SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN SERIAN 2012
RANCANGAN PELAJARAN PENGAJIAN AM TINGKATAN 6 ATAS
Minggu | Tajuk | Objektif | Kemahiran | Aktiviti/ ABM |
Minggu 1 - 2
( 4 – 13 JAN) |
Bab 8. Sejarah dan Sumber Undang-undang Negara Pembahagian 10 kumpulan pembentangan Pemberian tajuk ( minggu 3 mula bentang)
Bhg A : Esei Sastera Bhg B : Esei Sains Bhg C : Ulasan Teks kefahaman Bhg D : Graf Bar Memesong Bhg E : Analisis dan Tafsiran
|
Menyenaraikan jenis-jenis graf
|
Mengumpul maklumat Membuat pilihan dan keputusan
|
Penerangan 'powerpoint' Soal jawab latihan
* Bahan bercetak * Komputer dan LCD * Akhbar, Majalah, risalah |
Minggu 3 – 5
(16 Jan – 3 Feb) |
Kenegaraan – Bab 9. Badan Perundangan Persekutuan Pembentangan A dan B T.1 Seni & budaya KK – budaya songsang T. 2. Teknologi Maklumat / ICT KK – MSC Bhg. C - Garaf Garis Memesong Bhg. D- Pengenalan kepada beberapa jenis carta dan graf serta bentuknya. Bhg. E –Carta aliran , grafik dll Kefahaman – karya kreatif Pen. Masalah – Carta/Graf/Jadual/ dan soalan ujian minda 2006 |
|
Membuat kronologi Membuat ramalan Mengumpul maklumat Membanding membeza Menganalisis Menjana idea
|
Penerangan 'powerpoint' Perbincangan Soal jawab Menyalin nota * Ujian Topikal 1 |
Minggu | Tajuk | Objektif | Kemahiran | Aktiviti/ ABM |
Minggu 6 – 7
(6 - 17 Feb) |
Bab 9. Badan Perundangan Negeri & Pilihanraya
Pembentangan A & B 3. Keganasan KK – keganasan a/bangsa 4. Perubatan Moden KK – teleperubatan
Bhg.C Kefahaman- Karya Kreatif/Kesenian/Kebudayaan Bhg.D – Carta Pai Bandingan Bhg. E – Tafsir graf Pen. Masalah – Jadual dan soalan uji minda 2005
|
|
Mengumpul maklumat Menjana idea dan kritikan Membanding dan membeza Mengumpul dan mengelas data Menyelesaikan masalah Membuat ramalan
|
Penerangan
|
Minggu 8 & 10
(20 Feb – 9 Mac ) |
Bab 10. Sistem Kehakiman Mahkamah Sivil (Atasan & Bawahan)
Pembentangan A & B 5. Bencana Alam KK – tsunami 6. Kejuruteraan Genetik & Bioteknologi KK - pengklonan
Bahagian C- Ulasan Tek Kefahaman Bahagaian D-Carta Pai Bertingkat Bhg E: -Carta aliran dan jadual bersesuaian
Ulangkaji Koleksi Kertas Ramalan (Set 1)
* UJIAN PERTENGAHAN SEMESTAR 1 |
|
Membuat penilaian dan pilihan Memberi pendapat Mengaplikasi dan menganalisa Membuat perbandingan Membuat kategeori Menyusun galur |
Pembentangan 'powerpoint' Perbincangan Soal jawab Membuat peta minda Membuat latihan dan grafik |
Minggu | Tajuk | Objektif | Kemahiran | Aktiviti |
Minggu 11 dan 12
(2 – 13 Mac)
|
Bab 10. Sistem Kehakiman Mahkamah Khas dan Badan Pengadilan Lain
Bahagian D.Graf Bar Memesong Kefahaman- Sains Sosial Pen. Masalah – Pengiraan 2006
|
|
Menghurai idea dan pendapat Menghubung kait Membuat ramalan Memahami isi tersurat dan tersirat Membuat kritikan Menyenaraikan maklumat Membina dan membuat jadual |
Pembentangan 'powerpoint' Perbincangan Soal jawab Membuat peta minda latihan dan ulangkaji |
(10 – 18 Mac) |
CUTI PERTENGAHAN SEMESTER 1 |
Cuti pertengahan semester satu (8 – 16 Mac) | ||
Minggu 14 dan 15 (19 – 30 Mac)
|
Bab 12. Dasar-dasar Luar dan Kerjasama Serantau Pembentangan A & B 7. Media Massa KK – kebebasan media
KK - radioaktif Bhg C: Ulasan Tek Kefahaman. Bhg D. Graf Bar Kompaun Bhg.E: Jadual dan grafik lain Kefahaman – Sains dan Teknologi Penyelesaian masalah- carta / jadual dan soalan uji minda 2007 |
|
Membuat penilaian Mencirikan Mengenalpasti peristiwa Mengulas dan membuat kritikan Membuat pembentangan Membina kebolehan mentafsir
|
Pembentangan 'powerpoint' Perbincangan Menyalin nota Latihan Esei 3 Penerangan |
Minggu | Tajuk | Objektif | Kemahiran | Aktiviti |
Minggu 16 dan 17
(2 - 13 April) |
Bab 13. Malaysia dan Isu-isu Ekonomi Antarabangsa 9. Isu-isu kepenggunaan KK – skim jualan langsung 10. Penyakit kronik KK – obesiti, asma
Bhg : C Ulasan tek Kefahaman Bhg D- Graf Bar Komponen Bhg E-Jadual/ Petikan Kefahaman-Karya Kreatif Peny. Masalah- soalan uji minda 2008 |
|
Membanding dan membeza Memberi pendapat dan idea Mempersembah- kan fakta dan maklumat dalam pelbagai bentuk
|
Pembentangan 'powerpoint' Perbincangan Penerangan dan rumusan Menyalin nota Ujian Topikal |
Minggu 18 & 19 (16 - 27 April) |
Bhg A dan B (Pembentangan) 11. Isu-isu Pendidikan KK – sek. Wawasan & Kluster 12. Sains & Teknologi Sukan KK – MSN, MOM Bhg C : Ulasan Tek Kefahaman Bhg D.- Graf Garis Bandingan & Komponen Bhg E- Tafsir Graf Garis Kefahaman :-Sains Teknologi/ Kemanusiaan P. Masalah- Carta, Jadual dan uji minda 2009 |
|
|
Pembentangan 'powerpoint' Perbincangan
|
Minggu 20 & 21 (30 April – 11 Mei |
Ulangkaji Model 1 & 2 (Aras Pendidikan) Soalan Tahun 2010 & 2011 Ulangkaji 20 Esei Terpilih (Lembaran Praktis)
|
|
|
|
Minggu | Tajuk | Objektif | Kemahiran | Aktiviti/ ABM |
Minggu 22 & 23 |
Peperiksaan Semester Satu | |||
Minggu 26 (15 – 19 JUN) |
SEMESTAR KEDUA Mengembalikan ujian dan perbincangan skema jawapan ujian | |||
Minggu 27 dan 28
(11 – 22 JUN) |
Bab 14. Dasar-dasar Kerajaan (Sebelum 1990) Bhg A dan B (Pembentangan) 13. Perusahaan Kecil Sederhana KK – sistem francais 14. Perubatan Komplimentari KK – akupunktur, chiropatik Bahagian C: Ulasan Tek Kefahaman Bahagian D: Graf Gabungan Bhg E. Petikan, Jadual/ Grafik Peny. Masalah : Jadual dan uji minda |
sesuai dan ideal
soalan yang dikemukakan |
|
Pembentangan 'powerpoint' Perbincangan Penerangan dan rumusan Menyalin nota latihan Esei 4 |
MINGGU 29 DAN 30
(25 Jun - 6 Julai) |
Bab 14. Dasar-dasar Kerajaan (1990 – kini) Bhg A dan B (Pembentangan) 15. Industri Berat KK – industri kenderaan 16. Robotik KK – robot dlm. Industri Bhg C : Ulasan Tek Kefahaman Bhg D- Graf Gabungan dan Graf piramid Bhg E-Graf Bar/ grafik lain Kefahaman-Kemanusiaan/Kesenian/Kebudayaan P. Masalah-Carta/graf dan soalan uji minda |
|
|
Pembentangan 'powerpoint' Perbincangan Penerangan dan rumusan Menyalin nota Ujian Topikal 3 |
Minggu | Tajuk | Objektif | Kemahiran | Aktiviti/ ABM |
MINGGU 31 & 32
(9 - 20 Julai) |
Bab 15. Isu-isu Semasa
Bhg A dan B (Karangan) 17. Pertanian Moden KK – akuakultur, hidroponik
Bhg C: Ulasan Tek Kefahaman Bhg D- Graf gabungan /Kombinasi dan Graf berpasangan Bhg E- Graf bar/ grafik lain
Kefahaman-Karya Kretif/ Sains Sosial
P. Masalah- Carta/ jadual dan soalan uji minda |
sesuai dan ideal
|
Menyusu Mmengkelaskan Mengaplikasi
|
Penerangan 'powerpoint' Perbincangan dalam kumpulan Sesi soal jawab Menyalin nota ringkas Membuat latihan |
MINGGU 33 & 34
(23 Julai – 3 Ogos) |
Bab 15. Isu-isu Semasa
18. Penerokaan angkasa Lepas KK – satelit
Bhg C: Ulasan Tek Kefahaman Bhg D- Graf gabungan /Kombinasi dan Graf berpasangan Bhg E- Graf bar/ grafik lain
Kefahaman-Karya Kretif/ Sains Sosial
P. Masalah- Carta/ jadual dan soalan uji minda |
sesuai dan ideal
|
Menyusu Mmengkelaskan Mengaplikasi
|
Penerangan 'powerpoint' Perbincangan dalam kumpulan Sesi soal jawab Menyalin nota ringkas Membuat latihan |
Minggu | Tajuk | Objektif | Kemahiran | Aktiviti/ ABM |
Minggu 35 (6 - 10 Ogos) |
Ulangkaji Perbincangan dan analisis esei terpilih (Fajar bakti – 20 contoh minimum) Soalan Ujian Sekolah Terpilih SMK St. Joseph / St. Thomas (Semestar 1)
|
|
|
|
Minggu 36 (13 – 17 Ogos) |
Ujian Pertengahan Semester Kedua
| |||
Minggu 38 & 39 (27 Ogos - 7 Sept) |
Mengembalikan ujian dan perbincangan skema jawapan Esei Terpilih Longman Pra-U (15 soalan) Ulangkaji Soalan Ramalan/Gunasama Negeri Perak, Sabah, Melaka 2010 |
|
|
Penerangan secara kuliah Perbincangan berpasangan
|
Minggu 40 - 41 (10 - 21 Sept)
|
Esei Terpilih Longman (15 soalan)
Ulangkaji Soalan Ramalan/Gunasama Negeri Johor, Negeri Sembilan, Kelantan 2010
|
|
| Menyalin nota dalm bentuk peta minda Membuat latihan |
Minggu 42 – 43 (23 Sept – 5 Okt)
|
PEPERIKSAAN PERCUBAAN STPM |
|
| |
Minggu 44 & 45 (8 - 25 OKT) |
Mengembalikan ujian dan perbincangan skema jawapan ujian Ulangkaji Soalan-soalan Negeri Kelantan, Pulau Pinang, Melaka, Perak 2011 |
|
| |
Minggu 46 & 47
(27 Okt – 9 Nov |
Ulangkaji Soalan-soalan Negeri Sabah, Negeri Sembilan, Johor 2011
Majlis Graduasi (6 November) |
|
|
SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN SERIAN
RANCANGAN PELAJARAN PENGAJIAN AM TINGKATAN 6 RENDAH 2012
Minggu | Tajuk | Objektif | Kemahiran | Aktiviti |
Minggu 23 (21 - 25 Mei ) |
Pengenalan Sukatan Pelajaran Kertas 1 ( 60 Soalan) Markah – 37.5% Kenegaraan – 25 soalan Pengetahuan umum - 20 soalan Penyelesaian masalah 15 soalan
Kertas 2 (10 soalan –jawab 6) Markah : 62.5% Bhg A Esei Sastera Bhg B Esei Sains Bhg C : Ulasan Teks kefahaman Bhg D : Bina Grafik Bhg E : Analisis dan Tafsiran Pembahagian 10 kumpulan pembentangan Pemberian tajuk ( 2 minggu diberi untuk bersedia) |
Pendedahan kepada sukatan pelajaran Memahami keperluan dan bentuk soalan peperiksaan
|
Mengumpul maklumat Mengenal |
Penerangan Soal jawab latihan |
SEMES-TER DUA
MINGGU 26 & 27 (11 - 22 Jun) |
Bahagian A dan B ( Karangan) Pendedahan cara mengarang/menulis esei yang ideal Bahagian D: Pengenalan kepada beberapa jenis carta dan graf serta bentuknya. Bahagian E –Carta aliran , grafik dll Kefahaman – karya kreatif Pen. Masalah – Carta/Graf/Jadual/ dan solan ujian minda Kenegaraan – Bab 1. Latar Belakang Sejarah Malaysia. |
|
Membuat kronologi Membuat ramalan Mengumpul maklumat Membanding membeza Menganalisis Menjana idea |
Penerangan secara kuliah Perbincangan Soal jawab Menyalin nota |
Minggu | Tajuk | Objektif | Kemahiran | Aktiviti |
Minggu 28 dan 29 (25 JUN – 5 JULAI) |
Bahagian A dan B (Pembentangan) 1. Isu-Isu perumahan (KK - Setinggan)
Bhg.C Kefahaman- Karya Kreatif/Kesenian/Kebudayaan
Pen. Masalah – Jadual dan soalan uji minda
Kenegaraan – Bab 2 Kenegaraan Secara Umum
UJIAN TOPIKAL 1 |
|
Mengumpul maklumat Menjana idea dan kritikan Membanding dan membeza Mengumpul dan mengelas data Menyelesaikan masalah Membuat ramalan |
Penerangan Pembentangan powerpoint Perbincangan Soal jawab Menyalin nota dan membuat peta minda Membuat latihan |
Minggu 30 dan 31 (9 - 20 Julai)
|
Bahagian A dan B (Pembentangan) 2. Pencemaran alam sekitar (Penipisan lapisan ozon)
Latihan Esei 1
Bahagian C: Ulasan Tek Kefahaman
Bahagaian D Graf bar komponen
Bhg E: -Carta aliran dan jadual bersesuaian
Kefahaman – kemanusiaan Pen. Masalah – Carta/graf/jadual dan soalan latihan
Kenegaraan – Bab 3 Perlembagaan-perlembagaan Persekutuan dan Negeri |
Menyatakan isu-isu utama dan punca-penca pencemaran
Dapat mengolah graf
Menyelesaikan masalah
Menerangkan konsep, jenis dan cara pindaan perlembagaan
|
Membuat penilaian dan pilihan Memberi pendapat Mengaplikasi dan menganalisa Membuat perbandingan Membuat kategeori Menyusun galur |
Pembentangan kumpulan Perbincangan Soal jawab Membuat peta minda Membuat latihan dan grafik |
Minggu | Tajuk | Objektif | Kemahiran | Aktiviti |
Minggu 32 dan 33
(23 JULAI – 3 OGOS) |
Bhg A dan B (Pembentangan) 3. Pengiklanan – (KK ekploitasian wanita dan kanak-kanak) 4. Teknologi Satelit – Measat & Tiungsat
Bahagian C: Ulasan Tek Kefahaman Bahagian D.Graf bar kompaun dan graf garis mudah Bahagian E-Carta aliran dan jadual Kefahaman- Sains Sosial Pen. Masalah – Pengiraan & soalan uji minda
Kenegaraan – Bab 4 Sistem Kerajaan dan Pentadbiran Malaysia UJIAN TOPIKAL 1 |
|
Menghurai idea dan pendapat Menghubung kait Membuat ramalan Memahami isi tersurat dan tersirat Membuat kritikan Menyenaraikan maklumat Membina dan membuat jadual |
Pembentangan kumpulan Perbincangan Soal jawab Membuat peta minda latihan |
Minggu 34 dan 35
(6 - 17 OGOS) |
Bhg A dan B (Pembentangan) 5. Pelancongan ( KK- Eco Pelancongan)
Latihan Esei 2
Bhg C: Ulasan Tek Kefahaman. Bhg D. Graf Garis Mudah dan Komponen Bhg.E: Jadual dan grafik lain Kefahaman – Sains dan Teknologi
Penyelesaian masalah- carta / jadual dan soalan uji minda Kenegaraan- Bab 5 . Sistem Pentadbiran Kerajaan Persekutuan
Ujian Pertengahan Semestar 2 |
|
Membuat penilaian Mencirikan Mengenalpasti Jawapan dan peristiwa Mengulas dan membuat kritikan Membuat pembentangan Membina kebolehan mentafsir |
Pembentangan kumpulan Perbincangan Menyalin nota Latihan Penerangan |
Minggu | Tajuk | Objektif | Kemahiran | Aktiviti |
Minggu 37 dan 38
(24 Ogos – 7 SEPT)- |
Bhg A dan B (Pembentangan) 6.Teknologi Makanan (KK. Suplemen) 7.Penyakit-penyakit Berbahaya (KK JE atau Sars)
Bhg : C Ulasan tek Kefahaman Bhg D- Graf Gabungan Bhg E-Jadual/ Petikan Kefahaman-Karya Kreatif Peny. Masalah- soalan uji minda
Kenegaraan – Bab 6. Sistem Pentadbiran Kerajaan Negeri dan Kerajaan Tempatan |
|
Membanding dan membeza Mengumpul maklumat Membina pengetahuan sedia ada Memberi pendapat dan idea Mempersembah- kan fakta dan maklumat dalam pelbagai bentuk |
Pembentangan kump Perbincangan Penerangan dan rumusan Menyalin nota Membuat latihan |
Minggu 39 dan 40
(10 – 21 SEPT) |
Bhg A dan B (Pembentangan) 8. Kesesakan dan Kemalangan Jalanraya.(KK- Komuter dan Monorel) 9. Prestasi Sukan Negara (KK- Penganjuran Sukan A/bangsa) Latihan Esei 3
Bahagian C: Ulasan Tek Kefahaman Bahagian D: Graf garis Komponen: Biasa Bhg E. Petikan, Jadual/ Grafik Kefahaman : Kemanusiaan
Peny. Masalah : Jadual dan Soalan uji minda
Kenegaraan : Bab 7. Agensi-agensi Pusat
|
|
|
Pembentangan kump Perbincangan Penerangan dan rumusan Menyalin nota Membuat latihan |
Minggu | Tajuk | Objektif | Kemahiran | Aktiviti |
Minggu 41 dan 42
(24 SEPT- 5 OKT) |
Bhg A dan B (Pembentangan) 10. Komputer - KK Virus/internet
Ulasan 10 tajuk pembentangan Bhg C : Ulasan Tek Kefahaman Bhg D.- Graf bar/Gabungan
Bhg E- Graf Bar / Grafik Lain Kefahaman :-Sains Teknologi/ Kemanusiaan
P. Masalah- Carta, Jadual dan soalan uji minda
Kenegaraan – Bab 11. Perpaduan Negara
UJIAN TOPIKAL 2 |
|
|
Pembentangan kump Perbincangan Penerangan dan rumusan Menyalin nota Membuat latihan |
Minggu 43 dan 44
(8 – 19 OKT) |
Bhg A dan B (Karangan) Perbincangan dan analisis esei terpilih (Fajar bakti – 20 contoh minimum)
Bhg C: Ulasan Tek Kefahaman Bhg D- Graf gabungan /Kombinasi dan Graf berpasangan
Bhg E- Graf bar/ grafik lain
Kefahaman-Karya Kretif/ Sains Sosial
P. Masalah- Carta/ jadual dan soalan uji minda Kenegaraan- Suruhanjaya dan agensi-agensi pusat: jenis, bidang kausa dan fungsi |
|
Menyusun ikut Mmengkelaskan Mengaplikasi
|
Penerangan secara kuliah Perbincangan dalam kumpulan Sesi soal jawab Menyalin nota ringkas Membuat latihan |
Minggu | Tajuk | Objektif | Kemahiran | Aktiviti |
Minggu 45 dan 46
(22 Okt – 1 Nov ) |
PEPERIKSAAN SEMESTAR KEDUA
| |||
Minggu 47
|
Ulangkaji Umum dan penerangan apa yang akan dipelajari tahun hadapan |
Tajuk Pembentangan I & 2 Pengajian Am 2012 Tingkatan 6 Atas
Bil. | Tajuk | Cadangan Kajian Kes |
1. |
Seni dan budaya (SS) |
Budaya songsang, cetak rompak |
2. |
Teknologi Maklumat Komunikasi /ICT (ST) |
MSC, jenayah digital |
3. |
Keganasan (SS) |
Keganasan Antarabangsa |
4. |
Perubatan Moden (ST) |
Teleperubatan & alatan EEG, ECG dll |
5. |
Bencana Alam (SS) |
Tsunami, taufan, gempa bumi |
6. |
Kejuruteraan Genetik & Bioteknologi (ST) |
Pengklonan & bayi tabung uji |
7. |
Media massa (SS) |
Rancangan TV Realiti |
8. |
Tenaga Alternatif (ST) |
Nuklear, Hidro, Suria, Angin |
9. |
Isu-isu Kepenggunaan (SS) |
FOMCA, Skim jualan langsung |
10. |
Penyakit Kronik (ST) |
Obesiti, asma, jantung, strok |
11. |
Isu-isu Pendidikan (SS) |
IPTA, IPTS, ETEMS, Sek. Kluster |
12. |
Sains & Teknologi Sukan (ST) |
Dadah dalam sukan, alatan canggih |
13. |
Industri Kecil Sederhana (SS) |
Sistem francais, skim vendor |
14. |
Perubatan komplementari (ST) |
Chiropatik, akupunktur, homeopati |
15. |
Industri Berat (SS) |
Industri kenderaan bermotor |
16. |
Teknologi Robotik (ST) |
Robot dalam industri |
17. |
Pertanian Moden (SS) |
Sains Botani, akuakultur, hidroponik |
18. |
Penerokaan angkasa lepas (ST) |
Stesen Angkasa (ISS, MIR) |
Perhatian :
- Sila hantar semua kerja kasar untuk tajuk 1 – 9 selewat-lewatnya pada minggu kedua bersama bahan/sumber rujukan dan pembentangan bermula minggu ketiga manakala tajuk kedua (10 – 18) pada hujung Mac.
- Persembahan 'powerpoint' perlu siap seminggu sebelum pembentangan dan jumlah slide antara 30 – 50 (satu slide ada 10 – 14 baris dan guna font antara 20 – 26).
- Kerja penaipan Microsoft Words menggunakan font 11 Time New Roman (tidak dilangkau) 6 – 8 m.s. disiapkan seminggu selepas pembentangan.
- Kajian kes terkini / terbaru amat dialu-alukan.
Sukatan Pelajaran
900 Pengajian Am
Matlamat:
Matlamat sukatan pelajaran Pengajian Am adalah untuk mengembangkan dan meningkatkan kefahaman, kematangan berfikir, dan keberkesanan penyampaian dalam pelbagai bentuk komunikasi pada tahap posmenengah dan prauniversiti.
Objektif:
Objektif sukatan pelajaran Pengajian Am adalah untuk membina :
- kebolehan mengeluarkan fikiran yang logis dan teratur dengan menggunakan bahasa yang berkesan;
- kebolehan mengulas teks secara kritis dan objektif;
- kebolehan mentafsir dan menganalisis teks yang dipersembahkan dalam pelbagai bentuk seperti prosa, puisi, statistik, graf, dan gambar rajah;
- pengetahuan tentang kenegaraan Malaysia dan pengetahuan am dari perspektif semasa dan perspektif sejarah.
Kandungan:
1. Bentuk Komunikasi (Anggaran 300 waktu)
Pembacaan haruslah meluas dan meliputi pelbagai bentuk komunikasi, iaitu bahan laras bahasa sastera (prosa kreatif, puisi) dan bahan laras bahasa saintifik (prosa teknik yang mengandungi statistik, gambar rajah).
1.1. Bidang Bacaan
Pembacaan haruslah meliputi bidang-bidang di bawah ini. Penekanan yang lebih hendaklah diberikan kepada Malaysia dan daerah serantau.
Bahan bacaan yang dipilih merupakan sampel petikan yang sesuai bagi setiap bidang.
Bidang | Catatan |
Sains Sosial: meliputi bidang sosiologi, pendidikan, politik, ekonomi. Psikologi, gegrafi, dan kebudayaan. | Tumpuan hendaklah diberikan kepada persoalan umum semasa. |
Kemanusiaan: meliputi bidang keagamaan, sejarah, falsafah, sukan, dan linguistik. | Tumpuan hendaklah diberikan kepada persoalan umum yang menyentuh manusia sejagat. |
Sains dan Teknologi: meliputi bidang sains, matematik, kejuruteraan, perubatan, komputer, veterinar, pertanian, dan perikanan. | Tumpuan hendaklah diberikan kepada sejarah, falsafah, prinsip, dan aplikasinya. |
Karya Kreatif: meliputi riwayat hidap, kisah, perasaan, emosi, dan imaginasi. | Tumpuan hendaklah diberikan kepada aspek kebahasaan. |
1.2. Kedalaman Pengajian
Kajian dan pengetahuan berkenaan sesuatu bidang itu hendaklah memperlihatkan kematangan dalam kefahaman dan pemikiran.
Pengajian dan pemerolehan pengetahuan melalui pembacaa dan perbincangan itu haruslah memberi tumpuan kepada yang berikut:
1.2.1 Jenis Komunikasi Prosa
(i) Mengenali bentuk-bentuk komunikasi prosa yang lazim dengan memberikan tumpuan kepada ciri dan gaya penulisan:
(a) deskriptif
(b) naratif
(c) informatif
(d) penghujahan
(e) penilaian
kandungan yang tersurat dan tersirat bagi menjana idea-idea dalam membincangkan permasalahan atau isu, dan berkemampuan untuk mengaplikasi, menganalisis, mensintesis, dan menilai pengetahuan yang diperolehi serta berkebolehan untuk membuat kerja-kerja penghitungan di mana yang relevan.
(iii) Mengeluarkan idea yang berorientasikan pelbagai laras bidang dari bahan-bahan yang berkaitan dalam bentuk prosa secara teratur dan sistematik dengan menggunakan bahasa yang mapan dan berkesan. Perbincangan perlu dikaitkan dengan isu-isu semasa dalam Tajuk 4 (Pengetahuan Am).
1.2.2 Jenis Komunikasi Teknikal
(i) Mengenali dan memahami bentuk-bentuk komunikasi teknikal yang asas dengan tumpuan kepada pembolehubah, aspek-aspek teknikal, nilai, kejelasan persembahan, dan kerja-kerja penghitungan yang berkaitan:
(a) jadual - antara dan dalam sektor; dalam sektor sahaja
(b) graf (komunikasi berpaksi) - garis dan bar; kompaun dan komponen;
mudah dan kompleks
(c) carta - pai, aliran; mudah dan kompleks
(d) piktograf - piktogram; gambar rajah
(ii) Menganalisis fakta dan data bagi mengeluarkan idea yang berorientasikan pelbagai laras bidang dari bahan-bahan yang berkaitan dalam bentuk teknikal (perangkaan dan grafik)
(iii) Memilih dan membina media teknikal yang sesuai
2. Pengetahuan Kenegaraan Malaysia (Anggaran 65 waktu)
Pengetahuan ini haruslah meliputi sistem pentadbiran dan perundangan Malaysia yang berasaskan perlembagaan negara.
2.1 Perlembagaan (Rujuk Bahagian 2 dan 3 Perlembagaan Malaysia)
2.1.1 Mengetahui takrif dan konsep perlembagaan, dan konsep ketinggian perlembagaan
2.1.2 Mengetahui jenis perlembagaan: bertulis dan tidak bertulis
2.1.3 Mengkaji perkembangan perlembagaan Malaysia
2.1.4 Mengenali jenis perlembagaan Malaysia: negeri dan persekutuan
2.1.5 Mengkaji peruntukan utama dalam perlembagaan Malaysia: kewarganegaraan; hak asasi; sistem pemerintahan - raja berperlembagaan, demokrasi berparlimen, dan negara persekutuan
2.1.6 Mengenali jenis-jenis pindaan perlembagaan - pindaan yang menmerlukan majoriti 2/3 ahli Majlis Parlimen dan diperkenan oleh Majlis Raja-Raja, majoriti 2/3 ahli Majlis Parlimen, majoriti 2/3 ahli Majlis Parlimen dan kelulusan Yang Dipertua Sabah dan Sarawak, majoriti mudah Majlis Parlimen
2.2 Sistem Pemerintahan
2.2.1 Memahami konsep umum seperti
(i) Konsep negara dan mengenal ciri
(ii) membezakan sistem negara: kesatuan, konferderasi, persekutuan
(iii) membezakan bentuk negara: monarki, republik, demokrasi, autokrasi
2.2.2 Memahami sistem pemerintahan kerajaan Malaysia dari segi sistem negara,
bentuk negara, dan pengasingan kuasa (pentadbiran, perundangan,
kehakiman)
2.3 Pentadbiran
2.3.1 Struktur, organisasi pentadbiran, peranan dan tanggungjawab Kerajaan
Persekutuan (Rujuk Bahagian 4 Perlembagaan Malaysia) (i) Bidang kuasa - Senarai Persekutuan, Senarai Bersama, Senarai Negeri
(ii) Struktur organisasi Kerajaan Persekutuan dan fungsinya - Yang di-Pertuan Agong, Majlis Raja-Raja, kabinet, kementerian, agensi awam, perbadanan
awam, suruhanjaya, majlis. Perhatian hendaklah diberikan juga kepada
Sistem Birokrasi
2.3.2 Struktur, organisasi pentadbiran, peranan dan tanggungjawab Kerajaan Negeri (Rujuk Bahagian 5 Perlembagaan Malaysia)
(i) Bidangkuasa - Senarai Persekutuan, Senarai Bersama, Senarai Negeri
(ii) Struktur organisasi Kerajaan Negeri dan fungsinya - Sultan/Yang Dipertua
2.3.3 Struktur, organisasi pentadbiran, peranan dan tanggungjawab Kerajaan
Tempatan
(i) Bidang kuasa - dibawah kawalan kerajaan negeri dan kuasa autonomi
(ii) Jenis - perbandaran, majlis daerah
(iii)Struktur organisasi Kerajaan Tempatan
2.3.4 Penyelarasan pentadbiran antara Persekutuan dengan Negeri, Negeri dengan
Negeri, Kementerian dengan Kementerian, Persekutuan dengan Kerajaan
Tempatan
2.3.5 Kewangan Negara (Rujuk Bahagian 7 Perlembagaan Malaysia)
(i) Kumpulan Wang Yang Disatukan bagi Kerajaan Negeri
(ii) Sumber kewangan Kerajaan Persekutuan, Kerajaan Negeri, dan
Kerajaan Tempatan
(iii) Perbelanjaan yang dipertanggungjawabkan kepada Kumpulan Wang
Yang Disatukan
(iv) Belanjawan Negara
(v) Kumpulan Wang Luar Jangka
(vi) Kumpulan Wang Amanah
(vii) Kumpulan Wang Rizab Negeri
(viii) Penyerahan cukai dan royalti kepada Negeri
(ix) Peruntukan Kerajaan Persekutuan kepada Kerajaan Negeri
(x) Pinjaman Kerajaan Negeri dan Kerajaan Persekutuan
(xi) Institusi Ketua Audit Negara
3. Perundangan
3.1 Sejarah Perundangan Malaysia
Sejarah perundangan dilihat dari segi perkembangan sumber dan jenis undang-undang di Malaysia:
3.1.1 Undang-undang bertulis: perlembagaan, akta, enakmen, ordinan, perundangan kecil
3.1.2 Undang-undang tidak bertulis: undang-undang adat, undang-undang Islam,
undang-undang lazim Inggeris, Doktrin Duluan Kehakiman
3.2 Badan Penggubal Undang-undang
3.2.1 Badan Perundangan Persekutuan
(i) Komponen Parlimen - Yang di-Pertuan Agong, Dewan Negara, Dewan
Rakyat
(ii) Fungsi Parlimen dan komponennya
(iii) Keahlian Dewan Rakyat dan Dewan Negara - syarat kelayakan dan
keistemewaan
(iv) Proses penggubalan dan pelulusan undang-undang
3.2.2 Badan Perundangan Negeri
(i) Komponen: Sultan atau Yang Dipertua Negeri dan DUN
(ii) Fungsi Badan Perundangan Negeri
(iii) Keahlian Dewan Undangan Negeri -syarat kelayakan dan keistimewaan
(iv) Proses penggubalan dan pelulusan undang-undang
dengan Kerajaan Negeri (Rujuk Jadual 9 Perlembagaan Malaysia)
3.2.4 Pilihan Raya (Rujuk Bahagian 8 Perlembagaan Malaysia)
(i) Suruhanjaya Pilihan Raya - peranan dan bidang kuasa
(ii) Perjalanan dan prosedur pilihan raya
3.3 Sistem Kehakiman (Rujuk Bahagian 9 Perlembagaan Malaysia)
3.3.1 Perkhidmatan kehakiman
(i) pentadbiran
(ii) perlantikan dan pemecatan anggota kehakiman
(iii) kebebasan kehakiman
3.3.2 Fungsi kehakiman
(i) mentadbir undang-undang
(ii) mengesahkan undang-undang
(iii) mentafsir undang-undang
(iv) menyelesaikan pertikaian
(v) memelihara hak warganegara
3.3.3 Jenis mahkamah
(i) Mahkamah Awam - struktur dan bidang kuasa, termasuk perbezaan
struktur mahkamah antara Semenanjung dengan Sabah dan Sarawak:
(a) Mahkamah Persekutuan
(b) Mahkamah Rayuan
(c) Mahkamah Tinggi
(d) Mahkamah Sesyen
(e) Mahkamah Majistret
(f) Mahkamah Penghulu
(ii) Mahkamah Khas Raja-Raja - keanggotaan dan bidang kuasa
(iii) Mahkamah Syariah - struktur dan bidang kuasa:
(a) Mahkamah Rayuan Syariah
(b) Mahkamah Tinggi Syariah
(c) Mahkamah Rendah Syariah
(iv) Mahkamah Khas - keanggotaan dan bidang kuasa
(a) Mahkamah Juvana
(b) Mahkamah Tentera
(c) Mahkamah Bumiputera
(d) Mahkamah Perusahaan
(e) Mahkamah Buruh
(v) Badan pengadilan yang lain - keanggotaan dan bidang kuasa
(a) Pesuruhjaya Khas Bagi Cukai Pendapatan
(b) Badan Tatatertib Profesional, misalnya Majlis Peguam dan
Persatuan Perubahan Malaysia
3.3.4 Atur cara Perbicaraan dan Rayuan di Mahkamah
(i) Atur cara sivil
(ii) Atur cara jenayah
3.3.5 Perkhidmatan perundangan
(i) Peguam Negara - status dan bidang kuasa
(ii) Peguamcara Negara dan Pengubal Undang-Undang Parlimen - status dan
bidang kuasa
(iii) Biro Bantuan Guaman - peranan/fungsi
Nota: Calon hendaklah peka terhadap apa jua perubahan, perkembangan, dan penyesuaian
yang berkaitan dengan status, bidang kuasa dan fungsi dalam hal-hal Kenegaraan
Malaysia
4. Pengetahuan Am (Anggaran 35 waktu)
Pemahaman isu-isu penting mengenai Malaysia dan daerah serantau, serta isu-isu penting mengenai Malaysia dan dunia dari segi ekonomi, kebudayaan, dan kerjasama serantau.
4.1 Dasar Malaysia dalam negara
4.1. Dasar Ekonomi
4.1.1 Dasar Ekonomi
(i) Pra dasar Ekonomi Baru
(a) Rancangan Malaysa I (1956-1960)
(b) Rancangan Malaya II (1961-1965)
(c) Rancangan Malaysia I (1966-1970)
(ii) Dasar Ekonomi Baru
(a) Rancangan Malaysia II (1971-1975)
(b) Rancangan Malaysia III (1976-1980)
(c) Rancangan Malaysia IV (1981-1985)
(d) Rancangan Malaysia V ( 1986-1990)
(iii) Dasar Pembangunan Nasional
(a) Rancangan Malaysia VI (1991-1995)
(b) Rancangan Malaysia VII (1996-2000)
(c) Rancangan-rancangan yang berikutnya.
Sebagai panduan, tumpuan hendaklah diberi kepada dasar-dasar utama yang meliputi objektif dan strategi. Untuk tujuan ini, rujukan bolehlah dibuat kepada Rancangan-Rancangan Pembangunan Negara.
(i) Dasar Pelbagaian Ekonomi
(ii) Dasar Pertanian
(iii) Pelan Induk Perindustrian
(iv) Dasar Perindustrian Berat
(v) Dasar Persyarikatan Malaysia
(vi) Dasar Penswastaan
(vii) Dasar Peningkatan Daya Pengeluaran Negara
(viii) Dasar Pengurangan Beban Perbelanjaan Awam
(ix) Dasar Belilah Barang Buatan Malaysia
(x) Dasar Kependudukan Negara
(xi) Dasar Halacara Baru dalam Pembangunan Kampung dan Luar Bandar
4.1.2 Dasar Sosiopolitik
(i) Masyarakat majmuk - masalah perpaduan, usaha-usaha untuk memupuk perpaduan: Tumpuan hendaklah diberi kepada
(a) Dasar Pendidikan Negara (Falsafah Pendidikan)
(b) Dasar Kebudayaan Kebangsaan
(c) Rukun Negara
(d) Persemuafakatan Politik
(e) Integrasi Nasional
(ii) Kecekapan Pentadbiran Awam - tumpuan hendaklah diberi kepada
(a) Dasar Pandang Ke Timur
(b) Penerapan Nilai-nilai Islam
(c) Kumpulan Meningkat Mutu Kerja
4.2 Dasar Malaysia dengan daerah serantau dan dunia
4.2.1 Faktor-faktor yang menentukan dasar luar:
(i) Kepentingan Malaysia
(ii) Geostrategik
(iii) Piagam Bangsa-bangsa Bersatu
(iv) Islam
(vi) Bekas Tanah Jajahan
4.2.2 Perkembangan dasar luar negara
(i) Pro-Barat
(ii) Berkecuali
4.2.3 Malaysia dan serantau (ASEAN) dengan tumpuan kepada dasar dan kegiatan bersama:
(i) Keanggotaan
(ii) Bentuk-bentuk kerajaan
(iii) Cabaran dalam ASEAN
4.2.4 Malaysia dan badan-badan antarabangsa dengan tumpuan kepada penglibatan dan kepentingan Malaysia dalam badan-badan tersebut,termasuk persidangan-persidangan antarabangsa yang utama:-
(i) Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu
(ii) Komanwel
(iii) Kerjasama Selatan-Selatan
(iv) Pergerakan Negara-Negara Berkecuali
(v) Pertubuhan Negara-Negara Islam
4.3 Isu Semasa
Isu-isu, peristiwa, dan projek terkini yang berkaitan dengan pembangunan negara, serantau dan antarabangsa. Perbincangan dalam perkara ini boleh diaplikasi dalam bahagian bentuk komunikasi.
Bentuk Peperiksaan
Peperiksaan bagi mata pelajaran ini terdiri daripada dua kertas, iaitu Kertas 1 dan Kertas 2.
Kertas 1: Aneka Pilihan (2 jam)
Kertas ini mengandungi 60 soalan aneka pilihan. Calon dikehendaki menjawab semua soalan. Markah tidak akan ditolak bagi jawapan yang salah.
Kertas ini mengandungi soalan-soalan seperti yang berikut:
(i) Soalan yang berdasarkan peyikan karangan yang bertemakan sains sosial, kemanusiaan, sains dan teknologi, dan sastera kreatif
(ii) Soalan yang berdasarkan penyelesaian masalah
(iii) Soalan yang berdasarkan pengetahuan kenegaraan yang merangkum sistem pentadbiran Malaysia, sistem perundangan Malaysia, dan kenegaraan Malaysia
Kertas 2: Esei (2 jam 40 minit)
Kertas ini terdiri daripada empat bahagian, iaitu Bahagian A, Bahagian B, Bahagian C, dan Bahagian D. Calon dikehendaki menjawab empat soalan, iaitu satu daripada tiap-tiap bahagian.
Bahagian A
Dua tajuk karangan yang berorientasikan sastera akan dikemukakan. Calon dikehendaki menulis karangan yang panjangnya di antara 300 hingga 350 patah kata berdasarkan satu daripada tajuk-tajuk yang diberikan.
Bahagian B
Dua tajuk karangan yang berorientasikan sains akan dikemukakan. Calon dikehendaki menulis karangan yang panjangnya di antara 300 hingga 350 patah kata berdasarkan satu daripada tajuk-tajuk yang diberikan.
Bahagian C
Bahagian ini mengemukankan dua soalan yang terdiri daripada petikan. Calon dikehendaki mempersembahkan fakta dan maklumat yang terdapat dalam satu daripada petikan-petikan yang diberikan dalam bentuk graf, carta, dan/atau bentuk-bentuk komunikasi yang seumpamanya.
Bahagian D
Bahagian ini mengemukakan dua soalan yang terdiri daripada graf dan/atau carta dan bentuk-bentuk komunikasi lain yang seumpamanya. Calon dikehendaki mempersembahkan fakta dan maklumat yang terdapat dalam satu daripada graf dan/atau carta dan bentuk-bentuk komunikasi lain yang seumpamanya itu dalam bentuk karangan atau rencana.
Senarai Bacaan
Bahan-bahan bacaan hendaklah terdiri daripada berbagai-bagai jenis. Senarai di bawah ini merupakan panduan sahaja, bukan senarai yang lengkap.
1. Bacaan umum
(a) Akhbar harian
(b) Majalah tempatan dan antarabangsa
(c) Risalah-risalah kerajaan
(d) Rancangan-rancangan Malaysia
(e) Perlembagaan Malaysia
(f) Laporan Ekonomi Tahunan
2. Buku rujukan
(a) Abdullah Sanusi Ahmad, Kerajaan dan Pentadbiran Malaysia, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, 1982.
(b) Ahmad Atory Hussain, Pengantar Pentadbiran Awam, Utusan Publications & Distributors Sdn.Bhd., Kuala Lumpur, 1983.
(c) Buku Tahunan Perangkaan Malaysia, Jabatan Perangkaan Malaysia, Kuala Lumpur.
(d) Dasar-dasar Kerajaan Malaysia, INTAN, KualaLumpur 1991.
(e) Laporan Jawatankuasa Kabinet Mengkaji Perlaksanaan Dasar Pelajaran, Kementerian Pelajaran Malaysia, Kuala Lumpur, 1982.
(f) Malaysia Kita: Sejarah, Pentadbiran dan Dasar-dasar Pembangunan, Institut Tadbiran Awam Negara, Kuala Lumpur, 1991.
(g) Malaysia Year Book, Berita Publishing, Kuala Lumpur.
(h) Prof.Ahmad Mohamed Ibrahim & Ahilemah Joned, Sistem Undang-undang di Malaysia, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, 1985.
(i) R.S. Milne dan Diane K. Mauzy, Politik dan Kerajaan di Malaysia, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, 1992.
(j) Wan Azmi Ramli, Dasar-Dasar Sosial Malaysia, Utasan Publication, Kuala Lumpur.
(k) Wu Min Aun, Pengenalan Kepada Sistem Perundangan Malaysia, Heineman Educational Books (Asia) Ltd., Kuala Lumpur, 1985.
(l) Tun Mohamed Suffian, H.P.Lee, F.A.Trindade (ed), Perlembagaan Malaysia - Perkembangannya: 1957 - 1977, Penerbit Fajar Bakti Sdn.Bhd., Petaling Jaya, 1983.
(m) Tun Mohamed Suffian bin Hashim, Mengenal Perlembagaan Malaysia, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, 1984.
No comments:
Post a Comment