrria dan Maritim

Perbincangan Kumpulan: Contoh kerajaan Maritim dan kerajaan Agraria




















Berbangga dengan aset negara
·   Memanfaatkan kurniaan Tuhan

Kepimpinan berwibawa membentuk kedaulatan negara
·   Bersikap kepemimpinan cemerlang









Gambar



















Peta


10

Pengaruh agama Hindu dan Buddha

i.Sistem pemerintahan dan pentadbiran
- institusi beraja

ii.Kesenian dan kesusteraan
- pembinaan candi
- kepentingan bahasa Sanskrit


Memahami pengaruh agama Hindu dan Buddha dalam kerajaan awal di Asia Tenggara

Aras 1
  • Menyatakan cara kedatangan agama Hindu dan Buddha ke Asia Tenggara
  • Menyatakan ciri-ciri agama Hindu-Buddha dalam kerajaan awal di Asia Tenggara
Aras2
  • Menghurai pngaruh Hindu-Buddha dalam pemerintahan dan pentadbiran
  • Menjelaskan dengan contoh pengaruh Hindu-Buddha dalam kesusasteraan dan kesenian
Aras3
  • Mewajarkan monumen perlu dikekalkan sebagai khazanah negara






Orde Kosmos

Devaraja

Kesenian

Monumen

Candi

Kesusasteraan

Stupa

Dharma







1. Membuat
    perbandingan.

2. Menceritakan
    pengasasan
    agama.

3. Menulis kata-
    kata agama.
























Kajian gambar: Monumen Angkor Wat, Candi Borobudur

Kajian Buku Teks: Pengaruh agama Hindu dan Buddha dalam sistem pentadbiran

Melabel peta: Pusat pentadbiran kerajaan maritim dan agraria






Keunggulan warisan bangsa
·   Menghargai dan memelihara warisan bangsa







Gambar

Peta

11
UJIAN PERTENGAHAN PENGGAL 1

12
CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 1 (14 Mar 2015-22 Mar 2015)


13























14

8. Tamadun Islam dan Perkembangannya

8.1 Islam dan perkembangannya di Makkah
a.     Masyarakat
       Arab Jahiliyah
-     Ciri-ciri dari aspek sosial, nilai-nilai hidup, organisasi politik dan kepercayaan agama










b.    Islam dan penyebarannya di Makkah
-     Kelahiran dan perkembangan Islam di Makkah






Memahami masyarakat Arab Jahiliyah
Aras 1
  • Menerangkan maksud Jahiliyah
  • Menyenaraikan ciri-ciri masyarakat Arab Jaahiliyah
Aras2
  • Menghuraikan ciri-ciri masyarakat Arab Jahiliyah
Aras3
·        Merasionalkan masyarakat Arab Jahiliyah berpegang teguh kepada sistem kabilah.

Memahami perkembangan Islam di Makkah
Aras1
  • Mengisahkan riwayat hidup Nabi Muhammad s.a.w. sehingga dilantik menjadi Rasul
  • Menyatakan keperibadian Nabi Muhammad s.a.w
  • Menyatakan cara penyebaran Islam di Makkah
Aras2
  • Menjelaskan keperibadian Nabi Muhammad s.a.w.






Jahiliyah

Asabiyah

Kabilah















Al Amin

Wahyu

Dakwah

Nabi

Rasul






1. Menyenarai
    ciri Zaman
    Jahiliah.
2. Membuat
    perbandingan
    Zaman  
    Jahiliah
    dengan zaman
    Islam.
3. Menerang   
    konsep Hijrah









1. Membuat
    urutan
    salasilah Nabi
    Muhammad






Perbincangan: Ciri-ciri masyarakaat Jahiliyah

















Bercerita: Kelahiran Nabi muhammad s.a.w. dan sifat peribadi baginda

Mengkaji Fakta: Salasilah Nabi Muhammmad s.a.w.

