Monday, August 6, 2012

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN MINGGU 31

SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN SERIAN

RANCANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN HARIAN


 

MINGGU 31

(30.07.2012 hingga 03.03.2012)

HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN


 

MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM

TINGKATAN        : 6K2

TARIKH        : 30.07.2012

HARI            : ISNIN

MASA            : 7:05 am – 8:15 am

TAJUK

SUB TAJUK

Bab 4: Badan Perundangan Persekutuan (Parlimen)

  • Parlimen
  • Keistimewaan Parlimen

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan bidang kuasa Parlimen dan 3 komponen Parlimen.
  2. Menyatakan 4 keistimewaan Parlimen menurut perkara 63

AKTIVITI

Penerangan, perbincangan.

REFLEKSI

P&P berjalan dengan lancar. Nampaknya pelajar dapat menyatakan bidang kuasa Parlimen dan 3 komponen Parlimen. Mereka juga dapat mengemukakan 4 keistimewaan parlimen di bawah Perkara 63. Pelajar juga dapat menjawab beberapa pertanyaan tentang topik yang diajar ketia sesi peneguhan.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM (Tutorial)

TINGKATAN        : 6K2

TARIKH        : 30.07.2012

HARI            : ISNIN

MASA            : 10.55am – 11.30am

TAJUK

SUB TAJUK

Bab 4: Badan Perundangan Persekutuan (Parlimen)

  • Fungsi Parlimen
  • Persidangan Parlimen

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan 5 fungsi parlimen
  2. Menyatakan tempoh persidangan parlimen selepas pembubaran Parlimen dan Agenda dalam persidangan pertama Parlimen.

AKTIVITI

Penerangan, perbincangan.

REFLEKSI

P&P berjalan dengan lancar. Pelajar nampaknya dapat menyatakan fungsi Parlimen. Mereka juga dapat menyatakan tempoh yang ditetapkan bagi persidangan Parlimen serta agenda penting dalam persidangan tersebut. Suasana kelas terkawal.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Sejarah

TINGKATAN        : 4MPV

TARIKH            : 30.07.2012

HARI                : ISNIN

MASA            : 11.30 am – 12.40 pm

TAJUK

SUB TAJUK

Bab 6: pembentukan kerajaan Islam dan sumbangannya.

  • Sumbangan Khulafa al-Rasyidin
    • Khalifah Abu Bakar al-Siddiq
    • Khalifah Umar bin al-Khattab

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan cara pemilihan Khalifah Abu Bakar al-Siddiq dan Khalifah Umar bin al-Khattab
  2. Menyatakan sumbanyan kedua-dua Khalifah tersebut.

AKTIVITI

Soal jawab, mencatat nota.

BBM

Buku teks, buku rujukan Sejarah

PENERAPAN:

ILMU

    NILAI

KBT


 

Kemanusiaan, Sejarah, Geografi

Kepimpinan cemerlang, Bekerjasama

KB-menjana minda, Masteri

REFLEKSI

Pelajar nampaknya boleh menyatakan cara pemilihannya Khalifah Abu Bakar al-Siddiq dan Khalifah Umar bin al-Khattab. Mereka juga dapat menyatakan serba sedikit sumbangan kedua-dua Khalifah tersebut. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.

#

##

###NEXT DAY###

HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA

###

##

#

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 1

TINGKATAN         : 6AK4

TARIKH

HARI

MASA

:31.07.2012

:SELASA

:07.05 am – 08.15am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Dasar Dalam Negara : Dasar Pembangunan Nasional (DPN)

Rancangan Pembangunan Negara Fasa Ketiga (1991-2000)

  • Rancangan Malaysia Keenam (1991-1995)
  • Rancangan Malaysia Ketujuh (1996-2000)


 

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan matlamat dan strategi utama Rancangan Pembangunan Negara dalam Fasa Kedua meliputi Rancangan Malaysia Keenam dan Rancangan Malaysia Ketujuh.


