Sunday, July 29, 2012

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN MINGGU 29

SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN SERIAN

RANCANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN HARIAN


 

MINGGU 29

(16.07.2012 hingga 20.07.2012)

HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN


 

MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM

TINGKATAN        : 6K2

TARIKH        : 16.07.2012

HARI            : ISNIN

MASA            : 7:05 am – 8:15 am


 

TAJUK

SUB TAJUK


 

BAB 2: PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN

  • Suruhanjaya
    • Suruhanjaya Pilihan Raya
    • Suruhanjaya Hak Asasi Manusia

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan keanggotaan Suruhanjaya Pilihan Raya dan fungsinya
  2. Menyatakan keanggotaan Suruhanjaya Hak Asasi Manusia dan Fungsinya

AKTIVITI

Penerangan, perbincangan.

BBM


 

REFLEKSI

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal. Pelajar dapat menjawab beberapa pertanyaan tentang topik yang diajar ketia sesi peneguhan.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM (Tutorial)

TINGKATAN        : 6K2

TARIKH        : 16.07.2012

HARI            : ISNIN

MASA            : 10.55am – 11.30am


 

TAJUK

SUB TAJUK

BAB 2: PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN

  • Suruhanjaya Perkhidmatan
    • Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA)
    • Suruhanjaya perkhidmatan Pelajaran (SPP)
    • Suruhanjaya Pasukan Polis

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan keanggotaan Suruhanjaya Perkhidmatan Awam dan fungsinya.
  2. Menyatakan keanggotaan Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran dan fungsinya.
  3. Menyatakan keanggotaan Suruhanjaya Pasukan Polis dan fungsinya

AKTIVITI

Penerangan, perbincangan.

REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal. Pelajar dapat menjawab beberapa pertanyaan tentang topik yang diajar ketia sesi peneguhan.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Sejarah

TINGKATAN        : 4MPV

TARIKH            : 16.07.2012

HARI                : ISNIN

MASA            : 11.30 am – 12.40 pm


 

TAJUK

SUB TAJUK

Bab 5: Kerajaan Islam di Madinah

  • Penyebaran Islam
  • Perjanjian Hudaibiyah
    • Kandungan isi perjanjian Hudaibiyah
    • Kepentingan Perjanjian Hudaibiyah
    • Pembukaan semula kota Makkah
    • Kepentingan Pembukaan semula Kota Makkah

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menerangkan usaha penyebaran Islam di Madinah.
  2. Menyatakan isi kandungan dan kepentingan perjanjian Hudaibiyah
  3. Menyatakan proses pembukaan semula kota Makkah dan kepentingannya.

AKTIVITI

Soal jawab, mencatat nota.

BBM

Buku teks, buku rujukan Sejarah

PENERAPAN:

ILMU

    NILAI

KBT


 

Kemanusiaan, Sejarah, Geografi

Kepimpinan cemerlang, Bekerjasama

KB-menjana minda, Masteri

REFLEKSI

Pelajar dapat menyatakan kandungan perjanjian Hudaibiyah dan kepentingannya. Mereka juga dapat menjelaskan kepentingan pembukaan semula kota Makkah. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.

#

##

###NEXT DAY###

HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA

###

##

#

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 1

TINGKATAN         : 6AK4

TARIKH

HARI

MASA

:17.07.2012

:SELASA

:07.05 am – 08.15am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Bab 14: Dasar Luar Malaysia dan Kerjasama Serantau

  • Hubungan Malaysia dengan negara-negara Islam
  • Malaysia dan zon ekonomi Eksklusif
  • Malaysia dan Pergerakan Negara-negara Berkecuali (NAM)


 

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menjelaskan hubungan Malaysia dengan negara-negara Islam (OIC)
  2. Menjelaskan tuntutan Malaysia ke atas Zon Ekonomi Eksklusif
  3. Menjelaskan penglibatan Malaysia dalam pergerakan Negara-negara Berkecuali (NAM)


 

AKTIVITI


 

  • Penerangan, soal jawab, mencatat nota.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal. Pelajar mencatat nota sambil mendengar guru memberikan penerangan.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM

TINGKATAN        : 6K2

TARIKH        : 17.07.2012

HARI            : SELASA

MASA            : 09:45am–10.55am


 

TAJUK

SUB TAJUK


 

BAB 2: PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN

  • Suruhanjaya Perkhidmatan
    • Suruhanjaya Kehakiman dan Undang-Undang
    • Majlis Angkatan tentera

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan keanggotaan Suruhanjaya Kehakiman dan Undang-Undang dan Fungsinya.
  2. Menyatakan keanggotaan Majlis Angkatan Tentera dan fungsinya

AKTIVITI


 

  • Penerangan, perbincangan.