Kajian Teks: Penyebaran Islam di Makkah




Ayat Al Alaq
























Kepimpinan agung untuk kesejahteraan ummah
·   Mencontohi pemimpin agung
























Rajah

























15
























Reaksi masyarakat Arab
-     Peneriman dan penentangan masyarakat Arab Makkah


·        Menghuraikan penyebaran Islam di Makkah
Aras 3
  • Membuktikan kepentingan pendidikan dalam Islam berdasarkan surah Al Alaq
  • Menjana idea agama Islam yang dibawa Nabi Muhammad mempunyai kesinambungan dengan agama yang dibawa oleh nabi-nabi terdahulu sejak Nabi Adam
  • Menjana idea erti tamadun dari perspektif Islam

Memahami reaksi masyarakat Arab Makkah terhadap penyebaran Islam
Aras 1
  • Menyatakan reaksi masyarakat Arab terhadap penyebaran Islam di Makkah
Aras2
  • Menghuraikan reaksi masyarakat Arab Makkah terhadap penyebaran Islam
  • Menjelaskan dengan contoh penentangan masyarakat Arab
Aras3
  • Menghubungkaitkan penentangan masyaarakat Arab Makkah terhadaap Islam dengan kepentingan ekonomi dan politik mereka.
























Penyebaran Islam
























1. Membuat
 perbandingan.

2. Menghurai
    fakta.

3. Bercerita.

4. Melukis
    peta.
























Perbincangan: Reaksi masyarakat Arab terhadap penyebaran Islam di Makkah






















Kecekalan menegakkan kebenaran
·   Berpegang teguh kepada nilai sejagat























Peta minda
   

    16

8.2 Kerajaan Islam di Madinah

a.      Perjanjian Aqabah Pertama dan Kedua (Peristiwa ringkas)
-    Kepentingan

b.      Hijrah
-   Konsep
-   Sebab
-   Kepentingan

Memahami peristiwa Hijrah Nabi Muhammad ke Madinah dan Kesannya
Aras1
  • Menyatkan kepentingan Perjanjian Aqabah Pertama dan Aqabah Kedua
  • Menerangkan maksud Hijrah dalam Islam
  • Menyenaraikan sebab-sebab Nabi Muhammad berhijrah ke Madinah
  • Menyatakan kepentingan peristiwa        hijrah dalam Islam
Aras 2
  • Menghurai kepentingan Perjanjian Aqabah Pertama dan Kedua
  • Menjelaskan sebab-sebab Nabi Muhammad berhijrah ke Madinah
  • Menghurai kepentingan peristiwa        hijrah dalam Islam
Aras 3
  • Membuat justifikasi pendapat orientalis yang mentakrifkan hijrah sebagai melarikan diri
  • Merasionalkan konsep hijrah dalam kehidupan masa kini





Perjanjian

Hijrah

Muhajirin

Ansar

Orientalis





1. Menghurai
    fakta.

2. Menilai


    fakta.






Peta Minda:
Sebab penghijrahan Nabi Muhammad ke Madinah

Kajian Peta Semenanjung Tanah Arab: Hijrah Nabi Muhammad

Pengurusan Grafik: Mengklasifikasikan kepentingan peristiwa Hijrah dalam sejarah Islam









Penyatuan ummah mengukuhkan kemakmuran negara
·   Hidup bersatu padu

Toleransi kaum melahirkan masyarakat cemerlang


·   saling menghormati









Peta minda

Peta

























17




c.      Piagam Madinah
-  Kandungan
-  Kepentingan




d.      Penyebaran Islam
-   Mempertahankan    


           Hak dan Maruah



Memahami kepentingan Piagam Madinah
Aras 1
  • Menyatakan prinsip-prinsip umum kandungan Piagam Madinah
  • Menyatakan kepentingan Piagam Madinah
  • Menerangkan usaha penyebaran Islam di Madinah
Aras 2
  • Menghuraikan prinsip-prinsip umum        kandungan Piagam Madinah
  • Menjelaskan kepentingan Piagam Madinah
  • Menghuraikan penyebaran Islam oleh Nabi Muhammad
Aras 3


  • Merasionalkan Piagam Madinah dalam konteks menjamin perpaduan kaum
  • Merasionalkan penyebaran Islam bukan melalui mata pedang
  • Membandingkan keadaan masyarakat Arab sebelum dan selepas kedatangan Islam

Piagam/
Sahifah



Baiah





1.Menghurai fakta

2. Menilai fakta








Kajian Teks: Kandungan Piagam Mdinah

Pengurusan Grafik:


Perbandingan masyarakat Arab sebelum dan selepas kedatangan Islaam



Keluhuran perlembagaan negara kita
·   Mendaulat-kan perlembagaan negara kita


Rajah



























18

e.      Perjanjian Hudaibiyah
-  kepentingan

f.       Pembukaan semula   
kota Makkah












Memahami kepentingan  Perjanjian Hudaibiyah dan pembukaan semula kota Makkah
Aras 1
  • Menyatakan kepentingan Perjanjian Hudaibiyah
  • Menyatakan proses pembukaan semula kota Makkah
Aras 2
  • Menghubungkaitkan Perjanjian Hudaibiyah dengan pembukaan semula kota Makkah
Aras 3
  • Menjana idea kepentingan pembukaan semula kota Makkah