 

AKTIVITI


 

  • Penerangan, soal jawab, mencatat nota.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Suasana kelas terkawal. Pelajar nampaknya masih boleh menyatakan fokus isi pelajaran setelah disoal oleh guru semasa sesi pengukuhan.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM

TINGKATAN        : 6K2

TARIKH        : 31.07.2012

HARI            : SELASA

MASA            : 09:45am–10.55am

TAJUK

SUB TAJUK

Bab 4: Badan Perundangan Persekutuan (Parlimen)

  • Kompomen Parlimen
    • Yang di-Pertuan Agong
    • Dewan Rakyat

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan 4 tugas Yang di-Pertuan Agong dalam Parlimen
  2. Menyatakan keanggotaan Dewan Rakyat
  3. Menyatakan 4 bidang kuasa Dewan Rakyat.

AKTIVITI

Penerangan, perbincangan.

REFLEKSI

P&P berjalan dengan lancar. Pelajar nampaknya dapat menyatakan tugas Yang di-Pertuan Agong dalam Parlimen. Mereka juga dapat menyatakan jumlah dan cara pemilihan ahli Dewan Rakyat serta bidang kuasa mereka. Suasana kelas terkawal.

#

##

###NEXT DAY###

HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU

###

##

#

MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM (Tutorial)

TINGKATAN        : 6K2

TARIKH        : 01.08.2012

HARI            : RABU

MASA            : 09:45am – 10:20am

TAJUK

SUB TAJUK

Bab 4: Badan Perundangan Persekutuan (Parlimen)

  • Kompomen Parlimen
    • Dewan Rakyat

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan cara pemilihan Speaker Dewan Rakyat.
  2. Menyatakan 5 tugas utama Speaker Dewan Rakyat.
  3. Menyatakan 4 kuasa budi bicara Speaker Dewan Rakyat.

AKTIVITI

Penerangan, perbincangan.

REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Nampaknya pelajar dapat menyatakan cara, tugas serta kuasa budi bicara Speaker Dewan Rakyat. Suasana kelas terkawal.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am (Tutoral)

TINGKATAN         : 6AK4

TARIKH

HARI

MASA

: 01.08.2012

:RABU

:10:55 am – 12:05 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Dasar Dalam Negara: Dasar Wawasan Negara (DWN)

  • Rancangan Pembangunan Negara Fasa 4
    • Rancangan Malaysia Kelapan (2001-2005)
    • Rancangan Malaysia Kesembilan (2006-2010)


 

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan 3 teras utama dan 7 strategi yang dilaksanakan untuk mencapai matlamat Rancangan Malaysia Kelapan
  2. Menyatakan 5 teras utama Misi Nasional dalam Rancangan Malaysia Kesembilan.


 

AKTIVITI


 

  • Penerangan, soal jawab, mencatat nota.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Suasana kelas terkawal. Pelajar nampaknya dapat menjawab beberapa soalan yang diajukan berdasarkan sub-tajuk yang dibincangkan semasa sesi penutupan.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 1        

TINGKATAN         : 6AK2    

TARIKH

HARI

MASA

:01.08.2012

:RABU

:12:05 pm – 12:40 pm


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Dasar Dalam Negara: Dasar Wawasan Negara (DWN)

  • Rancangan Pembangunan Negara Fasa 4
    • Rancangan Malaysia Kesembilan (2006-2010)


 

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan 13 intipati Rancangan Malaysia Kesembilan.


 

AKTIVITI


 

  • Penerangan, soal jawab, mencatat nota.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Suasana kelas terkawal. Pelajar nampaknya dapat menjawab beberapa soalan yang diajukan berdasarkan sub-tajuk yang dibincangkan semasa sesi penutupan.