REFLEKSI

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal. Pelajar dapat menjawab beberapa pertanyaan tentang topik yang diajar ketia sesi peneguhan.

#

##

###NEXT DAY###

HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU

###

##

#

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am (Tutoral)

TINGKATAN         : 6AK4

TARIKH

HARI

MASA

:18.07.2012

:RABU

:09.45 am – 10.20am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Bab 14: Dasar Luar Malaysia dan Kerjasama Serantau

  • Pendirian Malaysia dalam isu Antartika dan isu Apateid


 

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menjelaskan pendirian Malaysia dalam isu Antartika dan isu Apateid


 

AKTIVITI


 

  • Penerangan, soal jawab, mencatat nota.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal. Pelajar mencatat nota sambil mendengar guru memberikan penerangan.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 1        

TINGKATAN         : 6AK2    

TARIKH

HARI

MASA

:18.07.2012

:RABU

:10.20 am – 11.30am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Bab 14: Dasar Luar Malaysia dan Kerjasama Serantau

  • Pendirian Malaysia dalam Masalah Kemboja dan pencerobohan Amerika Syarikat dan sekutunya ke atas Iraq


 

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menjelaskan pendirian Malaysia dalam masalah Kemboja dan pencerobohan Amerika Syarikat dan sekutunya ke atas Iraq


 

AKTIVITI


 

  • Penerangan, soal jawab, mencatat nota.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal.

Pelajar mencatat nota sambil mendengar guru memberikan penerangan.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM (Tutorial)

TINGKATAN        : 6K2

TARIKH        : 18.07.2012

HARI            : RABU

MASA            : 12:05pm – 12.40pm


 

TAJUK

SUB TAJUK


 

BAB 2: PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN

  • Ketua Audit Negara
    • Peranan Ketua Audit Negara

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan sekurang-kurangnya 6 peranan Ketua Audit Negara.

AKTIVITI

Penerangan, perbincangan.

REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal. Pelajar dapat menjawab beberapa pertanyaan tentang topik yang diajar ketia sesi peneguhan.

#

##

###NEXT DAY###

HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS

###

##

#

MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM

TINGKATAN        : 6K2

TARIKH        : 19.07.2012

HARI            : KHAMIS

MASA            : 07.05am – 08.15am


 

TAJUK

SUB TAJUK


 

Pembentangan

Media Massa

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Mengetahui info-info terbaru berkaitan tajuk pembentangan.
  2. Menyatakan 5 peranan media massa di Malaysia
  3. Menyatakan 5 kebaikan dan keburukan penggunaan media massa.

AKTIVITI


 

  • Guru mengarahkan pembentang untuk membentang tajuk pembentangan yang ditentukan.
  • Pembentang membentang tajuk pembentangan dengan baik dan berkesan.
  • Guru mengarahkan pelajar lain untuk menumpukan perhatian apabila pembentangan dijalankan dan bertanyakan soalan apabila mereka kurang faham dengan perkara yang dibentang.

REFLEKSI

P&P berjalan dengan lancar. Pelajar dapat menyatakan 5 perana media massa serta kesannya. Suasana kelas terkawal. Pelajar mencatat perkara penting yang disampaikan oleh para pembentang.


 


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Sejarah

TINGKATAN        : 4MPV

TARIKH            : 19.07.2012

HARI                : KHAMIS

MASA            : 09.45am – 10.20am


 

TAJUK

SUB TAJUK

SEJARAH KERTAS 3

  • Pendedahan bentuk soalan Kertas 3 Sejarah

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan cara pengendalian dan bentuk soalan kertas 3 Sejarah
  2. Menyatakan 8 aspek yang perlu dijawab dalam kertas 3 sejarah.