1.menghubung
   kait fakta
2.Menjana idea

Peta Minda: Kepentingan Perjanjian Hudaibiyah



Peta minda
 
19


SUKAN TAHUNAN SEKOLAH

20

8.3 Pembentukan kerajaan Islam dan sumbangannya
a.      Zaman Khalifah al-Rasyidin
i.Konsep Khalifah

ii.Syarat dan cara   
   pemilihan   
   khalifah

iii.Sumbangan  
          Khalifah al-   
          Rasyidin




Memahami sistem pemerintahan khalifah al-Rasyidin
Aras 1
  • Menyatakan maksud khalifah
  • Menyatakan syarat kelayakan menjadi khalifah
  • Menyatakan cara pemilihan dan perlantikan khalifah
  • Menyatakan tugas khalifah
  • Menyenaraikan sumbangan setiap khalifah al-Rasyidin
Aras 2
  • Menjelaskan cara pemilihan dan perlantikan khalifah
  • Menghuraikan sumbangan khalifah-khalifah al-Rasyidin
Aras 3
  • Mewajarkan kepentingan musyawarah, syura,baiah kearah pemantapan pemerintahan masa kini





Khalifah

Baiah

Murtad

Syura

Wali

Gabenor




1.Menghurai
   fakta
2.menjana idea

























Perbincangan: Syarat kelayakan khalifah

Sumbangsaraan: Caara pemilihan dan perlantikaan khalifah

Membina carta aliran: Khalifah-khalifah al-Rasyidin mengikut kronolog




Kepimpinaan berwibawa menjamin kedaulatan negara
·   Bersikap kepemimpinan cemerlang

Kecemerlangan tamadun Islam menyinari dunia
·   Memanfaatkan
   kecemerlangan
   tamadun   
   Islam




Carta



























21-22
PEPERIKSAAN PE  NGGAL 1
23-24
CUTI PENGGAL 1 (30 Mei 2015-14 Mei 2015)

25
































b.      Karajaan Bani Umaiyah
i. Latar belakang
ii.Sumbangan

c.      Kerajaan Bani Abbasiyah
i.Latar belakang
ii.Sumbangan

d.      Kerajaan Turki Uthmaniyaah
i.  Latar belakang
ii. Sumbangan
iii.Faktor penyebaran Islam ke Eropah

Memahami latar belakang pembentukan kerajaan Bani Umaiyaah,Abbasiyah dan Turki Uthmaniyah dan sumbangannya
Aras 1
  • Menyatakan latar belakang pembentukan kerajaan Bani Umaaiyah,Abbasiyah dan Turki Uthmaniyah
  • Menyatakan sumbangan kerajaan Bani Umaiyah,Abbasiyah dan Turki Uthmaniyah
  • Menyatakan faktor yang membolehkan kerajaan Turki Uthmaniyah menyebarkan Islam ke Eropah
Aras 2
  • Mengklasifikasikan sumbangan kerajaan bani Umaiyah,Abbasiyah dan Turki Uthmaniyah dari segi politik,ekonomi dan sosial
  • Menghuraikan faktor yang membolehkan kerajan Turki Uthmaniyah menyebarkan Islam ke Eropah








Syiah

Khawarij

Sistem Warisan

Monarki

Baitulmal

Kharaj

Revolusi






1.Menghurai fakta

2. Menghubungkait

3.Megklasifikasi fakta






Kajian peta: Empayar Islam kerajaan Turki Uthmaniyah

Pengurusan grafik: Membandingkan sumbangan kerajaan-kerajaan Islam

Membina Garis Masa: Perkembangan kerajaan Islam

Melakar peta: Kawasan kerajaan Bani umaiyah

Kawasan kerajaan Bani Abbasiyah

Kawasan kerajaan Turki uthmaniyah






Kebijaksanaan menyusun strategi untuk kestabilan negara
·   Membuat perancangan yang bijak
·   Berupaya menerapkan pembaharuan

Keunggulan ilmu membina kegemilangan negara
·   Membudayakan ilmu









Peta















26











e.      Pertembungan tamadun Islam dengan tamadun lain di dunia
i.Cara
- Perniagaan
- Diplomatik
- Kebudayaan
- Pusat Pengajian
- Peperangan

ii.Kesan
-  Perluasan   
   empayar
- Perkembangan
   intelek
   Kesenian dan
   kesusasteraan

Aras 3
·        Menghubungkaitkan kegemilangan kerajaan Islam seperti Bani Umaiyah, Abbasiyah dan Turki Uthmaniyah menjadi perintis kepada kemajuan dan pemodenan barat

Memahami pertembungan antara tamadun Islam dengan tamadun lain di dunia
Aras 1
  • Menandakan lokasi dan menamakan tamadun lain yang bertembung dengan tamadun Islam
  • Menyatakan cara pertembungan tamadun Islam dengan tamadun lain di dunia
  • Menyatakan kesan pertembungan tamadun Islam dengan tamadun lain di dunia
Aras 2
  • Menghuraikan cara pertembungan tamadun Islam dengan tamadun lain
  • Menghuraikan kesan pertembungan tamadun Islam dengan tamadun lain






















Mudejars

Yena Cheri/Janissari

Intelek

Empayar

Bait al Hikmah



















1.Menganalisa fakta

2.Menghurai fakta














Kajian peta dan kajian Teks:
Pertembungan tamadun Islam dengan tamadun lain di dunia














Integrasi budaya memperkayakan warisan negara
·   Membudayakan ilmu


















ta








27


















28








8.4 Islam di Asia Tenggara
a.   Kedatangan Islam
      ke Asia Tenggara
i.Teori dan Bukti
- Kedatangan Islam  
   dari Arab

- Kedatangan Islam   
   dari China

- Kedatangan Islam
   dari India






b.   Penyebaran Islam di Asia Tenggara
ii. Cara dan penerimaan
- perdagangan

- perkahwinan

- pengislaman raja
  dan golongan
  bangsawan

-     kelahiran kerajaan Islam

-peranan mubaligh

-pusat kebudayaan

-keistimewaan agama Islam


Aras 3
  • Menganalisis dengan contoh tamadun Islam dan tamadun lain di dunia saling mempengaruhi

Memahami kedatangan Islam ke Asia Tenggara
Aras 1
  • Menyatakan teori dan bukti kedatangan Islam ke Asia Tenggara
  • Melakarkan arah kedatangan Islam ke Asia Tenggara
Aras 2
  • Menghuraikan teori kedatangan Islam ke Asia Tenggara
Aras 3
  • Membahaskan teori kedatangan Islam ke Asia Tenggara. melalui perdagangan

Memahami proses penyebaran Islam di Asia Tenggara
Aras 1
  • Menyenaraikan cara penyebaran Islam di Asia Tenggara
Aras 2
  • Menghuraikan cara penyebaran dan penerimaan Islam di Asia Tenggara.



















Asimilasi

Teori

Mubaligh

Inskripsi

Sufi










1. membanding fakta

2. Menghurai fakta














1.Menghurai fakta

2. Menilai











Kajian peta:Teori kedatangan Islam di Asia Tenggara

Pengurusan grafik:Membandingkan teori kedatangan Islam

Mengklasifikasikan bukti-bukti kedatangan Islam di Asia Tenggara





Membina peta minda: Cara penyebaran Islam

Sumbangsaran: Kesan-kesan penyebaran Islam ke Asia Tenggara.












Kepercayaan kepada Tuhan
·   Taat kepada Tuhan

Kesediaan
menerima perubahan
·   Bijaksana dan berhemah dalam tindakan












Peta


















Peta minda
















- kelahiran kerajaan Islam

- peranan mubaligh

- pusat kebudayaan

- keistimewaan
  agama Islam


c.   Pengaruh Islam di Asia Tenggara
i.  Aspek pemerintahan dan pentadbiran

Ii .Aspek sosial

iii. Aspek ekonomi


Aras 3
  • Merasionalkan keistimewaan Islam yang menarik minat masyarakat Asia Tenggara untuk memeluk Islam






Memahami pengaruh Islam di Asia Tenggara
Aras 1
  • Menyatakan pengaruh Islam dalam masyarakat di Asia Tenggara
  • Menyenaraikan kerajaan-kerajaan Islam di Asia Tenggara
Aras 2
  • Mengklasifikasikan pengaruh Islam dalam masyarakat di Asia Tenggara.
  • Menghuraikan pengaruh Islam dalam bidang pentadbiran dan pemerintahan kerajaan Asia Tenggara
Aras 3
  • Mengkaji sumbangan kerajaan-kerajaan Islam dalam perkembangan Islam di Asia Tenggara




















