Thursday, January 28, 2010

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN MINGGU 3 & MINGGU 4

SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN SERIAN

RANCANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN HARIAN


 

MINGGU 4

(25.01.2010 hingga 29.01.2010)


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 2

TINGKATAN         : 6AS


 

TARIKH

HARI

MASA 

26. 01.2010

SELASA

08.50 am – 09.25 am 


 

TAJUK

SUB-TAJUK 


 

Bahagian C: Kafahaman

Panduan menjawab soalan dalam Bahagian C (Soalan 5: Laras Sastera)

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan cara menjawab soalan dalam Bahagian C.
  2. Menjawab 1 soalan kefahaman Bahagian C (Soalan 5: Laras Sastera) yang diberikan oleh guru berpandukan cara yang diterangkan.


 

AKTIVITI


 

  • Guru menerangkan bentuk soalan dalam Bahagian C Kertas 2.
  • Guru bersoal jawab dengan pelajar berkaitan dengan cara menjawab soalan dalam Bahagian C ini.
  • Pelajar mencatat perkara penting yang mereka perolehi daripada proses P&P yang dijalankan.
  • Pelajar menjawab soalan yang dikemukakan oleh guru sebagai pengukuhan.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal.

Pelajar mencatat nota sambil mendengar guru memberikan penerangan.


 


 

    

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 1

TINGKATAN         : 6AS


 

TARIKH

HARI

MASA 

26. 01.2010

SELASA

10.55 am – 11.30 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK 


 

Penyelesaian Masalah

Penyelesaian masalah secara kuantitatif

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan jenis soalan penyelesaian masalah secara kuantitatif.
  2. Mempraktikan panduan menjawab soalan yang penyelesaian masalah secara kuantitatif
  3. Menjawab 2 soalan penyelesaian masalah yang diberi.


 

AKTIVITI


 

  • Guru menerangkan kepada pelajar jenis soalan Penyelesaian Masalah secara kuantitatif.
  • Guru menerangkan panduam menjawab soalan jenis kuantitatif kepada pelajar.
  • Guru bersoal jawab dengan pelajar untuk menyelesaikan 2 soalan penyelesaian masalah yang dikemukakan.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal.

Pelajar mencatat nota sambil mendengar guru memberikan penerangan.


 


 


 


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 2

TINGKATAN         : 6AS


 

TARIKH

HARI

MASA 

27. 01.2010

RABU

09.45 am – 10.55 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Pembentangan

Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT)


 

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Mengetahui info-info terbaru berkaitan tajuk pembentangan.
  2. Menyatakan kebaikan dan keburukan ICT


 

AKTIVITI


 

  • Guru mengarahkan pembentang untuk membentang tajuk pembentangan yang ditentukan.
  • Pembentang membentang tajuk pembentangan dengan baik dan berkesan.
  • Guru mengarahkan pelajar lain untuk menumpukan perhatian apabila pembentangan dijalankan dan bertanyakan soalan apabila mereka kurang faham dengan perkara yang dibentang.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal.

Pelajar mencatat nota sambil mendengar guru memberikan penerangan.


 


 


 


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 1

TINGKATAN         : 6AS


 

TARIKH

HARI

MASA 

28. 01.2010

KHAMIS

07.05 am – 08.15 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

BAB 9: Badan-badan Perundangan Persekutuan dan Negeri

  • Perundangan
  • Parlimen


 

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan maksud akta, enakmen, ordinan dan perundang subsidiari
  2. Menyatakan tiga fungsi utama Parimen.


 

AKTIVITI


 

  • Guru menerangkan maksud akta, enakmen, ordinan dan perundang subsidiari, fungsi utama Parlimen.
  • Guru dan pelajar bersoaljawab berkatian dengan perkara yang diterangkan.
  • Pelajar mencatat perkara penting berkatian dengan perkara yang dibincangkan.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal.

Pelajar mencatat nota sambil mendengar guru memberikan penerangan.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 2

TINGKATAN         : 6AS


 

TARIKH

HARI

MASA 

28. 01.2010

KHAMIS

11.30 am – 12.40 pm


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Graf Memesong/Cermin

Penduan membina Carta Pai Bandingan

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan cara membina Carta pai Bandingan
  2. Membina Carta Pai Bandingan berdasarkan soalan yang disediakan


 

AKTIVITI


 

  • Guru menerangkan panduan membina Carta Pai Bandinag kepada pejajar.
  • Guru dan pelajar bersama-sama mengeluarkan maklumat dalam petikan yang diberi ke dalam jadual.
  • Pelajar membina Carta Pai Bandinag seperti berdasarkan panduan yang diberikan oleh guru.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal.

