Sunday, May 13, 2012

PANCANGAN PELAJARAN HARIAN MINGGU 19

SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN SERIAN

RANCANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN HARIAN


 

MINGGU 19

(07.05.2012 hingga 11.05.2012)

HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN HARI ISNIN


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Sejarah

TINGKATAN            : 4K6

TARIKH                : 07.05.2012

HARI                : ISNIN

MASA                : 7:05 am – 8:15 am


 

TAJUK

SUB TAJUK

ULANGKAJI

  • Teknik menjawab Kertas 2: Bahagian A (Soalan struktur)

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan 4 soalan yang wajib mereka jawab dalam Bahagian ini.
  2. Menyatakan teknik menjawab soalan struktur.

AKTIVITI

Soal jawab, mencatat nota.

BBM

Buku teks, buku rujukan Sejarah

PENERAPAN:

ILMU

    NILAI

KBT


 

Kemanusiaan, Sejarah, Geografi

Kepimpinan cemerlang, Bekerjasama

KB-menjana minda, Masteri

REFLEKSI

Pelajar dapat menyatakan 4 jumlah soalan yang wajib mereka jawab dalam bahagian ini dan teknik menjawabnya. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 1

TINGKATAN         : 6AK4

TARIKH

HARI

MASA

07.05.2012

ISNIN

09.45 am – 10.55 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

ULANGKAJI

Teknik menjawab soalan dalam Bahagian A: Karangan Laras sastera dan Bahagian B: Karangan Laras Sains.

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan panduan menjawab soalan dalam Bahagian A dan Bahagian B.
  2. Menyatakan tajuk, skop soalan dan 4 isi dalam rangka karangan daripada soalan yang dibincangkan.
  3. Menghurai 4 isi karangan berdasarkan panduan yang diberi untuk menghasilkan sebuah karangan yang panjangnya 250 hingga 300 patah perkataan.


 

AKTIVITI


 

  • Penerangan, soal jawab, mencatat nota.

CATATAN / REFLEKSI

Keseluruhannya, pelajar dapat menyatakan panduan untuk menghasilkan sebuah karangan yang baik setelah mengaplikasi beberapa perkara yang diterangkan oleg guru. P&P berjalan dengan lancar. Pelajar memberi respon yang bagus apabila diajukan soalan.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Sejarah

TINGKATAN            : 4MPV

TARIKH                : 07.05.2012

HARI                : ISNIN

MASA                : 11.30 am – 12.40 pm


 

TAJUK

SUB TAJUK

ULANGKAJI

  • Teknik menjawab Kertas 2: Bahagian A (Soalan struktur)

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan 4 soalan yang wajib mereka jawab dalam Bahagian ini.
  2. Menyatakan teknik menjawab soalan struktur.

AKTIVITI

Soal jawab, mencatat nota.

BBM

Buku teks, buku rujukan Sejarah

PENERAPAN:

ILMU

    NILAI

KBT


 

Kemanusiaan, Sejarah, Geografi

Kepimpinan cemerlang, Bekerjasama

KB-menjana minda, Masteri

REFLEKSI

Pelajar dapat menyatakan 4 jumlah soalan yang wajib mereka jawab dalam bahagian ini dan teknik menjawabnya. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.

#

##

###NEXT DAY###

HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA HARI SELASA

###

##

#

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 1

TINGKATAN         : 6AK4

TARIKH

HARI

MASA

:08.05.2012

:SELASA

:10.55 am – 12.05 pm


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

ULANGKAJI

Teknik menjawab soalan dalam Bahagian D: Graf garis

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan beberapa jenis graf garis yang biasa di soal dalam peperiksaan.
  2. Menyatakan cara mengenal pasti jenis graf garis berpandukan soalan yang diberikan.
  3. Menyatakan panduan untuk menghasilkan graf garis.


 

AKTIVITI


 

  • Soal jawab, penerangan, mencatat nota dan lath tubi.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Pelajar dapat mengenalpasti jenis graf garis melalui analisis terhadap soalan. Mereka juga dapat menyatakan bentuk dan cara melukis graf garis. Suasana kelas terkawal.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Tutorial Pengajian Am 2

TINGKATAN         : 6AK4    

TARIKH

HARI

MASA

:08.05.2012

:SELASA

:12.05 pm – 12.40 pm


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

ULANGKAJI

Teknik menjawab soalan dalam Bahagian D: Graf bar

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan beberapa jenis graf bar yang biasa di soal dalam peperiksaan.
  2. Menyatakan cara mengenal pasti jenis graf bar berpandukan soalan yang diberikan.
  3. Menyatakan panduan untuk menghasilkan graf bar.