Kesultanan

Mufti

Wali

Pesantren

Pondok

Jihad

Zakat

Ulamak
















1. Menghurai fakta

2.Mengklasifika-sikan fakta
















Perbincangan kumpulan: Kesan Pengaruh Islam di Asia Tenggara

Pengurusan Grafik: Mengklasifikasi-kan pengaruh I
slam dalam masyarakat di Asia Tenggara

Kajian Risalah: Pengaruh islam dalam sistem kewangan














Sinar dan kemasyuran tamadun Islam di negara kita
·   Tabah menghadapi cabaran untuk mencapai kejayaan




















29
CUTI RAYA (11 Julai 2015-19 Julai 2015)


30


8.5   Pembaharuan dan pengaruh Islam di Malaysia sebelum kedatangan barat

a.      Pemerintahan dan pentadbiran
i. Institusi   
   kesultanan
- konsep sultan
- konsep daulah

ii.Perundangan
- Undang-undang   
  Tidak bertulis
  /Hukum Adat  
  (Adat  
  Temenggung,  
  Adat Perpatih)
- Undang-undang  
   bertulis 
  (Hukum Kanun  
  Melaka,
  Undang-undang   
  Laut Melaka,
  Undang-undang  
  99 Perak)




Memahami perubahan dan pengaruh Islam di Malaysia dalam bidang pentadbiran dan pemerintahan
Aras 1
  • Menyatakan pengaruh Islam dalam sistem pemerintahan dan pentadbiran
  • Menyatakan pengaruh Islam dalam aspek perundangan
Aras 2
  • Menghuraikan pengaruh Islam dalam sistem pemerintahan dan pentadbiran
  • Menjelaskan dengan contoh pengaruh islam dalam undang-undang tidak bertulis(Hukum Adat) dan Undang-undang bertulis
Aras 3
  • Membincangkan kepentingan mendaulatkan undang-undang negar







Tok guru

Mudir

Daulah

Amirul-Mukminin

Sultan

Naubah

Syariah

Kanun

Kadi







1. Menghurai fakta

2.  Membincang-kan fakt







Perbincangan kumpulan: Pembaharuan dan pengaruh islam di Malaysia

Lawatan: Sekolah pondok,
mahkamah syariah

Membina carta perbandingan: Fungsi istana dahulu dan sekarang

Kajian Teks:
 -Kesusasteraan Islam
-Hukum Kanun Melaka
-Undang-undaang Laut
-Undang-undang 99 Perak







Bertanggungjawab menjamin keharmonian
·   Menghormati pemimpin   
    negara
·   Mamatuhi peraturan dan undang-ndang







Carta

31










32

b.      Sosiobudaya

i.Pendidikan

ii.Kesenian

ii.Bahasa dan kesusasteraan

iv.Gaya hidup

c.    Ekonomi

i.Matawang

ii.Percukaian

iii.Perdagangan















Menganalisis pengaruh Islam dalam aspek sosiobudaya dan ekonomi
Aras 1
  • Menyatakan pengaruh Islam dalam aspek sosiobudaya dan ekonomi
Aras 2
  • Mengklasifikasikan pengaruh Islam dalam aspek sosiobudaya dan ekonomi
  • Menghuraikan pengaruh Islam dalam aspek sosiobudaya dan ekonomi
Aras 3
  • Menjelaskan dengan contoh penerusan sistem pendidikan agama Islam sehingga masa kini
  • Mewajarkan kepentingan tulisan jawi dalam memartabatkan identiti negara














Madrasah

Sekolah pondok




1.menghurai fakta

2.Mengklasifkasikan fakta




Lawatan:
Muzium Kesenian Islam
Sekolah pondok
Mahkamah syariah

Pengurusan grafik: Mengkasifikasi-kan pengaruh Islam dalam aspek sosiobudaya dan ekonomi

Melengkapkan jadual: Undang-undang tidak bertulis (hukum adat) undang-undang bertulis

Kajian risalah: Sistem kewangan Islam





Sistem pendidikan
agama warisan
bangsa kita
·   Menghargai
   sistem
   pendidikan
   negara
·   Memanfaatkan penggunaan
    tulisan jawi





