Tuesday, February 10, 2015

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN MINGGU 4

SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN SERIAN
RANCANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN HARIAN
2015

MINGGU 4
 (19.01.2015  hingga 23.01.2015)

=====[ISNIN]=================[19.01.201]=====


MATA PELAJARAN
SEJARAH
TINGKATAN
4S3
TARIKH
19.01.2015
HARI
ISNIN
MASA
08.15am – 09.25am
TAJUK
SUB TAJUK
Format Peperiksaan Sejarah SPM
ü  Bentuk soalan SPM Kertas 3 sejarah
OBJEKTIF
 Pelajar dapat:
                         i.     Menyatakan bentuk soalan yang terkandung dalam           kertas 3 Sejarah SPM.
      ii.    Menyatakan bilangan soalan yang terkandung dalam         Kertas 3 Sejarah SPM
     iii. Menyatakan jumlah soalan yang wajib dijawab dalam       Kertas 3 Sejarah SPM
AKTIVITI
Soal jawab, mencatat nota.
ALAT BANTU MENGAJAR (ABM)
Kertas soalan SPM 2014
REFLEKSI
P&P tidak dapat dijalankan kerana pelajar dalam kelas terlibat dengan pembahagian buku teks. P&P akan disambung pada 26/01/2015 (Isnin)


MATA PELAJARAN
PENGAJIAN AM(Penggal 2)
TINGKATAN
6AK3
TARIKH
19.01.2015
HARI
ISNIN
MASA
11.30am – 12.40pm
TAJUK
SUB TAJUK
BAHAGIAN A: Malaysia Maju dan Sejahtera
*     Petunjuk Negara maju dan sejahtera
o   Pengenalan
o   Agama dan kepercayaan
OBJEKTIF
Pelajar dapat:
       i.       Menyatakan 5 daripada 11 ciri petunjuk sebuah            negara maju
      ii.     Menyatakan 5 kepentingan agama dan kepercayaan          dalam membina sebuah negara maju.
      iii.    Menyatakan 2 cara mengukuhkan agama dan                  kepercayaan.
AKTIVITI
Soal jawab, mencatat nota.
ALAT BANTU MENGAJAR (ABM)
·       Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 2/2014
·       Teks Efektif STPM Pengajian Am Penggal 2
REFLEKSI
Pelajar dapat menyatakan 5 ciri petunjuk sebuah negara maju. Mereka juga dapat menyatakan 5 kepentingan agama dan kepercayaan serta 2 cara untuk mengukuhkannya. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.


=====[SELASA]===============[20.01.2015]=====

MATA PELAJARAN
PENGAJIAN AM(Penggal 2)
TINGKATAN
6AK3
TARIKH
20.01.2015
HARI
SELASA
MASA
10.55am – 11.30am
TAJUK
SUB TAJUK
Bahagian B: Alih Bentuk Komunikasi
*     Jenis-jenis Teks bukan Linear
*     Langkah-langkah untuk menjawab soalan Alih Bentuk Komunikasi.
OBJEKTIF
Pelajar dapat:
       i.      Menyatakan 4 jenis Teks Bukan Linear yang mereka        pelajari pada Penggal 2
      ii.        Menyatakan 4 langkah untuk menjawab soalan Alih          Bentuk Komunikasi iaitu dari teks linear kepada          bentuk bukan linear
AKTIVITI
Soal jawab, mencatat nota.
ALAT BANTU MENGAJAR (ABM)
Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 2
REFLEKSI
Pelajar dapat menyatakan 4 jenis Teks Bukan Linear yang mereka pelajari pada Penggal 2. Mereka juga dapat enyatakan 4 langkah untuk menjawab soalan Alih Bentuk Komunikasi iaitu dari teks linear kepada bentuk bukan linear. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.


=====[RABU]=================[21.01.2015]=====

MATA PELAJARAN
PENGAJIAN AM(Penggal 2)
TINGKATAN
6AK3
TARIKH
21.01.2015
HARI
RABU
MASA
11.30am – 12.40pm
REFLEKSI
Mesyuarat penyelarasan rubrik kerja
kursus Pengajian Am STPM Penggal 2
di
Auditorium Jabatan Pendidikan Negeri Sarawak.


=====[KHAMIS]===============[22.01.2015]=====

MATA PELAJARAN
PENGAJIAN AM(Penggal 2)
TINGKATAN
6AK3
TARIKH
22.01.2015
HARI
KHAMIS
MASA
07.05am – 08.15am
REFLEKSI
Mesyuarat penyelarasan rubrik kerja
kursus Pengajian Am STPM Penggal 2
di
Auditorium Jabatan Pendidikan Negeri Sarawak.


MATA PELAJARAN
SEJARAH
TINGKATAN
4S3
TARIKH
22.01.2015
HARI
KHAMIS
MASA
09.45am – 10.55am
REFLEKSI
Mesyuarat penyelarasan rubrik kerja
kursus Pengajian Am STPM Penggal 2
di
Auditorium Jabatan Pendidikan Negeri Sarawak.


=====[JUMAAT]===============[23.01.2015]=====

MATA PELAJARAN
PENGAJIAN AM(Penggal 2)
TINGKATAN
6AK3
TARIKH
23.01.2015
HARI
JUMAAT
MASA
09.40am – 10.40pm
TAJUK
SUB TAJUK
Bahagian C: Karangan
*     Panduan menghasilkan karangan
OBJEKTIF 
Pelajar dapat:
        i.        Menyatakan 2/3 ayat yang perlu ditulis untuk             menghasilkan pengenalan karangan.
       ii.     Menyatakan 2 perkara penting yang perlu ada             semasa menghasilkan pengenalan karangan.
      iii.       Menyatakan 5 ayat yang perlu ditulis untuk               menghasilkan isi karangan.
       iv.     Menyatakan cara untuk menghasilkan 5 ayat               tersebut.
        v.     Menyatakan sekurang-kurangnya 2 ayat yang perlu         ditulis untuk menghasilkan bahagian penutup             karangan.
       vi.     Menyatakan cara untuk menghasilkan penutup               karangan menggunakan 2 ayat tersebut.
AKTIVITI
Soal jawab, mencatat nota.
ALAT BANTU MENGAJAR (ABM)
Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 2/2014
REFLEKSI
Pelajar dapat menyatakan cara untuk menghasilkan sebuah pengenalan, isi dan penutup karangan yang ringkas, padat dan menepati soalan. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.




No comments:

Post a Comment