AKTIVITI

Soal jawab, mencatat nota.

BBM

Buku teks, buku rujukan Sejarah

PENERAPAN:

ILMU

    NILAI

KBT


 

Kemanusiaan, Sejarah, Geografi

Kepimpinan cemerlang, Bekerjasama

KB-menjana minda, Masteri

REFLEKSI

Pelajar nampaknya masih kurang faham tentang cara pengendalian dan cara menjawab soalan kertas 3 sejarah. Guru mencadangkan supaya peneranga lebih lanjut akan diadakan pada minggu depan. Sesi soal jawab menyeronokkan.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 2        

TINGKATAN         : 6AK2    

TARIKH

HARI

MASA

:19.07.2012

:KHAMIS

:10.55 am – 12.05pm


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Graf bar memesong

Panduan membina Graf bar memesong


 

OBJEKTIF

    

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan cara membina Graf bar memesong
  2. Mengisi jadual Garf bar memesong berdasarkan soalan yang diberi.
  3. Membina Graf bar memesong berdasarkan jadual yang dilengkapkan mengikut masa yang ditetapkan.


 

AKTIVITI


 

  • Penerangan, perbincangan, latih tubi.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Sebilangan besar pelajar dalam kelas ini nampaknya boleh menghasilkan graf bar memesong dalam tempoh yang ditetepkan. P&Pakan disambung pada waktu tutorial bagi melihat sejauhmana pelajar dapat menghasilkan graf bar memesong debgan betul. Suasana kelas terkawal.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 2        

TINGKATAN         : 6AK2    

TARIKH

HARI

MASA

:19.07.2012

:KHAMIS

:12.05pm – 12.40pm


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Graf Bar Memesong

Panduan membina Graf Bar Memesong


 

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan kesilapan mereka semasa menghasilkan graf memesong.
  2. Membuat pembetulan bagi membetulkan kesilapan mereka semasa menghasilkan graf bar memesong itu.


 

AKTIVITI


 

  • Penerangan, perbincangan, latih tubi.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Nampaknya ada sebilangan pelajar yang masih melakukan kesalahan apabila menghasilkan graf gabungan ini. Mereka dikehendaki meneliti hasil kerja mereka selepas graf itu disemak. Suasana kelas terkawal.

#

##

###NEXT DAY###

HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT

###

##

#

MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM

TINGKATAN        : 6K2

TARIKH        : 20.07.2012

HARI            : JUMAAT

MASA            : 09.40am – 10.40am


 

TAJUK

SUB TAJUK

Bahagian C (karangan)

  • Isu Jenayah siber
    • sebab dan kesan jenayah siber terhadap pelbagai pihak.

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyenaraikan 2 sebab dan 3 kesan jenayah siber dalam rangka karangan.
  2. Menyatakan cara menghasilkan pengenalan dan menghuraikan isi berdasarkan persoalan seperti Apa?, Mengapa? Bagaimana? Contoh dan penegasan.
  3. Menghasilkan sebuah esei yang panjangnya antara 300-350 patah perkataan berdasarkan isu yang dibincangkan.

AKTIVITI

Penerangan, soal jawab, latih tubi.

REFLEKSI

P&P berjalan dengan lancar. Suasana kelas terkawal. Sebahagian besar pelajar dalam kelas ini memahami cara untuk menghurai isi karangan berdasarkan pabduan yang diberi. Namun untuk melihat sejauhmana kefahaman mereka untuk menghurai isi karangan ini, guru menyarankan supaya mereka menghasilkan karangan tersebut.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 1

TINGKATAN         : 6AK4

TARIKH

HARI

MASA

:20.07.2012

:JUMAAT

:10.40 am – 11.40 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK

Bahagian A (karangan Laras Sastera)

  • Isu Jenayah siber
    • sebab dan kesan jenayah siber terhadap pelbagai pihak.