Jadual

33


















9.      Perkembangan di Eropah dan kesannya terhadap Ekonomi Negara
9.1 Perkembangan di Eropah
a.      Perubahan masyarakat dan budaya Eropah
       i. Zaman Gelap
- Pengertian
- Ciri

ii. Renaissance
- Pengertian
-  Ciri

(Perubahan dalaam idea dan institusi politik,sistem ekonomi dan sikap terhadap ilmu)

iii.Reformation
- Pengertian
- Ciri

 



Mengiktisarkan perkembangan di Eropah
Aras 1
  • Menyatakan keadaan masyarakat Eropah pada Zamaan Gelap
  • Menyatakan perubahan-perubahan yang berlaku dalam masyarakat Eropah selepas zaman Gelap
  • Menyatakan maksud Renaissance dan Reformation
  • Menyatakan kesan-kesan Renaissance dan Reformation
Aras 2
  • Menghuraikan perubahan-perubahan yang berlaku selepas zaman Gelap
  • Menjelaskan kesan-kesan Renaissance daan Reformation
Aras 3
  • Merumus sikap sanggup menerima perubahan ke arah kemajuan
  • Menghubungkait unsur-unsur Renaissance dengan perkembangan ilmu masa kini

Eropah dengan cara hidup
masyarakat Melayu tradisional














Feudal

Zaman Gelap

Renaissance

Inkuiri

Humanisme

Reformation

Gelap







1. Menghurai fakta

2. Menilai fakta







Membina carta: Struktur masyarakat feudal

Pengurusan grafik: Membandingkan ciri-ciri masyarakat Eropah zaman Feudal dengan zaman Renaissance

Kajian Teks: Kesan Renaissance dan Reformation

Sumbangsaran: Perkembangan ilmu masa kini

Pengurusan grafik: Membandingkan sistem feudal di Eropah dengan cara hidup masyakat Melayu tradisional







Keyakinan diri membuat pembaharuan
·   Sedia menerima perubahan yang membawa kebaikan

Semangat
inkuiri untuk
kecemerlangan diri
·   Peka dengan wawasan negara








Carta







34






b.      Penjelajahan dan penerokaan
i.Penemuan jalan laut dan dunia baru
  - sebab
           - kesan

·        Membandingkan sistem Feudal di Eropah dengan cara hidup masyarakat Melayu tradisional

Memahami perkembangan penjelajahan dan penerokaan
Aras 1
  • Menyenaraikan kuasa-kuasa barat yang terlibat dalam penjelajahan
  • Malakarkan laluan penjelajahan kuasa-kuasa barat
  • Menyatakan sebab-sebab penjelajahan kuasa-kuasa barat
  • Menyatakan kesan-kesan penjelajahan kuasa-kuaasa barat ke atas masyarakat setempat
Aras 2
  • Menjelaskan sebab-sebab penjelajahan kuaasa-kuas barat
  • Mengklasifikasikan kesan-kesan penjelajahan kuasa-kuasa barat ke ataas masyaarakat setempat dari segi politik, ekonomi dan sosial
Aras 3
Menghubungkaitkan semangat kental penjelajahan dan penerokaan kuasa barat dengan slogan ‘Malaysia Boleh’












Penjelajahan

Penerokaan









1.Menjelaskan fakta

2.menilai fakta









Melakar peta: Arah laluaan penjelajahan

Peta minda: Sebab penjelajahan kuasa-kuasa barat

Pengurusan Grafik: mengklasifikasi-kan kesan-kesan penjelajahan kuasa barat ke atas masyarakat setempat dari segi politik, ekonomi dan sosial









Kegigihan dan keberanian bangsa
·   Menyokong dan melibatkan diri dalam usaha mendaula-tkan negara










Peta

Peta minda




35


c.      Revolusi Pertanian dan Revolusi perindustrian

i.Perkenbangan bidang pertanian
-  Pemilikan tanah persendirian
-  Kaedah dan ciptaan baru dalam pertanian
-  Pertanian komersial

ii.Perkembangan
   dalam bidang
   industri
- Peralihan daripada
   indutri desa kepada   
   perkilangan
- Pengkhususan
   pengeluaran
- Penggunaan  
   teknologi
iii.Kesan Revolusi  pertanin dan Revolusi Perindustrian
- Pertanian sebagai  punca ekonomi
- Peningkatan perdagangan antarabangsa