 

AKTIVITI


 

  • Soal jawab, penerangan, mencatat nota dan lath tubi.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Pelajar dapat mengenalpasti jenis graf bar melalui analisis terhadap soalan. Mereka juga dapat menyatakan bentuk dan cara melukis graf bar. Suasana kelas terkawal.

#

##

###NEXT DAY###

HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU

###

##

#

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 2

TINGKATAN         : 6AK4

TARIKH

HARI

MASA

:09.05.2012

:RABU

:10.55 am – 12.05 pm


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

ULANGKAJI

Teknik Menjawab Soalan Dalam Bahagian C: Kefahaman

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan jumlah soalan yang perlu dijawab.
  2. Menyatakan teknik menjawab soalan i dan ii berdasarkan petikan yang diberi baik dalam soalan 5a atau 5b dan soalan 6a atau 6b
  3. Mempratikkan teknik menjawab soalan ini dalam peperiksaan.


 

AKTIVITI


 

  • Penerangan, soal jawab, mencatat nota.

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Suasana kelas terkawal. Pelajar dapat mengaplikasi teknik menjawab soalan yang diterangkan untuk menjawab soalan dalam bahagian ini.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Sejarah

TINGKATAN            : 4MPV

TARIKH                : 09.05.2012

HARI                : RABU

MASA                : 12.05 pm – 12.40 pm


 

TAJUK

SUB TAJUK

ULANGKAJI

  • Teknik menjawab Kertas 2: Bahagian B (Soalan esei)

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan 3 daripada 5 soalan yang wajib mereka jawab dalam Bahagian ini.
  2. Menyatakan teknik menjawab soalan esei.

AKTIVITI

Soal jawab, mencatat nota.

BBM

Buku teks, buku rujukan Sejarah

PENERAPAN:

ILMU

    NILAI

KBT


 

Kemanusiaan, Sejarah, Geografi

Kepimpinan cemerlang, Bekerjasama

KB-menjana minda, Masteri

REFLEKSI

Pelajar dapat menyatakan 3 daripada 5 soalan yang wajib mereka jawab dalam bahagian ini dan teknik menjawabnya. Sesi soal jawab menyeronokkan. Pelajar turut mencatat perkara penting yang diterangkan oleh guru semasa penerangan.

#

##

###NEXT DAY###

HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS

###

##

#

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 2        

TINGKATAN         : 6AK2    

TARIKH

HARI

MASA

:10.05.2012

:KHAMIS

:07.05 am – 08.15 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

ULANGKAJI

BAHAGIAN E: MENGALIH TEKS BUKAN LINEAR KEPADA BENTUK LINEAR

  • Teknik menjawab soalan
    • Teknik menganalisis data
    • Teknik menghurai

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan 2 teknik menjawab soalan dalam bahagian ini.
  2. Mengaplikasikan teknik menganalisis data dan teknik menghurai dalam menjawab soalan-soalan peperiksaan pertengahan tahun.


 

AKTIVITI


 

  • Penerangan, soal jawab, mencatat nota.


 

CATATAN / REFLEKSI

P&P berjalan dengan lancar mengaplikasikan teknik tersebut apabila menjawab soal dalam bahagian ini. Suasana kelas terkawal. Pelajar mencatat perkara penting yang disampaikan oleh para pembentang.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Sejarah

TINGKATAN        : 4K6

TARIKH            : 10.05.2012

HARI                : KHAMIS

MASA            : 12.05 pm – 12.40 pm


 

AKTIVITI

PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN

CATATAN

Pendidikan Seni Visual

#

##

###NEXT DAY###

HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT

###

##

#

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am

TINGKATAN         : 6RK2


 

TARIKH

HARI

MASA

:11.05.2012

:JUMAAT

:09.40 am – 10.40 am


 

AKTIVITI


 

Orientasi


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 1

TINGKATAN         : 6AK4

TARIKH

HARI

MASA

:11.05.2012

:SELASA

:10.40 am – 11.40 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

ULANGKAJI

Teknik menjawab soalan dalam Bahagian D: Carta Pai

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan beberapa jenis carta pai yang biasa di soal dalam peperiksaan.
  2. Menyatakan cara menyediakan jadual bagi carta pai berpandukan soalan yang diberikan.
  3. Menyatakan panduan untuk menghasilkan carta pai.


 

AKTIVITI


 

  • Penerangan, soal jawab, mencatat nota.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

Pelajar dapat mendapat kemahiran untuk menyediakan jadual dan memindahkan data dalam jadual untuk menghasilkan carta pai. P&P berjalan dengan lancar dan menyeronokkan.


 

1 comment: