Sunday, January 29, 2012

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN MINGGU 1

SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN SERIAN

RANCANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN HARIAN


 

MINGGU 1

(04.01.2012 hingga 06.01.2012)

HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU HARI RABU

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 2

TINGKATAN         : 6AK4    


 

TARIKH

HARI

MASA

04. 01.2012

RABU

8:15 am – 9:25 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Format Kertas Peperiksaan Pengajiaan Am (STPM)

Kertas 2     - Bahagian A (Laras Sastera)

- Bahagian B (Laras Sains)

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan jenis soalan yang disoal dalam kertas 2.
  2. Menyatakan jenis dan jumlah soalan yang ditanya dalam Bahagian A dan Bahagian B.
  3. Menyatakan cara menjawab soalan dalam Bahagian A dan Bahagian B.


 

AKTIVITI


 

  • Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang jumlah soalan yang terdapat dalam kertas 2 Pengajian Am.
  • Guru menerangkan kepada pelajar tentang cara menjawab soalan dalam Bahagian A dan Bahagian B


 

CATATAN / REFLEKSI


 

Pelajar dapat menghasilkan karangan yang baik dalam bahagian ini serta bersedia untuk menjawab soalan yang diajukan apabila tiba hari peperiksaan nanti.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 1

TINGKATAN         : 6AK4    


 

TARIKH

HARI

MASA

04. 01.2011

RABU

9:45 am – 10:55 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Bahagian C: Kafahaman

Panduan menjawab soalan dalam Bahagian C

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan cara menjawab soalan dalam Bahagian C.
  2. Menjawab 2 soalan berdasarkan yang terdapat dalam soalan 5 (Laras sastera)


 

AKTIVITI


 

  • Guru menerangkan bentuk soalan dalam Bahagian C Kertas 2.
  • Guru bersoal jawab dengan pelajar berkaitan dengan cara menjawab soalan dalam Bahagian C ini.
  • Pelajar mencatat perkara penting yang mereka perolehi daripada proses P&P yang dijalankan.
  • Pelajar menjawab soalan yang dikemukakan oleh guru sebagai pengukuhan.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

Semua pelajar dapat menjawab soalan dalam bahagian ini kerana ia merupakan bonus untuk mereka mendapatkan markah yang tinggi.


 

#

##

###NEXT DAY###

HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS HARI KHAMIS

###

##

#

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 1(Tutorial)

TINGKATAN         : 6AK    4


 

TARIKH

HARI

MASA

05.01.2012

KHAMIS

12:05 pm – 12:40 pm


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Bahagian C: Kafahaman

Panduan menjawab soalan dalam Bahagian C (Soalan 6: Laras Sains)

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan cara menjawab soalan dalam Bahagian C.
  2. Menjawab 1 soalan kefahaman Bahagian C (Soalan 6: Laras Sains) yang diberikan oleh guru berpandukan cara yang diterangkan.


 

AKTIVITI


 

  • Guru menerangkan bentuk soalan dalam Bahagian C Kertas 2.
  • Guru bersoal jawab dengan pelajar berkaitan dengan cara menjawab soalan dalam Bahagian C ini.
  • Pelajar mencatat perkara penting yang mereka perolehi daripada proses P&P yang dijalankan.
  • Pelajar menjawab soalan yang dikemukakan oleh guru sebagai pengukuhan.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

Semua pelajar dapat menjawab soalan dalam bahagian ini walaupun pengetahuan mereka berkaitan laras dalam soalan ini agak berkurang.

#

##

###NEXT DAY###

HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT HARI JUMAAT

###

##

#

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 2

TINGKATAN         : 6AK4    


 

TARIKH

HARI

MASA

06. 01.2012

JUMAAT

10:40 am – 11:40 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Carta Bertingkat/Tong (Soalan STPM 2011)

Penduan membina Carta Pai Bertingkat /Tong

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan cara membina Carta Pai Bertingkat /Tong
  2. Membina Carta Pai Bertingkat /Tong berdasarkan soalan yang disediakan


 

AKTIVITI


 

  • Guru menerangkan panduan membina Carta Pai Bertingkat /Tong kepada pejajar.
  • Guru dan pelajar bersama-sama mengeluarkan maklumat dalam petikan yang diberi ke dalam jadual.
  • Pelajar membina Carta Pai Bertingkat /Tong seperti berdasarkan panduan yang diberikan oleh guru.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

Pelajar dapat memanfaatkan teknik baru dalam menghasilkan carta pai bertingkat/tong tanpa menggunakan jangka lukis.

No comments:

Post a Comment