 


 


 

#

##

###NEXT DAY###

HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS

###

##

#

MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM

TINGKATAN        : 6K2

TARIKH        : 02.08.2012

HARI            : KHAMIS

MASA            : 07.05am – 08.15am

TAJUK

SUB TAJUK

Pembentangan

Peranan dan Hak Wanita

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Mengetahui info-info terbaru berkaitan tajuk pembentangan.
  2. Menyatakan peranan dan Hak Wanita.

AKTIVITI


 

  • Guru mengarahkan pembentang untuk membentang tajuk pembentangan yang ditentukan.
  • Pembentang membentang tajuk pembentangan dengan baik dan berkesan.
  • Guru mengarahkan pelajar lain untuk menumpukan perhatian apabila pembentangan dijalankan dan bertanyakan soalan apabila mereka kurang faham dengan perkara yang dibentang.

REFLEKSI

P&P berjalan dengan lancar. Pelajar nampaknya dapat menyatakan secara ringkas isu-isu berkaitan peranan dan Hak Wanita. Pelajar mencatat perkara penting yang disampaikan oleh para pembentang.


 


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Sejarah

TINGKATAN        : 4MPV

TARIKH            : 02.08.2012

HARI                : KHAMIS

MASA            : 09.45am – 10.20am

TAJUK

SUB TAJUK

Bab 6: pembentukan kerajaan Islam dan sumbangannya.

  • Sumbangan Khulafa al-Rasyidin
    • Khalifah Uthman bin Affan
    • Khalifah Ali bin Abu Talib

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan cara pemilihan Khalifah Uthman bin Affan dan Khalifah Ali bin Abu Talib
  2. Menyatakan sumbanyan kedua-dua Khalifah tersebut.

AKTIVITI

Soal jawab, mencatat nota.

BBM

Buku teks, buku rujukan Sejarah

PENERAPAN:

ILMU

    NILAI

KBT


 

Kemanusiaan, Sejarah, Geografi

Kepimpinan cemerlang, Bekerjasama

KB-menjana minda, Masteri

REFLEKSI

Pelajar nampaknya boleh menyatakan cara pemilihannya Khalifah Uthman bin Affan dan Khalifah Ali bin Abu Talib. Mereka juga dapat menyatakan serba sedikit sumbangan kedua-dua Khalifah tersebut. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 2        

TINGKATAN         : 6AK2    

TARIKH

HARI

MASA

:02.08.2012

:KHAMIS

:10.55 am – 12.05pm


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Graf gabungan

Panduan membina Graf gabungan


 

OBJEKTIF

    

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan cara membina Graf gabungan
  2. Mengisi jadual Graf gabungan berdasarkan soalan yang diberi.
  3. Membina Graf gabungan berdasarkan jadual yang dilengkapkan mengikut masa yang ditetapkan.


 

AKTIVITI


 

  • Penerangan, perbincangan, latih tubi.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Sebilangan besar pelajar dalam kelas ini nampaknya boleh menghasilkan Graf gabungan dalam tempoh yang ditetepkan. P&P akan disambung pada waktu tutorial bagi melihat sejauhmana pelajar dapat menghasilkan Graf gabungan dengan betul. Suasana kelas terkawal.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 2        

TINGKATAN         : 6AK2    

TARIKH

HARI

MASA

:02.08.2012

:KHAMIS

:12.05pm – 12.40pm


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Graf gabungan

Panduan membina Graf gabungan


 

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan kesilapan mereka semasa menghasilkan Graf gabungan.
  2. Membuat pembetulan bagi membetulkan kesilapan mereka semasa menghasilkan Graf gabungan itu.


 

AKTIVITI


 

  • Penerangan, perbincangan, latih tubi.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Nampaknya ada sebilangan pelajar yang masih melakukan kesalahan apabila menghasilkan Graf gabungan ini. Mereka dikehendaki meneliti hasil kerja mereka selepas graf itu disemak. Suasana kelas terkawal.