Pelajar mencatat nota sambil mendengar guru memberikan penerangan.


 


 


 


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 2

TINGKATAN         : 6AS


 

TARIKH

HARI

MASA 

29. 01.2010

JUMAAT

07.05 am – 08.15 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Bahagian E (Mengalih bentuk teks bukan linear kepada linear)

  • Panduan menjawab soalan dalam Bahagian E
    • Teknik Menganalisis Data


 

OBJEKTIF


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan cara menggunakan Teknik Menganalisis Data untuk menjawab soalan Bahagian E.
  2. Mengaplikasikan Teknik Menganalisis Data bagi menjawab soalan yang diberi.


 

AKTIVITI


 

  • Guru menerangkan kepada pelajar Teknik Menganalisis Data untuk menjawab soalan Bahagian E.
  • Pelajar mencatat perkara yang diterangkan oleh guru.
  • Sebagai pengukuhan, guru menyarankan pelajar menjawab soalan yang diberikan kepada mereka.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal.

Pelajar mencatat nota sambil mendengar guru memberikan penerangan.


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN SERIAN

RANCANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN HARIAN


 

MINGGU 3

(18.01.2010 hingga 23.01.2010)


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 2

TINGKATAN         : 6AS


 

TARIKH

HARI

MASA 

19. 01.2010

SELASA

08.50 am – 09.25 am 


 

TAJUK

SUB-TAJUK 


 

Bahagian C: Kafahaman

Panduan menjawab soalan dalam Bahagian C (Soalan 6: Laras Sains)

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan cara menjawab soalan dalam Bahagian C.
  2. Menjawab 1 soalan kefahaman Bahagian C (Soalan 6: Laras Sains) yang diberikan oleh guru berpandukan cara yang diterangkan.


 

AKTIVITI


 

  • Guru menerangkan bentuk soalan dalam Bahagian C Kertas 2.
  • Guru bersoal jawab dengan pelajar berkaitan dengan cara menjawab soalan dalam Bahagian C ini.
  • Pelajar mencatat perkara penting yang mereka perolehi daripada proses P&P yang dijalankan.
  • Pelajar menjawab soalan yang dikemukakan oleh guru sebagai pengukuhan.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal.

Pelajar mencatat nota sambil mendengar guru memberikan penerangan.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 1

TINGKATAN         : 6AS


 

TARIKH

HARI

MASA 

19. 01.2010

SELASA

10.55 am – 11.30 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK 


 

Penyelesaian Masalah

Penyelesaian masalah secara kualitatif

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan jenis soalan penyelesaian masalah secara kualitatif.
  2. Mempraktikan panduan menjawab soalan yang penyelesaian masalah secara kualitatif.
  3. Menjawab 2 soalan penyelesaian masalah yang diberi.


 

AKTIVITI


 

  • Guru menerangkan kepada pelajar jenis soalan Penyelesaian Masalah secara kualitatif.
  • Guru menerangkan panduam menjawab soalan jenis kualitatif kepada pelajar.
  • Guru bersoal jawab dengan pelajar untuk menyelesaikan 2 soalan penyelesaian masalah yang dikemukakan.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal.

Pelajar mencatat nota sambil mendengar guru memberikan penerangan.


 


 


 


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 2

TINGKATAN         : 6AS


 

TARIKH

HARI

MASA 

20. 01.2010

RABU

09.45 am – 10.55 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Pembentangan

Budaya Songsang

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Mengetahui info-info terbaru berkaitan tajuk pembentangan.
  2. Menyatakan kesan-kesan yang mereka dapat apabila mengamalkan Budaya songsang


 

AKTIVITI


 

  • Guru mengarahkan pembentang untuk membentang tajuk pembentangan yang ditentukan.
  • Pembentang membentang tajuk pembentangan dengan baik dan berkesan.
  • Guru mengarahkan pelajar lain untuk menumpukan perhatian apabila pembentangan dijalankan dan bertanyakan soalan apabila mereka kurang faham dengan perkara yang dibentang.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal.

Pelajar mencatat nota sambil mendengar guru memberikan penerangan.


 


 


 


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 1

TINGKATAN         : 6AS


 

TARIKH

HARI

MASA 

21. 01.2010

KHAMIS

07.05 am – 08.15 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Sistem Perundangan Malaysia

Sejarah dan Sumber Undang-undang Malaysia

  • Perkembangan Undang-undang di Semenanjung Malaysia
    • Undang-undang Adat Cina dan Hindu
    • Pengenalan undang-undang Inggeris
  • Perkembangan Undang-undang di Sabah dan Sarawak.

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan konsep undang-undang dan keperluannya dalam sesuatu masyarakat
  2. Menyatakan pemakaian undang-undang Inggeris di Semenanjung Malaysia
  3. Menyatakan perkembangan Undang-undang di Sabah dan Sarawak.


 

AKTIVITI


 

  • Guru menerangkan kepada pelajar berkaitan konsep undang-undang dan keperluannya dalam sesuatu masyarakat
  • Guru dan pelajar bersoaljawab berkatian dengan perkara yang diterangkan.
  • Pelajar mencatat perkara penting berkatian dengan perkara yang dibincangkan.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal.

Pelajar mencatat nota sambil mendengar guru memberikan penerangan.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 2

TINGKATAN         : 6AS


 

TARIKH

HARI

MASA 

21. 01.2010

KHAMIS

11.30 am – 12.40 pm


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Graf Memesong/Cermin

Penduan membina Graf Bar Memesong/Cermin

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan cara membina Graf Bar Memesong
  2. Membina graf bar berdasarkan soalan yang disediakan


 

AKTIVITI


 

  • Guru menerangkan panduan membina graf bar memesong kepada pejajar.
  • Guru dan pelajar bersama-sama mengeluarkan maklumat dalam petikan yang diberi ke dalam jadual.
  • Pelajar membina graf bar memesong seperti berdasarkan panduan yang diberikan oleh guru.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal.

Pelajar mencatat nota sambil mendengar guru memberikan penerangan.


 


 


 


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 2

TINGKATAN         : 6AS


 

TARIKH

HARI

MASA 

22. 01.2010

JUMAAT

07.05 am – 08.15 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Bahagian E (Mengalih bentuk teks bukan linear kepada linear)

  • Panduan menjawab soalan dalam Bahagian E
    • Teknik Menganalisis Data

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan 2 cara iaitu Teknik menganalisis data dan Teknik menghurai untuk menjawab soalan bahagian E.
  2. Mengaplikasikan Teknik Menganalisis Data bagi menjawab soalan yang melibatkan data.


 

AKTIVITI


 

  • Guru menerangkan kepada pelajar menganalisis Data untuk menjawab soalan Bahagian E.
  • Pelajar mencatat perkara yang diterangkan oleh guru.
  • Sebagai pengukuhan, guru menyarankan pelajar menjawab soalan 9 Bahagian E dalam Soalan Pengajian Am Kertas 2 STPM 2009


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal.

Pelajar mencatat nota sambil mendengar guru memberikan penerangan.


 


 


 


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 1

TINGKATAN         : 6AS


 

TARIKH

HARI

MASA 

23. 01.2010

SABTU

07.05 am – 08.15 am


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Sistem Perundangan Malaysia

Sejarah dan Sumber Undang-undang Malaysia

  • Sumber undang-undang Malaysia
    • Undang-undang bertulis
    • Undang-undang tidak bertulis 

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan 4 undang-undang bertulis dan undang-undang tidak bertulis yang masing-masing menjadi sumber Undang-undang Malaysia
  2. Menjelaskan maksud dokrin duluan kehakiman yang mengikat
  3. Menjelaskan pemakaian Common Law Inggeris di Malaysia. 


 

AKTIVITI


 

  • Guru menerangkan kepada pelajar berkaitan undang-undang bertulis dan undang-undang tidak bertulis.
  • Guru menerangkan maksud dokrin duluan kehakiman
  • Guru menjelaskan pemakaian Common Law Inggeris di Malaysia
  • Guru dan pelajar bersoaljawab berkatian dengan perkara yang diterangkan.
  • Pelajar mencatat perkara penting berkatian dengan perkara yang dibincangkan.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal.

Pelajar mencatat nota sambil mendengar guru memberikan penerangan.


 


 


 

MATA PELAJARAN    : Pengajian Am 2

TINGKATAN         : 6AS


 

TARIKH

HARI

MASA 

23. 01.2010

SABTU

11.00 am – 12.00 pm


 

TAJUK

SUB-TAJUK


 

Graf Memesong/Cermin

Penduan membina Graf Garis Memesong/Cermin 

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan cara membina Graf Garis Memesong
  2. Membina Graf Garis berdasarkan soalan yang disediakan


 

AKTIVITI


 

  • Guru menerangkan panduan membina graf garis memesong kepada pejajar.
  • Guru dan pelajar bersama-sama mengeluarkan maklumat dalam petikan yang diberi ke dalam jadual.
  • Pelajar membina graf garis memesong seperti berdasarkan panduan yang diberikan oleh guru.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal.

Pelajar mencatat nota sambil mendengar guru memberikan penerangan.


 


 


 


 

Thursday, January 14, 2010

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN MINGGU 1 & 2

SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN SERIAN

RANCANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN HARIAN


MINGGU 2

(11.01.2010 hingga 15.01.2010)


MATA PELAJARAN : Pengajian Am 1

TINGKATAN : 6AS


TARIKH

HARI

MASA

11. 01.2010

SELASA

08.50 am – 09.25 am


TAJUK

SUB-TAJUK


Bahagian C: Kafahaman

Panduan menjawab soalan dalam Bahagian C

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan cara menjawab soalan dalam Bahagian C.
  2. Menjawab 2 soalan berdasarkan yang terdapat dalam soalan 5 (Laras sastera)


AKTIVITI


  • Guru menerangkan bentuk soalan dalam Bahagian C Kertas 2.
  • Guru bersoal jawab dengan pelajar berkaitan dengan cara menjawab soalan dalam Bahagian C ini.
  • Pelajar mencatat perkara penting yang mereka perolehi daripada proses P&P yang dijalankan.
  • Pelajar menjawab soalan yang dikemukakan oleh guru sebagai pengukuhan.


CATATAN / REFLEKSI


P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal.

Pelajar mencatat nota sambil mendengar guru memberikan penerangan.




MATA PELAJARAN : Pengajian Am 2

TINGKATAN : 6AS


TARIKH

HARI

MASA

11. 01.2010

SELASA

10.55 am – 11.30 am


TAJUK

SUB-TAJUK


Penyelesaian Masalah

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan panduan menjawab soalan yang berbentuk penyelesaian masalah dalam kertas 1 (Soalan Objektif)
  2. Menjawab 1 soalan penyelesaian masalah yang diberi.


AKTIVITI


  • Guru menerangkan kepada pelajar jenis soalan Penyelesaian Masalah yang biasa ditanya dalam soalan objektif.
  • Guru bersoal jawab dengan pelajar untuk menyelesaikan soalan penyelesaian masalah yang dikemukakan.


CATATAN / REFLEKSI


P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal.

Pelajar mencatat nota sambil mendengar guru memberikan penerangan.







MATA PELAJARAN : Pengajian Am 1

TINGKATAN : 6AS


TARIKH

HARI

MASA

13. 01.2010

RABU

09.45 am – 10.55 am


TAJUK

SUB-TAJUK


Karangan/Esei

Kertas 2: Bahagian A & B (Cara menghasilkan Esei yang baik)

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan panduan menghasilkan sebuah esei yang baik dan menepati

    kehendak peperiksaan Pengajian Am 2 STPM.

  2. Menyatakan cara menulis rangka esei.


AKTIVITI


  • Guru memaparkan soalan esei kepada pelajar.
  • Guru menerangkan cara menulis rangka karangan.
  • Guru dan pelajar bersama-sama mencari isi bagi soalan esei tersebut dalam rangjka karangan..
  • Guru menerangkan cara menghasikan pengenalan dan menghuraikan isi karangan.


CATATAN / REFLEKSI


P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal.

Pelajar mencatat nota sambil mendengar guru memberikan penerangan.







MATA PELAJARAN : Pengajian Am 2

TINGKATAN : 6AS


TARIKH

HARI

MASA

14. 01.2010

KHAMIS

07.05 am – 08.15 am


TAJUK

SUB-TAJUK


Sistem Perundangan Malaysia

Sejarah dan Sumber Undang-undang Malaysia

  • Perkembangan Undang-undang di Semenanjung Malaysia
    • Undang-undang Masyarakat Melayu Tradisional
    • Undang-undang Adat
    • Undang-undang Islam

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan konsep undang-undang dan keperluannya dalam sesuatu masyarakat
  2. Menyatakan 3 perbezaan antara Adat Pepatih dengan Adat Temenggung.
  3. Menyatakan 2 unsur utama Undang-undang Islam


AKTIVITI


  • Guru menerangkan kepada pelajar berkaitan perkembangan Undang-undang di Semenanjung Malaysia.
  • Guru dan pelajar bersoaljawab berkatian dengan perkara yang diterangkan.
  • Pelajar mencatat perkara penting berkatian dengan perkara yang dibincangkan.


CATATAN / REFLEKSI


P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal.

Pelajar mencatat nota sambil mendengar guru memberikan penerangan.




MATA PELAJARAN : Pengajian Am 1

TINGKATAN : 6AS


TARIKH

HARI

MASA

14. 01.2010

KHAMIS

11.30 am – 12.40 pm


TAJUK

SUB-TAJUK


Graf Memesong/Cermin

Penduan membina Graf Bar Memesong/Cermin

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan cara membina Graf Bar Memesong
  2. Membina graf bar berdasarkan soalan yang disediakan


AKTIVITI


  • Guru menerangkan panduan membina graf bar memesong kepada pejajar.
  • Guru dan pelajar bersama-sama mengeluarkan maklumat dalam petikan yang diberi ke dalam jadual.
  • Pelajar membina graf bar memesong seperti berdasarkan panduan yang diberikan oleh guru.


CATATAN / REFLEKSI


P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal.

Pelajar mencatat nota sambil mendengar guru memberikan penerangan.







MATA PELAJARAN : Pengajian Am 1

TINGKATAN : 6AS


TARIKH

HARI

MASA

08. 01.2010

JUMAAT

07.05 am – 08.15 am


TAJUK

SUB-TAJUK


Bahagian E (Mengalih bentuk teks bukan linear kepada linear)

  • Panduan menjawab soalan dalam Bahagian E

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan 2 cara untuk menjawab soalan bahagian E.
  2. Mengaplikasikan 2 cara tersebaut dalam membuat latihan diberikan.


AKTIVITI


  • Guru menerangkan kepada pelajar 2 cara untuk menjawab soalan Bahagian E.
  • Pelajar mencatat perkara yang diterangkan oleh guru.
  • Sebagai pengukuhan, guru menyarankan pelajar menjawab soalan 9 Bahagian E dalam Soalan Pengajian Am Kertas 2 STPM 2009


CATATAN / REFLEKSI


P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal.

Pelajar mencatat nota sambil mendengar guru memberikan penerangan.












SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN SERIAN

RANCANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN HARIAN


MINGGU 1

(04.01.2010 hingga 08.01.2010)


MATA PELAJARAN : Pengajian Am 2

TINGKATAN : 6AS


TARIKH

HARI

MASA

04.01.2010

ISNIN

07.40 am – 08.50 am


TAJUK

SUB-TAJUK


Format Kertas Peperiksaan Pengajiaan Am (STPM)

  • Kertas 1

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan jenis soalan yang disoal dalam kertas 1.
  2. Menyatakan bilangan soalan yang ditanya mengikut bab dalam bahagian

Kenegaraan.


AKTIVITI


  • Guru mendedahkan kepada pelajar jenis dan jumlah soalan yang terdapat dalam kertas 1.
  • Guru dan pelajar bersoal jawab berkaitan dengan tajuk soalan yang dikemukakan dalam kertas 1 soalan Pengajian Am STPM 2009.


CATATAN / REFLEKSI


P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal.

Pelajar mencatat nota sambil mendengar guru memberikan penerangan.







MATA PELAJARAN : Pengajian Am 1

TINGKATAN : 6AS


TARIKH

HARI

MASA

05. 01.2010

SELASA

08.50 am – 09.25 am


TAJUK

SUB-TAJUK


Format Kertas Peperiksaan Pengajiaan Am (STPM)

Kertas 2 - Bahagian A (Laras Sastera)

- Bahagian B (Laras Sains)

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan jenis soalan yang disoal dalam kertas 2.
  2. Menyatakan jenis dan jumlah soalan yang ditanya dalam Bahagian A dan Bahagian B.
  3. Menyatakan cara menjawab soalan dalam Bahagian A dan Bahagian B.


AKTIVITI


  • Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang jumlah soalan yang terdapat dalam kertas 2 Pengajian Am.
  • Guru menerangkan kepada pelajar tentang cara menjawab soalan dalam Bahagian A dan Bahagian B


CATATAN / REFLEKSI


P&P berjalan dengan lancar. Objektif belum tercapai sepenuhnya.P&P akan

disambung pada ke 7 (10.55 – 11.30 am). Suasana kelas terkawal.Pelajar mencatat

nota sambil mendengar guru memberikan penerangan.




MATA PELAJARAN : Pengajian Am 1

TINGKATAN : 6AS


TARIKH

HARI

MASA

05. 01.2010

SELASA

10.55 am – 11.30 am


TAJUK

SUB-TAJUK


Format Kertas Peperiksaan Pengajiaan Am (STPM)

Kertas 2 - Bahagian A (Laras Sastera)

- Bahagian B (Laras Sains)

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan panduan menjawab soalan dalam Bahagian A dan Bahagian B.
  2. Menyatakan cara membina dan mengisi rangka karangan.


AKTIVITI


  • Guru menerangkan kepada pelajar tentang cara menjawab soalan dalam Bahagian A dan Bahagian B
  • Guru menerangkan kepada pelajar cara membina mengisi rangka karangan.


CATATAN / REFLEKSI


P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal.

Pelajar mencatat nota sambil mendengar guru memberikan penerangan.







MATA PELAJARAN : Pengajian Am 1

TINGKATAN : 6AS


TARIKH

HARI

MASA

06. 01.2010

RABU

09.45 am – 10.55 am


TAJUK

SUB-TAJUK


Format Kertas Peperiksaan Pengajiaan Am (STPM)

Kertas 2 - Bahagian C (Kefahaman)

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan jumlah soalan yang perlu dijawab dalam Bahagian C
  2. Menyatakan cara pemberian markah bagi setiap soalan dalam Bahagian C


AKTIVITI


  • Guru menerangkan kepada pelajar tentang bentuk soalan dalam Bahagian C.
  • Guru memberi/mendedahkan soalan Bahagian C kepada pelajar
  • Guru memberitahu pelajar tentang cara pemberian markah bagi setiap soalan dalam Bahagian C.


CATATAN / REFLEKSI


P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal.

Pelajar mencatat nota sambil mendengar guru memberikan penerangan.







MATA PELAJARAN : Pengajian Am 2

TINGKATAN : 6AS


TARIKH

HARI

MASA

07. 01.2010

KHAMIS

07.05 am – 08.15 am


TAJUK

SUB-TAJUK


Sistem dan Sumber Undangan-undang Malaysia

  • Pengenalan
  • Definifi dan keperluan undang-undang

OBJEKTIF

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan beberapa pendapat pakar tentang definisi undang-undang.


AKTIVITI


  • Guru berbincang dengan pelajar tentang definisi undang-undang daripada beberapa pakar.
  • Pelajar membuat kesimpulan tentang definisi tentang undang-undang.


CATATAN / REFLEKSI


P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal.

Pelajar mencatat nota sambil mendengar guru memberikan penerangan.







MATA PELAJARAN : Pengajian Am 1

TINGKATAN : 6AS


TARIKH

HARI

MASA

08. 01.2010

JUMAAT

07.05 am – 08.15 am


TAJUK

SUB-TAJUK


Format Kertas Peperiksaan Pengajiaan Am (STPM)

Kertas 2 - Bahagian D (Graf)

OBJEKTIF

: Pelajar dapat:

  1. Menyatakan jenis dan bentuk graf yang biasa disoal dalam Bahagian D.


AKTIVITI


  • Guru dan pelajar berbincang tentang jenis dan bentuk graf yang


CATATAN / REFLEK


P&P berjalan dengan lancar. Objektif tercapai sepenuhnya. Suasana kelas terkawal.

Pelajar mencatat nota sambil mendengar guru memberikan penerangan.