 

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyenaraikan 2 sebab dan 3 kesan jenayah siber dalam rangka karangan.
  2. Menyatakan cara menghasilkan pengenalan dan menghuraikan isi berdasarkan persoalan seperti Apa?, Mengapa? Bagaimana? Contoh dan penegasan.
  3. Menghasilkan sebuah esei yang panjangnya antara 200-250 patah perkataan berdasarkan isu yang dibincangkan.

AKTIVITI

Penerangan, soal jawab, latih tubi.


 

CATATAN / REFLEKSI

P&P berjalan dengan lancar. Suasana kelas terkawal. Sebahagian besar pelajar dalam kelas ini memahami cara untuk menghurai isi karangan berdasarkan panduan yang diberi. Namun untuk melihat sejauhmana kefahaman mereka untuk menghurai isi karangan ini, guru menyarankan supaya mereka menghasilkan karangan tersebut.


 


 


 


 


 


 


 

Sunday, July 22, 2012

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN MUNGGU 28

SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN SERIAN

RANCANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN HARIAN


 

MINGGU 28

(09.07.2012 hingga 13.07.2012)

HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN


 

MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM

TINGKATAN        : 6K2

TARIKH        : 09.07.2012

HARI            : ISNIN

MASA            : 7:05 am – 8:15 am

TAJUK

SUB TAJUK

BAB 2: PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN

  • Kewarganegaraan
    • Kuat kuasa Undang-undang
    • Pendaftaran

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan kelayakan seseorang menjadi warganegara Malaysia melalui kuat kuasa undang-undang berdasarkan peruntukan Perkara 14(1)(a) dan Perkara 14(1)(b) Perlembagaan Persekutuan.
  2. Menyatakan kelayakan seseorang menjadi warganegara Malaysia melalui Pendaftaran berdasarkan Perkara 15(1), Perkara 15(2), Perkara 16 dan Perkara 16A Perlembagaan Persekutuan.

AKTIVITI

Soal jawab, mencatat nota.

BBM

Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 1 2012

REFLEKSI

Nampaknya sebahagian besar pelajar dalam kelas boleh menyatakan cara seseorang itu menjadi warganegara Malaysia melalui Kuat Kuasa Undang-undang dan cara Pendaftaran. Guru berpesan kepada pelajar supaya baca semula tajuk tersebut supaya mereka dapat memahaminya dengan mendalam. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM (Tutorial)

TINGKATAN        : 6K2

TARIKH        : 09.07.2012

HARI            : ISNIN

MASA            : 10.55am – 11.30am

TAJUK

SUB TAJUK

BAB 2: PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN

  • Kewarganegaraan
    • Kemasukan
    • Percantuman Wilayah

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan kelayakan seseorang menjadi warganegara Malaysia melalui cara Kemasukan/Naturalisasi berdasarkan peruntukan Perkara 19(1) Perlembagaan Persekutuan.
  2. Menyatakan kelayakan seseorang menjadi warganegara Malaysia melalui cara Percantuman Wilayah berdasarkan Perkara 22 Perlembagaan Persekutuan.

AKTIVITI

Soal jawab, mencatat nota.

BBM

Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 1 2012

REFLEKSI

Nampaknya sebahagian besar pelajar dalam kelas boleh menyatakan cara seseorang itu menjadi warganegara Malaysia melalui cara Kemasukan/naturalisasi dan percantuman wilayah. Guru berpesan kepada pelajar supaya mendalami tajuk tersebu. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Sejarah

TINGKATAN            : 4MPV

TARIKH                : 09.07.2012

HARI                : ISNIN

MASA                : 11.30 am – 12.40 pm

TAJUK

SUB TAJUK

Bab 5: Kerajaan Islam di Madinah

  • Perjanjian Aqabah Pertama dan Perjanjian Aqabah Kedua.
  • Hijrah
    • Konsep Hijrah
    • Sebab dan tujuan Hijrah
    • Kepentingan Hijrah

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan kepentingan Perjanjian Aqabah Pertama dan Perjanjian Aqabah Kedua.
  2. Menerangkan maksud Hijrah dalam Islam.
  3. Menjelaskan sebab-sebab Nabi Muhammad SAW berhijrah ke Madinah
  4. Menyatakan kepentingan peristiwa Hijrah dalam sejarah Islam

AKTIVITI

Soal jawab, mencatat nota.

BBM

Buku teks, buku rujukan Sejarah

PENERAPAN:

ILMU

    NILAI

KBT


 

Kemanusiaan, Sejarah, Geografi

Kepimpinan cemerlang, Bekerjasama

KB-menjana minda, Masteri

REFLEKSI

Pelajar dapat menyatakan kepentingan perjanjian Aqabah Pertama dan perjanjian Aqabah Kedua. Mereka menerangkan secara ringkas maksud hijrah, sebab-sebab hijrah den kepentingan hijrah dalam sejarah Islam. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.

#

##

###NEXT DAY###

HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA

###

##

#

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 1

TINGKATAN         : 6AK4

TARIKH

HARI

MASA

:10.07.2012

:SELASA

:07.05 am – 08.15am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Bab 14: Dasar Luar Malaysia dan Kerjasama Serantau

  • Hubungan Malaysia dengan negara-negara Islam
  • Malaysia dan zon ekonomi Eksklusif
  • Malaysia dan Pergerakan Negara-negara Berkecuali (NAM)


 

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menjelaskan hubungan Malaysia dengan negara-negara Islam (OIC)
  2. Menjelaskan tuntutan Malaysia ke atas Zon Ekonomi Eksklusif
  3. Menjelaskan penglibatan Malaysia dalam pergerakan Negara-negara Berkecuali (NAM)


 

AKTIVITI


 

  • Penerangan, soal jawab, mencatat nota.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Kebanyakan pelajarhanya dapat memahami maksud setiap pertubuhan tetapi mereka belum dapat memahami dengan lebih mendalam tentang tujuan dan pencapaian setiap pertubuhan tersebut. Oleh itu, guru menyarankan supaya pelajar membuat rujukan yang lebih kepada tajuk-tajuk tersebut. Suasana kelas terkawal. Pelajar mencatat nota sambil mendengar guru memberikan penerangan.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM

TINGKATAN        : 6K2

TARIKH            : 10.07.2012

HARI                : SELASA

MASA                : 09:45am–10.55am

TAJUK

SUB TAJUK

BAB 2: PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN

  • Cara Penamatan Kewarganegaraan
    • Penolakan
    • Pelucutan

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan cara penamatan kewarganegara melalui penolakan mengikut Perkara 23(1) Perlembagaan Persekutuan.
  2. Menyatakan cara penamatan kewarganegara melalui pelucutan mengikut Perkara 24, Perkara 25 dan Perkara 26 Perlembagaan Persekutuan.

AKTIVITI

Soal jawab, mencatat nota.

BBM

Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 1 2012

REFLEKSI

Pelajar dalam kelas nampaknya boleh menyatakan cara seseorang itu ditamatkan warganegara Malaysia melalui cara penolakan dan pelucutan. Guru berpesan kepada pelajar supaya baca dengan lebih mendalam cara pemanatan kewarganegaraan melalui pelucutan kerana ia melibatkan 3 perkara yang diperuntukan oleh Perlembagaan Persekutuan. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.

#

##

###NEXT DAY###

HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU

###

##

#

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am (Tutoral)

TINGKATAN         : 6AK4

TARIKH

HARI

MASA

:11.07.2012

:RABU

:09.45 am – 10.20am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Bab 14: Dasar Luar Malaysia dan Kerjasama Serantau

  • Pendirian Malaysia dalam isu Antartika dan isu Apateid


 

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menjelaskan pendirian Malaysia dalam isu Antartika dan isu Apateid


 

AKTIVITI


 

  • Penerangan, soal jawab, mencatat nota.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Pelajar dapat menjelaskan dengan ringkas pendirian Malaysia dalam isu Antartika dan isu Apataeid. Suasana kelas terkawal. Pelajar mencatat nota sambil mendengar guru memberikan penerangan.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 1        

TINGKATAN         : 6AK2    

TARIKH

HARI

MASA

:11.07.2012

:RABU

:10.20 am – 11.30am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Bab 14: Dasar Luar Malaysia dan Kerjasama Serantau

  • Pendirian Malaysia dalam Masalah Kemboja dan pencerobohan Amerika Syarikat dan sekutunya ke atas Iraq


 

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menjelaskan pendirian Malaysia dalam masalah Kemboja dan pencerobohan Amerika Syarikat dan sekutunya ke atas Iraq


 

AKTIVITI


 

  • Penerangan, soal jawab, mencatat nota.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Pelajar dapat menjelaskan dengan ringkas pendirian Malaysia dalam masalah Kemboja dan pencerobohan Amerika Syarikat dan sekutunya ke atas Iraq. Suasana kelas terkawal. Pelajar mencatat nota sambil mendengar guru memberikan penerangan.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM (Tutorial)

TINGKATAN        : 6K2

TARIKH            : 11.07.2012

HARI                : RABU

MASA                : 12:05pm – 12.40pm

TAJUK

SUB TAJUK

BAB 2: PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN

  • Bidang kuasa Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri (Jadual Kesembilan)

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan pembahagian kuasa antara Kerajaan Persekutuan dengan Kerajaan Negeri seperti mana yang diperuntukan dalam Perlembagaan Persekutuan.

AKTIVITI

Soal jawab, mencatat nota.

BBM

Sukatan Baharu Pengaian Am Penggal 1 2012

REFLEKSI

Pelajar dalam kelas nampaknya belum dapat menguasai isi kandungan pembahagian kuasa antara Kerajaan Persekutuan dengan Kerajaan Negeri. Guru berpesan kepada pelajar menghafal isi kandungan bidang kuasa tersebut kerana ia sering dikeluarkan dalam peperiksaan.. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.

#

##

###NEXT DAY###

HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS

###

##

#

MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM

TINGKATAN        : 6K2

TARIKH            : 12.07.2012

HARI                : KHAMIS

MASA                : 07.05am – 08.15am

TAJUK

SUB TAJUK


 

Pembentangan

Seni dan Budaya

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Mengetahui info-info terbaru berkaitan tajuk pembentangan.
  2. Menyatakan 5 peranan perkembangan seni dan budaya di Malaysia
  3. Menyatakan 5 langkah-langkah yang diambil untuk memajukan lagi perekmbangan seni dan budaya di negara kita.

AKTIVITI


 

  • Guru mengarahkan pembentang untuk membentang tajuk pembentangan yang ditentukan.
  • Pembentang membentang tajuk pembentangan dengan baik dan berkesan.
  • Guru mengarahkan pelajar lain untuk menumpukan perhatian apabila pembentangan dijalankan dan bertanyakan soalan apabila mereka kurang faham dengan perkara yang dibentang.

REFLEKSI

P&P berjalan dengan lancar. Pelajar dapat menyatakan 5 perana perkembangan seni dan budaya serta langkah-langkah untuk memajukan perkembangan seni dan budaya ini.. Suasana kelas terkawal. Pelajar mencatat perkara penting yang disampaikan oleh para pembentang.


 


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Sejarah

TINGKATAN            : 4MPV

TARIKH                : 12.07.2012

HARI                : KHAMIS

MASA                : 09.45am – 10.20am

TAJUK

SUB TAJUK

Bab 5: Kerajaan Islam di Madinah

  • Piagam Madinah
    • Kandungan Piagam Madinah
    • Kepentingan Piagam Madinah

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan Prinsip-prinsip umum kandungan Piagam Madinah.
  2. Menyatakan kepentingan Piagam Madinah

AKTIVITI

Soal jawab, mencatat nota.

BBM

Buku teks, buku rujukan Sejarah

PENERAPAN:

ILMU

    NILAI

KBT


 

Kemanusiaan, Sejarah, Geografi

Kepimpinan cemerlang, Bekerjasama

KB-menjana minda, Masteri

REFLEKSI

Pelajar dapat menyatakan Prinsip-prinsip umum kandungan Piagam Madinah dan kepentingannya. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 2        

TINGKATAN         : 6AK2    

TARIKH

HARI

MASA

:12.07.2012

:KHAMIS

:10.55 am – 12.05pm


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Graf Gabungan

Panduan membina Graf Gabungan


 

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan cara membina Graf Gabungan
  2. Mengisi jadual Garf Gabungan berdasarkan soalan yang diberi.
  3. Membina Graf Gabungan berdasarkan jadual yang dilengkapkan mengikut masa yang ditetapkan.


 

AKTIVITI


 

  • Penerangan, perbincangan, latih tubi.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Sebilangan besar pelajar dalam kelas ini nampaknya boleh menghasilkan graf gabungan dalam tempoh yang ditetepkan. P&Pakan disambung pada waktu tutorial bagi melihat sejauhmana pelajar dapat menghasilkan graf gabungan debgan betul. Suasana kelas terkawal.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 2        

TINGKATAN         : 6AK2    

TARIKH

HARI

MASA

:12.07.2012

:KHAMIS

:12.05pm – 12.40pm


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Graf Gabungan

Panduan membina Graf Gabungan


 

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan cara membina Graf Gabungan
  2. Mengisi jadual Garf Gabungan berdasarkan soalan yang diberi.
  3. Membina Graf Gabungan berdasarkan jadual yang dilengkapkan mengikut masa yang ditetapkan.


 

AKTIVITI


 

  • Penerangan, perbincangan, latih tubi.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Nampaknya ada sebilangan pelajar yang masih melakukan kesalahan apabila menghasilkan graf gabungan ini. Mereka dikehendaki meneliti hasil kerja mereka selepas graf itu disemak. Suasana kelas terkawal.

#

##

###NEXT DAY###

HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT

###

##

#

MATA PELAJARAN    : PENGAJIAAN AM

TINGKATAN        : 6K2

TARIKH            : 13.07.2012

HARI                : JUMAAT

MASA                : 09.40am – 10.40am

TAJUK

SUB TAJUK

Bahagian C (karangan)

  • Isu kepelbagaian sosiobudaya
    • Kebaikan dan langkah-langkah untuk mewujudkan perpaduan kaum yang melibatkan kepelbagaian sosiobudaya.

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyenaraikan 2 kebaikan dan 3 kangkah-langkah untuk mewujudkan perpaduan kaum yang melibatkan kepelbagaian dalam sosiobudaya dalam rangka karangan.
  2. Menyatakan cara menghasilkan pengenalan dan menghuraikan isi berdasarkan persoalan seperti Apa?, Mengapa? Bagaimana? Contoh dan penegasan.
  3. Menghasilkan sebuah esei yang panjangnya antara 300-350 patah perkataan berdasarkan isu yang dibincangkan.

AKTIVITI

Penerangan, soal jawab, latih tubi.

REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Suasana kelas terkawal. Sebahagian besar pelajar dalam kelas ini memahami cara untuk menghurai isi karangan berdasarkan pabduan yang diberi. Namun untuk melihat sejauhmana kefahaman mereka untuk menghurai isi karangan ini, guru menyarankan supaya mereka menghasilkan karangan tersebut.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 1

TINGKATAN         : 6AK4

TARIKH

HARI

MASA

:13.07.2012

:JUMAAT

:10.40 am – 11.40 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Bahagian A (karangan Laras Sastera)

  • Isu kepelbagaian sosiobudaya
    • Kebaikan dan langkah-langkah untuk mewujudkan perpaduan kaum yang melibatkan kepelbagaian sosiobudaya.


 

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyenaraikan 2 kebaikan dan 2 kangkah-langkah untuk mewujudkan perpaduan kaum yang melibatkan kepelbagaian dalam sosiobudaya dalam rangka karangan.
  2. Menyatakan cara menghasilkan pengenalan dan menghuraikan isi berdasarkan persoalan seperti Apa?, Mengapa? Bagaimana? Contoh dan penegasan.
  3. Menghasilkan sebuah esei yang panjangnya antara 300-350 patah perkataan berdasarkan isu yang dibincangkan.

AKTIVITI

Penerangan, soal jawab, latih tubi.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Suasana kelas terkawal. Sebahagian besar pelajar dalam kelas ini memahami cara untuk menghurai isi karangan berdasarkan pabduan yang diberi. Namun untuk melihat sejauhmana kefahaman mereka untuk menghurai isi karangan ini, guru menyarankan supaya mereka menghasilkan karangan tersebut.