#

##

###NEXT DAY###

HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT

###

##

#

MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM

TINGKATAN        : 6K2

TARIKH        : 03.08.2012

HARI            : JUMAAT

MASA            : 09.40am – 10.40am

TAJUK

SUB TAJUK

Isu-isu Pendidikan di Malaysia

  • Perbincangan tentang isu-isu pendidikan di Malaysia

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan 5 kebaikan Sekolah Wawasan.
  2. Menyatakan implikasi sistem meritokrasi dalam pemilihan pelajar ke Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA)

AKTIVITI

Penerangan, soal jawab, latih tubi.

REFLEKSI

P&P berjalan dengan lancar. Suasana kelas terkawal. Sebahagian besar pelajar dalam kelas nampaknya boleh menyatakan kebaikan sekolah Wawasan. Mereka juga dapat menyatakan implikasi sistem meritokrasi jika diamalkan di ITPA.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 1

TINGKATAN         : 6AK4

TARIKH

HARI

MASA

:03.08.2012

:JUMAAT

:10.40 am – 11.40 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Penyelesaian Masalah

Menyelsaikan 2 soaan penyelesaian masalah jenis kuantitatif


 

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan panduan menjawab soalan yang berbentuk penyelesaian masalah dalam kertas 1 (Soalan Objektif)
  2. Menjawab 2 soalan penyelesaian masalah jenis kuantitatif

AKTIVITI


 

  • Guru menerangkan kepada pelajar jenis soalan Penyelesaian Masalah yang biasa ditanya dalam soalan objektif.
  • Guru bersoal jawab dengan pelajar untuk menyelesaikan soalan penyelesaian masalah jenis kualitatif yang dikemukakan.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Pelajar nampaknya boleh mengaplikasi beberapa formula untuk menyelesaikan 2 soalan penyelesaian masalah yang diberi . Suasana kelas terkawal.


 

Friday, August 3, 2012

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN MINGGU 30

SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN SERIAN

RANCANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN HARIAN


 

MINGGU 30

(23.07.2012 hingga 27.07.2012)

HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN


 

MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM

TINGKATAN        : 6K2

TARIKH        : 23.07.2012

HARI            : ISNIN

MASA            : 7:05 am – 8:15 am


 

TAJUK

SUB TAJUK

Bab 3: Amalan Demokrasi dan Pilihan Raya di Malaysia

  • Amalan demokrasi di Malaysia
  • Pilihan raya umum

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan 6 ciri-ciri demokrasi yang diamalkan di Malaysia.
  2. Menyatakan secara umum tentang proses pilihan raya.
  3. Menyatakan 6 perbezaan antara Pilihan Raya Kawasan Parlimen dengan Pilihan Raya Kawasan Dewan Undangan Negeri
  4. Menyatakan perbezaan antara Pilihan Raya Umum dengan Pilihan Raya Kecil

AKTIVITI

Penerangan, perbincangan.

REFLEKSI

P&P berjalan dengan lancar. Nampaknya pelajar dapat menyatakan 6 ciri-ciri demokrasi yang diadakan di Malaysia. Mereka juga dapat membezakan antara pilihan raya kawasan Parlimen dengan pilihan raya kawasan Dewan Undangan Negeri dan membezakan antara pilihan raya umum dengan pilihan raya kecil. Suasana kelas terkawal. Pelajar juga dapat menjawab beberapa pertanyaan tentang topik yang diajar ketia sesi peneguhan.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM (Tutorial)

TINGKATAN        : 6K2

TARIKH        : 23.07.2012

HARI            : ISNIN

MASA            : 10.55am – 11.30am


 

TAJUK

SUB TAJUK

Bab 3: Amalan Demokrasi dan Pilihan Raya di Malaysia

  • Suruhanjaya Pilihan Raya

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan keanggotaan dan syarat menjadi anggota Suruhanjaya Pilihan Raya
  2. Menyatakan tugas-tugas Suruhanjaya Pilihan Raya.

AKTIVITI

Penerangan, perbincangan.

REFLEKSI

P&P berjalan dengan lancar. Pelajar nampaknya dapat menyatakan jumlah keanggotaan dan syarat menjadi anggota Suruhanjaya Pilihan Raya di samping menyatakan tugas-tugasnya. Suasana kelas terkawal.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Sejarah

TINGKATAN        : 4MPV

TARIKH            : 23.07.2012

HARI            : ISNIN

MASA            : 11.30 am – 12.40 pm


 

TAJUK

SUB TAJUK

Bab 6: pembentukan kerajaan Islam dan sumbangannya.

  • Kerajaan Khulafa al-Rasyidin
  • Syarat dan cara pemilihan Khalifah

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan nama tokoh yang memegang jawatan sebagai Khalifah pada zaman Khulafa al-Rasyidin.
  2. Menyatakan maksud khalifah dan syarat serta cara pemilihan khalifah.

AKTIVITI

Soal jawab, mencatat nota.

BBM

Buku teks, buku rujukan Sejarah

PENERAPAN:

ILMU

    NILAI

KBT


 

Kemanusiaan, Sejarah, Geografi

Kepimpinan cemerlang, Bekerjasama

KB-menjana minda, Masteri

REFLEKSI

Pelajar nampaknya boleh menyatakan nama tokoh khalifah pada zaman khulafa al-Rasyidin dan syarat serta cara pemilihannya. Mereka juga dapat menjelaskan maksud khalifah. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.

#

##

###NEXT DAY###

HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA

###

##

#

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 1

TINGKATAN         : 6AK4

TARIKH

HARI

MASA

:24.07.2012

:SELASA

:07.05 am – 08.15am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Dasar Dalam Negara

  • Pembangunan Ekonomi Negara
    • Kesan-kesan dasar Ekonomi Penjajah British
    • Rancangan-Rancangan Pembangunan Negara Selepas Merdeka


 

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan 5 kesan dasar Ekonomi Penjajah British
  2. Menyatakan 4 Fasa Rancangan Pembangunan Negara selepas merdeka.
  3. Menyatakan teras utama bagi Fasa Pertama, Fasa Kedua dan Fasa Ketiga.


 

AKTIVITI


 

  • Penerangan, soal jawab, mencatat nota.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal. Pelajar dapat menjawab beberapa soalan yang diajukan berdasarkan sub-tajuk yang dibincangkan semasa sesi penutupan.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM

TINGKATAN        : 6K2

TARIKH        : 24.07.2012

HARI            : SELASA

MASA            : 09:45am–10.55am


 

TAJUK

SUB TAJUK

Bab 3: Amalan Demokrasi dan Pilihan Raya di Malaysia

  • Kelayakan pemilih
  • Kelayakan calon untuk bertanding
  • Proses pilihan raya

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan kelayakan seseorang warganegara
  2. Menyatakan tugas-tugas Suruhanjaya Pilihan Raya.

AKTIVITI

Penerangan, perbincangan.

REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Pelajar nampaknya dapat menyatakan jumlah keanggotaan dan syarat menjadi anggota Suruhanjaya Pilihan Raya di samping menyatakan tugas-tugasnya. Suasana kelas terkawal.

#

##

###NEXT DAY###

HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU

###

##

#

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am (Tutoral)

TINGKATAN         : 6AK4

TARIKH

HARI

MASA

:25.07.2012

:RABU

:09.45 am – 10.20am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Dasar Dalam Negara

Pembangunan Ekonomi Negara

  • Rancangan Pembangunan Negara Fasa Pertama (1956-1970):- Pra DEB
    • Rancangan Malaya Pertama (1956-1960)
    • Rancangan Malaya Kedua (1961-1965)
    • Rancangan Malaysia Pertama (1966-1970)


 

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan matlamat dan strategi utama Rancangan Pembangunan Negara dalam Fasa Pertama.


 

AKTIVITI


 

  • Penerangan, soal jawab, mencatat nota.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal. Pelajar menyatakan isi pelajaran setelah disoal oleh guru semasa sesi pengukuhan.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 1        

TINGKATAN         : 6AK2    

TARIKH

HARI

MASA

:25.07.2012

:RABU

:10.20 am – 11.30am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Dasar Dalam Negara

Pembangunan Ekonomi Negara

  • Rancangan Pembangunan Negara Fasa Kedua (1970-1990)
    • Rancangan Malaysia Kedua (1971-1975)
    • Rancangan Malaysia Ketiga (1976-1980)


 

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan matlamat dan strategi utama Rancangan Pembangunan Negara dalam Fasa Kedua meliputi Rancangan Malaysia Kedua dan Rancangan Malaysia Ketiga.


 

AKTIVITI


 

  • Penerangan, soal jawab, mencatat nota.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal. Pelajar menyatakan beberapa matlamat dan strategi utama Rancangan Pembangunan Negara dalam Rancangan Malaysia Kedua dan Rancangan Malaysia Ketiga.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM (Tutorial)

TINGKATAN        : 6K2

TARIKH        : 25.07.2012

HARI            : RABU

MASA            : 12:05pm – 12.40pm


 

TAJUK

SUB TAJUK


 

Bab 4: Sistem Kerajaan dan Pentadbiran Malaysia

  • Ketua Audit Negara
    • Peranan Ketua Audit Negara

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan sekurang-kurangnya 6 peranan Ketua Audit Negara.

AKTIVITI

Penerangan, perbincangan.

REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal. Pelajar dapat menjawab beberapa pertanyaan tentang topik yang diajar ketia sesi peneguhan.

#

##

###NEXT DAY###

HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS

###

##

#

MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM

TINGKATAN        : 6K2

TARIKH        : 26.07.2012

HARI            : KHAMIS

MASA            : 07.05am – 08.15am


 

TAJUK

SUB TAJUK

Pembentangan

Isu pendidikan

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Mengetahui info-info terbaru berkaitan tajuk pembentangan.
  2. Menyatakan isu-isu berkaitan dengan PPSMI, Sekolah Bistari, Sekolah Wawasan dan Sekolah Kluster.

AKTIVITI


 

  • Guru mengarahkan pembentang untuk membentang tajuk pembentangan yang ditentukan.
  • Pembentang membentang tajuk pembentangan dengan baik dan berkesan.
  • Guru mengarahkan pelajar lain untuk menumpukan perhatian apabila pembentangan dijalankan dan bertanyakan soalan apabila mereka kurang faham dengan perkara yang dibentang.

REFLEKSI

P&P berjalan dengan lancar. Pelajar nampaknya dapat menyatakan secara ringkas isu-isu berkaitan pendidikan di negara kita sejak sebelum merdeka lagi. Suasana kelas terkawal. Pelajar mencatat perkara penting yang disampaikan oleh para pembentang.


 


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Sejarah

TINGKATAN        : 4MPV

TARIKH            : 26.07.2012

HARI            : KHAMIS

MASA            : 09.45am – 10.20am


 

TAJUK

SUB TAJUK

SEJARAH KERTAS 3

  • Pendedahan bentuk soalan Kertas 3 Sejarah

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan cara pengendalian dan bentuk soalan kertas 3 Sejarah
  2. Menyatakan 8 aspek yang perlu dijawab dalam kertas 3 sejarah.

AKTIVITI

Soal jawab, mencatat nota.

BBM

Buku teks, buku rujukan Sejarah

PENERAPAN:

ILMU

    NILAI

KBT


 

Kemanusiaan, Sejarah, Geografi

Kepimpinan cemerlang, Bekerjasama

KB-menjana minda, Masteri

REFLEKSI

Pelajar nampaknya sudah faham tentang cara pengendalian dan cara menjawab soalan kertas 3 sejarah. Guru mengarahkan supaya pelajar membuat rujukan untuk Bab 4 bagi menjawab soalan ujian bulanan 2 kertas 3. Sesi soal jawab menyeronokkan.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 2        

TINGKATAN         : 6AK2    

TARIKH

HARI

MASA

:26.07.2012

:KHAMIS

:10.55 am – 12.05pm


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Carta Pai

Panduan membina Carta Pai


 

OBJEKTIF

    

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan cara membina Carta Pai
  2. Mengisi jadual Carta Pai berdasarkan soalan yang diberi.
  3. Membina Carta Pai berdasarkan jadual yang dilengkapkan mengikut masa yang ditetapkan.


 

AKTIVITI


 

  • Penerangan, perbincangan, latih tubi.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Sebilangan besar pelajar dalam kelas ini nampaknya boleh menghasilkan Carta Pai dalam tempoh yang ditetepkan. P&Pakan disambung pada waktu tutorial bagi melihat sejauhmana pelajar dapat menghasilkan graf bar memesong debgan betul. Suasana kelas terkawal.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 2        

TINGKATAN         : 6AK2    

TARIKH

HARI

MASA

:26.07.2012

:KHAMIS

:12.05pm – 12.40pm


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Carta Pai

Panduan membina Carta Pai


 

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan kesilapan mereka semasa menghasilkan Carta Pai.
  2. Membuat pembetulan bagi membetulkan kesilapan mereka semasa menghasilkan Carta Pai itu.


 

AKTIVITI


 

  • Penerangan, perbincangan, latih tubi.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Nampaknya ada sebilangan pelajar yang masih melakukan kesalahan apabila menghasilkan Carta Pai ini. Mereka dikehendaki meneliti hasil kerja mereka selepas graf itu disemak. Suasana kelas terkawal.

#

##

###NEXT DAY###

HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT

###

##

#

MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM

TINGKATAN        : 6K2

TARIKH        : 27.07.2012

HARI            : JUMAAT

MASA            : 09.40am – 10.40am


 

TAJUK

SUB TAJUK

Isu Jenayah siber

  • Perbincangan tentang sebab dan kesan jenayah siber terhadap pelbagai pihak.

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan 3 sebab dan 3 kesan jenayah siber.
  2. Menceritakan 3 sebab dan 3 kesan jenayah siber terhadap pelbagai pihak dengan ringkas.

AKTIVITI

Penerangan, soal jawab, latih tubi.

REFLEKSI

P&P berjalan dengan lancar. Suasana kelas terkawal. Sebahagian besar pelajar dalam kelas nampaknya boleh menyatakan sebab dan kesan jenayah siber terhadap pelbagai pihak. Namun pengetahuan pelajar tentang jenayah siber ini masih kurang apabila mereka menceritakan secara ringkas sahaja tentang isu ini.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 1

TINGKATAN         : 6AK4

TARIKH

HARI

MASA

:27.07.2012

:JUMAAT

:10.40 am – 11.40 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Bahagian E :- Mengalih bentuk teks bukan linear kapada bentuk linear (Jadual)

Jadual:

  1. Menghuraikan pola perubahan tanaga elektrik yang dibekalkan dan digunakan.
  2. Menjelaskan langkah-kangkah yang boleh diambil untuk mengelak krisis tenaga elektrik di negara kita.


 

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan cara menggunakan teknik menganalisis data bagi menjawab soalan dalam Bahagian E yang berbentuk jadual.
  2. Menyatakan 4 pola perubahan tanaga elektrik yang dibekalkan dan digunakan selepas membuat analisis terhadap data yang diberi dalam jadual.
  3. Menyatakan sekurang-kurangnya 2 langkah-kangkah yang boleh diambil untuk mengelak krisis tenaga elektrik di negara kita.

AKTIVITI


 

  • Soal jawab dan latih tubi


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Suasana kelas terkawal. Pelajar nampaknya dapat mengaplikasi teknik menganalisis data untuk menjawab soalan dalam jadual yang diberi.