Memahami perkembangan Revolusi Pertanian dan revolusi Perindustrian dan Kesannya ke atas Asia Tenggara
Aras 1
  • Menyenaraikan faktor yaang mencetuskan Revolusi Pertanian dan Revolusi Perindustrian
  • Menyatakan kesan-kesan Revolusi Pertanian dan Revolusi Perindustrian
Aras 2
  • Menghuraikan faktor yang mencetuskan Revolusi Pertanian dan Revolusi Perindustrian
  • Mengklasifikasikan kesan Revolusi Pertanian dan Revolusi Perindustrian
Aras 3
  • Membahaskan perkembangan cipta baru membawa kepada revolusi Pertanian dan Revolusi Perindustrian







Revolusi

Pengkhususan

Pengeluaran

Ladang







1.Menyenarai fakta

2. Menghurai fakta

3.Membahaskan fakta






Perbincangan kumpulan: Kesan revolusi Pertanian dan Revolusi Perindustrian ke atas Asia Tenggara.

Projek: Menghasilkan buku skrap- Hasil ciptaan Revolusi Pertanian dan Revolusi Perindustrian

Pengurusan Grafik: Mengklasifikasi-kan kesan Revolusi Pertanian dan Revolusi Perindustrian






Kreatif dan inovatif untuk pembangunan negara
·     sentiasa bersikap kreatif dan inovatif

Mengantarabangsakan produk negara
·     Berusaha menghasilkan produk berkualiti
Sentiasa meningkatkan kualiti hasil kerja




d.      Imperialisme (Imperialisme barat di Asia)

i.Pengertian

ii.Faktor

iii.Kesan

Memahami perkembangan Imperialisme Barat di Asia Tenggara
Aras 1
  • Menyatakan maksud imperialisme
  • Menyatakan faktor-faktor imperialisme barat ke Asia
  • Menyenaraikan kesan-kesan imperialisme barat ke Asia
Aras 2
  • Menjelaskan dengan contoh faktor imperialisme barat ke Asia
  • Mengklasifikasikan kesan-kesan imperialisme barat ke Asia
Aras 3
  • Merasionalkan keistimewaan Asia yang menjadi tarikan imperialis barat
  • Menjustifikasi pendapat barat yang menyatakan bahawa imperialisme sebagai “beban orang putih” dan “ tugas menyebarkan tamadun”










Imperialis

Penjajahan

Kolonial




1.Menghurai fakta

2.Menilai fakta




Melabel peta Asia: Kawasan jajahan imperialis Barat

Sketsa: Faktor kedatangan imperialis

Menonton Filem: Tun Fatimah

Pengurusan Grafik: Mengklasifikasi-kan kesan-kesan imperialisme ke Asia




Bersemangat patriotik
·     Bersedia mempertahan-kan kedaulatan negara
·     Memperkasakan jati diri





Peta



36

9.2   Dasar British dan kesannya terhadap ekonomi negara

a.      Ekonomi tradisional
-  ciri

b.      Ekonomi perdagangan

i.Sistem pertanian komersil

ii.Industri perlombongan

iii.Penggunaan tenaga buruh luar

iv. Institusi kewangan dan insuran



Memahami kegiatan ekonomi tradisional dan ekonomi perdagangan
Aras 1
  • Menyatakan  maksud ekonomi tradisional dan perdagangan
  • Menyenaraikan ciri-ciri ekonomi tradisional dan ekonomi perdagangan
  • Menyenaraikan jenis ekonomi dagangan
  • Menyenaraikan jenis pertanian dagangan
  • Menyatakan peranan institusi kewangan dan insuran
  • Menyatakan cara kemasukan imigran Cina dan India
Aras 2
  • Menjelaskan ciri-ciri ekonomi tarisional dan ekonomi dagangan
  • Membanding ekonomi tradisonal dengan ekonomi dagangan
  • Menerangkan dasar British terhadap perusahaan getaah
  • Menerangkan dasar British terhadap industri perlombongan
  • Menjelas cara kemasukan imigran Cina dan India









Sara diri

Komersil

Dwi-ekonomi

Sistem Kangcu

Sistem Kontrak

Sistem Kangani

Tiket Kredit

Kongsi Gelap

Sin Kheh




1. Menyenarai Fakta

2. Menghurai fakta

3. Membanding




Pengurusan Grafik: Membandingkan ekonomi tradisional dengan ekonomi dagangan

Membina peta: Perkembangan pertanian dan perlombongan

Lawatan: Ke ladang getah dan lombong




Khazanah negara kebanggaan bersama
·     Memanfaatkan kekayaan negara

Keberanian mengambil risiko
·     Berupaya menangani risiko
·     Berdaya saing




Peta















37















C.   Dasar British terhadap pertanian

i.Undang-undang berhubung tanah

- Akta Tanah Simpanan Melayu, Land order,Land Settlement dan Prokolamasi III Perlindungan Hak Pribumi

ii.Dasar British terhadap pekebun kecil
  -Padi
  -Getah



·        Menghuraikan peranan institusi kewangan dan insuran
Aras 3
·        Mentafsir sebab British
              memperkenalkan   
              ekonomi dagangan
·        Menjelaskan dengan contoh keistimewaan negara kita yang
              menarik kedatangan
              imigran Cina dan India


Memahami dasar British terhadap undang-undang berhubung tanah dan pekebun kecil di Tanah Melayu, Sarawak dan Sabah
Aras 1
  • Menyenaraikan undang-undang berhubung tanah yang diperkenalkan oleh British di Tanah Melayu,Sarawak dan sabah
  • Menyatakan sebab-sebab British memperkenalkan Undang-undang berhubung dengan tanah
  • Menyatakan dasar British terhadap pekebun kecil
  • Menyatakan kesan-kesan dasar British terhadap pekebun kecil













































Tanah simpanan Melayu

Enakmen

Proklamasi

Pribumi





















1.Menghurai fakta

2. Menganalisa
fakta























Perbincangan: Undang-undang British berhubung tanah dan dasar British terhadap pekebun kecil

Peta minda: Undang-undaang berhubung tanah





















Memelihara jati diri bangsa
·Berwaspada dalam menerima perubahan






















Peta minda






Aras 2
  • Menerangkan kandungan undang-undang berhubung tanah yang diperkenalkan oleh British di Tanah Melayu,Sarawak dan Sabah
  • Menjelaskan sebab British memperkenalkan undang-undang berhubung tanah
  • Menghuraikn kesan-kesan daasar Britsh terhadap pekebun kecil
Aras 3
  • Menjustifikasi keberkesanan undang-undang berhubung tanah yang diperkenalkan oleh British
Menganalisis sebab penduduk pribumi kekal dalam ekonomi tradisional













































38

c.      Kesan-kesan dasar ekonomi

i.Perbandaaran

ii.Pembentukan masyarakat berbilang kaum

iii.Siatem pendidikan vernakular

iv.Sektor perkilangan

v. sistem pengangkutan dan perhubungan

vi. Perkhidmatan kesihatan


Menganalisis kesan-kesan dasar ekonomi British
Aras 1
  • Menyenaraikan kesan dasar British terhadap ekonomi negaara
  • Menyatakan kemunculan bandar baru
  • Menyenaraikan ciri masyarakat berbilang kaum
  • Menyatakan faktor kemunculan bandar baru dan kesannya
  • Menyatakan perkembangan sektor perkilangan
  • Menyatakan perkembangaan sistem pendidikan vernakular
Aras 2
  • Membincangkan faktor kemunculan bandar baru dan kesannya
  • Menghuraikan perkembangan sektor
       perkilangan
  • Menghurai faktor perkembangan pengangkutan dan perhubungan
  • Menghurai perkembangan sistem pendidikan




Masyarakat berbilang kaaum

Vernakular



1.Menghurai fakta

2.Menilai fakta
















1. Menghurai fakta




Perbincangan: Konsep masyarakat berbilang kaum dan sebab kemunculan

Lawatan: ke baandar-bandar lama seperti Jugra,Lukut,
Bruas,
Tumpat,Kuala Berang dan Elopura





Melabel peta: Kedudukan bandar baru

Melabel peta: Sistem pengangkutan jalan raya dan jalan keretapi



Perubahan membawa kemajuan
·     bersedia berubah ke arah kemajuan

Pendidikan teras perpaduaan
·     Bersatu
      berharmoni



Peta





  • Menjelaskan proses pembentukan masyarakat berbilang kaum
  • Menjelaskan perkembangan
       perkhidmatan kesihatan
Aras 3
·      Merasionalkan
      kewujudan
masyarakat berbilang kaum tidak
menghalang usaha-usaha
ke arah
perpaduan kaum
Menilai kesan dasar ekonomi British terhadap bandar lama























39
CUTI PENGGAL 2 (19 September 2015-27 September 2015)
40-42
PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN
43-47
ULANGKAJI DAN LATIHAN TUBI



Disediakan oleh.
Cikgu Phang Hui Na
Ketua Panitia Sejarah

No comments:

Post a Comment